AI w monitoringu mediów Newspoint
22 czerwca 2023, Robert Sadowski
Od kilku miesięcy w mediach duży rozgłos robią zastosowania sztucznej inteligencji (AI) w pracy działów marketingu i PR. Firmy wykorzystują AI do tworzenia nowych artykułów, contentu zapleczowego, tekstów reklamowych czy opisów meta tagów pod SEO. Ciekawą koncepcją jest tworzenie podsumowań i streszczeń długich tekstów i raportów. Przy wsparciu AI można już generować kreacje reklamowe, ciekawe grafiki, a przyszłość należy do tworzenia animacji i dłuższych wideo. Automatyzacja pracy, optymalizacja procesów – wszystko po to, aby zaoszczędzić czas pracowników (a co za tym idzie – zoptymalizować koszty).
To się już dzieje, lepiej lub gorzej, ale jest nieuniknione. AI przenika do naszych działań – tylko nasza wyobraźnia i kreatywność może być ograniczeniem albo najlepszym napędem: niczym kiedyś pojawienie się internetu, platform social media czy usług mobilnych. Pojawienie się sztucznej inteligencji (AI) otworzyło nowe drzwi, zapewniając potężne narzędzia i techniki do analizowania i wydobywania cennych spostrzeżeń z ogromną ilością danych medialnych. Sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować analizę mediów i jej głęboki wpływ na branżę.
W jaki sposób wykorzystać potencjał AI w monitoringu mediów? Przede wszystkim wskazać można następujące procesy:
- Automatyczna klasyfikacja treści: Algorytmy oparte na sztucznej inteligencji umożliwiają analizę i kategoryzowanie ogromnych ilości treści multimedialnych, w tym artykułów z wiadomościami, postów w mediach społecznościowych, filmów, obrazów i innych. Wykorzystując techniki przetwarzania języka naturalnego (NLP), systemy sztucznej inteligencji mogą identyfikować kluczowe tematy, nastroje i konteksty, umożliwiając analitykom mediów skuteczne śledzenie opinii publicznej, pojawiających się trendów i najświeższych wiadomości.
- Automatyczna analiza nastrojów: Zrozumienie nastrojów społecznych ma kluczowe znaczenie dla analizy mediów. Algorytmy sztucznej inteligencji umożliwiają automatyczną analizę dużej ilości postów, komentarzy i recenzji w social mediach, dostarczając cennych informacji na temat zdania grup odbiorców na określone tematy, nowe produkty lub organizowane wydarzenia. Analiza pomaga analitykom mediów mierzyć nastroje społeczne, identyfikować potencjalne kryzysy i oceniać wpływ opinii na działania marek.
- Przewidywanie i prognozowanie trendów: Modele AI mogą analizować dane historyczne i identyfikować wzorce, umożliwiając analitykom mediów dokonywanie trafniejszych prognoz dotyczących przyszłych trendów. Wykorzystując algorytmy uczenia maszynowego, platformy monitorujące media mogą przewidywać zmiany w preferencjach konsumentów, identyfikować pojawiające się trendy rynkowe i opracowywać strategie dotyczące treści, które dopasowują się do zmieniających się wymagań odbiorców.
- Analiza obrazu i wideo: Treści wizualne odgrywają znaczącą rolę w dzisiejszym krajobrazie medialnym. Narzędzia do analizy obrazu i wideo oparte na sztucznej inteligencji mogą automatycznie rozpoznawać obiekty, logotypy czy twarze, dostarczając cennych metadanych i spostrzeżeń. Analitycy medialni wykorzystają tę technologię do śledzenia logo marki, analizowania treści tworzonych przez użytkowników, identyfikowania kluczowych influencerów i wskazywania na potencjalne naruszenia praw autorskich.
- Wykrywanie fake newsów: Rozpowszechnianie fałszywych wiadomości stało się krytycznym problemem w branży medialnej. Sztuczna inteligencja może zwiększyć skuteczność zwalczania dezinformacji, wykorzystując przetwarzanie NLP i algorytmy uczenia maszynowego do identyfikowania i oznaczania potencjalnie wprowadzających w błąd lub sfabrykowanych artykułów prasowych i postów w social mediach. Technologia umożliwia analitykom mediów oddzielanie faktów od fikcji, zwiększając wiarygodność i niezawodność źródeł wiadomości.
- Spersonalizowane rekomendacje: Systemy rekomendacji oparte na sztucznej inteligencji mogą analizować zachowania, preferencje i wzorce konsumpcji użytkowników w taki sposób, aby dostarczać spersonalizowane rekomendacje dotyczące treści. Analitycy mediów mogą wykorzystywać te systemy do zwiększania zaangażowania użytkowników czy konsumpcji treści i dostosowywania strategii reklamowych w oparciu o indywidualne zainteresowania użytkowników.
- Segmentacja odbiorców, tworzenie kohort i targetowanie: Sztuczna inteligencja może wspierać analityków mediów w lepszym zrozumieniu swoich odbiorców, m.in. dzieląc ich na segmenty, na podstawie istotnych parametrów, takich jak: demografia, zachowanie, zainteresowania, preferencje zakupowe i inne. Podejście oparte na danych umożliwia ukierunkowanie przekazu reklamowego, spersonalizowane dostarczanie treści i skuteczniejsze kampanie marketingowe, co w efekcie przekłada się na wyższe zaangażowanie odbiorców oraz konwersje.
Newspoint dostarcza publikacje z mediów i wskaźniki potrzebne do analizy wizerunku marki czy konkurencji. Monitorujemy wszystkie typy mediów (social media, portale, serwisy informacyjne, branżowe, wertykalne, opinie, fora, blogi, prasa i RTV). Zapewniamy ogólnoświatowe pokrycie: 75 języków, 170 krajów świata i największy zakres źródeł:
- ponad 16 tys. polskich serwisów www oraz ponad 150 tys. zagranicznych serwisów www,
- największy zakres monitorowania social media – ponad 50 mln serwisów społecznościowych w tym Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, YouTube, Vimeo, Slideshare, Pinterest, Disqus, Quora, GoldenLine, Blogspot, WordPress, podcasty… itd.
- unikalne pokrycie blogów i forów – 20 tys. źródeł z całego świata,
- 1500 tytułów prasowych (ogólnopolskich, branżowych i lokalnych),
- 200 stacji RTV.
Przygotowujemy także raporty medialne stanowiące niezastąpione źródło danych o nastawieniu odbiorców do działalności analizowanych podmiotów i pozwalające na stałą, precyzyjną modyfikację przekazu, w ramach prowadzonej strategii. Podstawowym celem tego typu opracowań jest analiza zmian zachodzących w wizerunku w określonym czasie. Zakres świadczeń jest optymalizowany względem dedykowanych potrzeb każdego Klienta. Raporty medialne to najbardziej zaawansowane narzędzie pomiaru wyobrażenia o marce, tworzonego bezpośrednio w umysłach i opiniach odbiorców oraz skuteczności prowadzonych działań medialnych w krótkim i długim horyzoncie czasowym.
Aktualnie zespół Newspoint pracuje nad tworzeniem zautomatyzowanych raportów i analiz publikacji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Identyfikujemy potrzeby i oczekiwania naszych Klientów w tym zakresie. Jeśli masz ciekawy pomysł na automatyzację i usprawnienia Twoich prac z naszymi danymi, zapraszamy do kontaktu.