Czym jest monitoring mediów?
8 sierpnia 2017, Kamil Niedbała
Monitoring mediów z roku na rok zyskuje coraz większe grono zwolenników, a co za tym idzie, stale rośnie liczba firm, ośrodków badawczych oraz instytucji naukowych decydujących się na korzystanie z możliwości i funkcji monitoringu. Ale czym właściwie jest monitoring mediów i na co on pozwala?
Przede wszystkim monitoring mediów umożliwia szybkie i efektywne kosztowo pozyskiwanie informacji o tym, gdzie i w jakim kontekście pisze się o danej marce, osobie lub zagadnieniu.
Każdego dnia, zarówno nowe media jak i media tradycyjne, dostarczają odbiorcom ogromnej ilości informacji branżowych (na temat marek, konkurencji i produktów). Podmioty, które chcą dbać o swój wizerunek, nie powinny pozostawać obojętne wobec pojawiających się na ich temat treści. Monitoring mediów to narzędzie, dzięki któremu można kontrolować wizerunek marki.
Jak działa monitoring mediów?
Proces monitoringu zaczyna się od odpowiedniego doboru, tzw. słów kluczowych, czyli nazw własnych, fachowych pojęć, słów charakterystycznych dla danego tematu, haseł skojarzeniowych, a nawet słów bliskoznacznych, które mogą pojawiać się w opisie interesującego nas zagadnienia. W przypadku monitorowania firm, osób czy instytucji najważniejszym słowem kluczowym jest oczywiście nazwa podmiotu, bądź imię i nazwisko. Jednak ustalenie dodatkowych słów – kluczy pozwala na wyszukiwanie precyzyjnych informacji, oddzielenie treści ważnych od mniej istotnych czy odnajdywanie kontekstów, w których opisuje się daną firmę lub markę. W kolejnym etapie następuje przeszukanie zasobów internetowych, w rezultacie czego pojawia się lista wyników wyszukiwania. Istnieje możliwość automatycznego zwizualizowania danych oraz wygenerowania raportu, co z kolei umożliwia funkcja dashboardu Newspoint.
Jakie profity daje nam narzędzie do monitorowania mediów?
Narzędzie monitorujące media umożliwia śledzenie informacji bieżących i archiwalnych. Funkcja ustalania zakresu czasowego wyszukiwanych treści może być przydatna do sprawdzenia efektów prowadzonych kampanii promocyjnych, reakcji konsumentów na wprowadzenie nowego produktu, zdobywania wiedzy o działaniach konkurencji w wybranym okresie. Aplikacja monitorująca media pozwala również kontrolować przepływ informacji o aferach, usterkach fabrycznych, czy katastrofach i na bieżąco reagować.
Monitoring internetu pomaga również mierzyć i oceniać efekty działań komunikacyjnych, monitorować rynek i konkurencję. Pozwala szybko reagować na sytuacje kryzysowe, oceniać jakość obsługi klienta, produktu czy też wizerunek firmy jako pracodawcy. Dzięki temu możliwe jest kontrolowanie trendów na rynku, mapowanie blogerów i liderów opinii, ocena rezonansu medialnego wyemitowanych artykułów, ocena skuteczności działań PR. Monitoring wykorzystuje się również w content marketingu, działaniach sprzedażowych (generowanie leadów), badaniach naukowych oraz w wielu innych obszarach związanych z analizą treści. Takie narzędzie pozwala także zaoszczędzić dużo czasu. Dzięki funkcjonalnemu panelowi nie trzeba ręcznie przeszukiwać internetu i social media – dostarcza on wszystkie potrzebne dane i zestawia je w przejrzysty sposób w jednym miejscu.
Jakie wskaźniki dostarcza aplikacja do monitoringu mediów?
Narzędzia do monitoringu internetu przetwarzają dane i automatycznie je analizują, co pozwala na otrzymanie rozbudowanych statystyk. Dzięki nim użytkownik dowiaduje się, kiedy i gdzie najczęściej pisano na tematy związane z jego obszarem badawczym. Poznaje autorów największej liczby postów piszących na interesujące go tematy, a także słowa, które najczęściej występują w kontekście nazwy jego marki lub produktu.
Dzięki wskaźnikom “udziału w głosie” (Share of Voice) i “siły skojarzeń z marką” (Share of Discussion) szybko poznaje podstawowe parametry dotyczące skojarzeń z jego marką. Automatyczna analiza wydźwięku i płci autora pozwala natomiast łatwo zidentyfikować bieżące trendy w wypowiedziach. Określenie ekwiwalentu reklamowego oraz badanie zasięgu materiałów pozwala zmierzyć skuteczność działań. Technologia pozwala także na badanie kontentu zawartego w serwisach społecznościowych, takich jak: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Pinterest czy Vimeo. Treści pisane przez internautów na forach społecznościowych są niezwykle cenne w analizie ich nastrojów w danym kontekście. Największą zaletą jest fakt, iż wskaźniki te można otrzymać za pomocą jednego kliknięcia.
Korzystanie z monitoringu mediów (prasy, stacji RTV, portali internetowych i social media) wydaje się być nieodłącznym elementem funkcjonowania w dzisiejszym społeczeństwie informacyjnym. Na co dzień jesteśmy zalewani falą danych, a co za tym idzie, jesteśmy zmuszeni interpretować informacje skrótami poznawczymi. Tak duża liczba danych wywołuje w nas potrzebę automatyzowania ich i filtrowania. Odpowiedzią na to jest monitoring mediów.
Narzędzie Newspoint zaspokaja potrzeby związane z wykonywaniem złożonych analiz ogromnej ilości danych (Big Data) oraz dostarcza wydajnie zautomatyzowane rozwiązania analityczne. Jeśli chcesz się przekonać -> zapraszamy do przetestowania naszego narzędzia do monitoringu mediów.