NewsPoint odkrywa panaceum

12 marca 2008, Paulina Pocheć

Jesień, zima i wczesne miesiące wiosenne nieodparcie kojarzą się z licznymi przeziębieniami i infekcjami grypowymi. Oznacza to miedzy innymi wzmożoną aktywność marketingową firm farmaceutycznych produkujących leki OTC zwalczające objawy przeziębienia i grypy. W związku z tym NewsPoint przygotował raport na temat najpopularniejszych leków OTC (sprzedawanych bez recepty). Podsumowanie objęło publikacje na temat 12 leków tego typu oraz 27 firm farmaceutycznych, które pojawiały się w polskich mediach online od 1 marca 2007 do 1 marca 2008. Raport pokazał jednak, że publikacje na temat najpopularniejszych leków często nie są wynikiem bezpośrednich działań komunikacyjnych koncernów farmaceutycznych.

„Maść na szczury, maść na szczury…”

Wśród leków OTC na objawy przeziębienia i grypy zdecydowanymi rekordzistami pod względem ilości publikacji są Aspirin/aspiryna (483) oraz Polopiryna/polopiryna (90). Ogromna liczba artykułów na ich temat jest w dużej mierze efektem różnorodności zastosowań tych leków, często wymyślanych przez samych internautów. W polskim internecie Aspirin wystąpił m.in. jako środek na trądzik (7), na przedłużenie świeżości kwiatów (2), środek antykoncepcyjny (2), antidotum na homoseksualizm, oraz – w połączeniu z syropem tussipect – jako środek stymulujący pracę mózgu podczas sesji egzaminacyjnej. Aspiryna jest również popularnym środkiem na kaca – pojawiło się na ten temat 20 publikacji, głównie w okolicach sylwestra. W kontekście bardziej tradycyjnych zastosowań aspiryny najczęściej pisano o stosowaniu tego leku na przeziębienie (35 publikacji – najczęściej w sezonie od października do marca) oraz w profilaktyce chorób układu krążenia (31). Sporna pozostaje kwestia zażywania aspiryny w trakcie ciąży – pojawiają się zarówno głosy za, jak i przeciw. Podobne obawy budzi podawanie jej dzieciom poniżej 12 roku życia (26 artykułów).

Aspiryna w znaczeniu potocznym dość często występuje jako synonim popularnego leku albo leku na wszelkie dolegliwości – panaceum (40). Ponadto służy niekiedy jako barwna przenośnia – nazwy popularnego leku użył również abp Nycz w swojej opinii na temat propozycji Giertycha odnośnie reformy gimnazjów (20): „nie da się leczyć nowotworu aspiryną”. Powiedzenie w nieco zmienionych wersjach było później cytowane przez media, aby podkreślić niewielką efektywność proponowanych lub podjętych działań (8), np. „sensowne jak przepisywanie aspiryny na dolegliwości związane z płaskostopiem”, „aspiryna nie wystarczy komuś, kto złamał nogę”, „tu skuteczny może być tylko zabieg chirurgiczny, aspiryna nie pomoże”, „akcja banków centralnego i światowego była czymś w rodzaju aspiryny”, „rząd chce właśnie rozmów o operacji, a nie o kolejnym podawaniu aspiryny”.

Polski odpowiednik – Polopiryna, najczęściej pojawia się w kontekście swojego podstawowego zastosowania, czyli jako środek na przeziębienie (16 publikacji). Podobnie jak Aspirynę, Polopirynę często wymieniano w kontekście niebezpieczeństw związanych z podawaniem leków OTC dzieciom poniżej 12. roku życia (24 publikacje). Warto zauważyć, że mimo, iż pod względem farmaceutycznym Aspirin i Polopiryna to ten sam lek (i tak jest traktowany prze lekarzy), media nie stosują tych nazw zamiennie. Nawet pisząc polopiryna lub aspiryna z małej litery, mają na myśli lek konkretnego producenta (o czym świadczy to, że obydwie nazwy często występują obok siebie w jednym i tym samym tekście).

Na 3. miejscu pod względem popularności znajduje się Gripex (59 publikacji). Najwięcej artykułów online na temat tego leku dotyczyło uznania tego leku (podobnie jak aspiryny) za markę godną zaufania w badaniu European Trusted Brands (15). Dość często wymieniano go również w kontekście sposobów na przeziębienie (7 publikacji). Podobnie jak w przypadku aspiryny, tematyka zapobiegania przeziębieniom zaczęła się pojawiać w mediach od października. Wśród innych popularnych leków OTC najczęściej pisano o Oscillococcinum (21 artykułów), Coldrexie (17), Fervexie (14) oraz Upsarinie (11).

Firmy farmaceutyczne

NewsPoint przygotował również raport ilościowy z publikacji na temat samych firm farmaceutycznych. W zestawieniu ujęto 27 firm. Pod względem publikacji zdecydowanie wygrywa polska Polpharma (3348 artykułów). Ponad 3. razy mniej pisano o kolejnym w zestawieniu koncernie – Bayer (1013). Na trzecim miejscu znalazł się koncern GlaxoSmithKline (628), kolejne są Jelfa (496) i Polfa Pabianice, która ma tylko o 6 publikacji mniej.

 

Nazwa firmy Ilość publikacji
Polpharma 3348
Bayer 1013
GlaxoSmithKline 628
Jelfa 496
Polfa Pabianice 490
Novartis 365
Servier 311
Bioton 311
Adamed 190
Astra Zeneca 182

 

Podsumowanie przygotowano przy wykorzystaniu usługi monitorowania internetu NewsPoint (www.newspoint.pl). Artykuły do analizy były wyszukiwane w oparciu o jedno wybrane słowo kluczowe – nazwę handlową leku lub nazwę firmy, Zastosowanie wyszukiwania dla kilku haseł (jeśli nazwa firmy występuje w mediach w kilku różnych wersjach) lub też tzw. wyszukiwania inteligentnego (sprawdza się w przypadku nazw wieloznacznych lub też używanych przez kilka różnych podmiotów) zaowocowałoby jeszcze większą liczbą wyników. Zarówno w przypadku leków OTC łagodzących objawy przeziębienia, jak też firm farmaceutycznych, analizowano artykuły z okresu 1 marca 2007 – 29 lutego 2008.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.