Kowalczyk nie wszędzie wygrywa z Bjoergen

11 stycznia 2012, Paulina Pocheć

Jednym z najciekawszych wydarzeń zimowego sezonu w sporcie był pojedynek Justyny Kowalczyk i Marit Bjoergen w ramach zawodów Tour de Ski. To już zresztą kolejna jego odsłona – obie biegaczki zawzięcie rywalizują ze sobą o podium od ostatnich dwóch sezonów, 2010/2011 (podczas Igrzysk Olimpijskich w Vancouver) i 2011/2012.

Postanowiliśmy zatem przyjrzeć się relacjonowaniu ich pojedynku przez portale oraz social media. Jako okres analizy przyjęliśmy czas od 9 grudnia 2011 (dzień przed rozpoczęciem zawodów w Davos, w których startowały obie zawodniczki) do 9 stycznia (dzień po jej zwycięstwie w Tour de Ski).

Portale – polskie i norweskie

W polskich portalach liczba artykułów na temat Justyny Kowalczyk niemal cały czas utrzymywała przewagę nad liczbą artykułów o Marit Bjoergen (za wyjątkiem okresu świątecznego, kiedy to nieznacznie częściej pisano o rywalce Polki). Łączna liczba artykułów na temat Justyny Kowalczyk wyniosła 3137, natomiast na temat Marit Bjoergen 2397.

Co było łatwe do przewidzenia, większą popularnością w portalach norweskich cieszyła się Marit Bjoergen, jednak tutaj różnica w liczbie postów była znacznie większa. Media norweskie zaczęły pisać o Polce więcej w momencie rozpoczęcia Tour de Ski. Wygląda na to, że dopiero wtedy w oczach norweskich dziennikarzy Justyna Kowalczyk stała się poważnym zagrożeniem dla Norweżki. Łączna liczba artykułów na temat Justyny Kowalczyk wyniosła 1611, natomiast na temat Marit Bjoergen 3435.

Polskie social media

Tymczasem w polskich social media Justyna Kowalczyk w analizowanym okresie ma o wiele większa przewagę – podczas, gdy na temat Norweżki pojawiały się 1-2 wpisy dziennie (i po kilka-kilkanaście w okolicach ważniejszych zawodów klasyfikowanych w Pucharze Świata). Łącznie pisano o niej 2326 razy, podczas gdy o Marit Bjoergen – 473 razy. Zażarta rywalizacja obu pań w Tour de Ski spowodowała, że liczba wpisów o Justynie Kowalczyk mocno skoczyła do góry, osiągając ponad 150 w dniu rozpoczęcia zawodów Tour de Ski i ponad 800 w dniu ogłoszenia jej zwycięstwa; zaczęto również częściej postować na temat Marit Bjoergen.

Na temat obu pań w social media pojawiło się w analizowanym okresie łącznie 2510 postów (liczba ta jest mniejsza niż liczba artykułów na temat każdej ze sportsmenek – niektóre teksty zawierały zarówno wzmiankę o Bjoergen, jak i o Kowalczyk). Największy udział w dyskusji na temat sportsmenek miały społeczności (głównie Facebook) – aż 43%, ich rywalizacja była również mocno dyskutowana na forach (27% postów) oraz na mikroblogach (25%). Niewielki udział w dyskusji, bo zaledwie 5%, miały blogi.

Polscy użytkownicy social media byli bardzo dumni z osiągnięć rodaczki – wiele z ich wypowiedzi wyrażało szczery podziw dla osiągnąć sportsmenki, choć zdarzały się też osoby, które stwierdzały, że nie interesują się sportem i że zwycięstwo Justyny w Tour de Ski nic ich nie obchodzi.

W ramach sportowych emocji nie brakło również krytyki pod adresem Marit Bjoergen, zwłaszcza, gdy internauci zobaczyli jej zdjęcie z norweskiej gali sportu. Wieczorowa suknia eksponowała jej mocno umięśnione ramiona, co wzbudziło dodatkowe emocje w polskim internecie. Rzadziej porównywano obie panie w kategoriach sportowej rywalizacji, przypominano osiągnięcia Marit, ale również żartowano, aby w ten sposób oswoić niepewność wygranej przez naszą rodaczkę.

Metodologia raportu: Raport został przygotowany metodą analizy danych. Jednostką analizy był jeden artykuł lub post zawierający przynajmniej jedno wystąpienie frazy „Justyna Kowalczyk” lub „Marit Bjoergen”. Do analizy wybraliśmy artykuły z dni 9 grudnia 2011 – 9 stycznia 2012, pochodzące z systemów NewsPoint (artykuły z polsko- i norweskojęzycznych portali) oraz NewsPoint Social Media (posty z polskich serwisów social media).



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.