Google Alerts i Newspoint to narzędzia umożliwiające monitorowanie w mediach wzmianek o marce, firmie czy wybranej osobie. Obserwacje trendów w branży, działalności konkurencji oraz wydźwięku opinii o realizowanych projektach dostarczają wartościowych informacji dla wielu obszarów biznesu. Skąd je pozyskiwać? Jak wybrać skuteczne i funkcjonalne narzędzie? Jakie się różnice i podobieństwa między Google Alerts a Newspoint?
GOOGLE ALERTS
Google Alerts to darmowe narzędzie oferowane przez wyszukiwarkę Google. Aby z niego skorzystać należy na https://www.google.pl/alerts ustawić powiadomienia na wybrane słowa kluczowe dostarczane na pocztę e-mail. Częstotliwość alertów można dostosować do własnych preferencji. Otrzymywane powiadomienia możemy personalizować w kilku aspektach.
Pierwszym z dostosowywanych parametrów w Google Alerts jest częstotliwość otrzymywania powiadomień. Mamy kilka opcji do wyboru. Możemy ustawić komunikaty o nowych wpisach wysyłane na bieżąco, raz dziennie lub raz w tygodniu. Otrzymywane alerty obejmują powiadomienia wyłącznie o nowych wzmiankach, a więc opublikowanych od momentu utworzenia alertu.
Kolejnym parametrem są źródła. Wykorzystując Google Alerts pomijamy czynności związane z codziennym wyszukiwaniem fraz w wyszukiwarce Google. Powiadomienia o nowych wpisach pojawiają się w ustawionym przez nas alercie. Funkcja ma zastosowanie tylko do wyszukiwarki Google. Do wyboru mamy wiadomości, blogi, witryny, filmy wideo, książki, dyskusje oraz finanse. Google Alerts obejmuje podstawowe źródła, a więc nie otrzymamy powiadomień o wzmiankach z prasy, TV czy radia. Mimo rozwoju sieci internetowej, social mediów i stosowania ich prawie we wszystkich obszarach funkcjonowania, media tradycyjne nadal wpływają na opinię publiczną. Ich pominięcie generuje dużą lukę w monitoringu, a więc niepełny, wybiórczy obraz.
Co więcej, brak monitoringu mediów społecznościowych jest istotnym ograniczeniem. Opinie o firmie, czy danej kampanii pojawiają się na forach i blogach, ale coraz częściej na portalach społecznościowych. To dlatego tak pożądany jest monitoring social mediów. Według raportu Customer Experience Benchmark, przygotowanego przez Researchscape International, jest to czynnik znacząco wpływający na zadowolenie korzystającej z usługi kadry zarządzającej w obszarze PR.
Obecne trendy zmierzają ku syntezie i konsolidacji informacji. Odbiorcy oczekują konkretnych, esencjonalnych informacji, często przedstawionych w formie graficznej lub video. Na te potrzeby w coraz większym stopniu odpowiadają portale takie jak: Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest czy TikTok. Ich monitoring wydaje się niezbędny podczas kompleksowego dbania o działalność, rozwój i wizerunek firmy.
Wśród innych opcji należy wskazać wybór języków, w których będą wyszukiwane teksty oraz regionów, z których publikowane informacje nas interesują. Nasze preferencje możemy także zawęzić do liczby oczekiwanych wyników – otrzymywać wszystkie lub tylko najważniejsze wzmianki. Alerty będą dostarczane na wskazane adresy mailowe.
Google Alerts nie zapewnia analizy wyników. To usługa obejmująca raportowanie tylko o nowych, pojawiających się w wybranych źródłach wzmiankach. Wszystkie informacje otrzymujemy w osobnych mailach. Zebranie danych w jednym pliku, ich uporządkowanie, zsumowanie i porównanie w czasie trzeba zrobić ręcznie. To rozwiązanie bardzo czasochłonne.
Google Alerts nie umożliwia zaimportowania danych do jednego pliku lub automatycznego stworzenia podsumowującego raportu. Bardzo ważna jest przecież także możliwość porównania zmian w określonych przedziałach czasu. Odbiór naszej marki czy firmy jest zmienny w czasie i zależny od wielu czynników. Warto wiedzieć, w jaki sposób kolejne kampanie wpływają na nasz wizerunek. Korzystanie z Google Alerts jest niewystarczające, aby poznać te dane. To za mało również, aby ustawić bardziej złożone zapytania i wykluczenia słów i fraz. Otrzymywane wyniki nie mogą zadowalać i są bardzo ograniczone. Znaczącą wadą jest brak możliwości skorzystania z operatorów logicznych, tak potrzebnych w przypadku poszukiwania słów wielowątkowych.
NEWSPOINT
Monitoring Newspoint umożliwia monitorowanie nie tylko serwisów internetowych, ale również mediów społecznościowych, prasy, TV i radia. W ofercie jest monitoring podcastów, recenzji, forów internetowych, a od niedawna nawet TikToka oraz Vkontakte! Wybierając najwyższy pakiet z oferty możesz uzyskać dostęp do prasy, radia i telewizji – w tym do wersji pełnotekstowych. To kompleksowy dostęp do wszystkich kluczowych mediów w Polsce i za granicą.
Efektywność monitoringu mediów zależy, od jak najlepszego dobrania słów kluczowych. W Newspoincie zakładane projekty nie są ograniczone liczbą słów kluczowych. Często trudno zawęzić poszukiwane wzmianki do jednego słowa lub frazy. Newspoint umożliwia precyzyjne ustawienie parametrów poszukiwanych informacji. Co więcej, możesz obserwować wiele pokrewnych fraz w ramach jednego projektu. Wszystko zależy od Twoich preferencji. Bardzo ważną funkcjonalnością jest opcja wyszukiwania zaawansowanego i odmian wyrazów. Umożliwia to dotarcie do wszystkich istotnych wzmianek. Dzięki funkcjonalnościom masz możliwość lepiej dopasować monitoring do swoich potrzeb, np. wykluczając konkretne słowa czy strony lub tytuły prasowe, które Cię nie interesują.
Newspoint oferuje pomoc doświadczonego zespołu, który udzieli wskazówek lub profesjonalnie ustawi zapytania w monitoringu mediów dopasowane do potrzeb użytkownika. Istnieje stały dostęp do konsultantów – zapytania i prośby można kierować mailowo (na adres: kontakt@newspoint.pl) lub na chacie.
Efektem dobrze ustawionego monitoringu mediów są statystyki publikacji, które będziesz mógł przeanalizować, wyciągnąć wnioski i odpowiednio je wykorzystać w raportach zbiorczych.
W panelu Newspoint masz dostęp do wykresów prezentujących różne dane, m.in: zasięg publikacji, najpopularniejsze źródła publikacji, wydźwięk (sentyment) publikacji, podział na kraje, z których pochodzą publikacje, statystyki dot. influencerów – najpopularniejsi, najbardziej wartościowi etc., polubienia, komentarze, reakcje oraz godziny i dni publikacji.
Panel Newspoint umożliwia filtrowanie wyników tak, aby prezentowane statystyki były dla użytkownika jak najbardziej przejrzyste i uporządkowane. Możesz m.in wybrać dowolny zakres dat, źródła, wydźwięk, zasięg czy ekwiwalent reklamowy. Możliwość filtrowania lub sortowania publikacji może posłużyć do sprawnego przygotowania raportów i prezentacji.
Korzystną opcją jest również dodawanie tagów (etykiet) do publikacji, co ułatwia zbieranie i późniejsze wracanie do istotnych publikacji. Tagi są opcjonalne i mogą zawierać dowolnie dobrane frazy, np. o organizowanym wydarzeniu lub recenzji twojego produktu. Warto korzystać z tej funkcjonalności, aby lepiej organizować zebrane publikacje o marce czy firmie.
Istotnym aspektem jest dostęp do archiwum publikacji. Dzięki temu masz możliwość porównania opinii w czasie, ich gromadzenia i tworzenia raportów zbiorczych. Newspoint oferuje dane z ponad 10 lat wstecz.
Narzędzia do monitoringu mediów mogą na bieżąco wysyłać powiadomienia o nowych wzmiankach w mediach. W Newspoint umożliwiamy maksymalne dostosowanie alertu do potrzeb użytkownika – możesz wybrać dowolną częstotliwość powiadomień, godzinę otrzymywania alertu, a nawet dostosować alert do identyfikacji wizualnej swojej marki. Dodatkowo możesz wybrać, czy chcesz otrzymywać skróconą czy pełną wersję każdej publikacji.
Kolejną ważną funkcjonalnością jest możliwość generowania raportów na podstawie dostępnych statystyk. Raporty z Newspoint możesz pobrać w formacie najwygodniejszym dla Ciebie (.csv, .xls, .pdf, .doc). To pozwoli jeszcze lepiej wykorzystać dostępne dane. Panel nie ogranicza ilości pobrań ani długości takich raportów.
Newspoint oferuje monitoring mediów w 75 językach. Jeśli prowadzisz międzynarodową markę możesz zaufać panelowi, który wyszuka publikacje o twojej firmie z (prawie) całego świata. Jeśli Twoim celem jest działalność na większą skalę, to Panel Newspoint może pomóc w ocenie efektywności realizowanych działań.
Moduł konkurencji można wykorzystać na wiele sposobów. Porównywanie działalności marki z konkurencją to tylko jedna z opcji. Narzędzie umożliwia zestawianie ze sobą różnych projektów i produktów marki, a także ocenę ich wydźwięku medialnego oraz skuteczności podejmowanych działań promocyjnych. Bieżący feedback umożliwia szybkie modyfikacje strategii oraz skuteczniejsze zarządzanie budżetem i planami promocji.
Monitoring mediów społecznościowych to duża zaleta panelu. Ważne, że korzystanie z danych z platform social media odbywa się zgodnie z ich regulaminem, a więc z Facebooka zbierane są tylko fanpage, a z Instagrama tylko profile biznesowe. Aby przyspieszyć gromadzenie tych publikacji, możesz połączyć panel Newspoint z profilem biznesowym własnej marki. W przypadku jakichkolwiek trudności, dedykowany zespół chętnie pomoże w odpowiednim ustawieniu dostępnych opcji.
Nowością w Newspoint jest moduł wyszukiwarki influencerów. Dzięki niemu będziesz mógł wyszukać twórców, którzy mają najlepszy kontakt z twoją grupą docelową i odpowiadają danym założeniom marketingowym. Wybór influencerów może być także uzależniony od ich sposobu działania: platform, z których korzystają i na których chcesz zyskać rozgłos, zasięgu ich publikacji czy tematyki postów. Moduł ten na pewno przyda się w poszukiwaniu najlepszych influencerów dla marki.
PODSUMOWANIE PORÓWNANIA GOOGLE ALERTS I NEWSPOINT
Podsumowując – ustawienia w obu narzędziach można edytować w każdej chwili. Pierwszym krokiem będzie określenie, co chcemy monitorować, jak długo, w jakim zakresie, a także jak bardzo pogłębioną analizę chcemy przeprowadzić. Z którego narzędzia warto skorzystać? Newspoint umożliwia dużo szerszy zakres analiz, przez co bardziej dokładny i spersonalizowany monitoring. Google Alerts to jego bardzo okrojona wersja z małą liczbą źródeł.
Jesteś ciekaw, jak panel Newspoint sprawdza się w praktyce? Wypróbuj przez 7 dni za darmo. Żaden z pakietów nie jest dla Ciebie zadowalający? Napisz do nas. Skroimy monitoring na Twoją miarę i dostosujemy do określonych celów biznesowych. Ważnym czynnikiem jest optymalizacja czasu. Sprawniejsze wyszukiwanie informacji, szybka analiza i łatwe tworzenie raportów to zaoszczędzone godziny, które możesz wykorzystać na kreowanie dalszych planów rozwojowych firmy.
Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.
Instytut Monitorowania Mediów zaprasza na webinar „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”, w którym gościnnie wezmą udział Wojtek Mazur, CEO & Founder i Agata Piechota, Content Marketing Specialist z agencji Elephate. Wydarzenie poprowadzi Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Webinar odbędzie się we wtorek 18 czerwca o godz. 12:00.
Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.
W styczniu br. Instytut Monitorowania Mediów SA objął kontrolny pakiet udziałów w PSMM Sp. z o.o. i tym samym w Newton Media Polska Sp. z o.o. oraz wykupił 100% udziałów Newspoint Sp. z o.o. W wyniku podjętych działań Grupa IMM, której współwłaściciele reprezentują wyłącznie polski kapitał, istotnie się poszerzyła.
W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie...