Finał plebiscytu Słowo Roku 2020

5 stycznia 2021, Robert Sadowski

Plebiscyt Uniwersytetu Warszawskiego na Słowo Roku stał się cyklicznym wydarzeniem. Za nami kolejna, dziesiąta już edycja. Dzisiaj poznaliśmy wyniki konkursu na najważniejsze słowo ostatnich 12 miesięcy.

Głosowanie w plebiscycie trwało do 31 grudnia 2020 roku. Uczestnicy konkursu na Słowo Roku mogli wybierać pojęcia posiłkując się listą 34 słów stworzoną przez kapitułę plebiscytu lub wysyłać własne propozycje za pomocą formularza na stronie sloworoku.uw.edu.pl. Łącznie oddano blisko 18 tys. głosów.

Plebiscyt jest organizowany przez Instytut Języka Polskiego UW oraz Fundację Języka Polskiego. Poza głosowaniem internautów, wyboru dokonuje również kapituła konkursu, w tym roku w następującym składzie: prof. Jerzy Bartmiński (UMCS, Lublin), prof. Jerzy Bralczyk (UW), dr hab. Katarzyna Kłosińska (UW), prof. Ewa Kołodziejek (Uniwersytet Szczeciński), prof. Marek Łaziński (UW), prof. Andrzej Markowski (UW), prof. Jan Miodek (UWr), prof. Renata Przybylska (UJ), prof. Halina Zgółkowa (UAM).

Słowo Roku 2020

Słowem Roku 2020 zdaniem kapituły plebiscytu został rzeczownik koronawirus. Drugie miejsce przypadło rzeczownikowi w liczbie mnogiej kobiety. Natomiast na ostatnim miejscu podium znalazł się rzeczownik pandemia.

Słowo Roku 2020

Wśród wyróżnionych wyrazów przez kapitułę znalazły się również słowa: kwarantanna, LGBT, lockdown, medyk, miękiszon, szczepionka, zdalny (zdalne nauczanie, praca).

Wybór Słowa Roku przez internautów okazał się być taki sam, jak i kapituły konkursu. Pierwsze miejsce w głosowaniu zajął rzeczownik koronawirus, drugie rzeczownik kobieta. Ostatnie miejsce zajęło słowo spoza listy proponowanej przez organizatorów – apostazja.

Wysokie noty zanotowały również następujące słowa: lockdown, Covid-19, pandemia, aborcja, strajk, kwarantanna, zdalny.

Słowo Dekady

Z okazji 10.edycji konkursu odbyło się także głosowanie internetowe na Słowo Dekady.

Spośród oddanych 3446 głosów najwięcej otrzymało wyrażenie pięćset plus. Na drugim miejscu znalazł się skrót LGBT. Trzecie miejsce należało do wyrazu konstytucja.

Słowo Dekady

Dane z monitoringu mediów

Postanowiliśmy sprawdzić, jak wyniki plebiscytu przekładają się na dane z naszego monitoringu mediów

Słowo Roku 2020 w publikacjach

W ciągu ostatnich 12 miesięcy zdecydowanie największą liczbę wzmianek spośród wygranych pojęć w plebiscycie zanotował wyraz koronawirus. Pojawił się on w aż 22 089 950 publikacji. Drugie miejsce zajął rzeczownik kobieta – 15 552 074 wzmianek, trzecie słowo kobiety 13 691 637. 

Śledząc dane miesiąc po miesiącu można zauważyć, że wzrost pojawiania się konkretnych słów pokrywał się z sytuacją, jaka panowała w Polsce i na świecie. 

Tak było w przypadku słowa koronawirus. Największy wzrost można było zaobserwować w marcu, kiedy to w Polsce pojawił się pierwszy przypadek COVID-19. Podobnie było w przypadku słowa pandemia

Słowa odnoszące się do kobiet pojawiały się najczęściej w czasie, kiedy toczyła się dyskusja na temat zaostrzenia ustawy antyaborcyjnej oraz orzeczenia TK w tej sprawie (przełom marca-kwietnia; październik).

Wyraz apostazja zanotował największy wzrost pod koniec roku, co również było odpowiedzią na ówczesną sytuację w kraju oraz kryzys w kościele katolickim, który staje się coraz częstszym tematem badań. 

Załóż konto i monitoruj media

Niewątpliwie dane z naszego panelu pokrywają się z wynikami plebiscytu. Mamy nadzieję, że za rok będzie podobnie, tylko zwycięży bardziej optymistyczne słowo.  



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 czerwca 2024, Robert Sadowski

Oświadczenie o statusie dużego przedsiębiorcy

Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.

7 czerwca 2024, Robert Sadowski

Webinar IMM: „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”

Instytut Monitorowania Mediów zaprasza na webinar „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”, w którym gościnnie wezmą udział Wojtek Mazur, CEO & Founder i Agata Piechota, Content Marketing Specialist z agencji Elephate. Wydarzenie poprowadzi Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Webinar odbędzie się we wtorek 18 czerwca o godz. 12:00.

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

21 marca 2024, Robert Sadowski

Rozwój grupy kapitałowej IMM

W styczniu br. Instytut Monitorowania Mediów SA objął kontrolny pakiet udziałów w PSMM Sp. z o.o. i tym samym w Newton Media Polska Sp. z o.o. oraz wykupił 100% udziałów Newspoint Sp. z o.o. W wyniku podjętych działań Grupa IMM, której współwłaściciele reprezentują wyłącznie polski kapitał, istotnie się poszerzyła.

31 stycznia 2024, Robert Sadowski

Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2023 roku

W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie...