Jak pisać teksty, które inni będą chcieli czytać w 2023 roku?

8 lutego 2023, Robert Sadowski

Od dłuższego czasu w mediach społecznościowych można zauważyć trend, który skupia się na krótkich formatach wideo. Czy w 2023 roku jest jeszcze przestrzeń na dłuższe teksty, wpisy blogowe i artykuły? A jeśli tak, to w jaki sposób je tworzyć, żeby były czytane?

Czy blogosfera jeszcze istnieje? 

Zanim social media weszły do codziennego użytku i stały się obowiązkowym miejscem obecności dla marek i influencerów, blogi przeżywały prawdziwe oblężenie. Internetowe pamiętniki przerodziły się w profesjonalne i skomercjalizowane miejsca z pięknymi zdjęciami, edukacyjnymi artykułami i lifestylowymi treściami. 

Część blogerów/ek parę lat później przeniosła się na YouTube, żeby nagrywać 10-30 minutowe filmy. Zaraz po tym nastała era social mediów, prostych przekazów, szybkich do przyswojenia informacji i maksymalnego skrócenia tekstu. 

Teraz blogi są najczęściej przestrzenią dla marek. Jest to jeden ze sposobów dotarcia do potencjalnych klientów i wypełnienia działań content marketingowych. 

Po co markom blogi?

Wpisy blogowe mogą być elementem strategii content marketingowej. Oznacza to, że potencjalni klienci sami będą na nie trafiać, np. poprzez zapytania w Google. 

Teksty mogą poruszać popularne tematy związane z branżą czy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Świetnie sprawdza się też edukacja. Jest ona dobrym sposobem na budowanie pozycji eksperta/ki w branży. 

Dobranie słów kluczowych i dodatkowa promocja treści np. w mediach społecznościowych to skuteczne działania aby przyciągnąć nowych klientów/ki i zapoznać ich z marką. 

Jak pisać teksty, które inni będą chcieli czytać? 

W pierwszej kolejności trzeba zdać sobie sprawę z faktu, że mało kto czyta teksty od deski do deski. Przyzwyczajenie do krótkich form, chwytliwych nagłówków, infografik oraz nadmiar informacji sprawiają, że użytkownicy/czki mają mało czasu i muszą starannie selekcjonować treści.

Najczęściej teksty są skanowane. Oznacza to, że użytkownik/czka przegląda całość w poszukiwaniu istotnych informacji. W tym celu warto zadbać o nagłówki, pogrubienia, listy i podsumowanie

Nagłówki 

Dobrze napisany nagłówek powinien jasno opisywać, co znajduje się w akapicie. Nie warto silić się na bardzo kreatywne i niezrozumiałe formy. Może być pytaniem (np. jakie produkty są najzdrowsze w diecie wegańskiej?) lub krótkim zdaniem twierdzącym (ćwiczenia na czczo – plusy i minusy). 

Pogrubienia i listy 

Pogrubienia i listy rzucają się w oczy. Podkreślają najważniejsze informacje i zaznaczają kluczowe zdania. Nie warto jednak przesadzać. Jeśli będzie ich za dużo, przestaną pełnić swoją funkcję. 

Podsumowania

Pisanie podsumowań nie jest popularnym rozwiązaniem, a szkoda. Warto to robić, szczególnie w tekstach, w których są przedstawiane plusy i minusy danych rozwiązań. Wypisanie najważniejszych wniosków pozwala użytkownikom zaoszczędzić czas. Jeśli zaspokoi pierwszą ciekawość, a temat ich zainteresuje, chętniej wrócą po więcej szczegółów do treści wyżej. 

Clickbaity, słowa kluczowe, lanie wody 

Każdy, kto chociaż raz próbował dowiedzieć się z Google “czy dzisiaj jest niedziela handlowa”, na pewno trafił na artykuły, które odmieniały tę frazę przez wszystkie możliwe przypadki i powtarzały ją co najmniej dziesiątki razy.  

Oczywiście, słowa kluczowe są istotne dla SEO. Dzięki temu teksty się lepiej pozycjonują i klikają. Nie oznacza to jednak, że należy skupiać się tylko na nich. Na pierwszym miejscu zawsze powinna stać merytoryka, wyczerpanie tematu i dobra stylistyka. To aspekty, które pozwolą zatrzymać czytelnika/czkę na stronie. 

Doświadczenia związane z pandemią i wojną mocno wyczuliły nas na zjawisko fake newsów. Wszystkie nagłówki, które są popularnymi clickbaitami, może zwiększają klikalność, ale nie są najlepszym z możliwych rozwiązań. 

Działanie na kontrowersji, oszukiwanie i podstęp zdecydowanie nie wzbudzają zaufania, a wywołują frustrację. Można zaciekawiać i stawiać śmiałe tezy, jednocześnie zachowując się etycznie. 

Największy błąd popełniany w tekstach 

Pisanie oczywistości nie jest złe. W końcu nie da się wynaleźć koła na nowo. Nie oznacza to jednak, że wpisy blogowe, czy w social mediach mają być zlepkiem innych artykułów znalezionych w internecie. Każda publikacja wpływa na wizerunek marki. Niesprawdzone i niepotwierdzone informacje, powtórzenia po innych i tworzenie treści głównie pod kliknięcia to droga donikąd.  

Można skupiać uwagę na nagłówkach, odpowiednim formatowaniu i dobrych tytułach. Chwytliwe listy i ciekawe puenty świetnie sprawdzą się w mediach społecznościowych. Najważniejsze (i najtrudniejsze) będzie jednak tworzenie treści, które wprowadzają powiew świeżości. Co to oznacza? 

Omówienie tego samego problemu w bardziej dogodny i zrozumiały sposób. Specyficzny i oryginalny styl pisania. Inne powitanie, niż pozostali. Wyczerpujące treści i materiały dodatkowe do ściągnięcia. Coś, co będzie pasować do kanału komunikacji i jednocześnie wyróżniać. Odnalezienie własnego stylu, tone of voice i sposobu, w jaki chcemy się promować, to klucz do contentowego sukcesu.

6 kroków do chętniej czytanych tekstów 

  1. Dbaj o dobry wygląd tekstu (nagłówki, pogrubienia, akapity, stylistyka). 
  2. Dopasuj rodzaj tekstu do medium. Artykuły blogowe będą dłuższe i bardziej wyczerpujące niż wpisy na Instagramie. 
  3. Jeśli prowadzisz bloga, dbaj o SEO i dodatkową promocję. 
  4. Znajdź swój własny styl i wyróżnik. 
  5. Zawsze sprawdzaj informacje i nie powielaj mitów. Twórz treści bardzo dobre merytorycznie. Buduj pozycję eksperta/ki. 
  6. Działaj regularnie i nie zniechęcaj się. Nie wszystko da się przełożyć na krótkie formaty wideo. Teksty i blogi nie umierają! 

***

Autorką tekstu jest Anna Boenish. Marketerka, copywriterka i content managerka w More Bananas specjalizująca się w storytellingu i etycznym marketingu. Z wykształcenia sztukmistrzyni pisania, z zamiłowania pisarka prozy – na co dzień zajmuje się głównie składaniem słów w historie.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



18 stycznia 2024, Robert Sadowski

Najpopularniejsze hasztagi w 2023 roku na Instagramie i TikToku

W 2023 roku świat mediów społecznościowych przechodził nieustanne przemiany, a dwie platformy w szczególności – TikTok i Instagram ciągle kształtowały sposób dzielenia się treściami online opatrzonymi hasztagami. Dlaczego akurat TikTok i Instagram zdobywają tak wielkie uznanie wśród milionów użytkowników na całym świecie?

16 stycznia 2024, Robert Sadowski

Threads, czyli nowe dziecko Mety

Metawersum, a raczej Meta to platforma łącząca największe i najpopularniejsze serwisy społecznościowe, takie jak Facebook czy Instagram. Jest to również swego rodzaju ideologia i wizja przyszłości jaką próbuje przedstawić CEO Mety – Mark Zuckerberg. Jedność, uniwersalność, pierwszy pełnoprawny “cyberświat”. W lipcu Amerykanie mieli okazję poznać zupełnie nowy serwis wchodzący w skład Mety. Europa (w tym...

4 stycznia 2024, Robert Sadowski

Trendy w marketingu 2024

W świetle dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii i zmieniających się oczekiwań konsumentów, marketing w roku 2024 staje przed kolejnymi wyzwaniami i nowymi możliwościami. Przyjrzymy się kluczowym trendom, takim jak rosnąca rola sztucznej inteligencji, znaczenie zgodności z kulturą, wyzwaniom związanym z kontrolą wizerunku marki a kulturą unieważniania oraz rozwojowi miar sukcesu. Znajdziemy również odpowiedzi na pytania dotyczące...

20 grudnia 2023, Mateusz Pałka

Globalne trendy konsumenckie 2024 – na co marketerzy powinni zwrócić szczególną uwagę

Co nowego czeka nas w globalnych zachowaniach konsumentów w 2024 roku? Jaki wpływ na marketing i innowacje będą miały nadchodzące zmiany? W tekście postaramy się odpowiedzieć na pytania, które najbardziej interesują specjalistów branży komunikacji, ale i nie tylko, bo przecież każdy z nas jest konsumentem. Artykuł stworzony został na bazie wartościowego raportu Mintel 2024 Global Consumer...

1 grudnia 2023, Robert Sadowski

Czy blogerzy generują zadowalające wyniki w 2023?

Czy w związku z intensywną ekspansją platform social media blogi idą w niepamięć. Czy blogosfera ma się dobrze? Dziesięć lat obserwacji, tysiące blogerów i setki pytań – to fundamenty corocznego badania Annual Blogger Survey. Analizując dziesiątą edycję badania, zanurzymy się w dane, aby zrozumieć, czy blogerzy osiągają zadowalające wyniki w 2023 roku. Jaka jest skuteczność...