17 listopada 2023 roku na Campusie Google for Startups w Warszawie odbyła się pierwsza edycja semWAW, czyli bliźniaczego semKRK – eventu krakowskiego. Newspoint był patronem medialnym wydarzenia i przygotował fotorelację z wystąpień wszystkich prelegentów.
semWAW to ogromna dawka wyselekcjonowanej, specjalistycznej wiedzy z zakresu SEM i SEO. Pomysłodawcą i organizatorem spotkań jest DevaGroup.
Konferencję rozpoczął Krzysztof Marzec, CEO DevaGroup, Trener Google Ads i Analytics.
Nie utop startupu, analizując morze danych!
Pierwsze wystąpienie pt. “Nie utop startupu, analizując morze danych!” należało o Joanny Horoszko, Senior Digital Analyst z agencji SEM Sempai. Ekspertka zgłosiła propozycję swojego wystąpienia w ramach Call4Papers, a następnie internauci wybrali jej prezentację jako najciekawszą. Tym samym została zaproszona jako prelegentka na semWAW. Głosowanie odbyło się się bez ujawniania nazwisk osób zgłaszających swoje prezentacje.
Na początku swojego wystąpienia prelegentka zaprezentowała listę najczęściej wykorzystywanych narzędzi analitycznych.
Najczęściej używane narzędzia bezpłatne:
Google Analutics 4 (GA4)
Google BigQuery
hotjar
Najczęściej używane narzędzia płatne:
PIWIK pro
matomo
Adobe Analytics
fathom analytics
Analytics 360
Wybór narzędzia analitycznego oraz zasoby stratupu mogą warunkować sposób działania w obszarze analizy danych.
Pierwszy z wyróżnionych przez prelegentkę stylów – tzw. “Na bogato” – wykorzystują przede wszystkim startupy, które pozyskały kapitał zewnętrzny od inwestorów. Decydują się one na płatne narzędzia analityczne, w szybkim tempie zwiększana jest liczba zatrudnianych pracowników, a prowadzone działania odbywają się w tym samym czasie (dopracowywanie produktu, marketing, sprzedaż). Startup jako cel stawia szybkie wybicie się na globalnym rynku. Styl ten został nazwany od rozmachu, jaki charakteryzuje działanie takiej firmy. Wybierają one “porządne” narzędzia z ogromem możliwości.
Joanna Horoszko zwróciła uwagę na konieczność ostrożnego testowania wielu modeli biznesowych. Ekspertka przytoczyła dane z raportu “Startup Genome Report” przygotowany przez badaczy z Uniwersytetu Stanforda i Berkeley, z których wynika, że 92% startupów upada w ciągu pierwszych 3 lat. Natomiast “Startupy, które zmieniają model raz lub dwa razy, zarabiają 2,5 raza więcej, mają 3,6 raza lepszy rozwój użytkowników i są o 52% mniej podatne na przedwczesne skalowanie niż w przypadku startupów, które zmieniają model więcej niż 2 razy lub wcale”.
Drugi z wyróżnionych stylów – “Minimalizm + życiowe doświadczenie” – charakteryzuje startupy, które chcą planować działania korzystając ze swojego doświadczenia (które oceniają jako największy atut) lub działają zgodnie z zasadą tzw. “huraoptymizmu”. Niestety, takie podejście może generować mnóstwo błędów w działaniu, tj. realizacja planów bez wcześniejszego rozpoznania rynku i potrzeb potencjalnych klientów, brak konsultacji z zewnętrznymi specjalistami czy korzystanie ze niewłaściwie skonfigurowanego narzędzia do analityki.
Trzeci (ostatni) z wyróżnionych stylów – “Złoty środek” – to próba wskazania właściwej ścieżki rozwoju firmy, przy właściwym wykorzystaniu narzędzi analitycznych. Gromadzenie danych charakteryzuje założycieli startupów, którzy dokładnie rozpoznali rynek i znają swoją niszę. Zazwyczaj są to osoby w pełni poświęcające się rozwojowi swojej firmy i nieangażujące w dodatkowe działania zarobkowe. Korzystają oni z darmowych narzędzi, jednak zdobywają wiedzę, w jaki sposób je właściwie skonfigurować i pozyskiwać dane.
Podsumowując – jak szybko i dobrze analizować dane w oparciu o GA4?
włącz Google Signals
segmentuj!
zbuduj zdarzenia
oznacz konwersje
zbuduj grupy odbiorców
używaj odbiorców jako segmentów
“Wyhoduj jednorożca”dzięki inteligentnym strategiom SEO opartym na AI
Następnie Dominik Fajferek, SEO Team Leader w WhitePress, zaprezentował, w jaki sposób można “Wyhodować jednorożca”dzięki inteligentnym strategiom SEO opartym na AI. Twórcą terminu “Unicorn” jest Aileen Lee i oznacza on startup wyceniany na co najmniej miliard dolarów.
Innowacyjne wykorzystanie sztucznej inteligencji w analizie danych pozwala skutecznie kształtować strategię SEO, pozyskiwać nowych klientów i zwiększać zysk. Prelegent krok po kroku pokazał, w jaki sposób wykorzystać potencjał AI, zwiększyć widoczność witryny internetowej i rozwijać biznes.
Na co zwrócić uwagę? Jak powinna wyglądać strategia SEO w kilku krokach?
badanie aktualnego stanu witryny
praca nad słowami kluczowymi
tworzenie zoptymalizowanej treści
zdobywanie linków
monitorowanie i przewidywanie
przejście przez wszystkie kroki po raz kolejny…
W jaki sposób wybrać słowa kluczowe? Warto odpowiedzieć na poniższe pytania:
czego ludzie szukają?
czy to mieści się w tematyce, którą się zajmujemy?
ile jest wyszukiwań i ruchu?
jaka jest intencja?
ile kosztuje reklama?
Przy wsparciu Chata GPT-4 możemy stworzyć ogólną strategię, jednak jej doprecyzowanie zależy od nas.
Strategia SEO według Chat GPT-4:
analiza rynku i konkurencji
optymalizacja techniczna strony
badanie słów kluczowych
tworzenie treści
optymalizacja dla głosu i mobilności
współpraca z influencerami i branżą
regularne aktualizacje i adaptacje
… itd.
Dominik Fajferek przygotował także cenne wskazówki dotyczące właściwego budowania treści, tworzenia briefu przy wsparciu AI, budowaniu zaplecza linkowego, zwiększaniu realnego ruchu na stronie, analizie danych i ruchu organicznego czy skutecznego monitorowania działań.
Podsumowując:
analizuj duże zbiory danych
automatyzuj żmudne działania
optymalizuj warstwę tekstową
inspiruj na nowe działania
Jak startupy pobierają i wykorzystują dane w marketingu?
Po krótkiej przerwie odbył się interesujący panel dyskusyjny “Jak startupy pobierają i wykorzystują dane w marketingu?”. W dyskusji wzięli udział: Krzysztof Modrzewski, Mateusz Muryjas oraz Artur Pajkert. Moderatorem był Krzysztof Marzec.
Prelegenci odpowiedzieli opowiedzieli o właściwym przygotowaniu do prowadzenia startupu, danych, które warto zbierać już od pierwszych dni działania, a także mnóstwo przykładów obrazujących dobre i złe praktyki. W zależności od wielkości firmy, etapu rozwoju czy obszaru działania, eksperci rekomendowali inne rozwiązania.
Po każdej z prelekcji uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań przy wykorzystaniu systemu sli.do. Akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem, a najciekawsze pytania zostały nagrodzone książkami z tematyki SEM i SEO.
7 wniosków z analitycznej pracy z dużymi klientami
Kolejna prelekcja należała do Tomasza Trzósło, Head of Marketing Analytics w Bluerank, trenera marketingu i analityki. Ekspert swoją prezentację inspirował tezami Stephena R. Coveya przedstawionymi w publikacji “7 nawyków skutecznego działania”.
7 najważniejszych nawyków skutecznego działania:
bądź proaktywny
zaczynaj z wizją końca
rób najpierw to, co najważniejsze
myśl w kategoriach win-win
staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumiany
synergia działania
ostrzenie piły (regeneracja i odpoczynek)
Każde działanie warto rozpocząć od pytania “dlaczego?”. W przypadku budowania strategii odpowiedz na pytania:
po co mi analityka?
kto ma korzystać z danych?
co będzie ważne dla konkretnej osoby?
jakie problemy załatwia oferowane rozwiązanie?
Nie zabrakło humoru i wniosków z analitycznej pracy z dużymi klientami. Prelegent podzielił się pomysłami, jak przygotować się do pracy z dużymi klientami: od ofertowania i wyznaczania KPI po wdrożenie, migrację i późniejszą analizę danych.
Co zrobić, żeby Google kochało Twoje treści?
Paweł Sokołowski, Co-founder Contadu – Content Intelligence platform & Clusteric oraz NEURONwriter, na przykładzie wybranych startupów odpowiedział na pytanie “Co zrobić, żeby Google kochało Twoje treści?”.
Jak powinna wyglądać analiza zapytania w wyszukiwarce Google?
1. Przed zapytaniem:
zrozumienie zapytania
dopasowanie zapytania do intencji
2. W trakcie zapytania:
zrozumienie i ocena jakości dokumentów
ocena źródła (domeny)
3. Po zapytaniu:
ocena rezultatów
modyfikacja wyników
W jaki sposób optymalizować treści na stronach internetowych?
1. Dopasowanie dokumentu:
dokument zgodny z intencją
AI jako system wspomagający
knowledge gap (nowe informacje, fakty, wiedza)
GSC keywords
tiny content
2. Jakość źródła:
architektura strony
linki wewnętrzne
częstotliwość publikacji, nowe zagadnienia
jakość treści, procent pokrycia tematu
3. Behawiorystyka:
content experience (formatowanie, tabele, video)
Audyt / GA4
dystrybucja treści (ruch na stronie)
CTA, przejrzysta nawigacja
Analityka digital – nie tylko GA4. Łączenie danych z różnych źródeł zboostuje Twój startup!
Ostatnie wystąpienie należało do Anny Moczulskiej, Digital Analytics Manager w Conversion, która opowiedziała o analityce digital. Hasłem przewodnim jej prelekcji było stwierdzenie: “Łączenie danych z różnych źródeł zboostuje Twój startup!”.
Prelegentka przeanalizowała najczęstsze ścieżki procesu analizy danych. Podczas wystąpienia wskazane zostały różne źródła danych, z jakich można skorzystać, a także sposoby, jak je ze sobą łączyć.
Anna Moczulska odradza ręczne zbieranie i analizę poszczególnych danych. Rozwiązaniem jest automatyzacja żmudnych procesów. Polecanym narzędziem jest Google BigQuery.
Jak wprowadzenie Google BigQuery może wpłynąć na proces analizy danych?
zaoszczędzenie czasu na łączeniu danych
więcej czasu na analizę danych
łatwiejszy i szybszy dostęp do danych
możliwość propagacji danych w całej organizacji
spadek kosztów analizy
Po wydarzeniu organizatorzy zaprosili wszystkich uczestników na integracyjne AfterParty do baru Setki Powodów.
15 lutego w warszawskim Multikinie Złote Tarasy odbyła się pierwsza w tym roku konferencja z cyklu IAB HowTo. Tym razem połączone siły grup roboczych IAB Polska przedstawiły aktualną wiedzę z zakresu SEM, SEO, mobile marketingu, social mediów, e-PR, content marketingu, influencer marketingu oraz reklamy w modelu programmatic. Wszystko po to, by zwiększyć efektywność w obliczu...
4 grudnia 2023 roku w The Westin Warsaw Hotel odbył się 14. FinTech & 13. InsurTech Digital Congress – wydarzenie gromadzące czołowych ekspertów branż fintech i insurtech. Newspoint był Patronem Medialnym kongresu.
17 listopada 2023 roku na Campusie Google for Startups w Warszawie odbyła się pierwsza edycja semWAW, czyli bliźniaczego semKRK – eventu krakowskiego. Newspoint był patronem medialnym wydarzenia i przygotował fotorelację z wystąpień wszystkich prelegentów. semWAW to ogromna dawka wyselekcjonowanej, specjalistycznej wiedzy z zakresu SEM i SEO. Pomysłodawcą i organizatorem spotkań jest DevaGroup. Konferencję rozpoczął Krzysztof...
16 listopada 2023 w Multikinie w Złotych Tarasach odbyła się kolejna konferencja z cyklu IAB HowTo. Tym razem poświęcona najnowszym trendom, wymianie wiedzy praktyków, ciekawym case studies, a także aktualnej sytuacji prawnej oraz wpływom AI na branżą reklamową. Newspoint przygotował obszerną fotorelację z wystąpień wszystkich prelegentów.
20-21 listopada 2023 roku w The Westin Warsaw Hotel odbyło się XVII Smart City Forum – spotkanie włodarzy miast, specjalistów administracji samorządowej oraz przedstawicieli zarządów firm działających w obszarze smart city. Wydarzenie zgromadziło 440 uczestników, którzy wysłuchali debat i wystąpień merytorycznych z udziałem ekspertów w dziedzinie funkcjonowania i rozwoju inteligentnych miast. Newspoint był Patronem Medialnym wydarzenia.