Polskie media online przejęte losem Gruzji

14 sierpnia 2008, Paulina Pocheć

NewsPoint przygotował raport na temat liczby publikacji na temat Gruzji i Kaukazu w mediach online od 4 do 13 sierpnia. Podsumowanie objęło 1700 polskich i 9000 zagranicznych serwisów internetowych, z których wybrano wiadomości w języku angielskim. Z analizy wynika, że w ciągu ostatnich kilku dni polskie media poświęcały konfliktowi rosyjsko-gruzińskiemu proporcjonalnie znacznie więcej uwagi niż media obcojęzyczne.

W ciągu mijających 8 dni w polskich serwisach internetowych napisano o Gruzji 5068 razy. Do 7 sierpnia, czyli do dnia wybuchu wojny w internecie pojawiały się nieliczne informacje na temat Gruzji i regionu kaukaskiego. W polskich mediach internetowych od 4 do 6 sierpnia na temat tego kraju pisano zaledwie 46 razy. W dniu gwałtownej eskalacji konfliktu polskie serwisy internetowe napisały o Gruzji już 152 razy. Aż do 12 sierpnia, czyli do dnia, w którym Rosja ogłosiła zawieszenie broni, liczba informacji w polskich mediach internetowych stale rosła. Najwięcej artykułów na temat konfliktu w krajowych serwisach pojawiło się 11 sierpnia, kiedy głównymi wątkami były: zamiar wizyty prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Gruzji, groźby Rosji wobec Polski, zbombardowanie i zajęcie miasta Gori przez Rosjan a także ewakuacja Polaków z zaatakowanego regionu. Ogółem w tym dniu w polskich mediach online pojawiło się 1192 publikacji na temat Gruzji. Od 12 sierpnia, czyli dnia, w którym Rosjanie zadeklarowali wycofanie swoich sił zbrojnych, liczba artykułów zaczęła maleć. Poniższy wykres przedstawia, jak liczba publikacji kształtowała się w ostatnich dniach.

Zagraniczne serwisy internetowe poświęcają konfliktowi rosyjsko-gruzińskiemu stosunkowo znacznie mniej atencji niż polskie media. W analizowanych przez NewsPoint portalach anglojęzycznych pojawiło się tylko 2 razy więcej publikacji (10478) niż w samych serwisach polskich. Dysproporcja ta uwidacznia sympatię oraz poczucie solidarności Polaków z Gruzinami w obliczu konfliktu z Rosją, co z kolei jest efektem wspólnoty doświadczeń historycznych.

Wykres poniżej ilustruje, jak kształtowała się liczba publikacji w mediach anglojęzycznych.

Metodologia raportu

Podsumowanie przygotowano przy wykorzystaniu usługi monitorowania internetu NewsPoint (www.newspoint.pl). Artykuły do analizy ilościowej były wyszukiwane z zastosowaniem Wyszukiwania Inteligentnego dla haseł związanych z całym regionem kaukaskim, przy automatycznym odfiltrowaniu fałszywych dopasowań (np. słowo „Georgia” użyte jako nazwa stanu w USA lub imię). Analizie poddano artykuły z okresu 4 -13 sierpnia 2008 r.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.