Lutowy TNS Consumer Index
2 marca 2015, Paulina Pocheć
Newspoint przygotowuje dane nt. nastrojów w mediach dla TNS Polska. Zapraszamy do zapoznania się z lutowym TNS Consumer Index, poniżej komentarz Marcina Idzika – Associate Director TNS.
Lutowy spadek nastrojów
W lutym 2015 roku wartość TNS Consumer Index uległa dalszemu obniżeniu. W ostatnich miesiącach przebieg TNS Consumer Indeks stanowi odzwierciedlenie oczekiwań formułowanych na 2015 rok przez społeczeństwo polskie. Zgodnie z najczęściej pojawiającą się opinią będzie to rok pełen wyzwań, a osiągniecie postawionych celów będzie bardziej wymagające niż w 2014 r. Natomiast wskaźniki nastrojów w mediach (dane Newspoint), po wyraźnym spadku w styczniu w kategoriach koniunktura i popyt, wróciły do poziomu z trzeciego kwartału 2014.
Początek roku w ocenie nastrojów społecznych to także okres szczególny, w którym wśród czynników je kształtujących odnajdujemy zarówno te o oddziaływaniu systematycznym długookresowym, ale także czynniki oddziałujące krótkookresowo, sezonowo bądź wręcz przypadkowo. Bezprecedensowo w ostatnich miesiącach obserwujemy scenariusz, w którym czynniki krótkookresowe istotnie zmieniają długookresowe trendy. W społeczeństwie narasta poczucie braku pewności co do poprawy obecnej, ale w szczególności przyszłej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych. Kluczowe decyzje gospodarstw domowych dotyczące np. zakupu mieszkania, budowy domu, zmiany samochodu, czy też wyjazdu na wakacje poddawane są ocenie w świetle wydarzeń gospodarczo-politycznych z ostatnich kilkunastu miesięcy. Konsumenci doświadczają coraz mniej dowodów słuszności sądów o rychłej poprawie przyszłej sytuacji ekonomicznej ich gospodarstw domowych, a ostrożność staje się cechą która chroni przed potencjalnie błędnymi decyzjami. Konsumenci wyciągają także wnioski z oczekiwań formułowanych przez cały 2014 rok, oczekiwań optymistycznych, często zbyt optymistycznych.
Więcej na stronie TNS Consumer Index – tutaj