Kto będzie rządził?

13 października 2011, Paulina Pocheć

Dzisiaj znamy już odpowiedź na to pytanie – PKW podała oficjalne wyniki niedzielnych wyborów. Specjaliści NewsPoint przyjrzeli się, jakim zainteresowaniem temat wyborów cieszył się w sieci.

PO, którą poparło w tegorocznych wyborach parlamentarnych 39,2% wyborców i która uzyskała ostatecznie 207 mandatów poselskich. Kolejny był PiS ze 157 mandatami poselskimi, a trzeci Ruch Palikota – 40 mandatów. Powyżej progu wyborczego znalazły się również PSL (28 mandatów) SLD (27 mandatów) oraz mniejszość niemiecka (1 mandat). Głos oddało prawie 49% uprawnionych do głosowania. (Dane podane 11 października przez PKW.)

Specjaliści NewsPoint postanowili sprawdzić jakie zainteresowanie w Internecie wywołał temat wyborów w ciągu ostatnich trzech dni (08.10.2011r. – 10.10.2011r.)

Łącznie w analizie uwzględniono 5800 publikacji z forów, blogów, mikroblogów, społeczności, wideo, artykułów oraz komentarzy do nich.

Najwięcej publikacji pochodzi z kolejnego dnia po zakończonych wyborach, kiedy zaczęły pojawiać się coraz bardziej wiarygodne wyniki. W sobotę 8 października wzmianek na temat głosowania było niewiele, w niedzielę 9 października już trzykrotnie więcej, natomiast w poniedziałek temat wyborów dominował w Internecie (3850 publikacji), głównie na portalach internetowych.

Wykres – liczba publikacji w poszczególnych dniach

10 października debata toczyła się już pełną parą. Najczęściej na temat wyborów rozmawiano w społecznościach, na mikroblogach, aktywni byli też redaktorzy piszący artykuły na portalach.

Wykres – liczba publikacji na poszczególnych serwisach w poszczególnych dniach

Poniższa tabela to zestawienie publikacji w poszczególnych rodzajach serwisów w określonych przedziałach czasowych. Warto zwrócić tu uwagę na brak publikacji o wyborach na portalach w sobotę, 8 października – miało to związek z ciszą wyborczą. W niedzielę wieczorem, po zakończonych już wyborach, portale umieściły zaledwie trzy publikacje informujące o wstępnych wynikach. Liczba artykułów na portalach zaczęła szybko wzrastać w poniedziałek po południu, kiedy wyniki były coraz bardziej wiarygodne.

Internauci na temat niedzielnego głosowania wypowiadali się głównie poprzez społeczności (facebook.com) oraz mikroblogów (twitter.com, blip.pl). W pierwszej trójce poszczególnych typów serwisów, na których najczęściej ukazywały się publikacje znalazły się również portale – na których tylko w poniedziałek ukazało się aż 1412 publikacji .

Najwięcej wzmianek znalazło się na najpopularniejszym serwisie społecznościowym – Facebook.com (1570 publikacji) oraz na najpopularniejszych mikroblogach (Twitter.com – 1000 publikacji; Blip.pl – 339 publikacji). Reakcje internautów były różne: niektórzy wściekali się na wysoki wynik Ruchu Palikota (jak chociażby Tomasz Terlikowski, który najpierw zamieścił bardzo krytyczny wpis, a po reakcji internautów usunął go ze swojego profilu i przeprosił). Inni przypominali Jarosławowi Kaczyńskiemu, że powinien dotrzymać słowa, jeśli chodzi o ustąpienie miejsca młodym politykom, obiecanego na wypadek przegranej w wyborach; sporą furorę zrobił również jego cytat z porównaniem do Budapesztu. Przeciwnicy Platformy wyrażali z kolei swoje rozczarowanie.

Metodologia

Badanie zostało wykonane metodą analizy danych. Jako materiał badawczy uwzględniono posty z 3,8 mln źródeł w social media monitorowanych przez systemy NewsPoint Social Media oraz NewsPoint. Uwzględniono wszystkie publikacje zawierające wzmianki „wybory”, „sejm”, „senat”, „partia polityczna”, „głosowanie”, „wyniki”, „kandydaci” oraz nazwy kandydujących w wyborach poszczególnych partii politycznych we wszystkich odmianach.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.