Media nazywane często czwartą władzą. Współcześnie niezwykle popularne są social media, które od tradycyjnych różnią się przede wszystkim tym, że można dzięki nim komunikować w dwie strony – nadawca-odbiorca i odbiorca-nadawca. To stwarza duże możliwości w kontekście biznesu i dotarcia do potencjalnych klientów. Gdyby tak tylko móc mieć dostęp do wszystkich komunikatów dotyczących danej branży…
…Pomyślał ktoś kiedyś. I tak powstał monitoring mediów. Narzędzia skonstruowane po to, aby śledzić w mediach wzmianki na wybrane słowa kluczowe są obecnie podstawowym narzędziem PR-owców i marketingowców. Nic dziwnego, skoro potencjał i zasięg monitorowania są wręcz ogromne. Narzędzie Newspoint posiada 20 mln źródeł z samej Polski, śledzi ok. 180 tys. serwisów internetowych, 1200 tytułów prasowych i 200 stacji RTV. A te liczby z dnia na dzień rośną.
Podstawowym sposobem wykorzystania takiego monitoringu jest śledzenie własnej marki. Po wpisaniu słów kluczowych do narzędzia, po odczekaniu krótkiej chwili wyświetlają się wykresy, liczby i informacje dotyczące nawet setek tysięcy wzmianek. W ten sposób łatwo można sprawdzić ile, kiedy, kto i gdzie i jak pisał na dany temat. Pokazuje to w pewien sposób popularność danego zagadnienia. Jednak prawdziwa „zabawa” zaczyna się, gdy dane zostaną pobrane. Wówczas, dla osoby zaznajomionej z Excelem, takie pliki mogą stanowić niesamowitą kopalnię wiedzy, która, odpowiednio wykorzystana, może przynieść wiele biznesowych korzyści. Na przykład…
…Wyszukiwanie i dotarcie do potencjalnych klientów. Najmniej korzystna sytuacja na rynku jest wtedy, gdy producent ma produkt, którym chce się podzielić, klient go potrzebuje, ale nie mogą się spotkać gdzieś po środku. W czasach szumu komunikacyjnego, gdzie reklam, komentarzy i opinii jest tyle, że jedna osoba nie ma szans przekopać się przez to wszystko, nie jest to wcale takie trudne do wyobrażenia. Dlatego warto posłużyć się specjalnie skonstruowanymi do tego narzędziami. Wpisując jako słowa kluczowe branżę czy dany rodzaj produktu, np. buty do biegania, otrzymamy wszelkie wzmianki, gdzie użytkownicy internetu wspominali właśnie o nich. W ten sposób, wykorzystując uzyskane dane, można dotrzeć do potencjalnych klientów na kilka sposobów: w sposób bezpośredni i pośredni.
Bezpośrednio można znaleźć osoby na forach, bądź w mediach społecznościowych, które interesują się daną branżą, zadają pytania, szukają produktu, porad, bądź zwyczajnie jakiejś marki, która może odpowiedzieć na ich potrzeby. W ten bardzo prosty sposób można się skontaktować z takim użytkownikiem i udzielić mu wskazówek, porad, bądź zaproponować skorzystanie z usług.
W sposób pośredni można pomóc potencjalnym klientom na dwa sposoby. Pierwszy z nich, bardziej tradycyjny, to przeanalizowanie wyników z panelu monitorującego media i wyselekcjonowanie miejsc w internecie, np. konkretnych forów, na których pojawiają się i zostawiają komentarze osoby zainteresowane. W takich miejscach można wówczas wykupić reklamę, żeby ułatwić im dotarcie do marki, która odpowiada ich potrzebom.
Kolejnym pomysłem na dotarcie w pośredni sposób do osób zainteresowanych danym produktem bądź usługą jest wykorzystanie wyszukiwarek influencerów, które często oferuje monitoring mediów. Posiadając listę liderów opinii, którzy gromadzą ściśle sprecyzowaną grupę obserwatorów, można nawiązać z nimi współpracę, bądź poprosić o rzetelną recenzję produktu. Influencer marketing to jeden z najczęściej wymienianych trendów 2018 roku.
Firma, która oferuje dane usługi, bądź produkt, z pewnością sama posiada w swoich szeregach ekspertów w dziedzinie, której się zajmuje. Dlaczego zatem Ci eksperci nie mieliby pomóc użytkownikom zainteresowanym tematyką? Monitoring mediów może wspomóc działania contentowe w tej dziedzinie. Analiza wzmianek na temat danego zagadnienia pozwala ocenić, co sprawia największy problem bądź budzi wątpliwości wśród odbiorców. W takim przypadku dobrą praktyką jest wyjście naprzeciw potrzebom i stworzenie materiału, w którym opisany zostanie problem i jego rozwiązanie. Użytkownicy z pewnością docenią profesjonalizm.
Rynek pełny jest narzędzi, które ułatwiają pracę działom odpowiedzialnym za komunikację. Takimi narzędziami są właśnie także panele monitorowania mediów, które dają dostęp do ogromnej bazy danych. Kluczem do skutecznego ich użycia jest wiedza na temat obszarów, w jakich je można wykorzystać. Monitoring pomoże znaleźć odbiorców, którzy są zainteresowani daną branżę, dzięki czemu możliwe będzie sprawne dotarcie i umożliwienie im zapoznania się z marką.
Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.
Instytut Monitorowania Mediów zaprasza na webinar „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”, w którym gościnnie wezmą udział Wojtek Mazur, CEO & Founder i Agata Piechota, Content Marketing Specialist z agencji Elephate. Wydarzenie poprowadzi Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Webinar odbędzie się we wtorek 18 czerwca o godz. 12:00.
Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.
W styczniu br. Instytut Monitorowania Mediów SA objął kontrolny pakiet udziałów w PSMM Sp. z o.o. i tym samym w Newton Media Polska Sp. z o.o. oraz wykupił 100% udziałów Newspoint Sp. z o.o. W wyniku podjętych działań Grupa IMM, której współwłaściciele reprezentują wyłącznie polski kapitał, istotnie się poszerzyła.
W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie...