Rynek AGD w Polsce według nowego raportu PBS i Newspoint
24 listopada 2015, Paulina Pocheć
Rynek AGD w Polsce według nowego raportu PBS i Newspoint
Zelmer, Philips, Amica i Whirlpool najczęściej posiadanymi markami małego i dużego AGD w Polsce. Najważniejszym kryterium wyboru pozostaje wciąż cena.
Według najnowszego raportu PBS Loyalty Benchmark, najczęściej polecane marki dużego AGD, o najwyższych wartościach NPS, to Bosch, Whirlpool oraz Siemens. W przypadku producentów sprzętów małego AGD, w 2015 roku najwyższe wartości NPS wskazują klienci marek: Moulinex, Braun oraz Bosch.
Co ciekawe, niekoniecznie są to marki najczęściej spotykane w polskich domach.
Tam najczęściej natrafimy na produkty małego AGD marek: Zelmer, Philips i Tefal, a w przypadku dużego AGD: Amica, Whirlpool i Bosch.
Na co decydują się klienci?
Raport PBS Loyalty Benchmark analizuje lojalność i zadowolenie oraz profil posiadaczy ponad 20 marek małego i dużego AGD. Wynika z niego m.in., że Polacy przy zakupie sprzętu kierują się głównie ceną, która jest ważna dla 70%, a najważniejsza dla 44% badanych. Do najważniejszych aspektów należą także funkcjonalność produktu (najważniejsze dla 13%), jego marka (10%) oraz wygląd (6%). Opinie znajomych Polacy wciąż cenią bardziej niż te z forów internetowych czy rekomendacje sprzedawcy.
Która marka przekonała do siebie najbogatszych klientów? Według raportu PBS, w polskich domach najczęściej spotkać możemy produkty dużego AGD marek Amica, Whirlpool i Bosch, a w przypadku małego AGD – marek Zelmer, Philips i Tefal. Spośród marek masowych najzamożniejszych klientów mają LG (duże AGD) i Braun (małe AGD), w przeciwieństwie do marek Polar (duże AGD) i Clatronic (małe AGD) – częściej popularnych zwłaszcza wśród osób starszych i mniej zamożnych.
Najbardziej zadowolonych, a zarazem lojalnych klientów mają Bosch (duże AGD) i Philips (małe AGD), a najmniej – Electrolux (duże AGD) i Daewoo (małe AGD). Nie zawsze się to jednak przekłada na chęć do rekomendacji posiadanych produktów, którą w kategorii duże AGD najczęściej deklarują klienci Boscha, Whirlpoola i Beko (duże AGD), a w przypadku małego AGD – Moulinexu, Brauna i Boscha.
Ten niebezpieczny internet
Badanie PBS odpowiada także na pytanie o zakupy internetowe sprzętu AGD. Tylko 5% Polaków kupiło kiedykolwiek sprzęt AGD przez internet, a 13% deklaruje rozważanie takiego zakupu w przyszłości. Co stoi na przeszkodzie? Według raportu PBS, 43% kupujących sprzęt AGD uważa zakupy tego typu produktów przez internet za mniej bezpieczne niż zakupy tradycyjne. O tym, że poziom bezpieczeństwa jest taki sam, bez względu na kanał zakupowy, jest przekonany co czwarty badany (24%).
Internetowy buzz wokół małego AGD
Z badania Newspoint wynika, że internetowy szum wokół urządzeń małego AGD wzrósł dwukrotnie w porównaniu do ubiegłego roku. Newspoint przeprowadził badanie ilościowe, na łącznej próbie około 10 tysięcy wpisów, treści zamieszczanych w internetowych serwisach informacyjnych i mediach społecznościowych dla następujących marek: Amica, Bosch, Braun, Clatronic, Daewoo, Electrolux, LG, Moulinex, MPM Product, Panasonic, Philips, Samsung, Siemens, Tefal, Whirlpool, Zelmer w kontekście produktów małego AGD. Zestawione zostały dwa analogiczne okresy: luty – kwiecień 2014 oraz 2015. Zaledwie 1% internautów negatywnie wypowiada się o zakupionych przez siebie sprzętach małego AGD (spadek o 1pkt% w stosunku do 2014 roku) a 15% rekomenduje innym sprawdzone urządzenia (wzrost o 2 pkt % w stosunku do 2014).
Najczęściej w sieci pisze się o markach: Philips, Bosch, Zelmer, najbardziej pozytywnie kojarzone są Clatronic i Moulinex, najwięcej kontrowersji wzbudza Whirlpool. Jeśli chodzi o kupno małego AGD to internauci dyskutują najczęściej o serwisach aukcyjnych (głównie Allegro), jednak najbardziej cenią zakupy w stacjonarnych sieciach sklepów ze sprzętem AGD.
***
Badanie „PBS Loyalty Benchmark – małe i duże AGD” realizowane jest raz w roku metodą CAPI w ramach badania OmniPBS na reprezentatywnej próbie 2000 Polaków w wieku 15+.
PBS jest największą polską firmą badawczą. Od 25 lat prowadzi badania opinii i rynku we wszystkich technikach ilościowych i jakościowych. Do grona największych klientów należą wiodące firmy z branż: telekomunikacyjnej, energetycznej, finansowej, edukacyjnej oraz dóbr szybkozbywalnych (FMCG)
i trwałych. PBS posiada status Centrum Badawczo-Rozwojowego przyznany przez Ministra Gospodarki
i kontynuuje aktywność w dziedzinie badań społecznych, prowadząc projekty dotyczące zagadnień rynku pracy, nastrojów społecznych, ewaluacje programów społecznych oraz projekty współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej.
***
Newspoint świadczy kompleksowe usługi związane z badaniami mediów: monitoring internetu (ponad 8 tysięcy polskich portali internetowych, 130 tysięcy obcojęzycznych portali internetowych, polskie
i zagraniczne social media (30 mln. źródeł- między innymi: Facebook, Twitter, You Tube, Google+, NK, Golden Line, Instagram, mniejsze platformy społecznościowe oraz fora i blogi), monitoring prasy (ponad 600 tytułów), radia i telewizji (ponad 60 stacji), sprzedaż danych z monitoringu oraz pogłębione raporty i analizy medialne. Oferuje najwyższą jakość danych na polskim rynku i największy zakres monitorowania.
***
Kontakt w sprawie raportu
PBS:
Agnieszka Domieniecka, mobile 600 309 673, e-mail agnieszka.domieniecka@pbs.pl
Piotr Kławsiuć, mobile 506 008 632, e-mail: piotr.klawsiuc@pbs.pl
Newspoint:
Robert Stalmach, mobile 507 095 237, e-mail: robert.stalmach@www.newspoint.pl
Sylwia Sobiecka, mobile 663 358 618, e-mail: sylwia.sobiecka@www.newspoint.pl
Igor Rudnicki, mobile 665 853 325, e-mail: igor.rudnicki@www.newspoint.pl