Monitoring mediów dla samorządów
27 lutego 2019, Mateusz Pałka
Zalety monitoringu mediów i przykłady wykorzystania przez samorządy.
W dzisiejszej erze olbrzymiej popularności serwisów społecznościowych, każdy chce być na bieżąco z wydarzeniami, które odbywają się w pobliżu. Nikt nie chce zostać pominięty. W towarzystwie znajomych, kolegów z pracy, w trakcie jakiegoś wspólnego wyjścia, warto wiedzieć, co się dzieje pod kątem kulturalnym, sportowym, samorządowym czy biznesowym wokół, aby nie wyjść na tego, którego kompletnie nie interesują sprawy lokalne i promocja rodzinnych miejscowości i regionalnych wydarzeń.
Gminy i samorządy powinny inwestować w narzędzia do monitoringu mediów, aby dowiedzieć się o czym rozmawiają w danym czasie użytkownicy i członkowie regionalnych grup na Facebooku, GoldenLine czy popularnym forum. Po analizie i wyciągnięciu wniosków z odbywających się dyskusji online, można stworzyć doskonałą strategię marketingową, zbliżyć do siebie mieszkańców, rozwijać społeczeństwo obywatelskie i przyciągnąć potencjalnych inwestorów, którzy mogliby wypromować daną gminę, miasto, czy region w skali krajowej.
Pozytywne aspekty monitoringu mediów dla samorządów: wydźwięk.
Opinia lokalnej społeczności jest fundamentalnym elementem budowy skutecznego marketingu terytorialnego. Pozytywne oceny wystawione przez mieszkańców dla włodarzy, mogą przyczynić się do przedłużenia ich kadencji, a znaczna ilość negatywnych komentarzy doprowadzić do zakończenia ich przygody z zarządzeniem. Odbija się to również w świetle, w jakim widzą daną jednostkę podziału administracyjnego przedstawiciele innych gmin, miast czy różnych przedsiębiorstw zarówno państwowych, jak i prywatnych. Korzystne opinie użytkowników w serwisach społecznościowych mogą przyciągnąć inwestorów, których lokata kapitału w dany region, przyniesie duże zyski materialne, promocyjne, a przede wszystkim przyczyni się do stworzenia nowych miejsc pracy. Co oczywiście spowoduje wzrost wskaźników gospodarczych regionu.
Budowanie dobrych relacji w cyberprzestrzeni.
Warto informować mieszkańców o bieżących działaniach, aby się dowiedzieć, czy w ogóle są one według nich niezbędne w określonym momencie, czy może lepiej przeznaczyć środki na coś innego, co wymaga natychmiastowej interwencji przedstawicieli samorządu. Ludzie w dzisiejszych czasach nie mają tyle wolnego czasu, aby chodzić po urzędach, pytać ich pracowników i szukać ulotek informacyjnych, żeby poznać plany rozwoju regionu na najbliższe miesiące czy lata. Większość społeczeństwa posiada natomiast smartfony, które wyposażone są w aplikacje, takie jak Facebook, Twitter i Instagram. Pozwalają one na stały kontakt ze znajomymi i z ulubionymi miejscami, z każdej lokalizacji na ziemi. W trakcie przerwy w pracy, ludzie bardzo chętnie sięgają do internetu, aby sprawdzić, co właśnie się dzieje w okolicy, w kraju i na świecie.
Budowanie dobrych relacji z mieszkańcami powinno zaczynać się właśnie w cyberprzestrzeni. Informacje o lokalnych przedsięwzięciach przenoszą się do wirtualnego świata, czy tego chcemy, czy nie. Dlatego samorządy powinny zainwestować trochę czasu, aby przedstawić te okoliczności i wydarzenia w jak najlepszym możliwym świetle. Stała aktywność w sieci może przyciągnąć nie tylko inwestorów ale też znaczną liczbę turystów zainteresowanych danym regionem.
Opłaca się zatem być online w celu promowania organizowanych wydarzeń i informowania mieszkańców o zbliżających się projektach związanych z przemysłem, turystyką i infrastrukturą. Śledzenie kont i profili użytkowników, którzy bardzo często wypowiadają się w kanałach social media na tematy regionalne, również jest warte poświęcenia uwagi przez przedstawicieli samorządów. Taka aktywność spowoduje to, iż będziemy mogli od razu włączyć się do dyskusji na temat np. organizowanych przez konkretny urząd miasta eventów i zachęcić mieszkańców do uczestnictwa w nich. Możemy również zaproponować promocję danego wydarzenia, instytucji i regionu, poprzez prośbę udostępnienia odnośnika odwołującego się do jego oficjalnej strony internetowej. Takie działanie może wywołać wśród grupy docelowej uczucie, że są oni ważnym elementem wspólnego rozwoju regionalnego i bez ich aktywności nie osiągniemy zamierzonego celu.
Zainteresowanie się środowiskiem.
Kolejną zaletą platform do monitorowania mediów jest to, że możemy łatwo zawęzić wyszukiwanie, aby uzyskać tylko odpowiednie dla nas wyniki. Powiedzmy, że chcemy znaleźć wszystkie informacje o jakimś przedsiębiorstwie, które planuje przenieść się do konkretnego regionu, ale tylko wtedy, gdy jest ono wymieniane w kontekście wpływu na środowisko naturalne, a nie w kwestii średnich rocznych dochodów czy powiązań z innymi firmami. Możemy ustawić takie słowa kluczowe jak np. wpływ, środowisko i smog, wraz z ich wszystkimi odmianami przez przypadki, występującymi w języku polskim. Uzyskane wtedy rezultaty będą odnosić się tylko i wyłącznie w kontekście wybranych wcześniej fraz. Takie zabiegi pomogą nam podjąć kroki w celu upewnienia się, czy ten inwestor na pewno jest bezpieczny dla otaczającej nas przyrody.
Zarządzanie ryzykiem.
Monitoring mediów możemy używać również w procesie zarządzania ryzykiem. Takie działania analityczne z pewnością ułatwią departamentom samorządowym tworzenie strategii dotyczących potencjalnych zagrożeń. Wnioski z tych badań pomogą nam np. w wyborze określonych dostawców. Gromadząc i analizując treść, zasięg, ekwiwalent reklamowy i wydźwięk publikacji, ustalimy czy sprzedawca usług jest kimś, z kim warto kooperować, czy też współpraca z nim, może okazać się nieopłacalna w przyszłości.
Analityk odpowiedzialny za proces monitoringu podsumuje wszystkie dane dotyczące określonego kontrahenta i przedstawi raport zbiorczy za wybrany okres czasu. Uzyskane w nim informacje są niezwykle ważne dla organów rządowych, ponieważ pozwalają im zminimalizować ryzyko związane z wyborem i zatrudnieniem nowych wykonawców i dostawców usług. Analiza zasięgu publikacji w połączeniu z innymi wskaźnikami medialnymi, może również pomóc zidentyfikować rodzaj zagrożenia. Wygenerowane dane znacznie wpływają na proces skalowania potencjalnego ryzyka w oparciu o to, jak prawdopodobne jest, aby stał się rzeczywiście naszym problemem.
Powiadomienia o najnowszych publikacjach na dany temat.
Najważniejsi urzędnicy terytorialni, tacy jak prezydent, burmistrz lub starosta muszą często podróżować i odpowiadać na wiele pytań w ciągu dnia. Uroczyste otwarcia i przecięcia wstęgi, spotkania z obywatelami, wydawanie oświadczeń prasowych, odwiedzanie miast partnerskich, zatwierdzanie konkretnych projektów czy monitoring realizacji kolejnych etapów ważnych inwestycji… Są to obowiązki, które muszą zostać wykonane, a będąc praktycznie stale w ruchu, trudno jest zapanować nad tymi wszystkimi aktywnościami na raz. Prezydent i jego zespół powinni być gotowi do natychmiastowego reagowania na gorące tematy, niezależnie od tego, czy są w biurze czy w terenie. Najświeższe wzmianki są łatwe do sprawdzenia na smartfonie. Nie trzeba wymieniać połączeń ani e-maili na linii między specjalistami odpowiedzialnymi za public relations a urzędnikiem. Każda osoba w zespole może uzyskać ważne z jej punktu widzenia informacje na pocztę e-mail, kiedy tylko zechce – w czasie rzeczywistym; raz dziennie, raz w tygodniu lub w zupełnie niestandardowym okresie.
Takie powiadomienia również oferują narzędzia do monitoringu mediów. Dzięki nim, możemy być zawsze na bieżąco z każdym interesującym tematem. Wystarczy jedno kliknięcie na telefonie lub laptopie. Możemy wykorzystać te informacje do planowania działań, takich, jak publikowanie oświadczeń PR lub organizowanie wywiadów na stronach internetowych, które zdobywają największy zasięg wśród czytelników. Urzędnik państwowy musi być jak najszybciej poinformowany o określonych zdarzeniach, aby mógł zaplanować działania na najbliższą przyszłość. Monitorowanie tematu przez następne kilka dni, pozwoli dowiedzieć się, jaki wpływ osiągnęliśmy dzięki podjętym działaniom. Są to absolutnie niezbędne narzędzia w procesie prowadzenia odpowiedzialnej polityki regionalnej. Pomogą one rozpoznać kwestie ważne dla mieszkańców, aktywnie pracować nad rozwiązaniami kryzysów komunikacyjnych i budować pozytywną reputację samorządów w społeczności.
Skuteczność kampanii.
Monitorowanie i analiza mediów mogą być używane do pomiaru wpływu i postrzegania komunikatu oraz oceny skuteczności planów komunikacji i przeprowadzonych kampanii. Organy samorządowe mogą wykorzystywać zebrane informacje do ulepszania programów finansowanych ze środków publicznych, analizując zarówno pozytywny, jak i negatywny odbiór opinii publicznej. Uzyskane wyniki mogą stanowić podstawę dla ważnych zmian w infrastrukturze i polityce regionalnej.
Fundusze europejskie dla samorządów.
W wielu obszarach samorządy mogą pozyskać dofinansowanie z Funduszy Europejskich. Jednostki samorządu terytorialnego pozyskują fundusze unijne na projekty związane z:
- gospodarką odpadami,
- gospodarką wodno-ściekową,
- infrastrukturą transportową,
- rekultywacją terenów,
- tworzeniem zielonej infrastruktury czy korytarzy ekologicznych,
- wspieraniem oszczędzania energii,
- termomodernizacją budynków,
- budową i remontami: szkół i przedszkoli, szpitali, domów pomocy społecznej,
- przeciwdziałaniem bezrobocia,
- ochroną dziedzictwa kulturowego,
- renowacją zabytków.
Liczba inwestycji samorządowych wykonanych przy pomocy funduszy unijnych rośnie z roku na rok. Jednak wszyscy wiemy, że konkurencja jest duża. Nie każdy zgłoszony projekt uzyskuje dofinansowanie. I tu z pomocą przychodzi monitoring mediów. Warto poznać szczegóły wygrywających projektów. Warto otrzymywać powiadomienia, kto i gdzie otrzymał konkretne fundusze. Warto też być na bieżąco z ogłaszanymi programami pomocowymi. W ten sposób samorządy są w stanie zmaksymalizować szanse na zdobycie konkretnych kwot na inwestycje lokalne.