„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.
1 marca Jacek Harłukowicz z Onetu odsłonił kolejne informacje ze swojego śledztwa dziennikarskiego dotyczącego operacji specjalnej CBA o kryptonimie „Vampiryna” prowadzonej wobec Daniela Obajtka, byłego już prezesa Orlenu. W marcu na jego ustalenia media powoływały się 204 razy. Publikacje te wygenerowały zasięg szacowany przez IMM na 20,2 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Onet i Gazeta Wyborcza na kolejnych miejscach marcowego podium
Drugie miejsce w marcu osiągnął kolejny materiał napisany przez Jacka Harłukowicza, tym razem we współpracy z Łukaszem Cieślą, również z redakcji Onetu. Sprawa dotyczyła kolejnych informacji z akcji specjalnej CBA pod kryptonimem „Vampiryna”. Dziennikarze opisali w nim wizytę Piotra Nisztora u Daniela Obajtka. Podczas spotkania prawicowy dziennikarz prosił m.in. o pomoc w znalezieniu pracy dla swojej żony oraz ojca. Onet podaje, że niedługo po tej rozmowie żona Nisztora została zatrudniona w Orlenie, a ojciec został prokurentem w spółce Energa-Operator, która należy do Orlenu. Temat nie przeszedł bez echa w innych mediach. Na podstawie ustaleń dziennikarzy powstało 241 publikacji w innych mediach, co przełożyło się na zasięg wynoszący blisko 19,8 mln kontaktów z przekazem.
W marcu podium publikacji o najwyższym zasięgu zamyka artykuł Wojciecha Czuchnowskiego z Gazety Wyborczej zatytułowany „>>Wyborcza<< ujawnia. Hermes, czyli Pegasus bis w Prokuraturze Krajowej”. Czuchnowski ujawnił, że Prokuratura Krajowa za czasów PiS „kupiła za 15 mln zł system szpiegowski Hermes, który jest jeszcze bardziej zaawansowany niż Pegasus”. Temat był bardzo szeroko komentowany. Do sprawy odniósł się m.in. zastępca Prokuratora Generalnego – Michał Ostrowski, który poinformował, że „wbrew sugestiom dziennika oprogramowanie, o którym mowa w tekście nie było wykorzystywane do pracy operacyjnej” i dodał, że „działa ono na zasadzie bardzo zaawansowanej wyszukiwarki internetowej””. Jego opinię podzielili eksperci od bezpieczeństwa i ochrony prywatności. Tymczasem po publikacji artykułu pojawiła się informacja, że komisja śledcza ds. Pegasusa zamierza zająć się również oprogramowaniem Hermes. Kontrowersje sprawiły, że media odwoływały się do materiału aż 310 razy, a łączny zasięg publikacji oszacowano na 18,1 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Czwarte miejsce zestawienia „O tym się mówi” przypadło Patrykowi Słowikowi z Wirtualnej Polski. W artykule „Sienkiewicz, Wrzosek, Wolne Sądy i wniosek. Jak prokurator walczyła o wolne media” opisał działania prokurator Ewy Wrzosek mające zablokować działania PiS ws. mediów publicznych. Według ustaleń dziennikarza jej wnioski złożone do sądów miały powstać poza siedzibą prokuratury. O sprawie pisały inne media, powołując się na ustalenia Wirtualnej Polski. Łącznie w marcu powstało 208 publikacji na ten temat, co przełożyło się na zasięg wynoszący ponad 11 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Na piątym miejscu znaleźli się Szymon Jadczak z Wirtualnej Polski oraz Łukasz Frątczak z TVN24, którzy 6 marca opublikowali efekty swojego śledztwa dziennikarskiego. Dziennikarze ustalili, że na zlecenie Orlenu trójmiejski detektyw zbierał informacje m.in. o posłach opozycji za rządów PiS. Do informacji opublikowanych przez dziennikarzy odwoływano się 48 razy, a ich zasięg medialnych publikacji wyniósł 5,8 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Metodologia
Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej.
Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.
Badanie obejmuje ponad 1600 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe.
Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach.
Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.
Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl
*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.
O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego
Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.
O Instytucie Monitorowania Mediów
Instytut Monitorowania Mediów od przeszło 24 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2008 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym jako jedyna na rynku również reklamy. Wykonuje raporty i analizy jakościowo-statystyczne. IMM obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe oraz marki osobiste. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.
Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.
W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...
Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.
Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.
„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego....