Producenci zabawek dla dzieci
7 maja 2008, Paulina Pocheć
NewsPoint wraz z serwisem Mediadzieci.pl opracował raport na temat wybranych producentów zabawek. Wspólne raporty serwisu specjalizującego się w tematyce marketingu dziecięcego oraz firmy zajmującej się monitorowaniem internetu będą publikowane cyklicznie i będą dotyczyć wybranych kategorii produktów dla dzieci. W skład raportu „Producenci zabawek dla dzieci w internecie” wchodzą materiały publikowane w przeciągu ostatnich 12 miesięcy. Specjaliści z NewsPoint przeprowadzili analizę jakościową i ilościową publikacji dotyczącą 8 firm działających na rynku.
Najczęściej opisywani producenci zabawek
Firmami najczęściej opisywanymi są międzynarodowe koncerny – Hasbro, Mattel i Lego. To one zanotowały największą liczbę publikacji w ciągu ostatniego roku.
Liczba publikacji na temat poszczególnych firm:
- Lego – 804
- Mattel – 486
- Hasbro – 259
- Cobi – 69
- Zapf – 34
- Simba – 9
- Epee – 5
- TM Toys – 2
Pozostałych pięciu producentów zabawek wymienia się raczej sporadycznie i zazwyczaj są to informacje publikowane przez podwykonawców (jak na przykład informacje Panattoni Park Pruszków dotyczące nowego najemcy) lub też, niestety, informacje dotyczące wadliwych wyrobów. Wspomina się jednak nie tylko o niebezpieczeństwie związanym z konkretnym produktem (Zapf), ale również o pozytywnych zachowaniach firm w trakcie kryzysów (jak na przykład Cobi, Mattel).
Postępująca wirtualizacja
Najczęściej poruszaną przez media tematyką związaną z producentami zabawek są nowości w ofercie – nowe produkty lub uatrakcyjnianie tych znanych już od lat (jak na przykład odtwarzacze mp3 Barbie Girls, przeznaczone dla małych wielbicielek popularnej lalki czy lalki Simba zaprojektowane przez Paris Hilton). Daje się przy tym zauważyć, że świat tradycyjnych zabawek coraz częściej łączy się ze światem filmu i internetu. Duże zainteresowanie wywołał film GI Joe, wyprodukowany w kooperacji Hasbro – Paramount Pictures oraz rozpoczęcie współpracy firmy z wytwórnią filmową Universal Pictures. Jeszcze bardziej niecierpliwie oczekuje się na grę Lego Indiana Jones, której europejska premiera zaplanowana jest na przyszły miesiąc. Firmy otwierają także strony swoich gier (np. Hasbro Parker) oraz angażują się w serwisy gier online.
Finanse, konkursy oraz targi
Oprócz tego producenci zabawek bywają wymieniani w tak tradycyjnych kontekstach, jak wyniki finansowe oraz wyniki giełdowe. Firmy informują o uzyskaniu wysokich pozycji w rankingach (w tym roku w międzynarodowym rankingu Instytutu Reputacji pierwsze miejsce przypadło firmie Lego). Wzmianki o producentach zabawek pojawiają się sporadycznie przy okazji targów np. LEVEL_01 Targi Gier i Zabezpieczeń, Multimediów dla Edukacji czy też American Internetional Toy Fair. Niektórzy producenci, zamiast brać udział w ogólnodostępnych imprezach, organizują własne przedsięwzięcia przeznaczone dla swoich dystrybutorów (Simba Toys).
Branding miejsc
Logo producenta zabawek czy też popularna gra może być ciekawym narzędziem brandingu. Zainteresowaniem mediów cieszyło się internetowe głosowanie na polskie miasto, które miałoby się znaleźć w grze Monopoly publikowanej przez Hasbro. Władze Krakowa zainspirowane tym pomysłem zdecydowały się na stworzenie wzorowanej na Monopoly gry planszowej Krakopoly. Interesująca dla mediów okazała się również wzmianka o chłopcu, który zbudował z klocków Lego makietę Tarnowskich Gór. Na oryginalny pomysł uzyskania sponsorów wpadły także amerykańskie szpitale, które w zamian za datki na swą działalność nazwały swoje oddziały dziecięce markami firm – między innymi producentów zabawek (Hasbro, Mattel).
Produkt może być także atrakcyjną nagrodą w konkursie związanym z brandingiem miejsc. Przekonał się o tym mały warszawiak, Kuba Chojnacki, który wymyślił nazwę „Skwerek Berek”. Mały zwycięzca otrzymał między innymi ciężarówkę z klocków Lego, co chętnie opisywały media informujące o wynikach konkursu.
Kategoria sama w sobie
Klocki Lego, które w tym roku obchodzą 50-lecie istnienia, to kategoria sama w sobie. Są przykładem, jak daleko potrafi sięgać ludzka kreatywność. Przeglądając prasę, okazuje się, że popularne klocki można wykorzystać niemal do wszystkiego: do produkcji cyfrowych gadżetów (mp3 lub pamięć USB), do zajmowania czasu małych klientów centrów handlowych lub uczestników imprez masowych (budowanie z klocków Lego jest nieodłącznym elementem tego typu wydarzeń), budowania robotów (w wyścigach robotów zorganizowanych przez uczniów olsztyńskiego technikum elektronicznego wzięły także udział roboty wykonane z klocków Lego), rehabilitacji (bawiąc się popularnymi klockami, do zdrowia wracał Richard Hammond, prezenter programu motoryzacyjnego TOP Gear) czy nauki filozofii (polski projekt Lego Logos). Klocki są też elementem dyskursu artystycznego – do tej pory wspominany jest Zbigniew Libera, który stworzył z nich makietę obozu koncentracyjnego, jak też Mike Stimpson, który z klocków Lego odtworzył najsłynniejsze zdjęcia świata (na przykład amerykańskich kosmonautów zatykających flagę na powierzchni Srebrnego Globu).
Metodologia raportu
Podsumowanie przygotowano przy wykorzystaniu usługi monitorowania internetu NewsPoint (www.newspoint.pl). Artykuły do analizy były wyszukiwane w oparciu o jedno wybrane słowo kluczowe – nazwę producenta. Zastosowanie wyszukiwania dla kilku haseł (jeśli nazwa firmy występuje w mediach w kilku różnych wersjach) lub też tzw. wyszukiwania inteligentnego (sprawdza się w przypadku nazw wieloznacznych lub też używanych przez kilka różnych podmiotów) zaowocowałoby jeszcze większą liczbą wyników. Analizie ilościowej poddano artykuły z okresu 1 maja – 30 kwietnia 2008 r., natomiast analizie jakościowej artykuły z okresu 1 lutego – 30 kwietnia 2008 r.