Elektronicy rządzą!

7 lipca 2008, Paulina Pocheć

Czerwiec tego roku był okresem wielu premier na rynku gier komputerowych – dlatego też NewsPoint wraz z serwisem Mediadzieci.pl i dwumiesięcznikiem Branża Dziecięca opracował raport na temat komunikacji wybranych producentów specjalizujących się w grach dla dzieci w mediach internetowych. 

W raporcie „Producenci gier dla dzieci w internecie” uwzględniono materiały publikowane w przeciągu ostatnich 12 miesięcy. Specjaliści z NewsPoint przeprowadzili analizę jakościową i ilościową publikacji dotyczących 14 wybranych firm działających na polskim rynku: Aidem Media, Buena Vista Games, CD Projekt, Cenega, Destan Entertainment, Electronic Arts, Eurocom Entertainment, LK Avalon, Nicolas Games, Techland, Teyon, TopWare Interactive, Ubisoft Studios i Riverdeep*.

Elektronicy górą!
W okresie ostatnich 12 miesięcy najczęściej opisywaną firmą był globalny producent gier, Electronic Arts, przez niektórych dziennikarzy nazywany pieszczotliwie „elektronikami”. Jednak na drugim miejscu znalazła się polska firma CD Projekt, realizująca produkcje cieszące się międzynarodowym uznaniem. Dalsze miejsca przypadły francuskiemu koncernowi Ubisoft Studios oraz współpracującej z nim jako dystrybutor polskiej firmie Cenega. Kolejne miejsca zajęły inne polskie firmy: Nicolas Games, Techland i TopWare Interactive. Pozostałych producentów  gier wymienia się raczej sporadycznie.

FIRMA – LICZBA PUBLIKACJI (2007-2008 r.)
Electronic Arts – 2249
CD Projekt – 1829
Ubisoft Studios – 960
Cenega – 913
Nicolas Games – 377
Techland – 290
TopWare Interactive – 68
Aidem Media – 4
Destan Entertainment – 4
Eurocom – 4
Buena Vista Games – 2
Riverside – 2
LK Avalon – 1
Teyon – 1

Raczej dla dorosłych niż dla dzieci
Analiza jakościowa objęła kwiecień-czerwiec 2008 r. Tutaj specjaliści NewsPoint przyjrzeli się uważnie tematyce informacji pojawiających się w internecie na temat poszczególnych producentów.

Informacje o grach typowo dziecięcych pojawiały się w mediach raczej rzadko. Jeśli już pisano na ich temat, to zazwyczaj o pojedynczych grach (Adibu – CD Projekt, Aidem Media – seria gier z psem Reksiem), pakietach gier (Nicolas Games – Komputerowa Gratka) lub o promocjach okolicznościowych związanych z Dniem Dziecka (Techland). Zdecydowanie najwięcej uwagi media poświęcały najpopularniejszym grom dla dorosłych (przykładowo: Cenega/Ubisoft – Assasin’s Creed i Grand Theft Auto; Nicolas Games – Sins of a Solar Empire, Tony Tough; Ubisoft – Far Cry, Haze, Prince of Persia; EA – The Sims, Need for Speed, Spore; CD Projekt – Wiedźmin, Age of Conan, Mass Effect).

Z analizy wynika, że komunikacja związana z wprowadzeniem na rynek nowej gry (lub kolejnej edycji gry już istniejącej) jest szczególnie starannie przygotowana począwszy od rozpoczęcia prac nad projektem, po ujawnienie wymagań sprzętowych, trailerów, ogłoszenie wersji gry dostępnej na konsole, informacji o osobie podkładającej głos (Robert Gonera w grze Alone in the Dark firmy CD Projekt, Magdalena Różczka w grze Mass Effect tego samego producenta), znanym współtwórcy (Steven Spielberg jako współautor gry „Boom Blox” Electronic Arts) czy zespole tworzącym muzykę do gry (Korn i muzyka do gry „Haze” Ubisoft, Metallica i „Guitar Hero” Electronic Arts).

Media chętnie informują też o zmianach w datach premier – być może przesunięcia te są częścią planu marketingowego, dzięki któremu wzrasta zainteresowanie daną grą. W trakcie premiery mają też miejsce specjalne kinowe pokazy gier (Cenega/Ubisoft – Assasin’s Creed) czy też publikacja wersji demo we współpracy z wybranym czasopismem. Czerwiec był zresztą miesiącem wielu debiutów rynkowych – dystrybutorzy starali się zdążyć na ostatni dzwonek przed wakacjami, aby  w ich trakcie wprowadzić z kolei obniżki cen w ramach letnich promocji (CD Projekt, Ubisoft).

Gdy gra funkcjonuje już na rynku, zainteresowanie wokół niej jest podtrzymywane za pomocą dodatkowych konkursów czy różnego rodzaju „rozszerzeń” (np. Content Pack – dodatkowe funkcje lub Mission Pack – dodatkowe misje). Firmy chętnie łączą promocję swoich produktów z aktualnymi wydarzeniami oraz organizują imprezy np. Electronic Arts stworzyła wirtualne turnieje dla graczy UEFA Euro 2008 równolegle z odbywającymi się w czerwcu mistrzostwami Europy, natomiast Cenega – wirtualne wyścigi Formuły 1. Gry są też udostępniane jako nagrody w konkursach, elementy pakietów promocyjnych – na przykład zestawów komputerowych (współpraca EA i Vobis). Jeśli gra jest zaplanowana przez producenta na więcej niż jedną edycję, wkrótce po premierze zaczynają się pojawiać informacje o rozpoczęciu prac nad jej nowszą wersją – i wówczas cała machina promocyjna zaczyna kręcić się od nowa. Spotyka się to niekiedy z krytyką ze strony mediów – „elektronikom” kilkakrotnie oberwało się właśnie za zbyt częste, bo rokroczne, edycje najpopularniejszych gier.

Poza informowaniem o nowościach media piszą o giełdzie (przoduje Nicolas Games, która jako jedyna rodzima firma jest notowana na polskiej giełdzie), udziale w znaczących targach zagranicznych (E3 w Stanach Zjednoczonych) oraz w wydarzeniach krajowych (Electronics Sports World Cup w Poznaniu). Zainteresowaniem dziennikarzy cieszyły się też imprezy własne, jak Ubidays – cykliczna konferencja organizowana przez Ubisoft w Paryżu. Popularny był sponsoring – tutaj producenci gier chętnie wspierają dziedziny sportu związane z ich czołowymi grami (Electronic Arts i Toyo Drift Cup). Firmy TopWare i Techland zaangażowały się również w budzącą kontrowersję walkę z piractwem komputerowym i nielegalnym pobieraniem plików z internetu. Firma Cenega rozwijała program lojalnościowy pod nazwą Kompania Graczy, Electronics Arts chwaliła się współpracą z polskim zespołem graczy D-LINK PGS, natomiast CD Projekt – nawiązaniem współpracy w zakresie sprzedaży gier w wypożyczalniach Beverly Hills Video. Firmy chętnie informowały także o nagrodach (Imperatory 2008 – CD Projekt, Cenega ) i wysokich pozycjach w rankingach (Gazele Biznesu i CD Projekt).

Metodologia raportu

Podsumowanie przygotowano przy wykorzystaniu usługi monitorowania internetu NewsPoint. Artykuły do analizy były wyszukiwane w oparciu o jedno wybrane słowo kluczowe – nazwę producenta. Zastosowanie wyszukiwania dla kilku haseł (jeśli nazwa firmy występuje w mediach w kilku różnych wersjach) lub też tzw. wyszukiwania inteligentnego (sprawdza się w przypadku nazw wieloznacznych lub też używanych przez kilka różnych podmiotów) zaowocowałoby jeszcze większą liczbą wyników. Analizie ilościowej poddano artykuły z okresu 1 czerwca 2007 r. – 30 czerwca 2008 r., natomiast analizie jakościowej artykuły z okresu 1 kwietnia – 30 czerwca 2008 r.

*Z analizy wyłączono firmy Mindscape i Play, ze względu na wieloznaczne nazwy, a także firmy, które w ciągu ostatniego roku nie zanotowały ani jednej publikacji, jak FreeMind, BlackSheep Studio, ITE Media Aps, Silcom Multimedia, MarkSoft i Arjaloc. Osobnej analizy wymagaliby natomiast ci producenci gier, którzy są zarazem producentami popularnych konsoli.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.