Raport „O tym się mówi”: Materiał RMF FM na czołowej pozycji w lutym

15 marca 2024, Robert Sadowski

Lutowe zestawienie publikacji medialnych o największym zasięgu otwiera materiał Krzysztofa Zasady z RMF FM „Mateusz Morawiecki na pisowskiej >>liście Pegasusa<<. Służby miały go inwigilować”. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

Z informacji, do których dotarł Krzysztof Zasada, wynika, że premier Mateusz Morawiecki miał być jednym z polityków Prawa i Sprawiedliwości inwigilowanych za pomocą oprogramowania szpiegującego Pegasus w czasie, gdy nadzór nad służbami sprawowali Mariusz Kamiński i Maciej Wąsik. Sprawa była szeroko przywoływana i komentowana przez inne media. Wygenerowała 234 powołania, co przełożyło się na zasięg szacowany przez IMM na 17,3 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

O tym się mówi luty 2024
TOP 5 publikacji – luty 2024

 
W lutym na podium również publikacje gazeta.pl i Onetu

Niewiele mniejszy zasięg od materiału dziennikarza RMF FM uzyskała publikacja o podobnej tematyce Jacka Gądka z redakcji gazeta.pl. W artykule pt. „Lista Pegasusa krąży po PiS. >>Może zacząć rozsadzać partię od środka<<” jego autor twierdził, że na krążącej liście osób podsłuchiwanych znaleźli się również inni czołowi politycy PiS, w tym Marek Suski, Adam Bielan czy Ryszard Terlecki. Na te ustalenia media powoływały się 201 razy, co wygenerowało zasięg blisko 17,3 mln kontaktów z przekazem.

Kwestia inwigilacji zdominowała całe podium lutowego zestawienia „O tym się mówi”, bowiem trzecie miejsce przypadło Jackowi Harłukowiczowi z Onetu za artykuł „Obajtek, CBA i papież. Mamy dowody na to, że szef Orlenu był inwigilowany za rządów PiS”. Dziennikarz opisał kulisy operacji specjalnej o kryptonimie „Vampiryna” prowadzonej wobec prezesa Orlenu przez CBA. Za sprawą tego materiału powstały 62 inne publikacje, a ich łączny zasięg oszacowano na 9,1 mln kontaktów z przekazem.

Na czwartym miejscu znalazł się Szymon Jadczak, którego publikacje niemal na stałe zagościły w TOP 5 raportu „O tym się mówi”. Tym razem dziennikarz Wirtualnej Polski ujawnił, że Platforma Obywatelska przez osiem lat zapłaciła 305 tys. za „analizy politologiczne” przedsiębiorcy, który w serwisie X promował polityków PO i atakował przeciwników politycznych, w tym Szymona Hołownię. Informacje zawarte w artykule „Obrażał Hołownię, atakował przeciwników politycznych. PO zapłaciła mu setki tysięcy złotych” były cytowane w lutym 148 razy, co przełożyło się na zasięg 6,9 mln kontaktów z przekazem.

Lutowe zestawienie zamyka artykuł Dominiki Wielowieyskiej z „Gazety Wyborczej” pt. „Ministerstwo Cyfryzacji zatrudniło córkę Róży Thun. Tusk kazał ją natychmiast wyrzucić, choć jest uznaną ekspertką”. Sytuację w ministerstwie i reakcję premiera szeroko komentowały polskie media, które powoływały się na ustalenia dziennikarki 100 razy, a zasięg publikacji na ten temat IMM oszacował na 6,2 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

Metodologia

Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej.

Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.

Badanie obejmuje ponad 1100 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe.

Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach.

Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.

Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl

 
*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.
 
O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego

Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.

 
O Instytucie Monitorowania Mediów

Instytut Monitorowania Mediów od przeszło 24 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2008 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma jako jedyna na rynku integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym również reklamy. Wykonuje również raporty i analizy jakościowo-statystyczne. IMM obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe, artystów oraz sportowców. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.