Konferencja Infoshare i zjawisko backchannellingu
28 czerwca 2011, Paulina Pocheć
Wzrost popularności social media spowodował, że analiza treści opinii wyrażanych przez uczestników wydarzenia w mediach społecznościowych stała się kolejną metodą mierzenia efektów konferencji czy wydarzeń specjalnych. Zaletą tego typu mediów jest to, że pozwalają się one na bieżąco dzielić wrażeniami i toczyć cichą dyskusję o konferencji z innymi jej uczestnikami w jej trakcie (zjawisko tzw. backchannelingu).
Tym razem specjaliści NewsPoint przeanalizowali posty pochodzące z portali i mediów społecznościowych, dotyczące konferencji infoShare 2011, która odbyła się w dniach 12-13. maja b.r. w Gdańsku. Zakres tematyczny konferencji obejmuje media cyfrowe, nowoczesne formy marketingu, szeroko rozumiane technologie IT oraz zarządzanie projektami i przedsięwzięciami (w tym startupy). Pierwsza edycja infoShare odbyła się w 2007 roku i od tamtego czasu systematycznie zdobywa popularność gromadząc coraz liczniejsze grono uczestników.
Analiza przebiegała w podobny sposób, jak miało to miejsce w przypadku rzeszowskiej konferencji InternetBeta, z tym, że oprócz postów pochodzących z mikroblogów uwzględniono również wpisy z innych serwisów social media oraz z portali internetowych. Do badania wykorzystano wypowiedzi opublikowane w dniach 1-25 maja 2011 r.
Najważniejsze wnioski z raportu
- Uczestnicy konferencji infoShare najchętniej dzielili się swoimi wrażeniami z konferencji za pomocą mikroblogów. Najczęściej wykorzystywaną przez nich platformą jest polski Blip, natomiast praktycznie w ogóle nie używano amerykańskiego serwisu Twitter.
- Organizatorzy w swoich działaniach postawili przede wszystkim na aktywne wykorzystanie Facebooka jako głównego kanału komunikacji z uczestnikami. Strona fanowska konferencji prowadzona była w sposób ciekawy i angażujący fanów, a także zachęcała do komunikacji z organizatorami. Jednakże w przyszłych edycjach warto byłoby pokusić się również o szersze wykorzystanie serwisu Blip, jako narzędzia, którego najczęściej używa grupa docelowa infoShare.
- Tegoroczna edycja konferencji spotkała się z przychylnym odbiorem wśród jej uczestników.
- Najlepiej ocenianymi prezentacjami były prezentacje Tomasza Mnicha, Natalii Hatalskiej, Borysa Musielaka i Pawła Tkaczyka.
W portalach internetowych ukazały się łącznie 24 wpisy. Artykuły o konferencji publikowano tam w dniach 4-5 maja, następnie 7-10 maja oraz 16-17 maja. Informowały one o rozpoczęciu zapisów na konferencję, jej programie, a także zawierały podsumowania wydarzenia.
W analizowanym okresie na blogach ukazało się łącznie 29 wpisów. Sporadycznie służyły one do zapowiadania konferencji czy też poszczególnych wystąpień (wpisy sprzed konferencji), jednak zdecydowanie częściej – do zamieszczania podsumowań kolejnych dni czy też podsumowań całego wydarzenia (wpisy z 12-13 i 19-20 maja).
Bieżące komentarze dotyczące infoShare pojawiły się przede wszystkim na mikroblogach, gdzie opublikowano aż 310 wpisów. Były one wykorzystywane przez uczestników konferencji do dzielenia się wrażeniami na bieżąco – najwięcej wpisów na temat infoShare odnotowaliśmy w dniach 11-14 maja. Pojedyncze wpisy pojawiały się również na początku maja i kilka dni po zakończeniu konferencji – w pierwszym przypadku dotyczyły one rozpoczęcia rejestracji zgłoszeń, natomiast w drugim – dzielenia się treścią co ciekawszych podsumowań.
W relacjonowaniu wydarzeń nieco mniejszy udział miały również społeczności (Facebook), gdzie pojawiło się łącznie 189 postów. Był to zresztą kanał komunikacji wykorzystywany przez organizatorów wydarzenia, którzy stworzyli fanpage konferencji i za jego pomocą komunikowali się z uczestnikami wydarzenia. Relacjonowali przygotowania do konferencji pokazując między innymi kartony pełne listew zasilających (przedmiot absolutnie niezbędny w wyposażeniu sal konferencyjnych – obecnie wielu uczestników przychodzi ze swoimi laptopami i innymi urządzeniami mobilnymi), podając linki do zaktualizowanego programu konferencji, informacji o zakończeniu selekcji uczestników warsztatów zamkniętych czy rozkładu jazdy autobusów, które miały zawieźć i przywieźć uczestników wieczornej imprezy. W trakcie konferencji publikowano zdjęcia i krótkie cytaty z prezentacji, zdjęcia z wieczornej imprezy, linki do nagrań niektórych wystąpień. Po zakończeniu konferencji pojawiły się linki do relacji i materiałów konferencyjnych. Na tablicy strony swoje uwagi mogli również publikować fani, a administratorzy strony na bieżąco reagowali na ich zapytania i uwagi – pod tym względem komunikacja z fanami była prowadzona wręcz wzorcowo.
NAJBARDZIEJ AKTYWNI KOMENTATORZY:
Autor |
Liczba postów |
paweltkaczyk (Paweł Tkaczyk) |
63 |
michuk (Borys Musielak) |
36 |
tomasztopa (Tomasz Topa) |
22 |
pwnzor (Krzysztof Staniorowski) |
22 |
goyello |
20 |
lancaster (Krzysztof Kotkowicz) |
19 |
brzezinski (Kamil Brzezinski) |
18 |
bziuum (Paweł Harajda) |
14 |
Tomasz Tomaszewski |
12 |
Bartek Bielawa |
10 |
10 osób, które najczęściej wypowiadały się na temat konferencji infoShare 2011 to: paweltkaczyk – Paweł Tkaczyk (63 posty), michuk – Borys Musielak (36 postów), Tomasz Topa – tomasztopa (22 posty), pwnzor – Krzysztof Staniorowski (22 posty), goyello – mikroblog używany przez firmę Goyello (20 postów), lancaster – Krzysztof Kotkowicz (19 postów), brzezinski – Kamil Brzeziński (18 postów), Paweł Harajda – bziuum (14 postów) oraz Tomasz Tomaszewski (12 postów) i Bartek Bielawa (10 postów). Niektórzy z nich, jak Paweł Tkaczyk, Borys Musielak i Kamil Brzeziński, było również prelegentami infoShare.
Więcej informacji znajduje się w pełnej wersji raportu pod linkiem: https://pl.netsprint.eu/pr/Raport_NewsPoint_Infoshare.pdf