Kowalczyk nie wszędzie wygrywa z Bjoergen
11 stycznia 2012, Paulina Pocheć
Jednym z najciekawszych wydarzeń zimowego sezonu w sporcie był pojedynek Justyny Kowalczyk i Marit Bjoergen w ramach zawodów Tour de Ski. To już zresztą kolejna jego odsłona – obie biegaczki zawzięcie rywalizują ze sobą o podium od ostatnich dwóch sezonów, 2010/2011 (podczas Igrzysk Olimpijskich w Vancouver) i 2011/2012.
Postanowiliśmy zatem przyjrzeć się relacjonowaniu ich pojedynku przez portale oraz social media. Jako okres analizy przyjęliśmy czas od 9 grudnia 2011 (dzień przed rozpoczęciem zawodów w Davos, w których startowały obie zawodniczki) do 9 stycznia (dzień po jej zwycięstwie w Tour de Ski).
Portale – polskie i norweskie
W polskich portalach liczba artykułów na temat Justyny Kowalczyk niemal cały czas utrzymywała przewagę nad liczbą artykułów o Marit Bjoergen (za wyjątkiem okresu świątecznego, kiedy to nieznacznie częściej pisano o rywalce Polki). Łączna liczba artykułów na temat Justyny Kowalczyk wyniosła 3137, natomiast na temat Marit Bjoergen 2397.
Co było łatwe do przewidzenia, większą popularnością w portalach norweskich cieszyła się Marit Bjoergen, jednak tutaj różnica w liczbie postów była znacznie większa. Media norweskie zaczęły pisać o Polce więcej w momencie rozpoczęcia Tour de Ski. Wygląda na to, że dopiero wtedy w oczach norweskich dziennikarzy Justyna Kowalczyk stała się poważnym zagrożeniem dla Norweżki. Łączna liczba artykułów na temat Justyny Kowalczyk wyniosła 1611, natomiast na temat Marit Bjoergen 3435.
Polskie social media
Tymczasem w polskich social media Justyna Kowalczyk w analizowanym okresie ma o wiele większa przewagę – podczas, gdy na temat Norweżki pojawiały się 1-2 wpisy dziennie (i po kilka-kilkanaście w okolicach ważniejszych zawodów klasyfikowanych w Pucharze Świata). Łącznie pisano o niej 2326 razy, podczas gdy o Marit Bjoergen – 473 razy. Zażarta rywalizacja obu pań w Tour de Ski spowodowała, że liczba wpisów o Justynie Kowalczyk mocno skoczyła do góry, osiągając ponad 150 w dniu rozpoczęcia zawodów Tour de Ski i ponad 800 w dniu ogłoszenia jej zwycięstwa; zaczęto również częściej postować na temat Marit Bjoergen.
Na temat obu pań w social media pojawiło się w analizowanym okresie łącznie 2510 postów (liczba ta jest mniejsza niż liczba artykułów na temat każdej ze sportsmenek – niektóre teksty zawierały zarówno wzmiankę o Bjoergen, jak i o Kowalczyk). Największy udział w dyskusji na temat sportsmenek miały społeczności (głównie Facebook) – aż 43%, ich rywalizacja była również mocno dyskutowana na forach (27% postów) oraz na mikroblogach (25%). Niewielki udział w dyskusji, bo zaledwie 5%, miały blogi.
Polscy użytkownicy social media byli bardzo dumni z osiągnięć rodaczki – wiele z ich wypowiedzi wyrażało szczery podziw dla osiągnąć sportsmenki, choć zdarzały się też osoby, które stwierdzały, że nie interesują się sportem i że zwycięstwo Justyny w Tour de Ski nic ich nie obchodzi.
W ramach sportowych emocji nie brakło również krytyki pod adresem Marit Bjoergen, zwłaszcza, gdy internauci zobaczyli jej zdjęcie z norweskiej gali sportu. Wieczorowa suknia eksponowała jej mocno umięśnione ramiona, co wzbudziło dodatkowe emocje w polskim internecie. Rzadziej porównywano obie panie w kategoriach sportowej rywalizacji, przypominano osiągnięcia Marit, ale również żartowano, aby w ten sposób oswoić niepewność wygranej przez naszą rodaczkę.
Metodologia raportu: Raport został przygotowany metodą analizy danych. Jednostką analizy był jeden artykuł lub post zawierający przynajmniej jedno wystąpienie frazy „Justyna Kowalczyk” lub „Marit Bjoergen”. Do analizy wybraliśmy artykuły z dni 9 grudnia 2011 – 9 stycznia 2012, pochodzące z systemów NewsPoint (artykuły z polsko- i norweskojęzycznych portali) oraz NewsPoint Social Media (posty z polskich serwisów social media).