Monitoring mediów bazuje na słowach kluczowych. Przede wszystkim wyznaczają one tematykę publikacji, których poszukujemy, obserwujemy i otrzymujemy w ramach prowadzonego monitoringu. Jednak to prawidłowe wpisanie dobrze dobranych fraz oraz ich odpowiednia konstrukcja umożliwiają wyszukanie publikacji, które faktycznie nas interesują oraz wyeliminowanie wpisów niedotyczących brandu czy wartościowego nas tematu. Na co warto zwrócić uwagę przy doborze słów kluczowych? Jakich błędów należy unikać?
Wyszukuj słowa w każdej możliwej odmianie
Wpisywanie wszystkich haseł w każdej możliwej odmianie jako słów kluczowych może być nieefektywne. Szkoda czasu! Wystarczy, że na końcu stałej części wyrazu (rdzeń słowotwórczy, podstawa wyrazu) dodasz symbol gwiazdki *. Zapis “firm*” umożliwi wyszukanie słów tj. firma, firmy, firmowy czy firmować…
Uważaj na krótkie hasła
Problematyczne mogą okazać się krótkie słowa, np. TOP. W przypadku zastosowania zapisu “TOP*”, chcąc wyszukać publikacje w kontekście czegoś popularnego, “na topie”, niestety otrzymamy także wpisy zawierające słowa, tj. topniejący, topola, topielec itd. Jeśli poszukiwane hasło jest krótkie i odmienia się przez przypadki, najlepiej zapisać pełną odmianę niż używać gwiazdki. Pomoże to ograniczyć wpisy zupełnie niezwiązane z tematem.
Warto pamiętać, że zapis z gwiazdką obejmuje także wyszukiwanie wyłącznie podstawy wyrazu, w powyższym przykładzie: TOP.
Zawężaj wyszukiwanie
Wybrane do monitoringu słowa kluczowe mogą być wieloznaczne, np. zamek czy żabka. Co więcej, mogą one występować w różnych kontekstach, np. “impreza” jako event masowy lub domówka. Wtedy warto uzupełnić hasła o dodatkowe słowa lub wykluczyć te nieodpowiednie. W ten sposób w ramach monitoringu mediów wyszukamy mniej publikacji, za to będą one zgodne z wybranym zagadnieniem.
Uwzględnij odstęp między słowami
Czasami publikacje dotyczą kilku tematów lub odnoszą się do wielu kwestii. Mogą to być podsumowania najważniejszych wydarzeń ostatniego tygodnia czy nowinek ze świata mody. Zawężanie wyszukiwania to także ograniczenie odstępu między wybranymi hasłami przez użycie symbolu ~ . Wykorzystanie zapisu “nike model*”~4 umożliwia wyszukanie publikacji zawierających hasła “nike” i “model” w odległości nie większej niż 4 słowa, a gwiazdka na końcu wyrazu pozwoli na uwzględnienie wszystkich odmian słowa “model”. Jeśli chcemy uwzględnić mniejszy lub większy odstęp, zamiast “4” możemy zapisać każdą inną liczbę. Taki zapis pozwoli dotrzeć do publikacji zawierających frazy tj. “Nike wypuścił na rynek nowy model butów” lub “Nike rozpowszechnia swoje kultowe modele sneakersów”.
W panelu Newspoint opcja ta jest dostępna w ustawieniach zaawansowanych wyszukiwania.
Dodaj nazwę brandu oraz adres www strony internetowej
Nazwa brandu (także jej skrócona wersja) jest dobrym dopełnieniem monitorowanych haseł. Takie rozwiązanie umożliwi trafne wyszukiwanie wpisów, także opublikowanych w social mediach. Oprócz pełnej nazwy firmy czy brandu dobrze uwzględnić skróty lub niepełne nazwy. Co więcej, warto do słów kluczowych dodać także adres www strony internetowej. Być może w samym wpisie nie padnie nazwa brandu, ale zostanie dołączony bezpośredni link do witryny.
Dodaj nazwy kont firmy lub marki w social mediach
Istnieje również możliwość zastosowania różnych nazw kont w social mediach, np. ze względu na podobieństwo nazwy z innym przedsiębiorstwem czy produktem lub tworzenia kont powiązanych z działaniem w konkretnym państwie. Warto uwzględnić to także w monitorowanych hasłach. Szczególnie w social mediach internauci używają oznaczeń kont firmowych. Takie rozwiązanie umożliwia bardzo dokładne monitorowanie wpisów.
Dodaj firmowe hasztagi
Powszechną praktyką jest dodawanie we wpisach w social mediach tematycznych hasztagów. Większość produktów, kampanii czy eventów ma swoje mniej lub bardziej unikalne hasła (zapisywane z charakterystycznym znakiem # przed wyrazem lub kilkoma wyrazami). Co więcej, nie wszyscy piszą wprost o marce. Niektórzy udostępniają jedynie krótki komentarz i używają #, by podkreślić kontekst wypowiedzi. Warto je śledzić.
Obecnie liczy się krótki i chwytliwy wpis, bazujący przede wszystkim na trafnym haśle. Nie musi on zawierać naszego słowa kluczowego. Dlatego warto dodać # z nazwą brandu i hasłami firmowymi czy z otoczenia biznesowego. Nie zapomnij także o # związanych z konkretną akcją marketingową.
Śledź bieżący slang
Wiele nazw ma swoje krótsze odpowiedniki w slangu. Sprawdź, czy Twoja marka także ma swoją “ksywkę”. Jest to popularne, szczególnie w social mediach. Powszechnie używane są wyrażenia, tj. “do biedry”, “do maka” czy “kupiłam w Rossku”.
Szczególnie w social mediach pojawia się także neologizmy, np. “fejkowy” (ang. fake).
Nazwa z błędem to też nazwa
Każdemu zdarzają się literówki. Dodatkowo, nie każdy internauta wie, jak dokładnie pisze się daną nazwę, szczególnie jeśli pochodzi ona z innego języka. Częstym błędem jest zmiana “x” na “ks” i odwrotnie, np. “max” i “maks”. Wśród błędów zdarza się także niezastosowanie podwojonej spółgłoski, np. “calling” i “caling”.
Niektórzy używają spolszczonej wersji słów zapożyczonych. Można wskazać wiele takich przykładów:
“chill”, “czil” oraz “czill”
“pidżama”, “piżama”, “pijama”, czy w końcu “pyjamas”
“shopping” oraz “szoping”
Warto zwrócić uwagę na znaki pisarskie, często zastępujące spójniki lub konkretne wyrazy, np.:
“&” oraz “and”
“%”, “proc.” oraz “procent”
Nie pomijajmy znaczenia pisowni łącznej i rozłącznej. W tym zakresie także zdarzają się błędy, np. “Cola Cola” i “CocaCola” lub “More Bananas” i “MoreBananas”.
Kolejny błąd to pominięcie polskich znaków, co, niestety, jest dość powszechne. Zasada dotyczy wszystkich haseł, a więc także #.
I GOTOWE.
Wierzymy, że dzięki naszym poradom możesz prowadzić skuteczny monitoring kluczowych haseł we wszystkich mediach.
Jeśli interesujesz się monitoringiem mediów i social mediami, koniecznie musisz zapoznać się z naszym zestawieniem TOP 50 platform społecznościowych, które monitoruje Newspoint. Przygotowany przez naszych specjalistów ranking przedstawia najpopularniejsze serwisy będące liderami pod względem rozpoznawalności, aktywności użytkowników oraz funkcjonalności. Przygotowaliśmy krótki opis, w którym znajdziesz informacje, takie jak charakterystyka platformy czy liczba jej użytkowników. Dzięki...
Wychodząc naprzeciw potrzebom klientów Newspoint, korzystających z panelu służącego do kompleksowego monitoringu mediów, wdrożona została nowa funkcjonalność. Wyszukane publikacje z projektu lub tagu można dodatkowo wyeksportować w formacie .html i otrzymać bezpośrednio e-mailem. Jest to forma bardzo podobna do wysyłanych przez narzędzie alertowych powiadomień.
Monitoring mediów bazuje na słowach kluczowych. Przede wszystkim wyznaczają one tematykę publikacji, których poszukujemy, obserwujemy i otrzymujemy w ramach prowadzonego monitoringu. Jednak to prawidłowe wpisanie dobrze dobranych fraz oraz ich odpowiednia konstrukcja umożliwiają wyszukanie publikacji, które faktycznie nas interesują oraz wyeliminowanie wpisów niedotyczących brandu czy wartościowego nas tematu. Na co warto zwrócić uwagę przy doborze słów kluczowych?...
Newspoint, specjalizujący się w kompleksowym monitoringu mediów, udostępnił funkcjonalność eksportu danych, na podstawie których tworzone są wykresy i statystyki w Panelu. Funkcja ta ma na celu ułatwienie tworzenia własnych alertów ilościowych oraz wyciąganie danych do dedykowanych KPI.
Newspoint, specjalizujący się w monitoringu mediów, udostępnił nowy, rozwinięty moduł analityki influencerów. Jest to w pełni funkcjonalna wyszukiwarka liderów opinii oraz publikowanych przez nich postów i komentarzy. Aktualnie analityka obejmuje aktywności na czterech platformach społecznościowych: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube.