Prezesi banków w mediach internetowych – raport Bankier.pl i NewsPoint

2 września 2008, Paulina Pocheć

NewsPoint wraz z portalem finansowym Bankier.pl przygotował raport dotyczący wizerunku wybranych prezesów banków w mediach internetowych. Analiza ilościowa objęła artykuły, które pojawiły się w okresie 1 sierpnia 2007 – 31 lipca 2008. Do analizy wybrano 18 prezesów najbardziej znanych polskich banków. Najczęściej wymienianym w tym czasie prezesem był Jan Krzysztof Bielecki, szef Pekao SA.

Dwie pierwsze pozycje zajęli liderzy dwóch największych na polskim rynku graczy – Jan Krzysztof Bielecki z Pekao SA i Jerzy Pruski z PKO BP. Chociaż banki te od lat zawzięcie rywalizują o palmę lidera, w naszym rankingu zdecydowanie wygrał Jan Krzysztof Bielecki, który poza kontekstem wynikającym z jego obecnych obowiązków służbowych, jest też wzmiankowany w kontekście politycznym, jako były premier oraz osoba blisko powiązana z liberalnymi kręgami postsolidarnościowymi.

Prezes – Bank Liczba publikacji 2007-2008 r.

Jan Krzysztof Bielecki – Pekao SA 1378
Jerzy Pruski – PKO BP 950
Józef Wancer – BPH 609
Mariusz Grendowicz – BRE 516
Bogusław Kott – Bank Millennium 244
Brunon Bartkiewicz – ING 201
Sławomir Sikora – Bank Handlowy 192
Mateusz Morawiecki – BZ WBK 189
Jacek Bartkiewicz – BGŻ 170
Jarosław Dowbaj – Getin 133
Włodzimierz Kiciński – Nordea 106
Wojciech Sobieraj – Alior 92
Kazimierz Stańczak – Polbank 89
Mariusz Karpiński – BWE 76
Piotr Czarnecki – Raiffeisen 73
Maciej Bardan – Kredyt Bank 68
Łukasz Chojnacki – Euro Bank 33
Romuald Szeliga – Lukas Bank 3

Analiza jakościowa

Analiza jakościowa objęła artykuły z ostatnich trzech miesięcy. Zasadniczo, nazwiska prezesów banków występują w kontekście komunikacji prowadzonej przez działy PR – wskazuje na to duża liczba powtarzających się tekstów o identycznej strukturze i jej raczej korporacyjny, niż produktowy, charakter.

Prezesi są wzmiankowani często w kontekście wyników finansowych banków (ostatni kwartał był czasem publikacji podsumowań za II kwartał lub pierwsze półrocze) i planów krótko- oraz długoterminowych, w rodzaju zwiększenia liczby placówek czy zmiany nazwy banku (PKO BP i plany zmiany nazwy na Bank Polski). Nader często pisze się też o fuzjach (w ostatnim kwartale uwagę mediów silnie przykuwało planowane przejęcie GE przez BPH), inwestycjach dokonywanych przez podmioty, które są głównymi udziałowcami banków oraz o giełdzie. Czasami banki znajdują atrakcyjny dla mediów sposób, aby pochwalić się swoimi sukcesami finansowymi – media szeroko cytowały informację Banku Millennium o milionowym kliencie.

Dużo miejsca zajmują również informacje dotyczące rynku bankowości w Polsce – strategii banków, ich rywalizacji z konkurentami, ale także trendów konsumenckich (jak chociażby to, że Polacy niechętnie oszczędzają długoterminowo czy płacą kartami za transakcje – wolą raczej wyjmować gotówkę z bankomatów). Rzadziej nazwiska prezesów są wzmiankowane w kontekście typowo produktowym – wyjątkiem są nowe i przełomowe na rynku produkty, jak na przykład wprowadzenie e-podpisu przez Bank Nordea czy plan wprowadzenia bankowych papierów wartościowych przez Getin Bank. Ciekawostką może być to, że nazwisko prezesa banku Eurobanku pojawiło się w spornej reklamacji złożonej przez pewną emerytkę – bank nie potrafił wyjaśnić, dlaczego w jego systemie klientka figurowała jako osoba, która zaciągnęła pożyczkę, mimo braku informacji z banku o jej przyznaniu.

Media internetowe interesują się również kwestiami kadrowymi – w ostatnich miesiącach pisano o nominacjach na nowych prezesów (Jerzy Pruski w PKO BP, Józef Wancer typowany na prezesa połączonego BPH i GE), ale również zmianach w składzie zarządów banków przez prezesów właśnie zatwierdzanych. Prezesi wypowiadali się także w kontekście rynku pracy dla finansistów – media odnotowały zarówno transfery wybitnych menadżerów jak i specjalistów, ale również zwiększony popyt na pracowników w sektorze finansowym. Tutaj ciekawa okazała się strategia nowego na polskim rynku gracza Alior Bank, który do pracy w swoich oddziałach zachęca reemigrantów z Wielkiej Brytanii.

Sporo pisze się o nagrodach – w minionym kwartale najwięcej uwagi przykuły nagrody Gazety Bankowej, w tym nagrody dla menedżerów. BGŻ został również Marką Wysokiej Reputacji. BRE zawarł umowę partnerską z Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Przedstawiciele banków biorą również udział w konferencjach branżowych (Forum MŚP, VII Europejskie Forum Bankowo-Ubezpieczeniowe) czy występują jako organizatorzy konkursów – na przykład Piotr Czarnecki z Raiffeisena był wzmiankowany w kontekście konkursu Raiffeisen, „Pomysł na firmę”.

Sporadycznie w mediach prezesi wypowiadają się na tematy związane z zarządzaniem ludźmi (na przykład Józef Wancer z BPH podawał sposoby na bycie menedżerem doskonałym, kilku prezesów wypowiadało się również na temat sposobów motywowania pracowników). Tematem nader frapującym były też wysokie zarobki prezesów banków, wśród których znalazło się kilku milionerów. Prezes BPH, Mariusz Grendowicz, wystąpił także jako miłośnik drogich cygar, natomiast Piotr Czarnecki z Raiffeisen Bank jako VIP dokonujący drogich zakupów w USA.

Metodologia raportu

Podsumowanie przygotowano przy wykorzystaniu usługi monitorowania internetu NewsPoint (www.newspoint.pl). Artykuły do analizy były wyszukiwane w oparciu o jedno wybrane słowo kluczowe – imię i nazwisko we wszystkich odmianach (w przypadku popularnych nazwisk zastosowano dodatkowe filtrowanie, poprzez nazwę banku). Zastosowanie wyszukiwania dla kilku haseł (jeśli nazwa firmy występuje w mediach w kilku różnych wersjach) lub też tzw. wyszukiwania inteligentnego (sprawdza się w przypadku nazw wieloznacznych lub też używanych przez kilka różnych podmiotów) zaowocowałoby jeszcze większą liczbą wyników. Analizie ilościowej poddano artykuły z okresu 1 sierpnia 2007 r. – 31 lipca 2008 r., natomiast analizie jakościowej artykuły z okresu 1 maja – 31 lipca 2008 r.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.