Podsumowanie roku 2018 w social mediach

21 stycznia 2019, Robert Sadowski

Newspoint, jako firma monitorująca media, zbiera i archiwizuje miliony dokumentów: postów, komentarzy, artykułów, wpisów blogowych, materiałów graficznych i zdjęć. Na podstawie najbardziej kluczowych dla marek źródeł w internecie i wpisów jesteśmy w stanie pokazać trendy roczne, najczęściej postowane dni tygodnia i godziny w podziale na wybraną platformę. Dane takie mogą być ciekawe nie tylko ze względów statystycznych. Marketerzy mogą zobaczyć, kiedy najczęściej postują inni i dostosować się do średnich rynkowych albo wręcz przeciwnie – starać się wyróżnić i położyć nacisk na mniej oblegane terminy publikacji.

Podążając śladem zeszłorocznego podsumowania roku 2017, poddaliśmy analizie dane z całego roku 2018 na najpopularniejszych u nas platformach społecznościowych: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube i na platformach blogowych. Co ciekawe mamy kolejne wnioski – social media ewoluują – nie są tak stałe, jak się nam wydaje. Warto o tym wiedzieć i wyciągać właściwe wnioski.

Blogi

Rzadziej blogujemy a jeśli już piszemy to na początku tygodnia, rano między 9-10 i wieczorem 18-20.

  

Nasze dane wykazały dwa ciekawe wnioski. Zaczęliśmy mniej blogować. Na pewno wpływ na to miały zamknięcie platform blogowych Onetu blog.pl, Wirtualnej Polski bloog.pl oraz Republiki.pl  – oficjalnie wszystko z powodu coraz rzadszego publikowania i rosnących kosztów utrzymania infrastruktury. Jedni blogerzy zatem odpuścili, inni nie zdążyli przerzucić treści na inne platformy. Inni przenieśli się do social mediów. Jaka jest skala zjawiska – wszystkich wpisów jest już średnio 2,5-3 razy mniej niż rok temu. Ci co zostali też postują coraz mniej.

Jeśli chodzi o timing blogowania to jedno jest pewne – w nocy odpoczywamy i dużo mniej publikujemy – ostatnie wpisy kończymy tuż po północy. Zaczynamy blogować od samego rana. Godzina 5 i 6 to pierwszy wzrost aktywności blogerów. O godzinie dziesiątej mamy pierwsze maksimum wpisów blogowych. To już 2 godziny wcześniej niż przed rokiem. Następnie delikatnie odpuszczamy, by przystąpić do intensywniejszego publikowania postów od godziny 17 do szczytu o godzinie 20.  Potem intensywność blogowania spada.

Maksimum wpisów blogowych ponownie wypadło w poniedziałek. Aczkolwiek różnice między kolejnymi dniami roboczymi są minimalne. Duży spadek wpisów mamy w sobotę. W niedzielę publikujemy niewiele więcej niż w sobotę.

Facebook

Na Facebooku najczęściej piszemy w środy i czwartki o godzinie 18.

  

Co prawda liczba użytkowników Facebooka w Polsce i na świecie stale rośnie (ale już dużo mniej dynamicznie niż w latach poprzednich) to nie przekłada się to na średni wzrost liczby wpisów.  Odnotowujemy spadek w tym zakresie – oczywiście chodzi o posty publiczne do których wszyscy mają dostęp.

Nasza aktywność na Facebooku rośnie od 6 rano i, co ciekawe, od godziny 10 do godziny 20 jest na bardzo podobnym poziomie. Maksimum odnotowujemy o godzinie 18, czyli dużo wcześniej niż rok temu (była to godzina 21). Najwięcej postujemy w środę i czwartek a najmniej w weekendy. Tu w dniach tygodnia nic się nie zmieniło w porównaniu z zeszłym rokiem.

Kolejny rok spadają na Facebooku zasięgi. Nie są to już takie spadki jak odnotowaliśmy rok temu ale jednak. Afera Cambridge Analytica i burza po niej zrobiły swoje. Zjazd od połowy roku jest bardzo widoczny. Ale ostatni kwartał jest już spokojny i stabilny. Może to koniec problemów Facebooka? Może przygarnia on kolejnych blogerów i użytkowników zamykanego serwisu Google+? Czas pokaże.

Na razie marketerzy muszą walczyć aby ich posty na Facebooku zyskały większe zaangażowanie, będą wtedy bardziej uprzywilejowane w algorytmie, zwiększając tym samym zasięg. A co przekłada się na największe zaangażowanie? Wrzucanie wideo, pytań, zdjęć, infografik, kuponów, gratisów…

Instagram

Na Instagramie najwięcej zdjęć wrzucamy w piątki i wieczorem między 18 a 20.

Rok 2018 to rok Instagrama. Przyrost użytkowników tej platformy i danych tam się pojawiających są imponujące. W połowie zeszłego roku platforma osiągnęła już miliard użytkowników i krzywa wzrostu nadal idzie w górę pod mocnym kątem. Nasze analizy też potwierdzają wzrost liczby materiałów na tej platformie z kwartału na kwartał.

Wzrost aktywności na tej platformie zaczyna się od 6 rano i trwa dość równomiernie aż do maksimum o godzinie 18. Najwięcej zdjęć wrzucamy w piątek acz różnica między kolejnymi dniami tygodnia jest bardzo mała i dotyczy się też weekendu.

Twitter

Na Twitterze szczyt publikacji wypada na godzinę 22 we wtorki.

Twitter ponownie zaskoczył. Już nie niedziela ale wtorek przyjął na siebie szczyt publikacji. Warto jednak zauważyć, że w przypadku tej platformy różnice są niewielkie i twittowanie odbywa się we wszystkie dni tygodnia niemal równomiernie bez widocznego outsidera. Jeśli chodzi o godziny wrzucania twittów to poczynając od 6 rano przyrasta liczba postów aż do osiągnięcia maksimum o godzinie 22-ej. Niemal identycznie, jak rok temu ale bez wyraźnego piku.

Warto jeszcze dodać, że twittujemy równo cały rok z małymi przerwami na ferie, święta, urlopy, majówki i wakacje. Wtedy widoczny jest odpoczynek od postowania na tej platformie.

Youtube

Filmy wrzucamy w każdy dzień roboczy głównie między 16-18.

  

Zmieniła się tendencja wrzucania filmów na YouTubie. Już nie weekend ale dni tygodnia przyjęły na siebie maksimum postowania. Może przekłada się to na lepsze konwersje i szersze dotarcie? Materiał wrzucany w weekend docierał na starcie do mniejszego grona odbiorców. W wielu badaniach (np. PBI) można znaleźć dowody na spadki zasięgów w weekendy. Szczególnie wśród starszych internautów, którzy preferują spędzać wolny czas na innych niż internet aktywnościach. Młodszych internautów to nie dotyczy.

Jeśli chodzi o timing to szczyt wrzucania filmów kończy się na godzinie 18 a zaczyna rano już o godzinie 5. Rozpatrując trend YouTube to mamy krzywą wzrostową i podobnie, jak na Twitterze spadki w okresach wakacyjnych i urlopowych. Filmików jest coraz więcej – wideo ma się dobrze i jak pokazują statystyki to ta forma kontentu przekłada się na coraz wyższe współczynniki konwersji.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 czerwca 2024, Robert Sadowski

Oświadczenie o statusie dużego przedsiębiorcy

Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.

7 czerwca 2024, Robert Sadowski

Webinar IMM: „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”

Instytut Monitorowania Mediów zaprasza na webinar „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”, w którym gościnnie wezmą udział Wojtek Mazur, CEO & Founder i Agata Piechota, Content Marketing Specialist z agencji Elephate. Wydarzenie poprowadzi Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Webinar odbędzie się we wtorek 18 czerwca o godz. 12:00.

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

21 marca 2024, Robert Sadowski

Rozwój grupy kapitałowej IMM

W styczniu br. Instytut Monitorowania Mediów SA objął kontrolny pakiet udziałów w PSMM Sp. z o.o. i tym samym w Newton Media Polska Sp. z o.o. oraz wykupił 100% udziałów Newspoint Sp. z o.o. W wyniku podjętych działań Grupa IMM, której współwłaściciele reprezentują wyłącznie polski kapitał, istotnie się poszerzyła.

31 stycznia 2024, Robert Sadowski

Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2023 roku

W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie...