Na czele najnowszego rankingu Najbardziej opiniotwórcze media znajduje się stacja TVN24. Z danych Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że w styczniu 2024 roku redakcja była cytowana przez inne media blisko 5,5 tys. razy. Drugą pozycję zajmuje Gazeta Wyborcza z liczbą ponad 4,1 tys. powołań, a podium zamyka Onet, do którego inni dziennikarze odnosili się przeszło 3,8 tys. razy.
W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów stycznia 2024 największy udział – 33% – ma telewizja (TVN24, Polsat News, TV Republika, TVP Info, TVP1). Drugie miejsce z wynikiem 27% należy ex aequo do prasy (Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Super Express, Fakt) i portali internetowych (Onet, Wirtualna Polska, Wirtualne Media, Interia). Stacjom radiowym (Radio ZET, RMF FM) przypada 13% udział w podziale na typ mediów.
Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce – styczeń 2024
Pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów po raz kolejny zajmuje TVN24 z liczbą blisko 5,5 tys. wzmianek. Stacja uplasowała się na czołowej pozycji m.in. dzięki rozmowie z marszałkiem Sejmu Szymonem Hołownią, który komentował decyzję prezydenta Andrzeja Dudy o wszczęciu procedury ułaskawieniowej w sprawie byłych szefów CBA, Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika. Drugie miejsce zestawienia należy do Gazety Wyborczej, do której inne media odnosiły się ponad 4,1 tys. razy. Dziennik rozmawiał m.in. z Jerzym Owsiakiem, prezesem Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, który powiedział, że fragmenty relacji z 32. Finału WOŚP, po latach przerwy, pojawią się także na antenach TVP. Podium zamyka Onet cytowany w styczniu ponad 3,8 razy. Redakcji jako pierwszej udało się ustalić, że Andrzej Duda zamierza ułaskawić Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika.
Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita i Super Express z największą liczbą cytowań w prasie
Pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych w styczniu należy do Gazety Wyborczej z liczbą ponad 4,1 tys. powołań. Na drugiej pozycji z wynikiem ponad 3,7 tys. wzmianek znajduje się Rzeczpospolita, m.in. dzięki cytowaniom sondażu IBRIS dotyczącego likwidacji prac domowych dla uczniów, który powstał na zlecenie dziennika. Podium zamyka Super Express, do informacji którego inne media odwoływały się niespełna 2,9 tys. razy.
TVN24 umacnia się na pozycji lidera stacji telewizyjnych
TVN24 dzięki blisko 5,5 tys. cytowań umacnia się na czołowej pozycji zestawienia najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych. Drugie miejsce należy do Polsat News, który cytowano ponad 2,8 tys. razy. Stacja pozycję zawdzięcza m.in. rozmowie z Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem, który mówił o potrzebie reformy wymiaru sprawiedliwości. Na trzecim miejscu – z wynikiem ponad 2,3 tys. cytowań – znajduje się TV Republika.
Radio ZET znów najbardziej opiniotwórczą stacją radiową
Z wynikiem ponad 3 tys. powołań Radio ZET obejmuje czołową pozycję wśród najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych. Rozgłośnia jako pierwsza poinformowała o tym, że funkcjonariusze Centralnego Biura Antykorupcyjnego prowadzą czynności procesowe w spółce Orlen. Drugie miejsce z wynikiem ponad 2,9 tys. cytowań należy do RMF FM, a trzecie z liczbą blisko 1,4 tys. powołań do Programu I Polskiego Radia.
Onet pozostaje liderem w zestawieniu portali internetowych
Pierwsze miejsce rankingu portali internetowych nadal obejmuje Onet z liczbą ponad 3,8 tys. powołań. Na drugim miejscu znajduje się Wirtualna Polska, do informacji której inne media odwoływały się przeszło 3,6 tys. razy. Redakcja rozmawiała z ministrą kultury Barbarą Nowacką, która poinformowała o zamiarze wydania rozporządzenia likwidującego prace domowe w szkołach. Na ostatnim miejscu podium znajdują się Wirtualne Media, które wzmiankowano ponad 2,4 tys. razy.
Viva, Do Rzeczy i Newsweek najczęściej cytowane wśród tygodników i dwutygodników
Viva po raz kolejny otwiera zestawienie najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników – tym razem z liczbą 437 powołań. Redakcja magazynu przeprowadziła wywiad z aktorką Weroniką Rosati z okazji jej 40. urodzin. Na drugim miejscu znajduje się tygodnik Do Rzeczy – 372 wzmianki, a trzecie miejsce zestawienia należy do Newsweeka, który awansował o jedną pozycję i uzyskał 369 cytowań.
Perspektywy otwierają styczniowe zestawienie miesięczników i dwumiesięczników
Czołową pozycję rankingu najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników zajmują Perspektywy z liczbą 608 powołań i awansem o pięć miejsc. Drugie miejsce należy do Forbesa, którego inne redakcje cytowały 306 razy, a trzecie do Pressa, który uzyskał 256 wzmianek.
Business Insider wciąż na czołowej pozycji rankingu portali o profilu ekonomiczno–biznesowym
Business Insider za sprawą 900 cytowań utrzymuje pierwsze miejsce w rankingu portali biznesowych. Redakcji portalu udało się dotrzeć do wniosków przygotowanego przez Najwyższą Izbę Kontroli na temat fuzji Orlenu z Lotosem. Na kolejnym miejscu znalazł się Money, do którego odwoływano się 607 razy. Ostatnie miejsce podium należy do Bankiera, który odnotował 253 wzmianki.
Na pierwszym miejscu rankingu najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym pozostaje Rzeczpospolita, którą cytowano ponad 3,7 tys. razy. Drugie miejsce zajmuje Dziennik Gazeta Prawna z liczbą niespełna 1,3 tys. odwołań. Podium zamyka Puls Biznesu, który uzyskał 468 wzmianek.
Rynek Zdrowia liderem cytowalności wśród mediów o tematyce zdrowotnej
Na pierwszym miejscu rankingu mediów o tematyce zdrowotnej pozostaje Rynek Zdrowia, do którego inne media odwoływały się 149 razy. Redakcja jako pierwsza ustaliła, że Ministerstwo Zdrowia złożyło skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na decyzję o karze nałożonej przez Urząd Ochrony Danych Osobowych. Chodzi o sprawę ujawnienia wrażliwych informacji o lekarzu przez byłego już ministra zdrowia Adama Niedzielskiego. Na drugim miejscu zestawienia znajduje się Medonet z liczbą 80 wzmianek, a trzecia pozycja należy do Pulsu Medycyny, na który inne redakcje powoływały się 68 razy.
Eurosport awansuje na czołową pozycję w zestawieniu mediów sportowych
W styczniu pierwsze miejsce w rankingu mediów o tematyce sportowej zajmuje Eurosport, który awansował o trzy pozycje i uzyskał ponad 1,2 tys. cytowań m.in. dzięki wywiadowi z tenisistką Magdaleną Fręch po jej awansie do trzeciej rundy Australian Open. Na drugim miejscu znalazło się TVP Sport z liczbą blisko 1,1 tys. cytowań, a trzecia pozycja podium należy do portalu Meczyki, który uzyskał 928 wzmianek.
Duże zmiany w zestawieniu mediów regionalnych
W styczniu liderem wśród mediów regionalnych zostaje Dziennik Bałtycki, który awansował aż o 17 pozycji i uzyskał 132 odwołania w innych mediach. Gazeta pisała m.in. o wypowiedzi wojewody pomorskiej Beaty Rutkiewicz, która sugerowała możliwość zmiany lokalizacji pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, która ma powstać w Lubiastowie. Do sprawy odniosła się później w rozmowie z Onetem ministra klimatu i środowiska Paulina Henning-Kloska, która zdementowała tę informację. Redakcje, które znalazły się na trzech kolejnych miejscach, także odnotowały awanse. Radio Poznań uzyskało 119 wzmianek (wzrost o cztery pozycje), Radio Szczecin – 106 cytowań (awans o 10 miejsc), a Radio Wrocław 91 odwołań (wzrost o pięć pozycji). Zestawienie zamyka Gazeta Krakowska z wynikiem 87 wzmianek.
Ringier Axel Springer na czele rankingu wydawnictw
Czołowe miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw zajmuje grupa Ringier Axel Springer, której redakcje (Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada, Przegląd Sportowy, Medonet) były cytowane przez inne media niespełna 9,5 tys. razy. Na drugim miejscu plasuje się Agora z liczbą ponad 9,3 tys. odwołań (Gazeta Wyborcza, Sport.pl, Radio Plus, Plotek.pl, TOK FM, Gazeta.pl, Radio ZET). Trzecia pozycja należy do Cyfrowego Polsatu z liczbą niemal 5,7 tys. odwołań (Polsat,Polsat News, PolsatSport, Interia, Pomponik, TV4).
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 70 901 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
Badanie dotyczy okresu 1 – 31 stycznia 2024 roku.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa: Instytut Monitorowania Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę Instytut Monitorowania Mediów lub logotyp) przy każdym wykresie.
O raporcie:
Raport Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce tworzony jest na podstawie analizy materiałów z monitoringu prasy, radia, telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiają się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r.
Analiza obejmuje ponad 1600 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (m.in. TVP1, TVP2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVN Turbo, Polsat, Polsat News, Polsat News 2) i rozgłośniach radiowych (m.in. PR1, PR3, PR4, RDC, Radio Maryja, RMF FM, Radio Zet, TOK FM i Muzo.fm) oraz portale internetowe, na których regularnie pojawiają się nowe treści. Raport nie obejmuje materiałów z kanałów społecznościowych i komentarzy umieszczanych pod artykułami w portalach internetowych.
Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.
W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...
Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.
Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.
„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.