Agencje PR w internecie – raport NewsPoint
5 sierpnia 2008, Paulina Pocheć
NewsPoint przygotował kolejny już raport na temat wizerunku agencji public relations w internecie. W rankingu uwzględniono 31 znanych i najczęściej wymienianych w mediach online agencji PR działających na polskim rynku. Analiza ilościowa objęła publikacje ukazujące się w portalach i serwisach internetowych w okresie od 1 stycznia 2008 r. do 30 czerwca 2008 r. Pierwsze 5 miejsc w rankingu przypadło kolejno agencjom: ComPress (284 publikacje), OnBoard PR (249), Euro RSCG Sensors (211), Edelman (207) i Ciszewski PR (206).
Na podstawie analizy jakościowej artykułów można powiedzieć, że znakomita większość inspirowana jest działaniami komunikacyjnymi samych agencji. Publikacje dotyczą zazwyczaj nowych kontraktów, kampanii, nagród czy nowych elementów strategii (wejście na giełdę, rynki zagraniczne czy wprowadzenie nowej usługi).
W ciągu ostatniego półrocza najchętniej wymienianą agencją PR był ComPress (284 publikacje). Najczęściej pisano o niej w kontekście przygotowań i samego debiutu giełdowego na New Connect, który nastąpił 29 maja; kurs akcji firmy podczas dnia otwarcia wzrósł o 552%. W związku z nadzwyczajnym debiutem pojawiły się również nieprzychylne publikacje, związane z podejrzeniami, że tak wysoki kurs otwarcia to „zasługa” spółki MM Conferences – należącej, podobnie jak ComPress, do grupy kapitałowej Migut Media. Sprawą zainteresowała się Komisja Nadzoru Finansowego. ComPress wymieniany był również w kontekście nowych, licznych kontraktów, podpisanych z firmami: Epson, RWE Stoen, Pepsi (działania PR podczas kampanii z Ebim Smolarkiem oraz dla soków marki Toma), Husqvarna, Immo Industry Group, Albert Polska, GTS Energis, Polski Lek oraz Inotel SA. W mediach online pojawiały się również informacje o wyborze prezesa agencji – Bogdana Biniszewskiego do Rady Etyki PR. Serwisy zamieszczały też wywiady dotyczące debiutu giełdowego firmy – zarówno z prezesem ComPress, jak i z Wiesławem Migutem, prezesem zarządu Migut Media.
Kolejna firma w zestawieniu NewsPoint to OnBoard PR (249 publikacji). Na początku roku media szeroko opisywały raport „2014: Cyfrowa rewolucja”, przygotowany wspólnie przez tę agencję oraz przez firmę badawczą PBS DGA. Zainteresowaniem serwisów internetowych cieszył się również fakt zdobycia 2 nagród w tegorocznej edycji międzynarodowego konkursu Mercury Excellence Awards, organizowanego przez amerykańską organizację MerComm. Złota statuetka oraz wyróżnienie Mercury Excellence Awards 2007/8 trafiły do On Board PR za projekty realizowane na zlecenie kanału telewizyjnego Foxlife i NSZZ „Solidarność”. Za projekt dla związku zawodowego agencja została uhonorowana również międzynarodową nagrodą Sabre Awards. Ponadto, OnBoard rozpoczął ekspansję zagraniczną – na początku marca firma otworzyła biuro w Kijowie. Prezes agencji – Norbert Ofmański – został wymieniony również w artykule Newsweeka, dotyczącym ustawy regulującej lobbing, jako jedna z 34 osób, które w zeszłym roku otrzymały okresowe karty wstępu do Sejmu. Wśród nowych klientów OnBoard media internetowe najczęściej pisały o koncernie Unilever (zwłaszcza o działaniach dla marek Algida i Clear), Disney Channel, Akademii Rozwoju Filantropii, SCA Personal Healthcare.
Na trzecim miejscu w rankingu znalazła się agencja Euro RSCG Sensors (211), która podobnie jak kilka innych firm z branży utworzyła dział relacji inwestorskich. Ponadto, agencja podpisała kontrakt na obsługę PR z koncernem Danone, holenderską firmą turystyczną Bellvilla czy ze spółką provident Polska S.A. Media informowały również o kampaniach reklamowych, w których za działania PR odpowiadała Euro RSCG Sensors: kampanii wizerunkowej kawy Jacobs z udziałem Małgorzaty Kożuchowskiej; kontrowersyjnej kampanii reklamowej soczewek kontaktowych Ciba Vision skierowanej do młodzieży, a także o launchu nowej wódki Absolut Pears.
W przypadku kolejnej agencji, Edelman PR (207), serwisy online poświęciły najwięcej miejsca projektom realizowanym przez tę firmę dla koncernu Coca-Cola, m.in. konkursowi Coke Live Fresh Noise oraz kampanią „Piłka po radosnej stronie życia” czy kampanii reklamowej filmu „Lejdis”. Uwagę mediów online przykuły również wyniki międzynarodowego badania Edelman Trust Barometer, komentowane w Polsce przez Barbarę Kwiecień, prezes zarządu Edelman PR. Media pisały także o tegorocznych odejściach 9 pracowników z firmy, w tym 3 dyrektorów (m.in. Wioletty Buczek i Dariusza Chomki, którzy następnie stworzyli agencję PR Reputation Managers).
Pierwszą piątkę najczęściej opisywanych online agencji zamyka Ciszewski PR (206 publikacji). O firmie media internetowe informowały głównie w związku z pozyskaniem nowych klientów, m.in. serwisu Allegro.pl, operatora Mobilking, serwisu Infopraca.pl, Domu Maklerskiego BZ WBK, Sage Symfonia, Europejskiego Centrum Solidarności czy Centrum EXPO XXI. Media online pisały również o patronacie Ciszewski PR oraz Fundacji Agory nad akcją społeczną „Czas na czytanie. Książka wzbogaca” (organizowaną przez Świat Książki). O firmie wspomniano również przy okazji informacji na temat podpisania umowy między firmą Diverse a agencją Caffe PR; wcześniej ta polska marka odzieżowa współpracowała właśnie z Ciszewski PR.
Poniższa tabela pokazuje ranking wszystkich agencji uwzględnionych w raporcie NewsPoint.
Lp. Nazwa agencji Liczba publ.
1. ComPress 284
2. OnBoard 249
3. EuroRSCG Sensors 211
4. Edelman 207
5. Ciszewski PR 206
6. Partner of Promotion 188
7. ITBC Communication 125
8. Genesis PR 111
9. First PR 105
10. 180° PR 81
11. Weber Shandwick 78
12. Sigma PR 75
13. Mmd Polska 71
14. Neuron PR 66
15. Telma Group Communications 64
15. United PR 64
16. Fleishmann Hillard 60
17. Glaubicz Garwolińska Consultants 51
18. Alert Media Communications 47
18. Rowland Communications 47
19. Multi Communications 44
20. Solski Burson Marsteller40
21. Pegasus 39
22. NBS PR 34
23. Pleon 29
24. Headlines 27
25. Profile 23
26. Twenty Four Seven 19
27. Publink 18
28. Martis Consulting 13
29. GGK 6
Metodologia raportu
Podsumowanie przygotowano przy wykorzystaniu usługi monitorowania internetu NewsPoint (www.newspoint.pl). Artykuły do analizy były wyszukiwane w oparciu o jedno wybrane wyrażenie kluczowe – nazwę agencji PR we wszystkich odmianach. Analizie ilościowej poddano artykuły z okresu 1 stycznia 2008 r. – 30 czerwca 2008 r.