Formalne utworzenie Biblioteki Narodowej miało miejsce ponad 95 lat temu, na podstawie rozporządzenia prezydenta Ignacego Mościckiego z 24 lutego 1928. Natomiast tradycje Biblioteki sięgają XVIII wieku. W 1747 Andrzej Stanisław i Józef Andrzej Załuscy utworzyli pierwszą w Polsce bibliotekę publiczną, zarazem narodową. Obecnie monitoring mediów Newspoint dostarcza Bibliotece Narodowej informacji dotyczących samej instytucji, jak i bibliotekoznawstwa, księgoznawstwa, informatologii czy programów i inicjatyw promujących czytelnictwo w prasie oraz mediach online.
W Bibliotece gromadzone i przechowywane są zbiory piśmiennictwa drukowanego, ale też zabytki piśmiennictwa polskiego i polskiej kultury czy publikacje polskich autorów przetłumaczone na języki obce i wydane za granicą. W 2021 roku liczba zbiorów przekroczyła 10 mln. Na koniec 2022 w Bibliotece Narodowej znajdowało się prawie 3,6 mln woluminów książek oraz prawie 1,3 woluminów czasopism. Zbiory Biblioteki przechowywane są w magazynach, które zajmują powierzchnię ok. 13 000 m².
Monitoring mediów Newspoint wspiera działania uzupełniania zbiorów i baz Biblioteki Narodowej. Ponadto, usługa obejmuje także monitoring wybranych działań placówek bibliotecznych, polityki gromadzenia zbiorów, a także prawa autorskiego.
Wśród istotnych aspektów należy wymienić zakres świadczonej usługi i jej odpowiednie dopasowanie pod „nietypowego” klienta.
Pierwszym wyzwaniem był dobór odpowiednich haseł kluczowych, dopasowanych do obszaru działalności Biblioteki. Prowadzony monitoring obejmuje ponad 150 zagadnień, w ramach których dobrane zostały słowa kluczowe.
Niezbędne było wprowadzenie licznych ograniczeń i zawężeń, w taki sposób, aby selekcjonować wyłącznie najważniejsze publikacje, ponieważ przy tak dużej liczbie haseł, liczba generowanych nowych publikacji, szczególnie wpisów online, kilkukrotnie przewyższa możliwości codziennej analizy publikacji.
Automatyczna selekcja jest wspomagana pracą naszych analityków, aby świadczyć usługę maksymalnie dopasowaną do klienta. Niezbędna jest bieżąca współpraca z klientem oraz ciągłość kontaktu. Z tego względu w Newspoint do klientów przypisywani są dedykowani opiekunowie, którzy dbają o ich zadowolenie z usługi.
Obecnie głównym priorytetem działalności Biblioteki Narodowej jest digitalizacja zbiorów. Przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii udostępnianie zbiorów może odbywać się bez narażania oryginałów na ich uszkodzenie. Istnieje jednak jednostka, której działania skierowane są m.in. na gromadzenie artykułów z prasy drukowanej. Mowa o Bibliotece Donacji Pisarzy Polskich w Domu Literatury w Warszawie, która od 2006 r. działa w strukturze Biblioteki Narodowej. Biblioteka Donacji Pisarzy Polskich udostępnia czytelnikom swoje zbiory: książki, czasopisma oraz materiały prasowe.
Biblioteka Donacji Pisarzy Polskich stanowi bezcenny zbiór archiwaliów literackich, maszynopisów i rękopisów, materiałów ikonograficznych, czasopism i książek, nierzadko z autografami autorów. Jej siedziba znajduje się w Domu Literatury, miejscu, w którym siedzibę mają inne organizacje i instytucje literackie, a także odbywają się spotkania z polskimi pisarzami i wybitnymi artystami. Zbiory biblioteczne zostały udostępnione czytelnikom w 1951 roku.
Jednym z podstawowych zadań Biblioteki Donacji Pisarzy Polskich jest pozyskiwanie, zabezpieczanie i udostępnianie dorobku polskich pisarzy. Wśród zgromadzonych materiałów prasowych odnaleźć możemy także te sprzed czasów formalnego utworzenia instytucji. Artykuły poświęcone pisarzom i ich życiu literackiemu stanowią bezprecedensowy zbiór, który obecnie dostępny jest dla każdego zainteresowanego.
Główne cele Biblioteki Narodowej przy korzystaniu z monitoringu mediów Newspoint:
monitoring publikacji i opinii o Bibliotece Narodowej i jej podjednostkach
obserwacja życia literackiego polskich twórców
analiza popularności polskich twórców oraz opinii o ich twórczości
monitoring trendów wydawniczych
monitoring zmian prawnych w obszarze prawa autorskiego z zakresu literatury
śledzenie relacji społeczeństwa z czytelnictwem
bieżący monitoring działań podejmowanych w ramach aktywności placówek bibliotecznych
Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.
Instytut Monitorowania Mediów zaprasza na webinar „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”, w którym gościnnie wezmą udział Wojtek Mazur, CEO & Founder i Agata Piechota, Content Marketing Specialist z agencji Elephate. Wydarzenie poprowadzi Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Webinar odbędzie się we wtorek 18 czerwca o godz. 12:00.
Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.
W styczniu br. Instytut Monitorowania Mediów SA objął kontrolny pakiet udziałów w PSMM Sp. z o.o. i tym samym w Newton Media Polska Sp. z o.o. oraz wykupił 100% udziałów Newspoint Sp. z o.o. W wyniku podjętych działań Grupa IMM, której współwłaściciele reprezentują wyłącznie polski kapitał, istotnie się poszerzyła.
W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie...