Nagroda Nobla dla Baracka Obamy w portalach i nowych mediach – analiza NewsPoint

15 października 2009, Paulina Pocheć

W dniu przyznania Pokojowej Nagrody Nobla dla Baracka Obamy, w internecie rozgorzała gorąca dyskusja, czy obecny prezydent Stanów Zjednoczonych w ogóle powinien otrzymać tę nagrodę.

Uhonorowanie nagrodą obecnego prezydenta Stanów Zjednoczonych było kontrowersyjne dla zawodowych publicystów, którzy podkreślali brak konkretnych zasług prezydenta na rzecz światowego pokoju, a jedynie jego dobre chęci. W dniach 9-14 października ilość publikacji na ten temat zamieszczonych przez portale internetowe wyniosła łącznie 872. Najwięcej było ich w dniu ogłoszenia nagrody, 9 października – aż 613 wzmianek, natomiast w kolejnych dniach liczba stopniowo malała.

Rok temu mówiłem już o tym, że pokojowy Nobel się totalnie dewaluuje. No i mamy kolejny dowód. Przy całej mojej sympatii do Obamy, to nie on go sobie dał, nie on za to odpowiada. Ale chyba po raz pierwszy w historii pokojowego Nobla otrzymał ktoś za coś, czego jeszcze nie zrobił, ale mówi, że zrobi – czyli za świat bez broni nuklearnej”, napisał na swoim blogu Bartosz Węglarczyk, szef działu zagranicznego Gazety Wyborczej. Opinie innych publicystów były podobne.

Nie mniej gorącą debatę nagroda dla Obamy wzbudziła wśród użytkowników internetu. W dniach 9-14 października ukazało się łącznie 874 posty na ten temat. Ich liczba była największa w dniu ogłoszenia nagrody, 9 października: 466 postów, i z każdym kolejnym dniem malała o połowę.

Internauci, podobnie jak dziennikarze, byli zaskoczeni werdyktem norweskiego Komitetu Noblowskiego. „Nobel dla Obamy to parodia” „Nobel dla Obamy – tylko za co?”, „Nobel bubel”, „Kompromitacja Nobla”, brzmiały tytuły notek na blogach i postów na forach internetowych.

Analizę przygotowano na podstawie wyników wyszukiwania dla słów „Obama” i „Nobel” przeprowadzonego za pomocą narzędzi NewsPoint (monitoring portali internetowych) i NewsPoint UGC (monitoring blogów i forów). W analizie uwzględniono publikacje i posty z dni 9-14 października z wszystkich portali, blogów i forów monitorowanych przez obydwa systemy.

Pobierz raport w pdf



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.