Przeprowadziliśmy wywiad z przedstawicielkami Fundacji Nasza Ziemia. Fundacja Nasza Ziemia jest organizacją pozarządową, założoną w 1994 roku, która realizuje cele mające status pożytku publicznego, specjalizując się w edukacji ekologicznej i obywatelskiej. Dąży do podniesienia poziomu świadomości ekologicznej społeczeństwa, wzmocnienia poczucia odpowiedzialności za środowisko naturalne i aktywizacji do działań służących jego ochronie.
Odpowiedzi na nasze pytania udzieliły: Beata Butwicka – Prezes Zarządu Fundacji Nasza Ziemia oraz Katarzyna Czarska – Rzeczniczka Prasowa Fundacji Nasza Ziemia.
W jaki sposób korzystacie z monitoringu mediów Newspoint i jaką wartość zapewnia Wam to rozwiązanie?
Beata Butwicka: W tym roku Fundacja Nasza Ziemia będzie po raz 30. koordynować swój sztandarowy projekt Akcję Sprzątanie świata – Polska. Można więc powiedzieć, że to dojrzały i rozpoznawalny w całym kraju ekologiczny projekt promujący idee nieśmiecenia w naturze. Co roku, od momentu wiosennej inauguracji podczas Międzynarodowego Dnia Ziemi aż do finału w trzeci weekend września, w całej Polsce odbywają się tysiące akcji. Wiele z nich przebiega pod sztandarami Sprzątania świata.
Drobiazgowy monitoring mediów, szczególnie tych lokalnych oraz społecznościowych, daje nam wgląd do wydarzeń, o których dowiedzielibyśmy się dopiero podczas raportowania ich przez lokalnych koordynatorów. Pozwala nam również lepiej zrozumieć lokalne i regionalne konteksty, ale też potrzeby wolontariuszy.
Czego oczekujecie od takiego narzędzia? Jakie media monitorujecie?
Katarzyna Czarska: Monitorujemy media tradycyjne, internetowe i społecznościowe, zarówno na poziomie ogólnopolskim, jak i lokalnym. Szczególnie w przypadku mediów tradycyjnych, monitoring okazuje się niezastąpiony. Akcja odbywa się od 1994 roku, wpisana jest w kalendarze wrześniowych wydarzeń w niemal wszystkich szkołach podstawowych w kraju.
Naszym działaniom w terenie towarzyszą liczne akcje edukacyjne kierowane do dzieci i młodzieży, ale też do dorosłych – rodziców, opiekunów lub osób zrzeszonych w wolontariatach pracowniczych.
Siłą rzeczy, w efekcie tych działań, w mediach pojawia się wiele wzmianek, o których – bez monitoringu – nie mielibyśmy pojęcia.
Dostęp do tych publikacji pozwala nam stale aktualizować oraz budować pełniejszą bazę dziennikarzy zainteresowanych tematem i poznawać sposób komunikowania o Akcji przez media. Dzięki monitoringowi mediów wiemy również, że z promocją idei nieśmiecenia docieramy do mediów niemal w całej Polsce. To nas niesłychanie motywuje.
Ile czasu pozwala w tygodniu zaoszczędzić monitoring mediów Newspoint?
BB: Trudno to policzyć, ale zważywszy na bardzo intuicyjną obsługę aplikacji, korzystanie z monitoringu mediów Newspoint to prosty i przyjemny proces. Na przejrzenie i analizę wycinków mediowych poświęcamy kilkanaście minut dziennie. Jeśli musielibyśmy ten proces przechodzić “ręcznie” zajmowałoby to wiele godzin, a i tak nie wyłapalibyśmy wszystkich wzmianek.
Czy z Panelu Newspoint korzystają też inne działy w Waszej organizacji?
BB: Jako Organizacja Pozarządowa nie posiadamy tak rozbudowanych struktur, nie prowadzimy też sprzedaży produktów ani usług. Naszą walutą jest jednak zaufanie – monitoring mediów jest dla nas kluczowy w procesie identyfikowania ewentualnych niepewności i szybkiego ich wyjaśniania. Z jego wsparciem jesteśmy w stanie sprawnie modyfikować i ulepszać komunikaty prasowe, a także budować skuteczne strategie medialne. Technicznie – z monitoringu korzysta rzeczniczka Akcji, dzieląc się spostrzeżeniami z resztą zespołu na cotygodniowych odprawach.
Z jakich funkcji korzystacie najczęściej? Czy korzystacie głównie z alertów/powiadomień czy systematycznie logujecie się do Panelu?
KC: Na co dzień korzystam z przeglądu publikacji oraz analizy statystyk. Wyrobiłam sobie nawyk codziennego korzystania z panelu, chociaż opcja alertów wydaje się bardzo sensowna i pomocna. W czasie aktywnej komunikacji o Akcji wolimy jednak przyglądać się publikacjom z poziomu panelu codziennie, czasem nawet kilka razy w ciągu dnia.
Jakiej rady udzielisz użytkownikom, którzy testują Newspoint, ale nie są jeszcze pewni, czy powinni wykupić subskrypcję?
KC: Na poziomie zupełnie technicznym radziłabym podczas testów umówić się na szkolenie z narzędzia. Pomimo jego intuicyjności, szkolenie pozwala lepiej zrozumieć mechanizm i w pełni korzystać z możliwości, jakie daje monitoring. Na poziomie obserwacji efektów – tu wnioski można wysnuć dopiero po kilku miesiącach, dlatego warto dać sobie czas na testy i nie podejmować decyzji po tygodniu czy dwóch.
Co najbardziej sobie cenisz w monitoringu Newspoint?
BB: Organizacje pozarządowe działają na poziomie idei, walki o lepszą przyszłość, czy – jak w naszym przypadku – o przyjazną i bezpieczną planetę, która nie zostanie zdominowana przez śmieci i służyć będzie nam i kolejnym pokoleniom. To często praca na poziomie zmiany i utrwalenia postaw. Dostęp do narzędzi, które umożliwiają śledzenie trendów, przy jednoczesnej obserwacji i analizie reputacji organizacji, to klucz do skutecznego działania i docierania do grup docelowych. W naszym przypadku są to nauczyciele, uczniowie, ale też szeroko rozumiana opinia publiczna. Wspiera nas w tym monitoring Newspoint, który cenimy za skuteczność, klarowność, a także – na poziomie współpracy – za zaangażowanie w działania prośrodowiskowe, wsparcie naszej idei i doskonałe partnerstwo. No bo przecież to już kolejny rok Newspoint jest partnerem Akcji Sprzątanie świata w Polsce.
Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.
Instytut Monitorowania Mediów zaprasza na webinar „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”, w którym gościnnie wezmą udział Wojtek Mazur, CEO & Founder i Agata Piechota, Content Marketing Specialist z agencji Elephate. Wydarzenie poprowadzi Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Webinar odbędzie się we wtorek 18 czerwca o godz. 12:00.
Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.
W styczniu br. Instytut Monitorowania Mediów SA objął kontrolny pakiet udziałów w PSMM Sp. z o.o. i tym samym w Newton Media Polska Sp. z o.o. oraz wykupił 100% udziałów Newspoint Sp. z o.o. W wyniku podjętych działań Grupa IMM, której współwłaściciele reprezentują wyłącznie polski kapitał, istotnie się poszerzyła.
W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie...