[RAPORT] „Lekarze, apteki i firmy kontra rząd”

25 stycznia 2012, Paulina Pocheć

Nowy Rok to dla wielu Polaków najlepszy moment na podejmowanie nowych postanowień oraz wprowadzanie zmian. Do tej zasady zastosował się również polski rząd wprowadzając kontrowersyjne modyfikacje w ustawie refundacyjnej. Reformy te spowodowały, że nastroje Polaków nie były tak szampańskie, jakby się można było spodziewać. Specjaliści NewsPoint ocenili skalę konfliktu.

Już kilka dni przed Sylwestrem do aptek ustawiały się długie kolejki. Kto miał recepty, starał się wykupić je przed 1 stycznia, dniem wejścia w życie nowych przepisów. Między innymi wprowadzono urzędowe ceny, marże dla leków refundowanych, zakaz promocji i reklamy aptek oraz stosowania wszelkiego rodzaju „zachęt” (upominków, prezentów). Nowelizacja ustawy refundacyjnej poruszyła lawinę krytyki, skarg oraz protestów po stronach wszystkich zaangażowanych. Zarówno wśród lekarzy, którzy początkowo ponosić mieli kary pieniężne za źle zaznaczony poziom odpłatności leku refundowanego, bądź nieuzasadniony kod uprawniający pacjenta do refundacji leku. Także aptekarzy, których najbardziej dotknęły zmiany w ustawie i jej późniejsza nowelizacja. Również pacjentów borykających się ze źle wypisanymi, bądź nieuznanymi w aptece receptami oraz wyższymi cenami leków, nawet w przypadku chorób przewlekłych. Zawrzało również wśród internautów oraz portali internetowych na bieżąco informujących o braku porozumienia między Ministrem Zdrowia a Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Lekarzy.

Od początku stycznia 2012 roku w systemie NewsPoint oraz NewsPoint Social Media na frazę „recepta” we wszystkich odmianach oraz „refundacja recept” we wszystkich odmianach odnotowaliśmy 8310 publikacji. Na gwałtowny przyrost liczby publikacji o braku porozumienia ministerstwa zdrowia ze środowiskiem lekarzy nie trzeba było długo czekać – już 2 stycznia Internet zalała fala informacji w tej sprawie. Przez kilka najbliższych dni masowo informowano o konflikcie oraz proteście lekarzy wypisujących recepty z pieczątką „Refundacja do decyzji NFZ”. Kolejna fala publikacji fpojawiła się 13 stycznia (683 publikacje), kiedy to sejm przyjął nowelizację ustawy refundacyjnej, w której zniósł kary dla lekarzy za błędne wypisywanie recept, natomiast utrzymał kary dla aptekarzy, co wywołało bunt aptek, a w konsekwencji strajk, zaplanowany na 16 stycznia (stąd zwiększona liczba publikacji w tym dniu – 587). Od poniedziałku 16 stycznia większość aptek była nieczynna w godzinach 13-14.

Tym razem temat recept leków refundowanych dominował na portalach internetowych, które na bieżąco informowały o konflikcie. Analizowane publikacje w 75% (6266 publikacji) pojawiły się na portalach internetowych. Internauci komentowali sytuację głównie na forach (18% ; 1447 publikacji). Popularniejszym od społeczności i zawsze dominującego Facebooka (2% ; 178 publikacji) narzędziem komunikowania się w tej sprawie okazały się blogi (4%, 335 publikacji). Najmniej wzmianek pojawiło się na mikroblogach (1% ; 84 publikacje).

Serwisem, na którym toczyła się najbardziej intensywna debata, było forum.gazeta.pl (471 publikacji). Internauci wyrażali tam głównie skargi i obawy pacjentów o ceny leków oraz możliwość realizacji recept. 376 publikacji znalazło się pod artykułami na monitorowanych przez nas lokalnych serwisach gazety – gazeta.pl, m.in. wiadomości.gazeta.pl, katowice.gazeta.pl, zdrowie.gazeta.pl, poznan.gazeta.pl, radom.gazeta.pl. 287 postów pojawiło się pod artykułami na internetowych stronach Gazety Wyborczej – wyborcza.pl.

Przeanalizowaliśmy również odsetek publikacji na poszczególnych typach serwisów www w poszczególnych dniach konfliktu wokół recept. Przez cały miesiąc dominował udział publikacji na portalach internetowych, w pierwszej połowie stycznia, kiedy konflikt był szczególnie nagłośniony, komentowali również internauci na forach, w dużo mniejszej części na forach i na Facebooku. Po 16 stycznia debata zaczęła wyraźnie słabnąć.

Metodologia
Badanie zostało wykonane metodą analizy danych. Jako materiał badawczy uwzględniono posty z 1 mln domen w social media monitorowanych przez system NewsPoint Social Media oraz z ponad 4 tys. portali monitorowanych przez NewsPoint. W pierwszym przypadku uwzględniono posty zawierające frazę „refundacja recept” we wszystkich odmianach, w drugim – artykuły zawierające słowo „recepta” we wszystkich odmianach. Analizowane teksty zostały opublikowane w sieci w dniach 01-24.01.2012r.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.