Polskie miasta najczęściej wzmiankowane w internecie – raport info-PR i NewsPoint
24 lipca 2008, Paulina Pocheć
Wspólny raport NewsPoint i info-PR to zestawienie ilości wzmianek na temat dziesięciu największych miast Polski w mediach internetowych w ciągu ostatnich dwóch miesięcy. Do analizy wybrano miasta z grupy tych liczących powyżej 300 tys. mieszkańców.
Raport obejmuje publikacje na temat 10 największych miast polskich, w których liczba mieszkańców przekracza 300 tysięcy: Warszawy, Łodzi, Krakowa, Wrocławia, Poznania, Gdańska, Szczecina, Bydgoszczy, Lublina, Katowic. Analiza ilościowa objęła publikacje ukazujące się w portalach serwisach internetowych w okresie od 1 maja 2008 r. do 30 czerwca 2008 r.
Jak można było się spodziewać, pierwsze miejsce pod kątem ilości publikacji uzyskała Warszawa, co wiąże się z jej dominującą pozycją jako miasta stołecznego. Dalsze wyniki również potwierdzają regułę, że im większe jest dane miasto, tym więcej ma w nim miejsce wydarzeń, inicjatyw kulturalnych czy zespołów sportowych oznaczonych jego nazwą, – co z kolei przekłada się na większą liczbę wzmianek w mediach.
Miasto |
Ilość mieszkańców |
Ilość publikacji (miejsce) |
Warszawa |
1 700 500 |
91522 (1) |
Łódź |
778 200 |
11965 (6) |
Kraków |
733 100 |
23641 (2) |
Wrocław |
632 200 |
19684 (3) |
Poznań |
581 200 |
18595 (4) |
Gdańsk |
456 700 |
16148 (5) |
Szczecin |
415 700 |
8651 (8) |
Bydgoszcz |
384 700 |
5765 (9) |
Lublin |
354 200 |
10596 (7) |
Katowice |
334 200 |
5685 (10) |
Z tendencji tej wyłamuje się jednak Kraków. Raport potwierdza jego silną pozycję jako kulturalnej stolicy Polski – z ilością wzmianek równą 23 tys. znalazł się on na drugim miejscu, zaraz po Warszawie (chociaż pod względem liczby ludności jest zaledwie trzeci). Podobnie wyróżnia się Lublin, który w porównaniu z Bydgoszczą i Katowicami, liczącymi podobną ilość mieszkańców jest dwukrotnie częściej niż one wzmiankowany. Zaskakuje także dość niska pozycja Łodzi, która pod względem liczby ludności jest drugim największym miastem w Polsce, jednak pod względem ilości wzmianek prasowych znalazła się dopiero na szóstym miejscu.
Metodologia raportu
Podsumowanie przygotowano przy wykorzystaniu usługi monitorowania internetu NewsPoint. Artykuły do analizy były wyszukiwane w oparciu o jedno wybrane słowo kluczowe – nazwę miasta we wszystkich odmianach. Analizie ilościowej poddano artykuły z okresu 1 maja 2008 r. – 30 czerwca 2008 r.