Lokaty versus konta oszczędnościowe – raport Bankier.pl i NewsPoint

9 listopada 2009, Paulina Pocheć

NewsPoint wraz z portalem finansowym Bankier.pl przygotował raport dotyczący lokat i rachunków oszczędnościowych. Analizie poddano artykuły w polskich serwisach internetowych z okresu ostatniego półrocza.

Zagrożenie kryzysem na rynku finansowym spowodowało dążenie instytucji finansowych do zwiększania depozytów na wypadek problemów ze spłatami kredytów przez polskich kredytobiorców. Stąd nowe, atrakcyjne oferty różnego typu lokat, a także rachunków oszczędnościowych i intensywna promocja oferty – także za pomocą mediów.

Analitycy NewsPoint i Bankier.pl przeanalizowali artykuły na temat lokat i rachunków oszczędnościowych w polskich portalach internetowych, które ukazały się pomiędzy lipcem a listopadem 2009 r. (w zestawieniu artykułów na temat rachunków i lokat zakres ich przeszukiwania został ograniczony do czterech miesięcy, ze względu na dużą ilość danych). Tematyka związana z lokatami znacząco zdominowała portale – każdy tydzień to przeciętnie ponad 300 publikacji na ten temat. Rachunki oszczędnościowe nie cieszą się aż taką popularnością – na ich temat ukazuje się od około 15 do 50 artykułów tygodniowo.

Artykuły o lokatach i rachunkach oszczędnościowych

Porównana została również liczba artykułów mówiąca na temat wzrostu lub spadku oprocentowania lokat w portalach internetowych monitorowanych przez NewsPoint. W maju 2009 r. tak samo często pisało się o wzroście oprocentowania lokat, co o jego spadku. Czerwiec, lipiec i sierpień 2009 r. był okresem, w którym zdecydowanie częściej pisało się o wzroście oprocentowania lokat. We wrześniu proporcje się odwróciły – portale pisały przede wszystkim o spadku oprocentowania lokat. W październiku proporcje obydwu rodzajów artykułów ponownie były wyrównane – tyle samo pisano o wzroście, co o spadku oprocentowania lokat.

Artykuły o wzroście i spadku oprocentowania lokat

W przypadku oprocentowania kont oszczędnościowych sytuacja wyglądała nieco inaczej. Tyle samo pisano o wzroście oprocentowania, co o jego spadku – może to wynikać z niejednorodnej polityki banków w tym zakresie. Wyraźny wzrost publikacji na temat spadku oprocentowania kont oszczędnościowych dał się zauważyć we wrześniu i w październiku 2009 r., kiedy to większość banków zdecydowała, że jednak nie jest to najlepsza metoda pozyskiwania depozytów.

Artykuły o wzroście i spadku oprocentowania kont oszczędnościowych

Ponieważ tematyka lokat cieszy się znacznie większą popularnością niż tematyka rachunków, także publikacji na temat oprocentowania lokat jest więcej niż publikacji na temat oprocentowania rachunków. Da się jednak zaobserwować pewien wspólny trend – wzrost publikacji na temat spadku oprocentowania we wrześniu 2009 r. w przypadku zarówno kont, jak też lokat.

Wzrosty i spadki oprocentowania: lokaty versus konta

Wojna depozytowa, przed wyniszczającymi skutkami której ostrzegał Prezes Morawiecki, wygasła na dobrą sprawę jeszcze przed majem bieżącego roku. To wtedy średnie oprocentowanie lokat spadło poniżej poziomu faktycznej rentowności – zyski z depozytów, po odjęciu „podatku Belki”, plasowały się poniżej poziomu inflacji. Ofiarami „wojny” padły banki, zmuszone rezerwować środki na wypłaty „wysokich” odsetek. Kto wygrał? Przede wszystkim aktywni klienci, którzy zdążyli skorzystać z wysokooprocentowanych lokat.

Jednak rynek międzybankowy odżył. Zaufanie w branży zaczęło wzrastać, wobec czego kosztowne pozyskiwanie gotówki od klientów straciło sens – półrocze obfitowało w informacje o spadku oprocentowania lokat. Obecnie możemy mówić o swoistej stabilizacji – zarówno oprocentowanie lokat, jak i kont oszczędnościowych oscyluje wokół tych samych, niezbyt wysokich wartości. Pewną szansę na „dodatkowy zysk” mogą jeszcze oferować lokaty „antybelkowe” – choć wokół nich rozpętały się obecnie kontrowersje związane z podatkami. Po kolejnych zniżkach, każda informacja o wysokooprocentowanym produkcie depozytowym budzi duże zainteresowanie – choć następnej oferty dwucyfrowej – nawet z „gwiazdką” – w najbliższym czasie raczej nie zobaczymy. – komentuje Michał Kryński, zastępca redaktora naczelnego „Przeglądu Finansowego” Bankier.pl.

Metodologia raportu

Podsumowanie przygotowano przy wykorzystaniu usługi monitorowania internetu NewsPoint (www.newspoint.pl). Sprawdzono ilość artykułów dla następujących kombinacji haseł:

  • frazy „lokata” i „bank” (ograniczyło to wyniki do lokat finasowych i pozwoliło pominąć informacje o wynikach sportowców);
  • fraza „rachunek oszczędnościowy” i „konto oszczędnościowe” (nazwy te stosowane są zamiennie);
  • fraza „oprocentowanie kont oszczędnościowych” i „oprocentowanie rachunków oszczędnościowych” oraz „rośnie” „wzrosło” „podwyższyło się” „zwiększyło się” „wyższe”;
  • fraza „oprocentowanie kont oszczędnościowych” „oprocentowanie rachunków oszczędnościowych” „spadło” „spada” „zmniejszyło się” „niższe”;
  • fraza „oprocentowanie lokat” i „rośnie” „wzrosło” „podwyższyło się” „zwiększyło się” „wyższe”;
  • fraza „oprocentowanie lokat” i „spadło” „spada” „zmniejszyło się” „niższe”.

Analizie ilościowej poddano artykuły z okresu 1 maja 2009 r. – 31 października 2009 r. (dla frazy „lokata” i „bank” przyjęto okres 1 lipca 2009 r. – 31 października 2009 r., ze względu na dużą ilość danych).

Pobierz raport w pdf



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.