Komentuj. Nie obrażaj – akcja społeczna
22 maja 2012, Paulina Pocheć
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wraz z firmami członkowskimi przygotował akcję „Komentuj. Nie obrażaj.”, której celem jest podniesienie poziomu kultury wypowiedzi w Internecie. Pierwszym celem przedsięwzięcia było opracowanie badania diagnozującego stan dyskusji w polskiej Sieci. Drugim założeniem projektu jest promowanie kulturalnego zachowywania się w wirtualnym świecie. Pomysłodawcą akcji jest Onet. Projekt jest wspierany przez największe media działające w polskim internecie, zrzeszone w IAB Polska.
Akcja ma również swoją stronę www.komentujnieobrazaj.pl.Przedstawiono na niej także wyniki badania przeprowadzonego przez IAB Polska. Badanie dotyczyło kultury wypowiedzi w Internecie. Z badania wynika, że komentarze przyjęte ogólnie za obraźliwe stanowią około 1 procenta wszystkich komentarzy. IAB Polska ze wsparciem naukowym oraz kluczowych podmiotów branży online zrealizowało projekt badawczy, który miał na celu kwantyfikację poziomu kultury wypowiedzi w internecie. Analiza wyników pokazuje, że poziom niekulturalnych wypowiedzi w sieci jest znikomy, jednak ma bardzo duży wpływ na postrzeganie medium – mówi Paweł Kolenda, manager ds. badań w IAB Polska, koordynator projektu.
Z wynikami badania można zapoznać się w raporcie badawczym „Kultura obrażania” opublikowanym przez IAB Polska. Dane do badania – wypowiedzi z forów zawierających określone słowa kluczowe zdefiniowane przez badaczy – pochodziły z systemu Newspoint Social Media.