Zawartość PRu w PRrze
27 listopada 2007, Paulina Pocheć
NewsPoint sprawdził jak specjaliści od wizerunku w ciągu ostatniego półrocza zadbali o własny wizerunek w internecie. Ranking uwzględnia 28 agencji PR, o których najczęściej pisano w polskich mediach online w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Najpopularniejsze tematy to nowe kontrakty, raporty rynkowe przygotowywane przez agencje, zmiany personalne oraz nominacje do nagród branżowych.
Agencja najczęściej wymienianą w polskich serwisach internetowych jest On Board PR. Od 1 maja pojawiły się o niej 253 publikacje. Najwięcej artykułów zawierających nazwę agencji pojawiło się na przełomie czerwca i lipca (35), w drugiej połowie lipca (43) i pierwszej połowie sierpnia (35). Publikacje te były związane m.in. z raportem On Board i DGA na temat stanu wiedzy Polaków o zmianach na rynku energetycznym oraz nowymi pracownikami agencji. On Board PR szeroko informował również o nowych klientach: marce Dove, firmie developerskiej SGI Komfort oraz australijskiej firmie Macquarie Goodman Group (zmieniającej nazwę na Goodman International Limited (Goodman)).
Na drugim miejscu w rankingu znalazła się agencja Euro RSCG Sensors (187 publikacji). O firmie najczęściej pisano w maju, lipcu oraz październiku. Artykuły wymieniające nazwę Euro RSCG Sensors w maju dotyczyły otwarcia Centrum Psychologicznego Enel-Med, nowej kampanii wizerunkowej Volvo XC90 Sport, rozpoczęcia rozgrywek golfowych Volvo Masters Amateur Polish Edition oraz nowych kampanii Absolut. Z kolei w lipcu firma poinformowała o rozpoczęciu współpracy z trzema dużymi klientami: PTK Centertel, bankiem Fortis oraz LU Polska.
Październik przyniósł agencji nominację do Złotych Spinaczy za PR produktu dla marki Peroni Nastro Azzuro oraz dwa nowe kontrakty: z Dominet Bankiem i O-I, producentem szklanych opakowań.Partner of Promotion z tylko jedną publikacją mniej znalazł się tuż za Euro RSCG Sensors.
Ilość artykułów o firmie dynamicznie rosła od lipca 2007. Dużą uwagę mediów online przyciągnęły informacje o działaniach międzynarodowych Partner of Promotion. W sierpniu do koordynowanej przez tę agencję sieci CEEPR-net dołączyła gruzińska firma PR Consulting Group GePRA. Ponadto, Partners of Promotion wraz z trzema innymi polskimi agencjami (Sigma International, Partner of Promotion, On Board PR oraz Profile) znalazła się w rankingu największych firm PR na świecie. Inne atrakcyjne dla mediów aspekty działalności tej firmy to nominacje do Złotych Spinaczy, nowe kontrakty – z firmą Braun, Axcent of Scandinavia, oraz wprowadzenie komunikatora Gadu-Gadu na Ukrainę.
W pierwszej piątce znalazły się też agencje ITBC Communication oraz Ciszewski Public Relations z podobną ilością artykułów (174 i 176). Ilość informacji o ITBC Communications znacząco wzrosła od czerwca, kiedy agencja poinformowała m.in. o wprowadzeniu usług z zakresu relacji inwestorskich oraz o podpisaniu umowy z firmą OPTeam.
Wyraźny efekt intensywnych działań PR agencji jest zauważalny również w sierpniu, wrześniu i październiku. W tym czasie ITBC Communication opublikowała raport na temat działań PR w sektorze nowych technologii. Pojawiły się również informacje dotyczące nowych kontraktów agencji (m.in. emisje akcji Pragma Inkaso, MW Trade, Security Systems Integration oraz działania PR dla marki Maina Gran Panettone), powiększeniu zespołu oraz nominacji do Złotych Spinaczy.
Z kolei o Ciszewski PR najwięcej pisano w lipcu, wrześniu i październiku. Publikacje z lipca w większości dotyczą kontraktów podpisanych przez agencję z firmami Air Italy i Sage Symfonia. Jesienią pojawiły się informacje o rozwoju samej agencji: otwarciu działów relacji inwestorskich i szkoleń, wejściu na rynek czeski, oraz o otwarciu swojego wirtualnego biura w Second Life.
Jedna z największych polskich agencji – Sigma International – znalazła się na 7. miejscu ze 120 publikacjami. Miesiące, w których pojawiało się najwięcej artykułów zawierających nazwę firmy to czerwiec, sierpień i połowa września. Oprócz informacji o nowych kontraktach (Eden Springs, Dilmah, Indesit Moon) i obecności we wspomnianym wyżej rankingu największych agencji PR na świecie NewsPoint odnotował również wzmianki o agencji w kontekście zmian personalnych (przejście jednej osoby z zespołu do Headlines Porter Novelli).
Relatywnie mało publikacji zanotowały natomiast tak znane agencje jak Glaubicz Garwolińska Consultants (57), Twenty Four Seven PR (39) czy MMD Polska (8). W przypadku GGC najpopularniejsze tematy, to ponownie nominacje do Złotych Spinaczy i działalność w ramach międzynarodowej sieci agencji Worldcom. Twenty Four Seven PR oraz MMD Polska dość rzadko informowały o swojej bieżącej działalności.