Główna/Blog/Poradniki/Kodeks dobrych praktyk dla marki – jak skutecznie działać na platformach społecznościowych?
Kodeks dobrych praktyk dla marki – jak skutecznie działać na platformach społecznościowych?
5 lutego 2019, Robert Sadowski
W celu skutecznego działania na platformach społecznościowych należy rozważyć na jakiej przestrzeni budujemy nasze komunikaty. Trzeba pamiętać o konkurencji i otoczeniu branżowym, a przede wszystkim o klientach, usługobiorcach i partnerach. Czasami łączenie wszystkich odbiorców w jednym miejscu może doprowadzić do szumu informacyjnego i braku skuteczności prowadzonej komunikacji. Warto znać kilka dobrych zasad działania marki w mediach społecznościowych.
Kanały takie Facebook, Twitter, GoldenLine, LinkedIn i każde nowe, jakie pojawiają się w sieci zawierają w swoich funkcjach podobieństwa, ale również liczne różnice. Co za tym idzie, trudno zrozumieć w jaki sposób poruszać się po poszczególnych kontach. Przedstawimy, więc kilka prostych porad – krótki kodeks, który możemy zastosować w uniwersalny sposób, aby nasze komunikaty w mediach społecznościowych przedstawiały się spójnie.
LinkedIn oraz GoldenLine, jako dwie platformy o podobnym zastosowaniu to świetne miejsca do poznania konkurencji i charakterystyki całej branży. Są to miejsca, gdzie możemy budować wizerunek zewnętrzny naszej firmy, ale także i wykorzystywać komunikację pracowników. Źródła te nastawione są na budowanie i podtrzymywanie relacji z klientami ale nie tylko. Dawniej kojarzone były z miejscem, gdzie dodawać mogliśmy CV i przypominaliśmy sobie o naszym koncie tylko, gdy szukaliśmy pracownika lub sami poszukiwaliśmy pracy. Skojarzenie to już dawno minęło. LinkedIn oraz GoldenLine to nasza biznesowa wizytówka. Każde najdrobniejsze działanie jakie tam wykonujemy buduje nasz wizerunek i markę, bez względu na to czy prowadzimy małą firmę, czy pracujemy w dużym przedsiębiorstwie.
Twitter to medium proste, ale i wymagające nieustannej uwagi. Jest to miejsce, gdzie komunikujemy się na bieżąco – tu i teraz. Szukamy newsów i sami takowe udostępniamy. Jest to także miejsce, gdzie na pierwszy rzut oka odczujemy i dostrzeżemy pewien chaos. Dopiero posługując się hasztagami odnajdziemy się w tematyce, która nas najbardziej nas interesuje – wśród podmiotów konkurencyjnych oraz w całej branży. Reagowanie na bieżące wydarzenia na Twitterze jest najprostsze, a gdy nasze wpisy będą ciekawe i unikalne – wieść o nich rozniesie się wśród naszych obserwatorów. W łatwy sposób Twittera możemy wykorzystać do zamieszczania ciekawych linków (na nasze inne kanały), do interakcji z klientami, a przede wszystkim do real time marketingu – gdzie wydarzenia ze świata są największą inspiracją do reklamy.
Kanałem społecznościowym z niesłabnącą siłą (mimo kilku upadków w ostatnim okresie) pozostaje nadal Facebook. Fanpage naszej marki to nie miejsce komunikacji jednostronnej, a przede wszystkim dialog z partnerami, internautami i klientami. Facebook, jako narzędzie, które wykorzystujemy bardzo często prywatnie – powoduje również, że nasza marka, firma odbierana jest w sposób bardziej przystępny, bliższy ludziom. Możemy wokół swojego profilu zebrać również najbliższych kontrahentów, dostawców, partnerów i nawiązywać nowe kontakty handlowe. Jest to miejsce, które wymaga dużej interakcji – nie można czegoś po prostu opublikować i zostawić bez komentarza czy odpowiedzi na zadane pytanie.
W niektórych przypadkach warto też rozważyć inne, może lekko niestandardowe, albo mniejsze platformy społecznościowe, które jednak dosyć mocno skupiają naszą grupę docelową. Wiele marek z dużym powodzeniem działa na Instagramie i Pinterest. To nie tylko firmy z branży modowej albo beauty, ale także między innymi lokale, które mogą zwrócić uwagę na siebie poprzez lajkowanie zdjęć obiektów znajdujących się w pobliżu.
Wskazane jest zrobić research, w jaki sposób nasi potencjalni klienci komunikują się ze sobą – może istnieje grupa, forum lub platforma na której stosunkowo chętnie zadają pytania lub udzielają sobie rad. W takim wypadku warto, by marka w sposób bezpośredni (konto firmowe) lub pośredni (konta indywidualne pracowników, influencerzy) była na nich obecna.
Kodeks dobrych praktyk
Czas na konkretne rady. Jak więc prowadzić nasze kanały społecznościowe w sposób spójny i skuteczny? Jest kilka rzeczy, o które należy zadbać prowadząc działania w social mediach.
1. Systematyczna kontrola profili
Raz na jakiś czas – może to być kwartał – przeprowadź szczegółowy przegląd każdego z posiadanych kont. Uzupełnij też wszystkie brakujące dane i pamiętaj o tym, aby wszelkie informacje (od tych podstawowych np. adres siedziby firmy, po te bardziej ogólne – oferta) były zawsze aktualne. Chyba nie chcemy, aby nasz potencjalny klient znalazł nieaktualny numer telefonu czy starą lokalizację biura.
2. Dostępy i bezpieczeństwo
Bezpieczeństwa nigdy nie za wiele. Pracownicy odchodzą i przychodzą. Warto panować nad tym kto ma dostępy do firmowych kont na wszystkich platformach. Nie chcesz chyba, aby ktoś, kto już nie pracuje opublikował coś bez wiedzy lub nadal miał dostęp do statystyk postów.
3. Właściwe ustawienia profili
Media społecznościowe posiadają niestety dość duże ograniczenia zasięgów – jednak można z tym walczyć – sprawdź czy twoje konta są ustawione jako „publiczne”. Oczywiście jeżeli masz odpowiedni budżet i możesz sobie pozwolić – skorzystaj z wersji premium lub z płatnych opcji reklamowych. Takie zabiegi zwiększą zasięgi.
4. Poznaj swoich odbiorców
Nie pisz do wszystkich. Wszyscy nie są twoją grupą docelową. Poświęć trochę czasu na przyjrzenie się i analizę twojej publiczności. Czy chcesz docierać do pokolenia X, millenialsów czy do najmłodszych Zetek? Czy wiek nie ma roli a liczą się konkretne stanowiska? Zrozum, jakie są ich wyzwania i jakie marki już polubili. Ten rodzaj analizy porównawczej może pomóc zrozumieć, w jaki sposób obecność w mediach społecznościowych może wyróżnić się z tłumu. Zrozumienie odbiorców i jakie komunikaty preferują otrzymywać to krytyczne działanie w celu zapewnienia aby wiadomości były czytane i udostępniane.
5. Grupy zainteresowań
Dołączenie do grup branżowych i hobbystycznych – możliwe szczególnie na Facebooku, GoldenLine i LinkedIn – pozwoli nam komunikować się z osobami zainteresowanymi podobnym tematem w jednym miejscu. Dołączenie do dużych i aktywnych grup da nam pewność, że znajdują się tam osoby zainteresowane i zaangażowane w tym profesjonaliści i eksperci, co tym samym pozwoli nam zaprezentować się w skuteczny sposób. Aktywne uczestnictwo, komentowanie, odpowiadanie, spowoduje, że staniemy się bardziej widoczni i rozpoznawalni.
6. Monitoruj konkurencję
Sprawdź, jak wyglądają profile marek konkurencyjnych, podglądaj co aktualnie jest przez nich publikowane oraz to co najczęściej zyskuje najwięcej odbiorców – polubienia, reetweety. Inspiruj się i wyciągaj właściwe wnioski z ich sukcesów i porażek. Oczywiście nigdy nikogo nie kopiuj, a jedynie szukaj pomysłów. Przecież wraz z konkurencją walczycie o tych samych klientów. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z narzędzi monitorujących media np. Newspoint.
7. Reaguj na komentarze
Pamiętaj, że ważna jest szybka reakcja pod publikowanymi materiałami. Odpowiadaj na wiadomości i bądź pomocny. Z czasem staniesz się przez to ekspertem dla swoich odbiorców. Dostosowuj swoje treści do potrzeb, jakie wykazują rozmówcy. Staraj się rozwiązywać ich problemy – a przy okazji podpowiadaj, jak wykorzystać do tego twoje produkty/usługi. Bierz udział w dyskusjach na innych profilach.
8. Zapraszaj do znajomych
Rada szczególnie ważna na LinkedIn i GoldenLine a także Facebooku – pamiętaj o tym, aby aktywnie zapraszać do grona znajomych – nie tylko osoby, które bezpośrednio znasz, ale takie które mają publikują podobne treści, podzielają z Tobą opinię, takie z którymi chciałbyś nawiązać kontakt biznesowy, ale nie posiadasz bezpośredniego kontaktu telefonicznego lub mailowego. Zachęcaj nowych znajomych do dyskusji i rozmowy na ważne branżowe tematy.
9. Twórz własny, unikalny content
Na początku może wydać się to trudne, ale gdy poznamy otoczenie naszej marki warto publikować własne, autorskie materiały z przydatnymi treściami – oprócz tekstowych form na popularności nieustannie zyskuje wideo, zdjęcia, infografiki i ciekawe raporty. Nasze publikacje z czasem będą polecane – udostępniane na różnych kanałach społecznościowych i w zamkniętych grupach. Ale pamiętaj – liczy się jakość a nie ilość. I co ważne – bądź na bieżąco z tym, co jest właśnie na topie w branży, mediach, polityce, kulturze czy sporcie.
10. Bądź ludzki
Jednym z najgorszych błędów popełnianych w mediach społecznościowych jest podejście, jako beztwarzowa korporacja o zerowej osobowości. A odbiorcy chcą poznać twoją firmę na bardziej osobistym poziomie. Obecność ludzi w mediach społecznościowych to konieczność. Osobisty kontakt z obserwatorami może pomóc w tworzeniu bardzo potrzebnych relacji z odbiorcami. Wrzucaj zdjęcia z konferencji, spotkań biznesowych, team buildingu, wspólnego grilla czy urodzin prezesa.
11. Bądź aktywny i konsekwentny
Twoja aktywność w mediach społecznościowych musi być systematyczna, konsekwentna i spójna. Nie pozwól sobie zniknąć z niewyjaśnionych powodów na dłuższy okres, nie pozwól sobie na ciszę. Tej przerwy długo nie odpracujesz. Algorytmy platform społecznościowych są bezwzględne. Nawet jeżeli nagle pod postami pojawi się trochę mniej polubień – publikuj dalej. Twórz spójny wizerunek na wszystkich kanałach jakie prowadzisz i pamiętaj o swoich odbiorcach.
12. Łącz kanały i linkuj posty
Duże infografiki najlepiej wyglądają na Pintereście. Wrzucanie długich i wąskich wieżowców na Facebooka czy LinkedIn nie ma sensu. Dlatego przygotuj specjalną wersję infografiki albo umieść jej fragment z linkiem do oryginalnego obrazka na Pintereście. Często linkuj posty blogowe czy wpisy na innych platformach. Specjalista SEO będzie nam długo dziękował.
13. Eksperymentuj
Nie zawsze, to, co sprawdziło się konkurencji czy w poprzednich postach ponownie odniesie sukces. Social media ewoluują. Eksperymentuj. Wrzucaj posty z samego rana albo w weekendy. Korzystaj z niestandardowych form obrazu, audio i wideo. Wywiady w aucie, komiksy, partnerskie współprace, nagrania z drona, kolaże…
14. Nie publikuj wszędzie takich samych treści
Gdy wpadamy na pomysł wpisu, chcemy, żeby jego publika była jak największa. Nie można jednak wpaść w pułapkę udostępniania na każdym możliwym kanale społecznościowym jednej, identycznej treści. Staraj się wykorzystać mocne strony poszczególnych mediów i pomyśl jak przeobrażać przekaz w różne “kreacje”. W jednym miejscu może to być wyeksponowanie załącznika graficznego, w innym zaś rozszerzony opis tekstowy.
15. Analizuj swoją aktywność
Istnieje wiele narzędzi analitycznych, które ułatwiają identyfikację najbardziej skutecznych treści, trendów wydajności i podstawowych informacji o obecności w mediach społecznościowych. Na bieżąco śledź statystyki popularności kolejnych wpisów i wyciągaj wnioski w które formy contentu inwestować a które się u ciebie nie sprawdzają.