[RAPORT] Czy film „Jesteś Bogiem” narobił szumu w polskim internecie?

18 października 2012, Paulina Pocheć

„Jesteś Bogiem” to najgorętsza polska premiera tego roku, jeśli nie ostatniej dekady. Długo wyczekiwana produkcja, której wróżono, że nigdy nie zostanie zrealizowana. Tymczasem, ku zaskoczeniu wszystkich niedowiarków, film został po raz pierwszy wyświetlony na 37. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, z którego wyjechał  aż z pięcioma statuetkami, czym zamknął raz na zawsze usta wszystkim sceptykom. 21 września 2012 odbyła się oficjalna premiera obrazu opowiadającego o legendarnej hip-hopowej grupie Paktofonika, której charyzmatyczny lider Piotr Łuszcz „Magik” popełnił samobójstwo będąc u szczytu kariery. Kino Świat wspólnie z Newspoint opracowało zestawienie, w którym pokazuje, jak kształtowała się liczba publikacji o filmie  w ciągu ostatnich pięciu miesięcy.  

Omówienie wyników badania*

O filmie pisano najczęściej w mediach społecznościowych (86% ogólnej liczby publikacji w Internecie). Odnaleźliśmy prawie 16 tys. postów, w których pojawiły się informacje na jego temat. Internauci pisali najczęściej o swoich wrażeniach związanych  z produkcją. Niektórzy z nich dzielili się także wspomnieniami z okresu młodości, kiedy muzyka Paktofoniki była nieodłącznym elementem ich codziennego życia.

W przypadku publikacji w portalach (stanowiącej 14% wszystkich tekstów), dużym zainteresowaniem cieszyły się recenzje krytyków filmowych, sprawozdania z premiery, wywiady z aktorami występującymi w obrazie, oraz opinie muzyków, którzy znali bądź współpracowali z Magikiem – bohaterem filmu „Jesteś Bogiem”.

Jeżeli myśleliście, że internauci nie pamiętają o Paktofonice, to jesteście w błędzie.  W serwisach społecznościowych wciąż zamieszczane są odnośniki do ich utworów muzycznych, które odkrywane są na nowo przez kolejne pokolenia. Blisko 17 tys. postów, dodanych w ciągu ostatnich pięciu miesięcy w społecznościach, bezpośrednio dotyczyło zespołu. Wspominano go również ponad 1,4 tys. razy w mikroblogach, w artykułach zamieszczonych na polskojęzycznych portalach (1060 publikacji), wzmiankowano o nim na forach (416 wpisów) oraz na blogach (53 notki).

 

Aktorem, o którym pisano najczęściej był Marcin Dorociński wcielający się w „Jesteś Bogiem” w rolę organizatora koncertu (łącznie 895 tekstów). Wynik ten nie powinien być dla nikogo zaskoczeniem, gdyż Dorociński należy do najpopularniejszych w Polsce ludzi filmu. Miłą niespodzianką jest za to fakt, iż sporo publikacji odnajdziemy również o Dawidzie Ogrodniku (681 wzmianek) – filmowym „Rahimie”, a także Tomaszu Schuchardtcie – „Fokusie” (652 postów). Niewiele mniej postów było poświęconych Marcinowi Kowalczykowi – „Magikowi” (626) oraz Arkadiuszowi Jakubikowi – Gustawowi Zarzyckiemu (575).

Gdybyśmy mieli oceniać popularność członków Paktofoniki jedynie po liczbie publikacji, które ukazały się na ich temat, okazałoby się, iż największe wzięcie ma Sebastian Salbert „Rahim”. Powstało ponad 6,4 tys. tekstów, w których pojawiały się informacje o nim. Internauci poświęcili nieco mniejszą uwagę Piotrowi Łuszczowi „Magikowi”, nieżyjącemu liderowi Paktofoniki, który w filmie jest postacią centralną (6191 wzmianek). Najmniej wiadomości, bo jedynie 1202, jest o Wojciechu Alszerze „Fokusie”.

Zagadnienia związane z polskim hip-hopem poruszano najczęściej  w polskojęzycznych portalach. Opracowano 1368 tekstów, w których się do niego odnoszono. Zdecydowanie mniej wpisów na jego temat znajdziemy w serwisach społecznościowych (455 wypowiedzi), forach (128 postów), jak i mikroblogach  (105 wzmianek). Najrzadziej zaś pisano o nim w blogach. Autorzy internetowych dzienników stworzyli jedynie 14 wpisów, w których pojawiało się nawiązanie do tego gatunku muzycznego.

Wybrane komentarze**

  • Oglądałem ,,Jesteś Bogiem” wielka szkoda że historia Magika w filmie zaczyna się od Paktofoniki a nie początków Kalliber 44 gdzie przeżywał wspaniałe chwile i tam rozwijał swój wrodzony talent..w tym filmie mam wrażenie że Paktofonika była na drugim planie…. film dobry tylko szkoda że jest opisana tylko połowa tej wspaniałej skomplikowanej osobowości…..pozdrawiam [Szymon Sz., facebook]
  • „Jesteś Bogiem” to naprawdę jeden z najlepszych polskich filmow! Słucham Paktofoniki już od jakiegoś czasu i nie powiem o nich złego zdania, ale film pomaga jeszcze lepiej zinterpretować ich nagrania, bo wiemy w jakich okolicznościach zostały napisane i co tak naprawdę mieli na myśli autorzy tekstów. Bez tego każdy rozumiał tekst na swój sposób (…) [Gabriela Samanta J., facebook]
  • Moja teściowa idzie dzis na „Jesteś bogiem” do kina:) wszystkie Raczki, Najsztuby i Wojewódzkie mogą się schować ze swoimi recenzjami. [Trask K., facebook]
  • Byłam wczoraj w kinie na „Jesteś Bogiem” i powiem że film wyje.bany w kosmos. Nie wiem jak to inaczej określić więc powiem tak: scena – jedna z ostatnich – jak Rahim i Fokus (prawdziwi) idą na scenę podczas ostatniego koncertu w Spodku. Kompletna cisza na sali – oprócz pociągania nosem – i słychać tylko dziewczynę obok mnie „Zajebisty!”. Wychodząc z kina starałam się ogarnąć ale ten film tak mnie poruszył że się po prostu rozpłakałam. Cudowny. Naprawdę wzrusza. [Karolina P., facebook]
  • jarałam się paktofoniką przed „Jesteś Bogiem” dlatego ryczałam na nim jak głupia. [awwwwbabe, twitter]
  • „Jesteś Bogiem” – mega fajne…ma pewne niedociągnięcia jeśli chodzi o samą historię, ale jest to jeden z najlepszych filmów jakie widziałam [MikszaP, twitter]
  • Wczoraj byliśmy w kinie z Patrykiem na „Jesteś Bogiem” i mimo, że nie jestem fanką Paktofoniki to film mi się podobał. Polecam. [nonarielPL, twitter]
  • tak zapierałam się, że na Jesteś Bogiem nie będę szła, ale po zwiastunie naszła mnie na to ochota [btr4everPL, twitter]
  • Byłam dziś w kinie na filmie „Jesteś Bogiem”. Dobry film, potrafi zabrać widza w podróż do innego, obcego mu świata i pozwala doświadczyć, że różne światy, w gruncie rzeczy, łączy o wiele więcej, niż można by przypuszczać. Mnie ten film zabrał w taką podróż i mimo, że wiedziałam, jak się skończy – wbił w fotel, podobnie, jak innych obecnych na seansie. Lubię czuć w kinie, że twórcy filmu potraktowali mnie serio, że dali z siebie wszystko, stworzyli film, a nie produkt „filcopodobny”. Tak odebrałam ten film. [Kardamonowa, blox.pl]
  • Jeśli chodzi o sam film Jesteś Bogiem to uważam go za dość dobry polski fabular. Nieco odbiegajacy od rzeczywistości, pokręcony, niedopowiedziany… I niestety smutny, ale to oczywiste. O ludziach, którzy majac wszystko nie mieli tak naprawdę nic. W jego odbiorze na pewno należy zachować dystans. Ech…” [seuleriels, blox.pl]

Metodologia

Metoda: analiza ilościowa danych.
Jednostka analizy:  jeden tekst zawierający jedno lub więcej słów kluczowych.
Zakres czasowy: 01.05-30.09.2012 r.

*Jako materiał badawczy uwzględniono publikacje z systemu Newspoint monitorującego obecnie ponad 4 tys. polskich i 44 tys. zagranicznych portali oraz ponad 1 mln domen w social media.

Analizowane słowa kluczowe: „Jesteś Bogiem”, „Magik”, „Rahim”, „Fokus”, „Paktofonika”, „polski hip hop”, „Marcin Dorociński”, „Tomasz Schuchardt”, „Marcin Kowalczyk”, „Dawid Ogrodnik” oraz „Arkadiusz Jakubik” we wszystkich odmianach.

** Zachowano oryginalną pisownię komentarzy. Newspoint nie identyfikuje się i nie utożsamia z opiniami oraz poglądami autorów cytowanych wypowiedzi.

Zobacz wersję graficzną badania.

Jeżeli spodobał Ci się nasz raport i chcesz go zamieścić na swojej stronie lub pobrać jego opis graficzny w pełnym rozmiarze, skontaktuj się w tej sprawie z Olgą Kamińską, PR Managerem:

tel. (22) 844 49 90, wew. 404
fax (22) 852 20 60
kom. +48 600 917 124
e-mail olga.kaminska@netsprint.pl



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 czerwca 2024, Robert Sadowski

Oświadczenie o statusie dużego przedsiębiorcy

Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.

7 czerwca 2024, Robert Sadowski

Webinar IMM: „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”

Instytut Monitorowania Mediów zaprasza na webinar „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”, w którym gościnnie wezmą udział Wojtek Mazur, CEO & Founder i Agata Piechota, Content Marketing Specialist z agencji Elephate. Wydarzenie poprowadzi Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Webinar odbędzie się we wtorek 18 czerwca o godz. 12:00.

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

21 marca 2024, Robert Sadowski

Rozwój grupy kapitałowej IMM

W styczniu br. Instytut Monitorowania Mediów SA objął kontrolny pakiet udziałów w PSMM Sp. z o.o. i tym samym w Newton Media Polska Sp. z o.o. oraz wykupił 100% udziałów Newspoint Sp. z o.o. W wyniku podjętych działań Grupa IMM, której współwłaściciele reprezentują wyłącznie polski kapitał, istotnie się poszerzyła.

31 stycznia 2024, Robert Sadowski

Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2023 roku

W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie...