Czym jest digital PR i jaki wpływ na niego ma monitoring mediów?

10 listopada 2020, Robert Sadowski

Pandemia spowodowana globalnym wzrostem zakażeń nowym koronawirusem wymusiła na przedsiębiorcach większe zaangażowanie w rozwój marki w trybie online. Według danych przedstawionych przez PwC, w obliczu kryzysu ponad 52% polskich firm specjalizujących się w handlu z sektora MŚP zdecydowało się na spotęgowanie działań lub podjęcie niezbędnych aktywności w internecie.

Światowy kryzys gospodarczy wymusza zmiany w procesach strategicznych przedsiębiorstw, jak również powoduje przeanalizowanie wcześniej już obranych planów kreacji wizerunku i w efekcie udoskonalanie kampanii reklamowych, aby osiągnąć założone cele marketingowe.

Eksperci z branży public relations nie pozostawiają złudzeń odnośnie tego, iż po pandemii zaobserwujemy wzrost zapotrzebowania na praktyki zarządzania kryzysowego (77%), działania związane z digital PR-em (72%) oraz na poprawę komunikacji wewnętrznej (51%).

Źródło: exacto.pl

Skupmy się na digital PR – drugiej w kolejności odpowiedzi pod względem liczby otrzymanych głosów ankietowanych w badaniu przedstawionym na powyższej grafice, które przeprowadzone zostało przez zespół analityków z Exacto.

Czym w ogóle jest digital PR? 

Jak bardzo digital PR różni się od tradycyjnych działań wizerunkowych i jaki wpływ na ich skuteczność ma monitoring mediów?

Źródło: 2020 Talkwalker State of PR Report


Digital PR to strategia służąca do budowania świadomości i promocji marki za pomocą metod dostępnych w cyberprzestrzeni. Pod wieloma względami są to zabiegi podobne do tradycyjnego public relations, ale dają one możliwość dotarcia do znacznie szerszego grona odbiorców, do którego nie można trafić metodami offline. Digital PR opiera się na strategiach internetowych, takich jak: optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, marketing treści, współpraca z influencerami oraz ekspertami branżowymi i dokładna analiza danych płynących z aktywności na platformach social media. Jest to bardzo wartościowa strategia, która może poprawić obecność i zwiększyć widoczność marki w internecie, poprzez zdobywanie kolejnych publikacji online i hiperłączy.

Warto dodać w tym miejscu, że content marketing mocno wpływa na techniki za pomocą, których zdobywamy wcześniej określone punkty docelowe. Przyciągające i kreatywne treści, które budują fundament wizerunkowy marki są podstawą do uzyskania wartościowych linków w mediach internetowych. Szczególną uwagę należy zwrócić tu na publikacje oparte o real time content marketing, które zawsze wnoszą powiew świeżości i aktualności, a to powoduje zainteresowanie odbiorców i dodatkowe zasięgi. Tworzenie treści powinno współgrać wraz ze strategią komunikacji (język tekstów i szata graficzna).

Duże znaczenie w cyfrowych działaniach PR-owych ma również efektywne digital customer experience management, ponieważ oferta tworzona przez specjalistów od wizerunku i przekaz z niej płynący muszą być dla odbiorców proste, intuicyjne i bazujące na personalizacji.

Źródło: 2020 Talkwalker State of PR Report

Jaki jest cel aktywności PR?

Ostateczny cel klasycznych i cyfrowych działań PR-owych jest taki sam – zdobycie autorytetu marki z renomowanych źródeł komunikacji w celu zwiększenia i umocnienia jej świadomości. Różnica polega na tym, że tradycyjni specjaliści public relations osiągają to dzięki materiałom drukowanym, podczas gdy eksperci związani z digital PR-em pragną uzyskać wartościowe linki z cyberprzestrzeni. Z racji tego, iż branża cyfrowego public relations zwykle opiera się na kampaniach z dużą ilością informacji, nie powinno więc dziwić, że mierzenie sukcesu zespołów digital PR-owych powinno opierać się na danych z kluczowymi wskaźnikami efektywności (KPI). Zdobywając rozpoznawalność marki możemy pozytywnie wpłynąć zarówno na ruch bezpośredni na stronie internetowej firmy, jak i na wzrost aktywności związanej z wyszukiwaniem branżowym. Warto zacząć projekt od określenia najważniejszego elementu końcowego i tego co konkretnie chcemy osiągnąć, ponieważ dobór taktyki działań digital PR-owych zależy od celu, na którym chcemy skupić się najbardziej.

Efektem działań takiej strategii może być:

  • Zwiększenie rozpoznawalności marki
  • Budowanie pozytywnych skojarzeń związanych z firmą
  • Kreowanie wartościowych linków
  • Wzrost widoczności domeny i profilu w social media
  • Zwiększenie ruchu na stronie internetowej a w konsekwencji wzrost zamówień

Monitoring mediów

Ręczne śledzenie wyników naszych działań wizerunkowych w cyberprzestrzeni może okazać się bardzo trudne i żmudne, ponieważ ilość danych płynących w szczególności z platform social media jest ogromna. Z manualnym procesem wyszukiwania wiążą się również opóźnienia i brak możliwości natychmiastowej reakcji przez stały napływ treści, a szybka odpowiedź jest niezwykle istotna w procesie kreowania pozytywnego odbioru firmy przez opinie publiczną. Przy budowaniu widoczności marki warto korzystać z narzędzi służących do monitorowania mediów. Są to bardzo dokładne aplikacje, które potrafią wyszukiwać wszystkie interesujące nas słowa kluczowe. Marki, takie jak Newspoint, oferują szereg usług związanych z głęboką analizą big data, co w dużym stopniu wpływa na efekty działań digital PR-owych. 

Dostępne opcje narzędzi monitorujących media, które ułatwią pracę ekspertom PR:

  • Produktywne śledzenie wzmianek dotyczących konkretnej marki w czasie rzeczywistym (odpowiednie dopasowanie słów kluczowych pozwoli na dokładną filtrację publikacji)
  • Wyliczanie szacowanego zasięgu publikacji w danym medium,
  • Analiza kontekstu wypowiedzi
  • Wyliczenia ekwiwalentu reklamowego określonych publikacji
  • Porównanie z konkurencją

Załóż konto i monitoruj media

Rozwój ery cyfrowej doprowadził do zwiększenia wyboru platform, na które zainteresowany może kierować materiały promocyjne, w przeciwieństwie do sytuacji, gdy wystarczyło walczyć o uwagę dziennikarzy, aby wyeksponować markę w źródłach prasowych. Ciągłe udoskonalanie narzędzi i transformacja ich do cyberprzestrzeni jest nieuniknione. Warto pomyśleć nad tym, aby zainwestować w panele analityczne do monitorowania mediów, które pomogą nam w procesie adaptacji strategii marketingowych do nowej rzeczywistości cyfrowej.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 czerwca 2024, Robert Sadowski

Oświadczenie o statusie dużego przedsiębiorcy

Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.

7 czerwca 2024, Robert Sadowski

Webinar IMM: „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”

Instytut Monitorowania Mediów zaprasza na webinar „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”, w którym gościnnie wezmą udział Wojtek Mazur, CEO & Founder i Agata Piechota, Content Marketing Specialist z agencji Elephate. Wydarzenie poprowadzi Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Webinar odbędzie się we wtorek 18 czerwca o godz. 12:00.

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

21 marca 2024, Robert Sadowski

Rozwój grupy kapitałowej IMM

W styczniu br. Instytut Monitorowania Mediów SA objął kontrolny pakiet udziałów w PSMM Sp. z o.o. i tym samym w Newton Media Polska Sp. z o.o. oraz wykupił 100% udziałów Newspoint Sp. z o.o. W wyniku podjętych działań Grupa IMM, której współwłaściciele reprezentują wyłącznie polski kapitał, istotnie się poszerzyła.

31 stycznia 2024, Robert Sadowski

Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2023 roku

W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie...