„Człowiek, który zmienił świat IT”
7 października 2011, Paulina Pocheć
„Geniusz, wizjoner, mentor, niesamowity człowiek, silny, charyzmatyczny, przyjaciel” – to tylko niektóre z określeń twórcy i przywódcy Apple’a. Steve Jobs zmarł 5 października 2011 w Kalifornii, w wieku 56 lat.
Od wczorajszego dnia żegna go cały świat, pożegnania oraz kondolencje płyną zarówno od zwykłych internautów, jego wielkich fanów, przyjaciół, kolegów czy też rywali, wyrażających ogromny żal oraz smutek. Oficjalne pożegnanie wygłosił m.in. główny twórca i dyrektor generalny Facebooka, Mark Zuckerberg, który nazwał Steve’a „swoim mentorem i przyjacielem” oraz Bill Gates, współzałożyciel i były prezes zarządu Microsoftu, twierdząc, że „wywarł on tak głęboki wpływ na świat, że jego efekty będą odczuwalne jeszcze przez wiele następnych pokoleń”.
Specjaliści NewsPoint sprawdzili jak szybko reaguje na tę informację internet. W raporcie uwzględniono wszystkie publikacje zawierające wzmiankę „Steve Jobs”, które ukazały się 6 października 2011 w godzinach 00:00 – 16:00. Tylko we wczorajszym dniu, w ciągu 16 godzin odnotowaliśmy 3140 publikacji na temat Steve’a Jobs’a.
Poniższy wykres wskazuje, iż mimo późnej pory ukazania się tej wiadomości, publikacji na temat Steve’a Jobs’a z godziny na godzinę pojawiało się coraz więcej, począwszy od 75 wzmianek między godziną 00:00 – 02:00 aż do 701 publikacji między 08:00 – 10:00, następnie liczba publikacji zaczęła nieco spadać i między godziną 14:00 a 16:00 odnotowaliśmy 458 publikacji.
Najwięcej publikacji pojawiło się w społecznościach (1817) oraz na mikroblogach (689) – to najsprawniejsze kanały do szybkiego przekazania krótkiej informacji, bądź umieszczenia linku.
Wśród najpopularniejszych i najczęściej wybieranych przez internautów serwisów znalazł się facebook.com (1817 publikacji), twitter.com (449 publikacji) oraz blip.pl (240 publikacji).
Poniższa tabela potwierdza, iż najwięcej informacji pojawiło się w społecznościach oraz na mikroblogach bez względu na godzinę – jest to najwygodniejsza forma szybkiego powiadomienia dużej ilości osób. Dopiero w godzinach rannych zaczęło pojawiać się coraz więcej artykułów na portalach (06:00 – 08:00 – 78 ; 08:00 – 10:00 – 114) oraz wpisów na blogach (06:00 – 08:00 – 9 ; 08:00 – 10:00 – 8), ponieważ takie publikacje wymagają nieco więcej czasu, niż dodanie samego linku.
Zespół NewsPoint również ubolewa nad stratą. „Dziękujemy”.
Metodologia
Badanie zostało wykonane metodą analizy danych. Jako materiał badawczy uwzględniono posty z 3,8 mln źródeł w social media monitorowanych przez system NewsPoint Social Media oraz NewsPoint. Uwzględniono wszystkie publikacje zawierające wzmiankę „Steve Jobs” we wszystkich odmianach.