Przygotowaliśmy obszerną relację z konferencji IAB HowTo Digital PR – nowy wymiar reputacji. Event o łączeniu PR z marketingiem online, efektywnych działaniach, mierzeniu aktywności PR, współpracach z influencerami i pomysłach na ciekawe kampanie storytellingowe. Eksperci pokazali w jaki sposób wykorzystywać efekt synergii oraz realizować cele komunikacyjne. Wydarzenie odbyło się w formule online.
Konferencję otworzył Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.
Wydarzenie poprowadził Łukasz Majewski, Head of PR&Communications VMLY&R Poland.
Kolejno zobaczyliśmy następujące wystąpienia:
Głębiej, szybciej, mocniej – czyli rzecz o cyfrowej transformacji storytellingu oraz czy kryzys zmienił to, jak się komunikujemy
Paweł Modzelewski, Head Of Strategy, 24/7Communication
Wysłuchaliśmy, jak nauki ścisłe wspomagają storytelling i jak koronawirus go wzmocnił. Poznaliśmy rady, co robić, żeby nasze historie były jeszcze bardziej skuteczne.
Storytelling to Święty Graal każdej kampanii, każdy chce mieć ciekawą, dobrze szerującą się w sieci historię. Storytelling marki to spójna narracja, która łączy w sobie fakty i emocje, które wywołuje Twoja marka.
Naukowo zostało udowodnione, że chcemy słuchać historii, ale mamy tylko 7 sekund na wciągnięcie i zainteresowanie odbiorcy, a także tylko 2 sekundy na jego zaangażowanie. Opowiadanie historii jest najlepszym sposobem na przyciągnięcie uwagi ludzi i bycie zapamiętanym. Istnieje 22x większe prawdopodobieństwo, że przypomnimy sobie fakt, który został opakowany w historię.
Co marki czerpią ze storytellingu: 1. Bliżej autentyczności ludzie nie kupują tego, co robisz, kupują to, dlaczego to robisz 2. Budują relacje, zwiększają lojalność i zaangażowanie 3. Pomagają odróżnić się od konkurencji.
I nagle mamy korona kryzys i nowe podejście do opowiadanych historii. Wzmacniane są takie wartości, jak: bezpieczeństwo, autentyczność, solidarność, empatia, wspólnota, odpowiedzialność, użyteczność.
4 trendy behawioralne:
COVID 19 pokazuje nam zupełnie nowy sposób życia i relacji z innymi na wszystkich poziomach
Dystans społeczny podkreśla, jak ważna jest więź międzyludzka
Wzrosło wykorzystanie mediów cyfrowych na wszystkich platformach
Kreatywność jest teraz wymogiem
Jak dostosować historie po covidzie:
emocje (podkreśl empatię, życzliwość, poczucie wspólnoty, solidarność, zdolność przystosowania się)
wykorzystaj dane (czego w tym czasie potrzebują i chcą Twoi odbiorcy)
humanizacja marki (odbiorcy chcą poznać ludzi, a nie tylko produkt)
szukanie pozytywów i możliwości (marka może zacząć funkcjonować w świadomości konsumentów z zupełnie z innego powodu, a może opracowałeś bardziej efektywny sposób pracy podczas lockdownu)
Historie covidowe układały się w pewien, często powielany schemat:
edukacja
solidarność
nowa normalność
Przed kryzysem storytelling -> storydoing Po kryzysie storydoing -> storytelling
Obecny kryzys COVID 19 wymaga nowych sposobów opowiadania historii marki.
Brand equity – nie znikamy. Należy prowadzić komunikację w perspektywie długoterminowej. Zaprzestanie działań w kryzysie ma ogromy wpływ na odbudowanie pozycji marki po jego zakończeniu. Według analizy marek BrandZ po kryzysie gospodarczym w 2008 r. silne marki odzyskują pozycję 9 razy szybciej.
Pomysły na skuteczny storytelling:
buduj zaufanie (60% konsumentów kupuje teraz marki, którym ufa)
angażuj się (marki muszą wspierać konsumenta i wspierać społeczność, odpowiednio traktowanie pracowników, wytwarzanie produktu na rynku krajowym)
kontekst jest ważniejszy niż kiedykolwiek (storytelling musi uwzględniać otoczenie)
otwieraj się na konsumentów
serializuj, ale mów krótko (podtrzymuj zaangażowanie i dostarczaj sukcesywnie nowych treści)
używaj video (film natychmiast humanizuje historię, zbliża firmę i konsumentów)
twórz wyróżniającą narrację
spłaszcz krzywą – storytelling w danych (dostępnych jest więcej danych niż kiedykolwiek wcześniej, a my musimy zacząć z nich korzystać, ale musimy być doświadczeni w pozyskiwaniu, analizie i prezentacji tych danych)
estetyka (część wizualna pomaga przekazać atmosferę, otworzyć temat i zanurzyć użytkownika w kontekście)
skupiaj się na konkretach, jednostkach
Ostatnia rada – spłaszcz krzywą, ale nie treść – ona zostanie z nami, gdy pandemia się skończy.
***
Jak mierzyć PR?
Robert Stalmach, CEO, Newspoint, Aleksandra Kamińska, Senior Analyst, Newspoint
Newspoint pokazał wytyczne ogłoszone przez specjalną grupę ekspertów powołaną przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Pomiaru i Oceny Komunikacji (AMEC). Przygotowała ona w 2010 roku zbiór dobrych praktyk dotyczących zasad pomiaru komunikacji (tzw. Barcelona Principles). Krajobraz komunikacyjny jednak bardzo szybko się zmienia. Niektóre praktyki, które były nowe w 2010 roku, kiedy początkowo powstawały Zasady Barcelońskie, szybko ewoluowały. Wprowadzono kolejne aktualizacje Zasad w 2015 roku. Te też stały się już mniej aktualne. Aby pozostać fundamentalną podstawą pomiaru i oceny komunikacji, Zasady Barcelońskie zostały odświeżone w 2020 i właściwie odzwierciedlają ten zmieniający się krajobraz i zaostrzają nacisk branży komunikacyjnej na integrację, wpływ i integralność.
AMEC Zasada nr 1 2010: Znaczenie wyznaczania celów i ich mierzenia 2015: Wyznaczanie celów i ich pomiar są podstawą komunikacji i Public Relations 2020: Wyznaczanie mierzalnych celów jest bezwzględnym warunkiem wstępnym planowania komunikacji, jej pomiaru i oceny
AMEC Zasada nr 2 2010: Pomiar zmian postaw konsumenckich (Outcomes) jest preferowany w stosunku do pomiaru wykonanej pracy komunikacyjnej (Outputs) 2015: Pomiar zmian postaw konsumenckich jest rekomendowany versus pomiar ograniczony jedynie do wyników wykonanej pracy komunikacyjnej 2020: Pomiary i ocena powinny identyfikować Outputs, Outcomes i potencjalny wpływ
Wskaźniki ułatwiające mierzenie wykonanej pracy PR / zmian postaw konsumenckich:
share of voice
siła skojarzeń z marką (share of discussion)
Net Sentiment Score
ekwiwalent reklamowy
zasięg publikacji
analiza jakościowa (TOP autorzy)
konteksty dyskusji w markach – siła skojarzeń (czy to co nadajemy znajduje odzwierciedlenie w odbiorze, czy komunikacja odzwierciedla założenia, gdzie są miejsca warte zagospodarowania, badanie zmian w czasie, czy kampania zmieniła postawy konsumenckie, jeśli nic nie robimy to są zmiany bo działania podejmuje konkurencja)
analiza korespondencji
indeks jakości publikacji
Model PESO
Mierząc skuteczność działań komunikacyjnych warto podzielić wszystkie ukazujące się publikacje na temat marki na 4 grupy. Te, za które zapłaciliśmy (P – paid), te pozyskane w wyniku wszelkich działań komunikacyjnych, ale stworzone bez naszego udziału (E – earned), te które PR opublikował nie we własnych mediach (S – shared) oraz te, które PR stworzył i opublikował we własnych mediach (O – owned). Tak wyłania się model klasyfikacji treści, w skrócie zwany PESO. Warto mierząc wszystkie aktywności w pracy PR, stosować taki podział.
***
Pomiar efektów komunikacji
dr Łukasz Przybysz, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW
Dowiedzieliśmy się o roli badań w PR i dlaczego wskaźnik AVE musi odejść w niepamięć. Okazuje się, że przeprowadzamy za mało badań w PR. Czemu się boimy badań?
Do czego potrzebujemy badań?
identyfikowanie problemów i zjawisk
monitoring otoczenia
doradztwo
budowanie strategii
planowanie i zarządzanie
zarządzanie kryzysowe
podnoszenie swoich kwalifikacji
weryfikacja własnego osądu
przekazywanie wiedzy
Kiedy przeprowadzać badania? W każdej fazie projektu: przed (zorientowanie się w problemie, poznanie dotychczasowej wiedzy grup docelowych), w trakcie (monitoring efektywności osiągania założonych celów, fine-tuning – modyfikacja programu w zależności od potrzeb), po (ewaluacja działań i realizacji celów, sprawdzenie rzeczywistego oddziaływania programu)
4.stopniowy model Brooma z 2009 roku:
Co się teraz dzieje? Co i dlaczego powinno się robić i mówić? Jak nam poszło? Jak i kiedy działać? Jak komunikować działania?
Jakie metody badań stosować?
Nieformalne:
kontakty osobiste
kluczowi informatorzy
grupy fokusowe
fora społecznościowe
panele eksperckie
badania terenowe itp.
Formalne:
analiza źródeł
analiza baz danych
analiza treści i zawartości
badania ankietowe
Jak oddziałują działania PR?
Wskaźniki marki
Świadomości
Wizerunku
Wskaźniki mediowe
Paid
Owned
Shared
Earned
Żadnych wskaźników sprzedaży!
Nie korzystać z AVE, bo nie ma sensu
Nie mierzy efektów działań
Zamieszczenie informacji w medium nie oznacza jej dotarcia do odbiorców
Nawet jeśli dotrze, to skąd wiemy, że działa?
Mierzymy koszt, a nie wartość
Porównanie jabłek z gruszkami
Gdyby to była reklama, to tyle byśmy zaoszczędzili
Artykuł może zawierać informacje o konkurencji
Może być słabo eksponowany
Nie mamy na niego wpływu
Na koniec poznaliśmy wyniki autorskiego badania o badaniach w PR przeprowadzonego na szefach agencji ZFPR:
większość uznaje badania w PR za istotne
samo doświadczenie nie wystarcza i wymaga poparcia ze strony badań
dzięki wiedzy lepiej doradzają klientom i zarządzają
badania pozwalają dokonać właściwej ewaluacji
profesjonalizm w PR musi być oparty na wiedzy i badaniach
dla części, badania są tylko względnie ważne
praktyka jest traktowana jako główne źródło wiedzy
niewielu stosuje badania własne
niewielu korzysta z badań w czasie kryzysu
***
Komunikacja w poszukiwaniu prawdy
Joanna Dunin-Kęplicz, Deputy Head of Technology Practice, Solski Communications
Żyjemy w czasach, w których fakty nie są istotne, a w kształtowaniu opinii konsumentów liczą się emocje oraz subiektywne opinie. Oficjalne źródła, wiedza merytoryczna, ekspertyzy i badania naukowe dla wielu osób nie stanowią dziś wiarygodnego źródła informacji – są podważane i lekceważone przez opinię publiczną. Mnogość kanałów informacyjnych, szybkość szerzenia się dezinformacji, czy też fake newsów, i globalny ich charakter rodzą duże wyzwania w prowadzeniu kampanii komunikacyjnych – szczególnie działań edukacyjnych, w których głównym celem jest przekazanie wyników rzetelnych badań i analiz naukowych.
Spektakularne akcje dezinformacyjne miały oczywiście miejsce w ciągu ostatniego roku i dotyczyły pandemii nowego koronawirusa. Na tyle spektakularne, że Światowa Organizacja Zdrowia widząc lawinę dezinformacji i fake newsów związanych z COVID-19 stworzyła specjalny termin opisujący tę sytuację – to infodemia, czyli właśnie bardzo szybkie, w tempie wirusa, rozprzestrzeniania się szkodliwych narracji i nieprawdziwych treści.
Podczas prezentacji dowiedzieliśmy się o realnej roli dezinformacji w kształtowaniu zjawisk społecznych, ekonomicznych i gospodarczych. Ponadto przedstawiony został pełen schemat działań analitycznych, które umożliwiają organizacjom przygotowanie się do akcji dezinformacyjnych oraz pozwalają na weryfikację dezinformacji oraz jej źródła.
***
10 lat współpracy z influencerami. Co poszło nie tak?
Michał Górecki twórca internetowy, autor bloga i kanału youtube
Poznaliśmy doświadczenia ze współpracy z blogerami, doświadczenia jako Burgeruzurpator, członek blogosfery. Pan Michał od 2005 roku bloguje, tworzy treści video, należał do brązowej dziesiątki Najbardziej Wpływowych Blogerów w Polsce. Posiada doświadczenia od strony marki i agencji.
Podział na celebryty marketing i influencer marketing.
2010 – podział: zwykli ludzie i celebryci (gwiazdy).
Później pojawia się szerokie spektrum, a już nie podział na ludzi i gwiazdy. Dlaczego firmy zwróciły się do blogerów:
coraz więcej reklam i adblocki
pokolenie Z – nie lubi ściemy
stare media umierają (przekształcają się)
dziś każdy może tworzyć
bo to jest prawdziwe
Blogerzy są prawdziwi, a celebryci tylko grają w reklamach. Różnice celebryta a influencer. Influencer – on nie gra, on zna się na tym co pisze, ma społeczność.
Dlaczego celebrity marketing działa?
lubimy patrzeć na reklamy ze znajomą twarzą – lepiej ją odbieramy
chcemy być jak gwiazdy
celebryci dają wrażenie, że to produkty wysokiej jakości
łatwiej pamiętamy reklamy z celebrytami
Dlaczego influencer marketing działa?
podejmujemy decyzje na podstawie analiz, którym ufamy
podejmujemy decyzje na podstawie opinii osób, których opiniom ufamy
kupujemy przedmioty, które widzimy w prawdziwym, naturalnym środowisku
Dlaczego ufamy influencerom?
konwersja czyli sukces
demografia jest kluczowa
dopasowanie blogera do marki
to twórca sprzedaje, a nie kanał
i nie zasięgi
***
Case Study: Wirtualna rzeczywistość, realne historie
Podczas prelekcji poznaliśmy interakcje międzyludzkie w dobie pandemii. Jak podtrzymywać więź z userami, klientami i interesariuszami?
Wiele godzin spędziliśmy online: call’e, meety, eventy, e-maile. Globalnie o 4% więcej. Ilość czasu spędzonego w internecie dziennie w grupie 16-64 to na świecie 6h 54 m, a w Polsce 6h 44m, liderem są Filipiny z wynikiem 10h 56m. Co robimy w sieci:
oglądamy filmy
oglądamy vlogi
słuchamy muzyki w streamingu
słuchamy radia
słuchamy i oglądamy podcasty
Kluczowe wyzwania:
Rodzina, dzieci vs praca
Pozostać w kontakcie bez kontaktu (WOŚP – domówka w zamian za Poland Rock Festival, Męskie Granie w domu)
Być razem i rozwijać się (spotkania – podzielenie się planami rozwoju McDonald’s i integracja pracowników – w wersji online)
Nawiązywać dialog (case Holandia – lądowanie gościa z Holandii przez lotnisko, przejazd do ambasady, perspektywa rozwoju i położenia nacisku na energię odnawialną, dialog wirtualny na linii Amsterdam – Warszawa – autentyczny; wdzwaniający się witani byli na specjalnej poczekalni, pytania od publiczności; przejścia między wystąpieniami prelegentów – filmy o tematyce wystąpień; testowanie dźwięku, oświetlenia, kadrów; najważniejsze – dialog buduje zaangażowanie.
Case McDonald’s
Styl telewizyjny, nadawanie z restauracji, w przerwach blok reklamowy Maca z całego świata, prowadzący Piotr Kraśko, quizy z nagrodami na czacie, wielkie zdjęcie uczestników, wysoki wynik satysfakcji.
***
Komunikacja poprzez gaming i esport. Czy pandemia zmieniła znaczenie tego kanału komunikacji?
Justyna Oracz, Head of Communications, Fantasyexpo
Gaming a esport i komunikacja poprzez te kanały. Poznaliśmy różnice między nimi.
Gaming to inaczej czynność grania w gry wideo. Odnosi się do każdej platformy oraz dowolnego stopnia zaawansowania. Gaming to ogromny ekosystem, który tworzą: wydawcy gier, influencerzy, youtuberzy, streamerzy, gracze, fani esportu.
Esport, nazywany przez niektórych sportem elektronicznym, to forma rywalizacji, w której przestrzenią jest gra komputerowa. Esport to część gamingu, która ma kompetentywny charakter oraz sprofesjonalizowane rozgrywki. Tworzą go: drużyny i organizacje esportowe, zawodnicy, ligi i turnieje.
Pandemia nie osłabiła ilości grających. Przymusowy pobyt w domu zwiększył zainteresowanie grą jako formą spędzania czasu, zarówno wśród dorosłych, jak i dzieci. 31% dorosłych badanych zadeklarowało, że gra częściej z powodu pandemii. Tylko 10% stwierdziło, że grało rzadziej niż przed pandemią COVID-19.
Następnie poznaliśmy szczegółowe statystyki graczy.
76% osób deklaruje się jako gracze w grupie wiekowej 15-65 lat, a wśród grających 25% interesuje się esportem. Rozwój gamingu w ostatnich miesiącach nie wynika tylko ze zwiększonej liczby amatorów grających na konsolach dla zabicia czasu. Zamknięcie stadionów i wymuszona przerwa, która miała miejsce w przypadku większości rozgrywek sportu tradycyjnego, dała pole do popisu zawodnikom esportu, który jest formą gamingu. Rozgrywki elektroniczne do tej pory traktowane przez wiele osób z przymrużeniem oka, w czasie lockdownu dla kibiców stały się doskonałym substytutem tradycyjnego sportu.
Konsumpcja treści związanych z gamingiem:
2020 rok streamingu. Platforma Twitch zanotowała 78% wzrostu względem 2019 roku. YouTube dociera do 24,6 miliona internautów w Polsce, a średni dzienny czas oglądania filmów na platformie wynosi ponad 40 minut. 100 miliardów godzin czasu oglądania, ponad 40 milionów aktywnych kanałów gier.
Możliwość komunikacji w esporcie i gamingu:
streamy
transmisje
influencerzy
Dedykowane działania w obszarze gamingu. Dedykowane platformy dla graczy, stwarzająca przestrzeń do integracji i komunikacji:
turnieje dla graczy
transmisje
influencerzy
social media
discord
media esportowe i gamingowe
dostosowanie środowiska gry i umieszczenie na niej komunikatów marki
dedykowany dla graczy produkt
komunikacja językiem graczy
wysyłka kreatywna
W komunikacji gamingowej najważniejsze są:
mówić językiem graczy
kreować dedykowane działania
stworzyć wielopoziomową komunikację
***
PR widoczny w wyszukiwarce. Wspieranie celów biznesowych w branży TSL. Case study Grupy Inelo
Beata Tokarska, Dyrektor Marketingu, Grupa Inelo i Kamil Badura, Marketing Consultant, Lightscape
Zobaczyliśmy, jak wyglądają działania PR polegające na dotarciu do użytkownika korzystającego z Google.
9 na 10 internautów zaczyna zakupy w wyszukiwarce Google.
Czym jest PR w wyszukiwarce?
działania media relations mające na celu uplasowanie marki klienta w TOP10 Google (zgodnie z jego założeniami SEO, oparte o założenia komunikacji sprzedażowej)
bazujący na nowoczesnych narzędziach technologicznych (Big Data, aplikacje do monitorowania i analizy działań) i analizie zachowań odbiorcy w internecie
mierzalny, raportujący nie tylko sam ekwiwalent reklamowy i liczbę publikacji, które pojawiły się w danym miesiącu, ale również realne dotarcie do internautów za pomocą tych materiałów
Case Grupa Inelo
Lider na rynku oprogramowania i elektroniki do analizy czasu pracy kierowców w branży transportowej.
3693 monitorowane publikacje w Internecie, z czego 1597 nowych, opublikowanych w 2020 roku. 932 materiałów rankujących w TOP 10 Google (58% nowych artykułów). 373 materiałów rankujących w TOP 3 Google (40% rankujących). 76% wszystkich publikacji zawierało bezpośrednie informacje o produktach Grupy INELO.
Zakładane cele:
budowanie wizerunku Grupy INELO jako eksperta w dziedzinie cyfryzacji w transporcie;
edukacja potencjalnych klientów na temat systemów telematycznych, TMS, ETA, czy cyfrowych modułów eco drivingu;
kreowanie wizerunku eksperta w dziedzinie zmian legislacyjnych w sektorze TSL.
Odbiorca?
właściciel firmy transportowej
kadra kierownicza i zarządzająca w sektorze transportu drogowego
osoba zainteresowana zmianami legislacyjnymi w branży TSL
kierowcy pojazdów ciężarowych
Działania i wyniki:
opracowanie unikalnego contentu
wysokie wyniki na frazy tematyczne w SERP
wzrosty zasięgu i zaangażowania w social media
marketing: webinary, newsletter, social selling
***
Case Study: od anonimowej marki do najszybciej rozwijającego się brandu smartfonów: realme: jak wejść na rynek w dobie pandemii?
Maciek Wernicki, Brand PR Manager, realme Polska
realme – nowa marka od IV 2020. 7 największy producent smartfonów na świecie. Jedyna marka, która notuje dwucyfrowy wzrost mimo pandemii.
Event online jako launch produktu. Bardzo intensywna komunikacja produktowa: 8 premier produktowych w 9 miesięcy i 13 produktów.
Kluczowy jest timing, budowa napięcia, premiera – launch, start sprzedaży. Wszystko w okresie 3-4 tygodni.
Większość działań prowadzonych w trybie online w tym promocje eventu. Przeszkoda – lockdown.
inne cele życiowe: rozsądne gospodarowanie budżetem
lojalność wobec marki
Komunikacja age-friendly. Czy w działaniach marek komunikacja do seniorów okazuje się efektywna? Seniorzy nie chcą ofert specjalnych – chcą ofert uniwersalnych. Jak zadbać o właściwy przekaz?
prosty i zrozumiały przekaz
nie należy wypominać wieku – dopasowana komunikacja/oferta do osób starszych, ale niewidoczna wprost. Nie trzeba pisać „oferta dla seniora” „instrukcja dla seniora”
w komunikacji należy podkreślać atuty starszego pokolenia (życiowe doświadczenie)
nie okłamuj! Nie obawiaj się zmarszczek czy niedoskonałości
informuj o bezpieczeństwie (musi to być prawda, nie naciągamy faktów)
budując przekaz postaw na relacje międzyludzkie (osoby starsze nie lubią samotności)
pokazanie w kontakcie z młodszymi pokoleniami (nie chcą zostawać w tyle, nie czują się na swój wiek)
seniorzy docenią komunikację, w której nada im się aktywną rolę (lubią czuć się potrzebni)
jeżeli humor to tylko inteligentnie podany
otwartość, szacunek, empatia
Następnie poznaliśmy przykłady dobrej komunikacji i aktywnych seniorów.
Media mix seniorów to tv 94%, radio 91% i internet 60%. 79% posiada konto na Facebooku, a 26% na Instagramie.
Czy my w ogóle chcemy targetować produkty pod klienta 50+, czy jej nie pomijamy? W rzeczywistości jest zbyt dużo takich przypadków.
Są też silver influencerzy – warto podpatrywać profile i ich komunikację (moda, kulinaria, dieta, bankowość, leki, suplementy).
***
PR potrzebuje technologii – jaka jest rola PR w zdigitalizowanym świecie
Joanna Berlińska, Founder, Head of Business Development, Lightscape
Prezentacja na temat PR a konwersja na różnych etapach lejka sprzedażowego. W PR ciężko pokazać liczby i wpływ na biznes. Głównie jest to liczba publikacji i mierzenie AVE.
Content pozwala istnieć i budować widoczność online. Bardzo ważna jest rola zaufania do marki. Konsument jest coraz bardziej wymagający, szuka contentu, który go zainteresuje, poszerzy jego wiedzę i nakłoni do zakupu. Tradycyjny lejek sprzedażowy jest za wąski na ostatnim, najniższym szczeblu.
Propozycja innego podejścia. Lejek sprzedażowy zostaje zastąpiony przez fly wheel – koło zamachowe.
Od czego zależy, czy fly wheel dobrze działadla Twojego biznesu?
Utrzymanie uwagi klienta • sprawność w utrzymaniu atencji klienta/jego uwagi, obecność przy każdym etapie procesu.
Jak duże jest tarcie pomiędzy trybami • wykorzystanie efektu synergii pomiędzy różnymi obszarami komunikacji, brak zgrzytów w przekazie (PR, SEO, SEM, itp.)
Jak duże jest samo koło • siła PR’u w internecie. Liczba artykułów, moce przerobowe na budowanie relacji. • Ilość, ale przede wszystkim jakość tworzonego contentu, współpraca ekspertów, aby treści były adekwatne do aktualnych potrzeb klientów.
Krok 1 – budowanie świadomości
Treści w TOP 10 Google, stawianie na content marketing, wartościowe publikacje, pozycjonowanie metodą “long tail”, dobrze stargetowane placementy.
Krok 2 – zaangażowanie
Angażowanie w relacje, stały dopływ tego, czego klient potrzebuje, analiza obaw i postaw potencjalnych klientów
Krok 3 – zadowolenie
Angażowanie do komunikacji klientów klienta.
PR w konwersji klienta. Co jest potrzebne do takiego działania:
dobre źródła informacji
podejście strategiczne i cross-obszarowe
odpowiednie narzędzia do planowania i monitorowania efektów pracy: Google Trends, Senuto/Ahrefs, monitoring mediów, Visibly (by dysponować aktualną wiedzą o otoczeniu i efektach naszej pracy)
elastyczne podejście i zdolność do adaptacji w czasie (zakładamy podejście typu agile)
***
Współczesne media relations
Agata Staniszewska, rzecznik prasowy, Agora
W czasie prelekcji poznaliśmy praktyczne wskazówki prowadzenia relacji z mediami na przykładzie dużej, giełdowej spółki.
Media relations, relacje z mediami – to budowanie i utrzymywanie dobrych, pozytywnych oraz korzystnych dla obu stron relacji przedsiębiorstwa z mediami. Ich celem jest „ukształtowanie więzi z dziennikarzami w taki sposób, aby możliwe stało się skuteczne przekazywanie za ich pomocą informacji do grup docelowych” – prof. Jerzy Olędzki.
Media relations w Agorze:
przygotowanie i wysyłka komunikatów prasowych
tworzenie Q&As i dodatkowych materiałów
zarządzanie zapytaniami od dziennikarzy
aranżowanie wywiadów i publikacji, pomoc w przygotowywaniu odpowiedzi dla mediów
koordynacja wywiadów – przygotowanie materiałów do odpowiedzi, autoryzacja
stały kontakt z dziennikarzami agencyjnymi, branżowymi, ekonomicznymi i innymi
aktualizacja danych i profilowanie
analiza publikacji medialnych, poprawki i sprostowania
organizacja wydarzeń i konferencji, zaproszenia i obsługa wydarzeń
Media relations w czasie pandemii:
ograniczenie działań komunikacyjnych vs. większa aktywność
zmiana tematyki
szybka i proaktywna komunikacja wzmocniona przekazem wizualnym
nowe rozwiązania, np. spotkania online
transmisje live zamiast standardowych eventów
wzrost znaczenia narzędzi PR (od dystrybucji po monitoring)
Wnioski i spostrzeżenia:
biuro w domu czynne niemal całą dobę, niektóre tematy mogą poczekać do jutra
technologia, smsy, maile, teamsy, formularz z pytaniami – problem z powtórzeniami
zwięzłe i informacyjne komunikaty prasowe
Co sądzą dziennikarze o pracy z PR-owcami, czyli media o media relations:
Plusy
merytoryczne wydarzenia online i bliski kontakt
ciekawe, sprofilowane, branżowe tematy i informacje prasowe
wydarzenia specjalne w czasie pandemii
Minusy
zbyt duża liczba komunikatów prasowych, kłopoty z dotarciem do właściwych adresatów
telefony, follow-up i pre-calls
jednostronna komunikacja z mniejszymi redakcjami
Inne
kontakty w mediach społecznościowych
spotkania na żywo jednak jako rzadkość
Pandemia
brak kontaktów nieformalnych i spotkań
specyfika konferencji i spotkań online w nowej formule
Przyszłość media relations:
więcej dobrych treści pisemnych, audio i wideo
skupienie na przemyślanych strategiach komunikacji i warsztacie
większa kreatywność potrzebna do budowania i podtrzymywania relacji z mediami oraz odbiorcami
elastyczność, zdolność adaptacji
dalszy wzrost znaczenia i wykorzystania narzędzi technologicznych
***
Influencer marketing w dobie post-covid. Jak marki wykorzystały potencjał Influencerów i czy liderzy opinii stanęli na wysokości zadania w czasie pandemii?
Mateusz Krogulec, co-owner, DDOB
Jak covid wpłynął na biznes influencerski?
Różowa ściana “pink wall” Paul Smith – przyciąganie influencerów, main stream. Twórcy treści są gwiazdami.
Przychodzi pandemia i świat staje na głowie. Klienci wstrzymali działania i wydatki – badania mówią o spadkach -30%.
Jednak influencerzy wygrali komunikacyjnie w tym okresie:
wzrosły zasięgi i korzystanie z social media (Instagram +40% r. do r.)
czas reakcji – szybkie przystosowanie się do lockdownu
profesjonalna produkcja niezależna od domów produkcyjnych
wiarygodność
a najbardziej wygrali mikroinfluencerzy
Były też wpadki influencerów. Dylemat, czy platforma powinna wspierać bezsensowne działania?
Ponad połowa millenialsów lubi treści, jak radzić sobie z pandemią i zostali nakłonieni do postaw prospołecznych, treści te są dla nich bardziej subtelne i rzetelne.
***
Influencer gaming marketing – czy wiemy kim jest influencer i czy ważne jest w co gra?
Kamil Górecki, CEO/CO Founder, Fantasyexpo
Prezentacja na temat gaming influencer marketingu.
Klasyczny przedstawiciel to influencer gamingu to gracz, bloger, game developer, esportowiec (1% gamingu).
Prezentacja TOP gaming influencer marketerów:
Bardzo ważne jest w co gra influencer gamingowy. W zależności od community gry, taka jest grupa docelowa. Wiemy wtedy do kogo mówimy i możemy sprawdzić, czy dobrze dopasowujemy się do tej grupy. Wiele gier ma swoje momenty do których możemy dostosować komunikację.
Jakie momenty celebrują gamerzy, gaming influencerzy, o czym się mówi, kiedy idole są wspierani:
premiery gier
nowe konsole
przechodzenie gier
ogłoszenie remasterów
granie ze znajomymi
wydarzenia esportowe
patche
nowe sezony
nowe skiny
zmiana miejsc gry
nowy sponsor drużyny
GG i idealny twórca (trójkąt zależności):
merytoryka (klucz do sukcesu)
odbiorca (szacunek i szczerość wobec odbiorców wpływa na zaangażowanie)
rozrywka (jej najczęściej szukamy w sieci)
Na koniec poznaliśmy przykłady, jak dołączyć do gamingowej podróży.
***
To było już ostatnie wystąpienie na konferencji IAB HowTo Digital PR – nowy wymiar reputacji, której monitoring mediów Newspoint był Partnerem. Zapraszamy na kolejne.
15 lutego w warszawskim Multikinie Złote Tarasy odbyła się pierwsza w tym roku konferencja z cyklu IAB HowTo. Tym razem połączone siły grup roboczych IAB Polska przedstawiły aktualną wiedzę z zakresu SEM, SEO, mobile marketingu, social mediów, e-PR, content marketingu, influencer marketingu oraz reklamy w modelu programmatic. Wszystko po to, by zwiększyć efektywność w obliczu...
4 grudnia 2023 roku w The Westin Warsaw Hotel odbył się 14. FinTech & 13. InsurTech Digital Congress – wydarzenie gromadzące czołowych ekspertów branż fintech i insurtech. Newspoint był Patronem Medialnym kongresu.
17 listopada 2023 roku na Campusie Google for Startups w Warszawie odbyła się pierwsza edycja semWAW, czyli bliźniaczego semKRK – eventu krakowskiego. Newspoint był patronem medialnym wydarzenia i przygotował fotorelację z wystąpień wszystkich prelegentów.
16 listopada 2023 w Multikinie w Złotych Tarasach odbyła się kolejna konferencja z cyklu IAB HowTo. Tym razem poświęcona najnowszym trendom, wymianie wiedzy praktyków, ciekawym case studies, a także aktualnej sytuacji prawnej oraz wpływom AI na branżą reklamową. Newspoint przygotował obszerną fotorelację z wystąpień wszystkich prelegentów.
20-21 listopada 2023 roku w The Westin Warsaw Hotel odbyło się XVII Smart City Forum – spotkanie włodarzy miast, specjalistów administracji samorządowej oraz przedstawicieli zarządów firm działających w obszarze smart city. Wydarzenie zgromadziło 440 uczestników, którzy wysłuchali debat i wystąpień merytorycznych z udziałem ekspertów w dziedzinie funkcjonowania i rozwoju inteligentnych miast. Newspoint był Patronem Medialnym wydarzenia.