Kolejny raport, opracowany przez NewsPoint wspólnie z serwisem Mediadzieci.pl i dwumiesięcznikiem Branża Dziecięca dotyczy komunikacji marketingowej online wybranych wydawców gier planszowych. W raporcie „Wydawcy gier planszowych w Internecie” uwzględniono materiały publikowane w przeciągu ostatnich 12 miesięcy. Specjaliści z NewsPoint przeprowadzili analizę jakościową i ilościową publikacji na temat wybranych 17 firm działających na polskim rynku: Alexander, Domino, Egmont, Galakta, Granna, Kuźnia Gier, Hasbro, Lacerta, Lizardy, Mattel, Ravensburger, Rebel, Taktyka i Strategia, Trefl, Wolf-Fang, Portal, Styks.
Analiza ilościowa
O grach planszowych w polskim internecie nie pisze się zbyt wiele, co pokazała analiza ilościowa publikacji. Rekordzista, firma Hasbro, odnotowała 74 wzmianki, dwie kolejne firmy, Egmont i Granna, niemalże o połowę mniej (odpowiednio 35 i 34 publikacje). W pierwszej piątce znalazły się jeszcze firmy Kuźnia Gier i Lacerta (odpowiednio 25 i 13 publikacji). Tak mała liczba publikacji, nawet w przypadku aktywnych komunikacyjnie firm, wynika z mniejszej popularności tematu gier planszowych w internecie oraz mniejszej ilości serwisów internetowych poruszających tę tematykę – chociażby w porównaniu z o wiele częściej opisywanymi grami komputerowymi.
Wydawca – Publikacje 2007-2008
Hasbro – 74
Egmont – 35
Granna – 34
Kuźnia Gier – 25
Lacerta – 13
Galakta – 11
Mattel – 11
Rebel – 11
Trefl – 9
Taktyka i Strategia – 7
Wydawnictwo Portal – 7
Wolf-Fang – 7
Lizardy – 5
Styks – 3
Domino – 2
Ravensburger – 2
Alexander – 1
Analiza jakościowa
Głównym wątkiem komunikacji internetowej producentów gier planszowych są nowości ofertowe. Podobnie jak w przypadku gier komputerowych, media relacjonują postęp prac nad nowymi grami, zapowiedzi wydawnicze oraz recenzują gry dostępne już na rynku, przy czym równie często, jak gry typowo dziecięce, opisywane są gry dla dorosłych. Największym zainteresowaniem mediów cieszą się zarówno wielopokoleniowe klasyki, jak gra „Monopoly” – tutaj szczególnie często w ciągu minionego roku opisywano wybór jednego z polskich miast, które miało zostać uwiecznione w międzynarodowej edycji tej gry i którym ostatecznie została Gdynia, ale także prace nad wyprodukowaniem wirtualnej wersji gry (prowadzone wspólnie z Electronic Arts) oraz nad produkcją filmu kinowego nawiązującego do gry. Uwagą cieszą się też gry nawiązujące do aktualnych wydarzeń politycznych, jak „Inwigilacja luksusowa” wydana przez Kuźnię Gier, w której gracze wcielają się w postać posłów – posiadaczy haniebnej przeszłości ukrytej w teczkach IPN czy „Futbol Ligretto” – gra wydana przez Egmont z okazji Euro 2008. Firma Taktyka i Strategia wydaje natomiast pismo o tym samym tytule z wojennymi grami planszowymi dla dorosłych.
Zainteresowanie mediów wokół gier funkcjonujących już na rynku podtrzymywane jest za pomocą licznych konkursów, gdzie nagrodami są właśnie gry. Informacje o wydawcach gier i ich produktach pojawiają się także w zbiorczych artykułach z propozycjami na prezenty świąteczne czy z okazji Dnia Dziecka, artykułach dotyczących trendu przenoszenia światów gier planszowych do produkcji kinowych czy też artykułach zbiorczych dotyczących wpływu różnych zabawek dla dzieci na ich rozwój.
Producenci gier planszowych nie stronią również od udziału w wydarzeniach branżowych. Niektóre firmy pojawiły się na imprezie Level_01, chociaż jest ona utożsamiana raczej z grami komputerowymi. Popularnością cieszą się też jesienne krakowskie targi książki, podczas których organizowany jest specjalny program dla najmłodszych zwiedzających z kącikiem gier planszowych. Niektóre firmy, jak Kuźnia Gier czy Portal, biorą udział w targach międzynarodowych, w rodzaju Spiel’08 w Essen. Inne organizują wydarzenia własne, jak Granna i wystawa „Ale Zabawki” w warszawskim Muzeum Narodowym czy wystawa zdjęć ośmioletniej Soni Witakówny, „Świat jest mojego wzrostu” w Green Gallery. Z kolei bardzo rzadko opisywana firma Ravensburger jest właścicielem parku tematycznego noszącym jej nazwę, jednak nie wykorzystuje tego szeroko w swoich działaniach komunikacyjnych. Z kolei Egmont organizuje Zlot Witch, gdzie również obecne są gry planszowe tego wydawcy.
Wydawcy gier planszowych angażują się też w wydarzenia społeczne. Granna jest jednym z patronów akcji edukacyjnej „Cała Polska czyta dzieciom” i akcji „Mama, tata… & myself” promującej czytanie dzieciom polskich książek wśród polskiej emigracji w Irlandii i Wielkiej Brytanii. Poprzez sponsoring sportu promuje się natomiast firma Trefl – drużyna koszykarzy i zdecydowana ilość publikacji w mediach dotyczy właśnie wyników samej drużyny, nie zaś firmy jako producenta gier planszowych, który sponsoruje drużynę (niniejszy raport tych publikacji nie uwzględnia).
Zdecydowanie najrzadziej producenci gier opisywani są w kontekście prowadzonej przez nich działalności biznesowej. O wynikach finansowych informowała zaledwie jedna firma, Hasbro. Z kolei Hasbro i Mattel, właściciele praw autorskich do gry Scrabble, były wzmiankowane jako firmy które doprowadziły do usunięcia z Facebooka wzorowanej na Scrabble gry Scraboulous. Zazwyczaj o biznesie piszą podwykonawcy: agencje public relations 247PR i EP Creatives informowały o wygranych przetargach (odpowiednio Egmont i Hasbro), natomiast agencja interaktywna OS3 o przygotowaniu strony internetowej dla gier Hasbro Parket.
Metodologia raportu
Podsumowanie przygotowano przy wykorzystaniu usługi monitorowania internetu NewsPoint. Artykuły do analizy były wyszukiwane w oparciu o jedno wybrane słowo kluczowe – nazwę producenta. W przypadku firm, które są nie tylko producentami różnych typów gier ale również szerokiego asorymentu produktów dla dzieci (jak Hasbro czy Egmont) albo o nazwach wieloznacznych wybrano dodatkowo wyniki zawierające frazę „gra planszowa”. Analizie ilościowej i jakościowej poddano artykuły z okresu 1 października 2007 r. – 30 września 2008 r.