Dlaczego skarpetki nie do pary? – Światowy Dzień Zespołu Downa
21 marca 2021, Robert Sadowski
Dzisiaj, 21-go marca w pierwszy dzień wiosny, obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa. Data nie jest przypadkowa – jej amerykański zapis symbolizuje trzeci chromosom w dwudziestej pierwszej parze, którego obecność stanowi główną przyczynę tego syndromu.
Dzięki inicjatywie Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa, od 2005 roku, 21 marca stał się dniem wyjątkowym, natomiast od 2012 roku patronat nad obchodami sprawuje również Organizacja Narodów Zjednoczonych.
Zespół Downa inaczej określany trisomią chromosomu 21 jest chorobą genetyczną opisaną przez brytyjskiego lekarza Johna Langdona Downa w 1862 roku. Od jego nazwiska przypadłość ta została nazwana zespołem Downa.
Syndrom jest zwykle związany z charakterystycznymi rysami twarzy, opóźnieniem wzrostu fizycznego oraz niepełnosprawnością intelektualną od łagodnego do umiarkowanego stopnia.
W Polsce żyje ponad 60 tys. osób z trisomią 21 – uczą się, pracują, marzą, kochają, mają lepsze i gorsze dni jak każdy z nas. Czy wiesz, że: 79% pytanych osób spotkało się z użyciem określenia „Ty Downie” w sposób obraźliwy?
Kampania edukacyjna „Zespół Kolorowych Skarpetek”
Chromosomy mają kształt podobny do skarpetek, dlatego stały się symbolem akcji, która ma zachęcić ludzi do rozmowy na temat różnorodności, wyjątkowości, integracji i akceptacji.
Z tej okazji wszyscy zakładamy dzisiaj skarpetki nie do pary na znak solidarności i szacunku.
Wszyscy jesteśmy równi – pamiętajcie o tym każdego dnia!
Dołącz razem z nami do Zespołu Kolorowych Skarpetek i wspólnie zmieńmy myślenie o zespole Downa!
Kampania #ZespolKolorowychSkarpetek
Akcja edukacyjna ma na celu promowanie postaw szacunku i tolerancji wobec osób z zespołem Downa. Została ona zorganizowana po raz pierwszy w 2019 roku z inicjatywy Kai Bielawskiej, siostry Moniki z zespołem Downa. Kampania obejmuje działania świadomościowe w mediach tradycyjnych i społecznościowych.
Kampania jest prowadzona pro bono przez agencję Resolution i wspierana przez firmy z branży marketingu i komunikacji: Artegence, Flash Investment Group, Newspoint, Solski Communications, Tribal Media oraz Studio Tęcza. W nagłośnieniu akcji pomagają również czołowi wydawcy mediowi: AdPrime, Adrino, Audience Network, BrandLift, Converters, DoubleEspresso, Facebook, Gazeta.pl, Iberion, JustTag, LagoMedia, Madokado, RoyalAd, SampleData, SpicyMobile, Tarsago, VeoWe, VidWe, Welovemedia, WP i YOC. Sponsorem kampanii jest marka Many Mornings.