Jako właściciel firmy wiesz, że Twoje działania w mediach społecznościowych przyczyniają się do realizacji wielu celów biznesowych marki. Jednak, aby przeznaczać większe budżety na strategie marketingu społecznościowego o większym zasięgu, musisz wyraźnie wiedzieć, lub chociaż mieć zbliżoną wiedzę, jakiego zwrotu z tej inwestycji możesz się spodziewać.
Czym jest ROI?
ROI (Return on Investment) dosłownie oznacza „zwrot z inwestycji”. Słysząc to, myślimy od razu, że chodzi o pieniądze. Oczywiście, również są one brane pod uwagę, jako wynik udanej kampanii reklamowej, ale nie tylko. Może to być też wzmocnienie świadomości marki czy wzrost zadowolenia klientów. Ogólnie rzecz biorąc, zwrot z inwestycji prowadzonych w mediach społecznościowych jest sumą wszystkich działań w social media, które tworzą określoną i pozytywną wartość dla marki.
55% marketerów społecznościowych wymienia pomiar ROI jako swoje największe wyzwanie.
Już dawno temu minęły czasy, kiedy kampanie marketingowe w mediach społecznościowych były jedynie eksperymentami, a dyrektorzy w korporacjach bali się, jak ognia efektów działań tego typu promocji. W dzisiejszej dobie, social media są podstawą większości strategii biznesowych, lecz proces głębokiej analizy danych, który jest w tym przypadku niezbędny, wymaga wielu zasobów. Mierzenie i śledzenie zwrotu z inwestycji (ROI) nie tylko dowodzi wpływu mediów społecznościowych na Twoją firmę, ale także pozwala zespołowi odpowiedzialnemu za marketing i reklamę, na precyzyjną kombinację taktyk, które zapewniają nowe zasięgi i największą wartość całego przedsięwzięcia.
Dlaczego warto mierzyć wskaźnik ROI?
Gdy spojrzysz na statystyki, zobaczysz, że wiele firm ma trudności ze zrozumieniem wpływu finansowego na wyniki ich firmy, płynącego z marketingu społecznościowego. W ankiecie The State of Social Marketing, 60% firm stwierdziło, że wykazanie ROI z działań w social media było ich największym wyzwaniem. Jednak, social media marketing ma o 100% wyższy wskaźnik sprzedaży zbliżonej niż tradycyjny marketing wychodzący. Ponadto 31% z 3,419 miliardów użytkowników Internetu na całym świecie korzysta czynnie z mediów społecznościowych. Oznacza to, że istnieje duży potencjał wykorzystania kampanii marketingowych w social media, jeśli jesteś w stanie dowiedzieć się, jak zoptymalizować zwrot.
Pomiar ROI w mediach społecznościowych jest ważny z wielu powodów, w tym między innymi:
Może zmienić postrzeganie społeczności w Twojej organizacji
Pokazuje potencjalny wpływ, jaki może mieć społeczność w całej firmie (nie tylko marketing)
Pokazuje, gdzie twoje wysiłki i zasoby są wykorzystywane najbardziej efektywnie
Kiedy natomiast Twoje starania nie dadzą zamierzonego efektu, możesz w razie potrzeby zmienić taktykę i strategię
Pomaga lepiej zrozumieć odbiorców (to, na czym im zależy, na co reagują itp.)
Zaufanie, jako fundament
Przede wszystkim, musisz zbudować zaufanie do własnej organizacji. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube i ich “system polubień” to niezwykle wartościowe narzędzia społecznościowe. Pozwalają odbiorcom w końcu dostrzec potencjał Twojej marki, a to powinno spowodować, że konsumenci zaczną Ci ufać i korzystać częściej z Twoich usług. Gdy zapewnisz wysokiej jakości spójne, wartościowe i unikalne treści, takie jak materiały wideo, artykuły i różne branżowe ciekawostki, Twoi odbiorcy na pewno się tym zainteresują i będą oczekiwać kolejnych. Możesz także budować lojalność, zachowując przejrzystość. Na przykład, jeśli klient narzeka na przebytą podróż z Twoją marką, poświęć czas na wysłuchanie go i udzielenie niezbędnych odpowiedzi, podając przyczyny zaistniałych problemów. Nie bój się również przepraszać konsumentów. Kolejną cenną techniką jest unikanie jawnej reklamy. Zamiast tego przekaż użytkownikom użyteczne, wartościowe i oryginalne treści, nie promując w nich na siłę istoty Twojego biznesu.
Wszystko to sprawi, że ludzie będą postrzegać Cię jako autorytet w Twojej branży, co zwiększy prawdopodobieństwo, że przyjdą właśnie do Ciebie, gdy będą chcieli zakupić produkt czy usługi, który oferujesz. Będziesz zawsze przed konkurencją.
Zwiększ ruch w social media
Platformy mediów społecznościowych mają szeroki zasięg, umożliwiając Ci wywarcie wpływu na odbiorców, do których inaczej nie mógłbyś dotrzeć. Dzięki aktywnej obecności w social media, możesz kierować ten ruch do swojej oficjalnej witryny, bloga, landing page lub innych pożądanych miejsc docelowych.
Jednak, samo tworzenie kont i publikowanie informacji będzie miało niewielki wpływ na dynamikę. Potrzebujesz strategii. Wymaga to dokładnego ustalenia, kiedy najlepiej publikować posty i jaki rodzaj treści preferują Twoi odbiorcy. To, że możesz korzystać z tej samej zawartości na różnych platformach, nie znaczy, iż osiągnie ona zamierzone cele. Musisz ją optymalizować. Pamiętaj, że musisz także monitorować aktywność konkurentów, aby być zawsze przed Nimi. Tutaj z pomocą przychodzi monitoring mediów i np. platforma Newspoint.
Zwiększenie ruchu w mediach społecznościowych ma miejsce, gdy angażujesz się i budujesz relacje we wszystkich możliwych kanałach. Będąc zawsze dostępnym dla klientów i potencjalnych nabywców, pomoże Ci to zbudować zaufanie i pokaże, że po drugiej stronie również siedzi człowiek, a nie oprogramowanie, stworzone do odpowiadania tymi samymi schematami na różne problemy.
Każda sieć i platforma jest inna, ale aby zwiększyć ruch i aktywność w nich, musisz przestrzegać pewnych zasad dotyczących wszystkich kanałów społecznościowych. Pamiętaj, że Twoje treści mówią wiele o Twojej marce, więc upewnij się, że Twoje wpisy na blogu, studia przypadków lub infografiki wykraczają poza to, co już wszyscy wokół wiedzą. Jest to niezwykle ważne w celu zwiększenia aspektu udostępniania społecznościowego.
Podkręć SEO
Strony mediów społecznościowych są indeksowane przez Google. Obecność na platformach social media informuje Google, że jesteś wiarygodnym źródłem informacji i że oferujesz swoim odbiorcom więcej wartości niż tylko witrynę internetową. Może to potencjalnie zwiększyć pozycję twoich stron w wynikach wyszukiwania.
Aby jeszcze bardziej poprawić SEO, pracuj nad zwiększeniem liczby obserwujących. Nigdy nie kupuj obserwujących (Google ocenia też ich jakość w celu ustalenia pozycji w rankingu), ale twórz wartościowe treści, które z większym prawdopodobieństwem zostaną udostępnione. Następnie, zoptymalizuj posty pod kątem wymagań wyszukiwarek. Wymaga to użycia chwytliwego tytułu i uwzględnienia ważnych słów kluczowych w opisie posta.
Google sprawdza czas wizyt i współczynniki odrzuceń podczas sortowania rankingów, ponieważ wysokie wskaźniki zwykle informują, że witryna ma słabe wrażenia związane z jej obsługą – jest nieczytelna, nieintuicyjna i mało użyteczna. Jeśli użytkownik trafia na twoją stronę z wyszukiwania, ale natychmiast ją opuszcza, oznacza to, że treść prawdopodobnie nie jest w ogóle przydatna.
Nie ma lepszego sposobu na podniesienie prestiżu witryny niż zapewnienie użytkownikom wysokiej jakości, a to zrobisz dzięki dostarczaniu znakomitych treści. Media społecznościowe stanowią kolejny kanał promowania tego typu pożądanych wartości.
W 2023 roku świat mediów społecznościowych przechodził nieustanne przemiany, a dwie platformy w szczególności – TikTok i Instagram ciągle kształtowały sposób dzielenia się treściami online opatrzonymi hasztagami. Dlaczego akurat TikTok i Instagram zdobywają tak wielkie uznanie wśród milionów użytkowników na całym świecie?
Metawersum, a raczej Meta to platforma łącząca największe i najpopularniejsze serwisy społecznościowe, takie jak Facebook czy Instagram. Jest to również swego rodzaju ideologia i wizja przyszłości jaką próbuje przedstawić CEO Mety – Mark Zuckerberg. Jedność, uniwersalność, pierwszy pełnoprawny “cyberświat”. W lipcu Amerykanie mieli okazję poznać zupełnie nowy serwis wchodzący w skład Mety. Europa (w tym...
W świetle dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii i zmieniających się oczekiwań konsumentów, marketing w roku 2024 staje przed kolejnymi wyzwaniami i nowymi możliwościami. Przyjrzymy się kluczowym trendom, takim jak rosnąca rola sztucznej inteligencji, znaczenie zgodności z kulturą, wyzwaniom związanym z kontrolą wizerunku marki a kulturą unieważniania oraz rozwojowi miar sukcesu. Znajdziemy również odpowiedzi na pytania dotyczące...
Co nowego czeka nas w globalnych zachowaniach konsumentów w 2024 roku? Jaki wpływ na marketing i innowacje będą miały nadchodzące zmiany? W tekście postaramy się odpowiedzieć na pytania, które najbardziej interesują specjalistów branży komunikacji, ale i nie tylko, bo przecież każdy z nas jest konsumentem. Artykuł stworzony został na bazie wartościowego raportu Mintel 2024 Global Consumer...
Czy w związku z intensywną ekspansją platform social media blogi idą w niepamięć. Czy blogosfera ma się dobrze? Dziesięć lat obserwacji, tysiące blogerów i setki pytań – to fundamenty corocznego badania Annual Blogger Survey. Analizując dziesiątą edycję badania, zanurzymy się w dane, aby zrozumieć, czy blogerzy osiągają zadowalające wyniki w 2023 roku. Jaka jest skuteczność...