Kto rządzi w kampanii?
11 października 2007, Paulina Pocheć
Analiza czwartego tygodnia kampanii wyborczej wyraźnie potwierdza, że przed 21. października liczą się tylko i wyłącznie 3 partie i ich liderzy. Reszta kandydatów jest przynajmniej o połowę rzadziej wymieniana w internecie oraz w prasie. Wraz z Newton PL prezentujemy czwarty raport wyborczy NewsPoint.
Politycy
W porównaniu z ubiegłym tygodniem nastąpiła zmiana na 3. miejscu rankingu – w związku z duża ilością spekulacji prasowych na temat debat przedwyborczych znalazł się na niej Donald Tusk. W pierwszej dziesiątce pojawił się też Zbigniew Religa, którego wzmiankowano często w kontekście strajków lekarzy oraz ewakuacji kolejnych szpitali. Roman Giertych awansował z 10 na 5 miejsce rankingu, co wynika nie tyle ze zwiększonej aktywności komunikacyjnej (publikacji o nim jest niemalże tyle samo co w ubiegłym tygodniu), ale z mniejszej liczby publikacji o pozostałych politykach. Wykresy obrazują wyraźnie, które nazwiska tak naprawdę liczą się w tych wyborach.
Partie polityczne
Platforma Obywatelska powoli, acz konsekwentnie zbliża się ilością publikacji do lidera rankingu. W poprzednim rankingu różnica między ilością publikacji na temat PiS a PO w internecie wynosiła 861, a w ubiegłym tygodniu tylko 264 publikacje. Lewica i Demokraci nadal znajdują się na 3. miejscu rankingu.
Metodologia badania
Obecność poszczególnych podmiotów badania w mediach internetowych NewsPoint mierzy poprzez:
- wyszukiwanie fraz oraz ich dopuszczalnych odmian gramatycznych w publikacjach, np. dla zbadania obecności aktora Cezarego Pazury zakwalifikowane frazy mogą mieć postać np.: „Cezarego Pazury”, „Cezarym Pazurą”, a także „Czarka Pazury”, „Czarkiem Pazurą”,
- wyszukiwanie marek należących do badanej instytucji, np. dla EFG Eurobank Ergasias S.A. Spółka Akcyjna zakwalifikowane będą obecności: „polbank”, „polbanku” itp.,
- wyszukiwanie słów związanych ściśle z wydarzeniem medialnym, np. „taśmy Gudzowatego”, „lustracja dziennikarzy”, przy jednoczesnym dbaniu o odpowiedni kontekst oraz temat przekazów informacyjnych, tzn. wydarzenie: „zmiany w konstytucji” odnosi się do postulatów zmian konstytucji w kontekście ochrony życia poczętego oraz wszelkich reakcji na te postulaty.
Dodatkowe informacje nt. wyników raportu:
- liczby przedstawione w zestawieniach i na wykresach odnoszą się do ilości poszczególnych artykułów nie zaś do ilości wystąpień odpowiednich wyrażeń,
- raport uwzględnia tylko i wyłącznie datę publikacji artykułów, tzn. że artykuły zamieszczone w serwisach WWW poza okresem badania nie zostały uwzględnione w raporcie,
- raport nie uwzględnia identycznych artykułów obecnych na wielu witrynach, tzn., że obecność na wielu witrynach tego samego artykułu zostanie uznana za pojedyncze zdarzenie.