Prezydenci polskich miast w internecie

16 czerwca 2008, Paulina Pocheć

W maju polskie media zdominował temat rozliczania oświadczeń majątkowych prezydentów miast oraz uchwalania dla nich podwyżek. Innym tematem ożywionej debaty medialnej była ustawa metropolitalna. Z tego powodu NewsPoint przyjrzał się tym razem wizerunkom prezydentów największych polskich miast w mediach internetowych. Do analizy wybrano prezydentów 18 największych miast (powyżej 200 tys. mieszkańców) oraz czterech mniejszych stolic administracyjnych.

Raport obejmuje publikacje na temat 18 największych miast polskich, których liczba mieszkańców przekracza 200 000: Warszawy, Łodzi, Krakowa, Wrocławia, Poznania, Gdańska, Szczecina, Bydgoszczy, Lublina, Katowic, Białegostoku, Gdyni, Częstochowy, Sosnowca, Radomia, Kielc, Gliwic i Torunia, oraz prezydentów czterech mniejszych stolic administracyjnych: Olsztyna, Rzeszowa, Opola i Gorzowa Wielkopolskiego. Analiza ilościowa objęła publikacje ukazujące się w portalach i serwisach internetowych w okresie od 1 czerwca 2007 r. do 31 maja 2008 r., natomiast analiza jakościowa – maj 2008 r.

Jak można było się spodziewać, pierwsze miejsce pod kątem ilości publikacji, zgromadziła Hanna Gronkiewicz-Waltz, co wiąże się z rangą Warszawy jako miasta stołecznego. W pierwszej piątce znaleźli się również inni prezydenci największych w Polsce ośrodków miejskich – Wrocławia (Rafał Dutkiewicz), Krakowa (Jacek Majchrowski) i Łodzi (Jerzy Kropiwnicki). Jedynym wyjątkiem jest Paweł Adamowicz z Gdańska, który w rankingu ilości publikacji w mediach internetowych wyprzedził prezydenta Poznania, Ryszarda Grobelnego. Wysoko w rankingu uplasował się też prezydent Lublina, Adam Wasilewski.

Miasto Prezydent Ilość publikacji
Warszawa Hanna Gronkiewicz-Waltz 6131
Wrocław Rafał Dutkiewicz 1978
Kraków Jacek Majchrowski 1660
Łódź Jerzy Kropiwnicki 1494
Gdańsk Paweł Adamowicz 1488
Poznań Ryszard Grobelny 1421
Lublin Adam Wasilewski 1012
Szczecin Piotr Krzystek 857
Olsztyn Czesław Małkowski 808
Białystok Tadeusz Truskolaski 753
Bydgoszcz Konstanty Dombrowicz 684
Katowice Piotr Uszok 642
Gdynia Wojciech Szczurek 643
Kielce Wojciech Lubawski 615
Toruń Michał Zaleski 597
Radom Andrzej Kosztowniak 581
Rzeszów Tadeusz Ferenc 444
Zielona Góra Janusz Kubicki 427
Opole Ryszard Zembaczyński 395
Częstochowa Tadeusz Wrona 350
Gorzów Wielkopolski Tadeusz Jędrzejczak 273
Sosnowiec Kazimierz Górski 154
Gliwice Zygmunt Frankiewicz 144
Analiza jakościowa (1 maja 2008 – 31 maja 2008)

W informacjach na temat większości prezydentów miast zazwyczaj przewijało się kilka wspólnych wątków. Ponieważ kwiecień był ostatnim miesiącem rozliczeń z fiskusem, w maju media szczególnie uważnie przyglądały się oświadczeniom majątkowym prezydentów, podwyżkom prezydenckich pensji uchwalanym przez rady poszczególnych miast, a także służbowym samochodom prezydentów. Niektórych dziennikarzy wizyta premiera Donalda Tuska w Ameryce Łacińskiej zainspirowała do przyjrzenia się wyjazdom zagranicznym odbywanym przez lokalnych notabli. Maj dla wielu polskich miast był czasem wejścia w życie ustawy metropolitalnej, dlatego media rozpisywały się szeroko na temat starań podejmowanych przez prezydentów, aby dołączyć swoje miasto do grona metropolii i efektów tych starań.

Maj był także czasem świętowania – dlatego w mediach obecne były  liczne relacje na temat udziału prezydentów w obchodach Święta Flagi (2 maja), rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja, 63. rocznicy zakończenia II wojny światowej. Prezydenci miast brali też udział w obchodach Dnia Strażaka (obchodzonym 4 maja, w dzień św. Floriana), juwenaliach (tradycyjnie odbywających się w maju). czy też firmowali swoim nazwiskiem zbliżające się miejskie obchody Dnia Dziecka. Media opisywały również  liczne patronaty nad wydarzeniami biznesowymi, kulturalnymi czy sportowymi, udział w uroczystościach otwarcia nowych miejskich obiektów czy wręczaniu nagród zwycięzcom konkursów i zasłużonym osobom (Bydgoszcz – medal dla ks. Giuseppe Scottiego, Kielce – nagroda dla chłopca, który reanimował ofiarę wypadku).

Poza działalnością reprezentacyjną, prezydenci często stają się stroną lokalnych sporów. Ich zarzewiem mogą być na przykład plany rozwoju przestrzennego miasta (Warszawa i kontrowersyjny pomysł Hanny Gronkiewicz-Waltz dotyczący skweru przy ulicy Świętokrzyskiej i sprzedaży ziemi inwestorom chcącym postawić tam wieżowce), maszt operatora sieci komórkowej (osiedle Poręba w Lublinie), przepełnione przedszkola (Zielona Góra) czy budowa nowego mostu (Toruń i planowany most przy ulicy Wschodniej). Niektórzy  prezydenci kultywują zwyczaj spotykania się z mieszkańcami poszczególnych dzielnic swojego miasta (np. gdański prezydent Paweł Adamowicz).

Ważnym elementem działalności prezydenta miasta – jak wynika z publikacji w mediach internetowych – jest również sport. Dotyczy to zarówno podejmowania decyzji w sprawach lokalnych klubów sportowych (przykład Wrocławia, gdzie przez cały maj media śledziły proces decyzyjny w sprawie przejęcia przez miasto klubu Groclin), jak i udziału w ważnych dla danego miasta wydarzeniach sportowych. W maju media rozpisywały się szeroko o pobycie piłkarza Zinedine Zidane w Poznaniu oraz meczu w Warszawie z udziałem Ebiego Smolarka, a który to mecz z trybun oglądała Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Mniej miejsca niż sport, zajmują informacje o inwestycjach – pozyskiwaniu inwestorów (Wrocław i zabiegi Rafała Dutkiewicza o lokalizację w tym mieście Europejskiego Instytutu Technicznego), rozwoju infrastruktury miasta (w tym realizacji projektów związanych z organizacją Euro 2012 w naszym kraju, budowy kolei metropolitalnych, nakładów na budowę oraz remonty dróg i torowisk tramwajowych) czy dotacjach budżetowych na poszczególne sfery działalności miasta.

Wątkiem obecnym w mediach są także kwestie związane z łamaniem prawa przez urzędujących. Tutaj wyjątkowo niekorzystnie wypada Olsztyn, który, chociaż niewielki, wysoką pozycję w rankingu ilościowym „zawdzięcza” aresztowaniu prezydenta Czesława Małkowskiego oskarżonego o molestowanie seksualne. Z kolei pełniący jego obowiązki wiceprezydent zasłynął w mediach przede wszystkim wstrzymaniem emisji w Polskim Radiu audycji na temat jego powiązań ze służbami specjalnymi PRL, chociaż w sprawy miasta angażuje się podobnie, jak inni prezydenci. Z kolei poznański prezydent Ryszard Grobelny, który był typowany przez media jako potencjalny oskarżony w sprawie wieżowca Andersia Tower, a na początku marca został skazany za narażenie miasta na stratę 7 mln zł przy sprzedaży działki w Centrum Poznania Kulczykom (wyrok nie jest prawomocny). Przy nich prezydent Szczecina, który słynie w całej Europie z mandatów za przekroczenie prędkości, wypada raczej blado.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.