Amazon usuwa 20 000 fałszywych recenzji produktów

8 września 2020, Robert Sadowski

Po dochodzeniu przeprowadzonym przez Financial Times dotyczącym podejrzanych działań oceniania, Amazon usunął około 20 000 recenzji produktów, napisanych przez siedmiu z 10 najlepszych recenzentów w Wielkiej Brytanii.

Financial Times znalazł dowody, że użytkownicy zarabiali na publikowaniu tysięcy pięciogwiazdkowych ocen. Wśród osób, które usunęły swoje recenzje, był Justin Fryer, recenzent numer jeden na Amazon.co.uk. Tylko w sierpniu 2020 przejrzał on produkty warte 15 000 funtów, od smartfonów po skutery elektryczne oraz sprzęt do ćwiczeń, dając im pięciogwiazdkową notę w zatrważającym tempie średnio raz na cztery godziny. W przeważającej części były to produkty mało znanych chińskich marek, które bardzo często oferują bezpłatne przesłanie recenzentom swoich produktów w zamian za wystawnie pozytywnej opinii. 

Po skontaktowaniu się dziennikarzy z Financial Times, pan Fryer odmówił publikowania płatnych recenzji – przed usunięciem historii recenzji ze strony profilu Amazon.

Co najmniej dwóch innych najlepszych recenzentów brytyjskiego Amazona, które znalazły się w dziesiątce rankingu, usunęło swoją historię zaraz po Panu Fryer. Inny wybitny recenzent, spoza pierwszej dziesiątki, usunął swoje imię i nazwisko oraz recenzje i zmienił swoje zdjęcie profilowe, tak aby wyświetlało się hasło „proszę odejść”.

Analiza Financial Times sugeruje, że dziewięciu z dziesięciu najlepszych dostawców ratingów w Wielkiej Brytanii było zaangażowanych w podejrzane zachowanie z ogromną liczbą pięciogwiazdkowych recenzji wyłącznie chińskich produktów nieznanych marek  i producentów. Wiele z tych samych przedmiotów było widzianych przez dziennikarzy w grupach i na forach dyskusyjnych oferujących darmowe produkty lub pieniądze w zamian za najlepsze recenzje.

Mimo, iż niektórzy recenzenci usunęli swoją historię, same recenzje pozostawały online, dopóki Amazon nie podjął radykalnych działań. Po opublikowaniu przez Financial Times szczegółów dochodzenia, firma usunęła wszystkie recenzje napisane na platformie przez siedmiu podejrzanych użytkowników.

Brytyjski organ nadzorujący konkurencję, rozpoczął w maju własne badanie sklepów internetowych w sprawie podejrzanych i zmanipulowanych recenzji, które, jak się szacuje, mają wpływ na 23 miliardy funtów wydanych na zakupy online w Wielkiej Brytanii każdego roku! Działanie niezgodne z prawem nie mogą mieć miejsca. Tylko uczciwe recenzje powinny mieć wpływ na decyzje zakupowe internautów.

Problem Amazona z fałszywymi lub zmanipulowanymi recenzjami pogłębił się od czasu pandemii koronawirusa, która spowodowała olbrzymi wzrost liczby osób dokonujących zakupów. Szacunki przeprowadzone przez internetową grupę analizującą recenzje Fakespot sugerują, że problem osiągnął szczyt w maju, kiedy to 58% produktów na Amazon.co.uk było powiązanych z recenzjami wyglądającymi na fałszywe. Amazon UK ma znacznie wyższy odsetek takich fałszywych recenzji niż inne konkurencyjne platformy.

Najważniejsze, że sprawa nie została zamieciona pod dywan. Amazon zapowiedział, że potraktował takie oszustwo poważnie i wykorzystał sztuczną inteligencję do wykrywania złych recenzentów, a także do monitorowania raportów od użytkowników. Chcą mieć pewność, że klienci Amazon robią zakupy wiedząc, że recenzje, które czytają, są autentyczne i istotne. W przeciwieństwie do blogerów i influencerów, którzy mogą akceptować i publikować bezpłatne produkty po odpowiednim ujawnieniu, wytyczne społeczności Amazon wyraźnie zabraniają „tworzenia, modyfikowania lub publikowania treści w zamian za jakiekolwiek wynagrodzenie (w tym produkty bezpłatne lub przecenione) lub w imieniu kogokolwiek innego” .

Obserwatorzy Amazona twierdzą, że algorytmy witryny w dużym stopniu zachęcają do płacenia za pozytywne recenzje, nawet jeśli oznacza to sprzedawanie drogich produktów. Oprócz ceny i czasu dostawy, recenzje są kluczowym czynnikiem wpływającym na wzrost pozycji produktów w rankingach Amazon i pomagają uzyskać wyliczone algorytmicznie rekomendacje, dzięki czemu można uzyskać np. wpływową plakietkę „Wybór Amazona”.




Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 czerwca 2024, Robert Sadowski

Oświadczenie o statusie dużego przedsiębiorcy

Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.

7 czerwca 2024, Robert Sadowski

Webinar IMM: „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”

Instytut Monitorowania Mediów zaprasza na webinar „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”, w którym gościnnie wezmą udział Wojtek Mazur, CEO & Founder i Agata Piechota, Content Marketing Specialist z agencji Elephate. Wydarzenie poprowadzi Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Webinar odbędzie się we wtorek 18 czerwca o godz. 12:00.

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

21 marca 2024, Robert Sadowski

Rozwój grupy kapitałowej IMM

W styczniu br. Instytut Monitorowania Mediów SA objął kontrolny pakiet udziałów w PSMM Sp. z o.o. i tym samym w Newton Media Polska Sp. z o.o. oraz wykupił 100% udziałów Newspoint Sp. z o.o. W wyniku podjętych działań Grupa IMM, której współwłaściciele reprezentują wyłącznie polski kapitał, istotnie się poszerzyła.

31 stycznia 2024, Robert Sadowski

Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2023 roku

W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie...