2. Data Economy Congress: Od analizy trendów do wdrażania AI w biznesie

16 października 2023, Robert Sadowski

9-10 października w The Westin Warsaw Hotel odbyła się 2. edycja Data Economy Congress – spotkania, którego celem była analiza mechanizmów i trendów zachodzących w gospodarce opartej o dane. Wydarzenie zgromadziło niemal pół tysiąca uczestników, którzy wysłuchali debat i wystąpień z udziałem kluczowych ekspertów w dziedzinie zarządzania danymi. Newspoint był Patronem Medialnym tego wydarzenia.

Uroczystego otwarcia kongresu dokonali Współprzewodniczący Rady Programowej Data Economy Congress: Mariusz Cholewa, Prezes Zarządu, Biuro Informacji Kredytowej; CEO, ACCIS oraz Szymon Wałach, Wiceprezes Zarządu, InPost. Następnie keynote speech wygłosił prof. Andrzej Dragan, fizyk teoretyk, popularyzator nauki, Uniwersytet Warszawski, National University of Singapore.

Przypuszczam, że w najbliższym czasie widać same korzyści, które płyną z całej tej rewolucji i można się tylko cieszyć. Pytanie czy ta samą odpowiedź będzie udzielona w skali 100 czy 50 lat, czy również będą to same korzyści, czy też pojawią się nowe czynniki, które zmienią w ogóle obraz sytuacji – tego nikt nie wie. Natomiast tempo rozwoju jest takie, że nikt za nim nie nadąża już.” – komentował prof. Dragan.

Myślą przewodnią debaty inauguracyjnej była współpraca międzysektorowej w Data Economy. Prelegenci rozmawiali m.in. o wzajemnej inspiracji różnych branż w zakresie wykorzystania danych, sektorowych platformach wymiany danych, roli AI w binzesie oraz współdzieleniu danych między firmami komercyjnymi.

Następnie eksperci podjęli temat rewolucji cyfrowej w odniesieniu do polskiego społeczeństwa. Pojawiły się wątki dotyczące partnerstwa firm, administracji publicznej i organizacji społecznych, które może wpłynąć na wykorzystanie danych dla dobra społeczeństwa, edukacji dzieci i młodzieży na funkcjonowanie w cyfrowym świecie, budowanie świadomości o zagrożeniach związanych z udostępnianiem danych pokolenie Z i Silver Generation, a także wpływu działań podejmowanych przez firmy na społeczeństwo odpowiedzialności rynku. W ramach kolejnego bloku praktycy z obszaru zarządzania danymi przestawili szereg przykładów wykorzystania danych na rzecz optymalizacji funkcjonowania i rozwoju organizacji.

Nie zabrakło dyskusji na temat zastosowania sztucznej inteligencji w organizacjach. Prelegenci podkreślili zmiany jakie zaszły w ciągu ostatniego roku, potencjalne strategie dla firm w obliczu postępujących zmian na rynku AI, benefity płynące z wykorzystania AI oraz nowe kompetencje na rynku pracy. Zakończenie pierwszego dnia kongresu stanowiła debata odnosząca się do regulacji krajowych i europejskich w obszarze data economy. Skomentowane zostały m.in. Data Governance Act, AI Act i modele AI w kontekście przepisów prawa autorskiego. “Najbardziej transparentnym sposobem na uzyskanie dostęu do danych jest zapytanie pacjenta o zgodę na wykorzystanie jego danych. Promujemy tzw. ideę dawstwa danych, która jest oparta m.in. na regulacji unijnej Data Governance Act. Zachęcamy pacjenta do wyrażenia zgody. Pacjenci zazwyczaj rozumieją dlaczego przekazanie ich danych jest ważne i jak to może pomóc medycynie.” – mówiła Ligia Kornowska, Chairperson of the Board, Data Lake.

Dzień drugi kongresu rozpoczął się od analizy wykorzystania danych w procesie personalizacji doświadczeń klientów. Prelegenci pochylili się m.in. nad kwestią personalizacji i profilowania w procesie produkcji treści, personalizacji produktów uzależnionej od profilowania klienta, potencjału narzędzi AI w customer journey oraz alternatywnych do cookies formach identyfikacji i profilowaniu użytkowników. “Każdy wydawca, każda technologia, każdy vendor pracuje aktualnie nad sposobami identyfikacji, a jednak jest to praca bardzo silosowa. Szczególnie na polskim rynku, jeszcze dzisiaj nie ma inicjatyw, które łączą to podejście do identyfikowania użytkownika. To oznacza, że jeżeli marketerzy będą chcieli komunikować się w sposób relewantny do użytkowników, jeżeli będą chcieli rozumieć ścieżkę komunikacji, no to taka analityka i taka identyfikacja spadnie na nich. To oznacza ogromne wyzwania (…)” – komentowała Joanna Czekaj, Managing Director, Sales Tube.

Następnie uczestnicy wysłuchali debaty ekspertów na temat nowych cyberzagrożeń, w tym także kształtowania cyberodporności w organizacji, zapobiegania i obrony przed zagrożeniami wynikającymi z wykorzystania nowoczesnych technologii, bezpieczeństwa i prywatności w fazie projektowania. Kolejnym ważnym tematem była rola otwartego przepływu danych prowadząca do rozwoju gospodarek. Prelegenci skomentowali zagadnienia związane z wpływem nowych narzędzi na wzrost produktywności i efektywności, employee experience, zwiększaniem konkurencyjność podmiotów administracji państwowej i samorządowej na rynku pracy sektora IT oraz potencjałem danych w odniesieniu do koncepcji ESG. Uwzględniony został także wątek przyszłości raportowania w erze danych.

Podczas bloku Technologie w transformacji cyfrowej firm akcent położony został na kwestie związane z potrzebami i potencjalnymi wymaganiami organizacji, poszukiwaniem źródeł finansowania transformacji, bezpieczeństwem chmury, urządzeń IoT i systemów przemysłowych oraz przygotowaniem pracowników do zmian. Eksperci rozmawiali o przebudowie systemów architektury danych, planowaniu i wprowadzaniu koncepcji data mesh w firmie oraz tworzeniu i zarządzaniu modelem danych. Przeanalizowano obszar data quality – Data Stewardship, jakość danych jako kluczowy aspekt implementacji rozwiązań AI i ML w organizacji, proces demokratyzacji danych oraz przyszłość data governance w organizacjach. “Podstawą i fundamentem wykorzystania AI są dane i ich jakość (…); Technologia jest ważna, ale ta technologia musi iść za wykorzystaniem biznesowym – powinno się dobierać technologię do use case’ów, a nie na odwrót (…); Droga do jakości danych jest budowana na edukacji.” – podsumował kluczowe wnioski dyskusji Marek Chlebicki, Dyrektor Strategii i Transformacji IT, Raiffeisen Bank International. Zwrócono także uwagę na zagadnienia cyfrowej rzeczywistości w energetyce m.in. aktualne problemy sektora energetyki, wyzwania związane z Centralnym Systemem Informacji Rynku Energii oraz efektywne przyspieszenie transformacji polskiej elektroenergetyki.

W gronie prelegentów Data Economy Congress wystąpili m.n.:

  • Bożena Leśniewska, Wiceprezes zarządu ds. Rynku Biznesowego, Orange Polska
  • Karol Jaroszewski, Head of Data Science Lab, CEE, Visa, Data Science Lab
  • Przemysław Koch, Członek Zarządu, VeloBank
  • Marcin Choiński, Data & AI Department Director, TVN Warner Bros. Discovery
  • Joanna Kowal, Data Science Manager, Allegro Pay
  • Karim Sylla, Dyrektor Analityki i Data Science, Grupa Żabka
  • Jarosław Królewski, CEO/Founder, Synerise
  • Robert Pławiak, CIDO / CTO, Polpharma
  • Ilona Łepkowska, Prezes Zarządu, Gildii Scenarzystów Polskich
  • Paweł Szymczak, Prezes Zarządu, NASK S.A.
  • Ligia Kornowska, Chairperson of the Board, Data Lake
  • Ewa Kosmala, Global Sustainability Director, Selena Group
  • Tomek Jamiński, Head of Data Science, Grupa OLX
  • Jarosław Kwiecień, Szef Pionu Technologii CIO/CTO, Citi Handlowy
  • Ryszard Bryła, Zastępca Dyrektora Biura Teleinformatyki, PKP Intercity
  • Emil Andryszczyk, Dyrektor Biura Digitalizacji Produkcji, ORLEN SA
  • Marek Chlebicki, Dyrektor Strategii i Transformacji IT, Raiffeisen Bank International
  • Renata Bratkowska, Chief Data Officer, Grupa NEUCA
  • Leszek Chwalik, Wiceprezes Zarządu, TAURON Obsługa Klienta

Pełna lista prelegentów znajduje się na: https://dataeconomycongress.pl/prelegenci/

Kongres był realizowany w ramach działalności MMC Polska organizującej prestiżowe kongresy, konferencje, warsztaty i szkolenia biznesowe dedykowane kadrze menadżerskiej oraz zarządom firm. Więcej na www.mmcpolska.pl.

Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją Data Economy Congress.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



21 lutego 2024, Robert Sadowski

Relacja z konferencji IAB HowTo: Efektywne kampanie marketingowe w erze nowych technologii

15 lutego w warszawskim Multikinie Złote Tarasy odbyła się pierwsza w tym roku konferencja z cyklu IAB HowTo. Tym razem połączone siły grup roboczych IAB Polska przedstawiły aktualną wiedzę z zakresu SEM, SEO, mobile marketingu, social mediów, e-PR, content marketingu, influencer marketingu oraz reklamy w modelu programmatic. Wszystko po to, by zwiększyć efektywność w obliczu...

6 grudnia 2023, Robert Sadowski

Kształtowanie przyszłości finansów: wnioski z 14. FinTech & 13. InsurTech Digital Congress

4 grudnia 2023 roku w The Westin Warsaw Hotel odbył się 14. FinTech & 13. InsurTech Digital Congress – wydarzenie gromadzące czołowych ekspertów branż fintech i insurtech. Newspoint był Patronem Medialnym kongresu.

27 listopada 2023, Adriana Baranowska

Fotorelacja z barcampu semWAW

17 listopada 2023 roku na Campusie Google for Startups w Warszawie odbyła się pierwsza edycja semWAW, czyli bliźniaczego semKRK – eventu krakowskiego. Newspoint był patronem medialnym wydarzenia i przygotował fotorelację z wystąpień wszystkich prelegentów.

22 listopada 2023, Robert Sadowski

Relacja z konferencji IAB HowTo: AI Transformation – jak sztuczna inteligencja zmienia Twój biznes

16 listopada 2023 w Multikinie w Złotych Tarasach odbyła się kolejna konferencja z cyklu IAB HowTo. Tym razem poświęcona najnowszym trendom, wymianie wiedzy praktyków, ciekawym case studies, a także aktualnej sytuacji prawnej oraz wpływom AI na branżą reklamową. Newspoint przygotował obszerną fotorelację z wystąpień wszystkich prelegentów.

22 listopada 2023, Robert Sadowski

XVII Smart City Forum – Innowacje, Równość i Zrównoważony Rozwój

20-21 listopada 2023 roku w The Westin Warsaw Hotel odbyło się XVII Smart City Forum – spotkanie włodarzy miast, specjalistów administracji samorządowej oraz przedstawicieli zarządów firm działających w obszarze smart city. Wydarzenie zgromadziło 440 uczestników, którzy wysłuchali debat i wystąpień merytorycznych z udziałem ekspertów w dziedzinie funkcjonowania i rozwoju inteligentnych miast. Newspoint był Patronem Medialnym wydarzenia.