Jak wskazują wyniki badania jakościowego przeprowadzonego wśród liderów polskiej branży programistycznej, zwycięska kultura organizacyjna opiera się na 4 elementach: poczuciu sensu i celowości firmy, wspólnych wartościach, inspirującym przywództwie oraz pracy zespołowej połączonej z dwustronną komunikacją. Publikacja jest dostępna bezpłatnie na stronie http://www.7wspanialychwit.pl/
Julita Dąbrowska, doktorantka zarządzania Akademii Leona Koźmińskiego (ALK) i konsultantka ds. employer brandingu oraz Marta Smyrska ze Smyrska PR opracowały e-booka “7 Wspaniałych w IT”, w którym w części pierwszej znalazły się analizy przypadków firm: 10clouds, BinarApps, Boldare, Monterail, Pragmatists, SoftwareMill oraz STX NEXT, wyróżnionych w prestiżowym rankingu najlepszych software house’ów z Polski portalu Clutch, zaś w części drugiej opis i raport badania jakościowego kultury organizacyjnej. Za pierwszą część odpowiada Marta Smyrska, za drugą Julita Dąbrowska.
– Nikt nie opisał dotąd naszej kultury organizacyjnej tak zwięźle, a zarazem tak przejrzyście – komentuje Jan Zborowski, Wiceprezes Organizacji Pracodawców Usług IT SoDA, partnera publikacji. – Ta publikacja będzie przydatna nie tylko zarządzającym software house’ami, ale każdemu kto chce budować firmę przyszłości.
Przepis na silną markę pracodawcy
Badanie potwierdziło ważną rolę, jaką kultura organizacyjna odgrywa w kształtowaniu marki pracodawcy. Badane software house’y reprezentują specyficzny model marki pracodawcy określany mianem marki-społeczności. Miejsce pracy postrzegane jako marka-społeczność spełnia trzy warunki: poczucie wyjątkowości, wspólne rytuały i tradycje oraz poczucie moralnej odpowiedzialności, które są wspólne dla wszystkich przebadanych firm.
Współautorka publikacji „7 wspaniałych w IT”, Julita Dąbrowska, wyróżniła 4 główne elementy marki pracodawcy, które występują w przebadanych polskich software house’ach. Pierwszym z nich jest sens i cel istnienia firmy a drugim: wspólne wartości. – Definiując sens i cel istnienia firmy założyciele nie odnosili się w żadnym przypadku do chęci osiągnięcia pozycji lidera rynkowego, czy pokonania konkurencji, ale podkreślali, jaki rodzaj usług chcą świadczyć oraz nierzadko, jaką korzyść ma odnieść społeczność z faktu istnienia danej firmy – podkreśla Julita Dąbrowska.
Trzecim zidentyfikowanym elementem silnej marki pracodawcy jest inspirujące przywództwo. Badani założyciele zbudowali swoje firmy na zaufaniu i odpowiedzialności, pozwalając pracownikom na popełnianie błędów, ale i wymagając od nich stałego rozwoju. Czwartym wyróżnionym w badaniu elementem wzmacniającym markę pracodawcy siedmiu wiodących polskich software house’ów jest praca zespołowa i otwarta dwustronna komunikacja. Praca w zespole jest wpisana w DNA polskich software house’ów. Sprzyja jej panująca w nich komunikacja – dwustronna, szczera, choć czasami dość szorstka, odnosząca się do sedna realizowanej pracy.
Temat employer brandingu w IT rozwinął również CEO Newspoint – Robert Stalmach. – Porównując do siebie pierwsze kwartały 2018 i 2019 widać, że frazy związane z szukaniem pracy w IT padały około 50% częściej w tym roku, natomiast te związane z szukaniem programisty/pracownika w IT ponad 3 razy częściej. To jasno pokazuje, jak duża jest konkurencja na tym polu, a co za tym idzie, jak wiele wysiłku należy włożyć, by wyróżnić się swoim ogłoszeniem i ofertą.
Sens i cel istnienia firmy oraz jej wartości jako fundament
Przebadane firmy łączy postrzeganie wartości firmowych jako niekwestionowanego kodeksu postępowania. – Marka pracodawcy, której obraz wyłania się z badań polskich software house’ów, jest wyraźnie oparta na sensie i celu istnienia firmy oraz jej wartościach – mówi Julita Dąbrowska. Wartości wspólne dla siedmiu badanych firm to m.in. odpowiedzialność i zaufanie, transparentność oraz uczciwość, które z kolei implikują rzetelność i terminowość.
W kulturach badanych software house’ów można odnaleźć też kilka wspólnych potrzeb ich pracowników. Są to rosnące oczekiwania wobec menedżerów, coraz bardziej intensywne poszukiwanie wartości i sensu pracy oraz chęć przynależności. Zaspokojenie tych potrzeb jest trudne, ale bardzo się firmom opłaca. Dwie z przebadanych organizacji, SoftwareMill i Pragmatists, mogły się pochwalić bardzo niską fluktuacją, na poziomie 4 proc., podczas gdy, jak wynika z badania Antal Market Research przeprowadzonego w polskich firmach, średni wskaźnik odpływu pracowników z organizacji w branży IT wynosi 8,8 proc.
– E-book „7 wspaniałych w IT” pokazuje, że piramida potrzeb pracowników, zaspokajanych przez pracodawcę, powinna dotyczyć także sensu pracy i wyznawanych wartości, a nie tylko kwestii finansowych. Nie można dłużej lekceważyć wpływu kultury organizacyjnej na sukces organizacji i dobrostan pracujących w niej ludzi. To ona, w dłuższej perspektywie, zdecyduje o wyborze miejsca pracy przez specjalistę, zwłaszcza jeśli będzie miał do wyboru dwie oferty gwarantujące podobne pensje – komentuje Marta Smyrska, inicjatorka publikacji.
Publikację z analizą przypadków, wynikami badania i rekomendacjami dla pracodawców można pobrać bezpłatnie na stronie http://www.7wspanialychwit.pl/.
Partnerami badania i publikacji są: FRIS® Style Myślenia, Newspoint oraz Organizacja Pracodawców Usług IT SoDA. W radzie programowej zasiadają: dr Izabella Anuszewska, Client Director, Kantar Polska; Maciej Stęga, HR Freelancer oraz Jan Zborowski, SoDA.
Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.
W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...
Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.
Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.
„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.