Konferencja Infoshare i zjawisko backchannellingu

28 czerwca 2011, Paulina Pocheć

Wzrost popularności social media spowodował, że analiza treści opinii wyrażanych przez uczestników wydarzenia w mediach społecznościowych stała się kolejną metodą mierzenia efektów konferencji czy wydarzeń specjalnych. Zaletą tego typu mediów jest to, że pozwalają się one na bieżąco dzielić wrażeniami i toczyć cichą dyskusję o konferencji z innymi jej uczestnikami w jej trakcie (zjawisko tzw. backchannelingu).

Tym razem specjaliści NewsPoint przeanalizowali posty pochodzące z portali i mediów społecznościowych, dotyczące konferencji infoShare 2011, która odbyła się w dniach 12-13. maja b.r. w Gdańsku. Zakres tematyczny konferencji obejmuje media cyfrowe, nowoczesne formy marketingu, szeroko rozumiane technologie IT oraz zarządzanie projektami i przedsięwzięciami (w tym startupy). Pierwsza edycja infoShare odbyła się w 2007 roku i od tamtego czasu systematycznie zdobywa popularność gromadząc coraz liczniejsze grono uczestników.

Analiza przebiegała w podobny sposób, jak miało to miejsce w przypadku rzeszowskiej konferencji InternetBeta, z tym, że oprócz postów pochodzących z mikroblogów uwzględniono również wpisy z innych serwisów social media oraz z portali internetowych. Do badania wykorzystano wypowiedzi opublikowane w dniach 1-25 maja 2011 r.

Najważniejsze wnioski z raportu

  • Uczestnicy konferencji infoShare najchętniej dzielili się swoimi wrażeniami z konferencji za pomocą mikroblogów. Najczęściej wykorzystywaną przez nich platformą jest polski Blip, natomiast praktycznie w ogóle nie używano amerykańskiego serwisu Twitter.
  • Organizatorzy w swoich działaniach postawili przede wszystkim na aktywne wykorzystanie Facebooka jako głównego kanału komunikacji z uczestnikami. Strona fanowska konferencji prowadzona była w sposób ciekawy i angażujący fanów, a także zachęcała do komunikacji z organizatorami. Jednakże w przyszłych edycjach warto byłoby pokusić się również o szersze wykorzystanie serwisu Blip, jako narzędzia, którego najczęściej używa grupa docelowa infoShare.
  • Tegoroczna edycja konferencji spotkała się z przychylnym odbiorem wśród jej uczestników.
  • Najlepiej ocenianymi prezentacjami były prezentacje Tomasza Mnicha, Natalii Hatalskiej, Borysa Musielaka i Pawła Tkaczyka.

W portalach internetowych ukazały się łącznie 24 wpisy. Artykuły o konferencji publikowano tam w dniach 4-5 maja, następnie 7-10 maja oraz 16-17 maja. Informowały one o rozpoczęciu zapisów na konferencję, jej programie, a także zawierały podsumowania wydarzenia.

W analizowanym okresie na blogach ukazało się łącznie 29 wpisów. Sporadycznie służyły one do zapowiadania konferencji czy też poszczególnych wystąpień (wpisy sprzed konferencji), jednak zdecydowanie częściej – do zamieszczania podsumowań kolejnych dni czy też podsumowań całego wydarzenia (wpisy z 12-13 i 19-20 maja).

Bieżące komentarze dotyczące infoShare pojawiły się przede wszystkim na mikroblogach, gdzie opublikowano aż 310 wpisów. Były one wykorzystywane przez uczestników konferencji do dzielenia się wrażeniami na bieżąco – najwięcej wpisów na temat infoShare odnotowaliśmy w dniach 11-14 maja. Pojedyncze wpisy pojawiały się również na początku maja i kilka dni po zakończeniu konferencji – w pierwszym przypadku dotyczyły one rozpoczęcia rejestracji zgłoszeń, natomiast w drugim – dzielenia się treścią co ciekawszych podsumowań.

W relacjonowaniu wydarzeń nieco mniejszy udział miały również społeczności (Facebook), gdzie pojawiło się łącznie 189 postów. Był to zresztą kanał komunikacji wykorzystywany przez organizatorów wydarzenia, którzy stworzyli fanpage konferencji i za jego pomocą komunikowali się z uczestnikami wydarzenia. Relacjonowali przygotowania do konferencji pokazując między innymi kartony pełne listew zasilających (przedmiot absolutnie niezbędny w wyposażeniu sal konferencyjnych – obecnie wielu uczestników przychodzi ze swoimi laptopami i innymi urządzeniami mobilnymi), podając linki do zaktualizowanego programu konferencji, informacji o zakończeniu selekcji uczestników warsztatów zamkniętych czy rozkładu jazdy autobusów, które miały zawieźć i przywieźć uczestników wieczornej imprezy. W trakcie konferencji publikowano zdjęcia i krótkie cytaty z prezentacji, zdjęcia z wieczornej imprezy, linki do nagrań niektórych wystąpień. Po zakończeniu konferencji pojawiły się linki do relacji i materiałów konferencyjnych. Na tablicy strony swoje uwagi mogli również publikować fani, a administratorzy strony na bieżąco reagowali na ich zapytania i uwagi – pod tym względem komunikacja z fanami była prowadzona wręcz wzorcowo.

NAJBARDZIEJ AKTYWNI KOMENTATORZY:

Autor Liczba postów
paweltkaczyk (Paweł Tkaczyk)  63
michuk (Borys Musielak)  36
tomasztopa (Tomasz Topa)  22
pwnzor (Krzysztof Staniorowski)  22
goyello  20
lancaster (Krzysztof Kotkowicz)  19
brzezinski (Kamil Brzezinski)  18
bziuum (Paweł Harajda)  14
Tomasz Tomaszewski  12
Bartek Bielawa  10

10 osób, które najczęściej wypowiadały się na temat konferencji infoShare 2011 to: paweltkaczyk – Paweł Tkaczyk (63 posty), michuk – Borys Musielak (36 postów), Tomasz Topa – tomasztopa (22 posty), pwnzor – Krzysztof Staniorowski (22 posty), goyello – mikroblog używany przez firmę Goyello (20 postów), lancaster – Krzysztof Kotkowicz (19 postów), brzezinski – Kamil Brzeziński (18 postów), Paweł Harajda – bziuum (14 postów) oraz Tomasz Tomaszewski (12 postów) i Bartek Bielawa (10 postów). Niektórzy z nich, jak Paweł Tkaczyk, Borys Musielak i Kamil Brzeziński, było również prelegentami infoShare.

Więcej informacji znajduje się w pełnej wersji raportu pod linkiem: https://pl.netsprint.eu/pr/Raport_NewsPoint_Infoshare.pdf



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.