Relacja z konferencji IAB HowTo: Boost your digital PR in 2022

11 kwietnia 2022, Robert Sadowski

IAB HowTo: Boost your digital PR in 2022, to konferencja, która pokazała, jak zmienia się oblicze public relations i jakie konsekwencje oraz trendy klarują się na podstawie tych przemian. Poznaliśmy najciekawsze zjawiska, zagadnienia oraz świat public relations pokazany oczami ekspertów praktyków. Dla wszystkich nieobecnych przygotowaliśmy obszerną relację ze zdjęciami i screenami prezentacji z tej konferencji. Impreza odbyła się w formule online 7 kwietnia 2022.

Konferencję otworzył Robert Wielgo, Członek Zarządu IAB Polska.

Robert Wielgo
Robert Wielgo

Imprezę prowadził Łukasz Majewski, Head of PR & Communications, VMLY&R.

Łukasz Majewski
Łukasz Majewski

Kolejno wystąpili:

PR + marketing = jak z digitalu wycisnąć jeszcze więcej! Część pierwsza.

Joanna Berlińska, Head of Growth, Founder, Lightscape

Joanna Berlińska
Joanna Berlińska

Z dwuczęściowego wystąpienia dowiedzieliśmy się m.in.:

  • na czym właściwie polega digital PR i jak dzięki niemu wycisnąć najwięcej z działań marketingowych?
  • czy marketerzy „potrafią w PR”? Czy korzystają z możliwości, jakie daje PR i rozumieją jego działanie?

W dobie marketingu online rośnie rola i znaczenie działań PR, które znajdują coraz szersze zastosowanie jako:

  • istotny element działań zmierzających do pozyskania klientów na poszczególnych etapach lejka sprzedażowego,
  • sposób efektywnego przebijania się z komunikatami marki w niespotykanym wcześniej natłoku informacji,
  • realizowanie działań z naciskiem na brand safety, co w obecnym realiach społeczno-polityczno-gospodarczych nabiera szczególnego znaczenia,
  • ważne narzędzie inbound marketingu, pozwalające docierać do konsumentów odrzucających przekaz reklamowy i poszukujących rzetelnych, wyczerpujących informacji w zaufanych źródłach.

***

Działania PR w burzliwym otoczeniu. Jak wykorzystywać szanse i chronić brand, wykorzystując dane i dostępne informacje?

Piotr Frankowski, Head of Customer Advisory, SAS

Piotr Frankowski
Piotr Frankowski

Realizowanie strategii komunikacji w obecnych realiach staje się coraz trudniejsze. Marki napotykają na duże szanse, ale jednocześnie na ich drodze pojawiają się niespotykane dotąd ryzyka wizerunkowe.

Bezcennym źródłem wiedzy przy określaniu nastrojów publiczności i dopasowywaniu komunikacji do jej oczekiwań są informacje o zachowaniach użytkowników i ich preferencjach. Skąd czerpać te informacje? Niedocenianą skarbnicą wiedzy są zasoby, do których większość marek ma dostęp, np.: analityka zachowań użytkowników w kanałach własnych marki, np. w social mediach czy na stronie www. Niezwykle pomocne jest także sprawdzanie preferencji użytkowników poprzez metody takie jak testy A/B, czy beta testy komunikacji w mikro skali. W czym pomogą nam technologie, a gdzie powinniśmy bazować na ludzkiej wiedzy i intuicji?

Każdego dnia pojawiają się zmienne sytuacje wpływające na dialog pomiędzy organizacją a rynkiem.

Tradycyjny sposób realizacji działań marketing i PR jest nieefektywny:

  • Czarne łabędzie (covid, inflacja, wojna w Ukrainie),
  • Akceleracja zmian i trendów (zmiany demograficzne, hipercyfryzacja, deglobalizacja),
  • Fake newsy (social media, walka o zasięgi),
  • Ekonomika i efektywność,
  • Oczekiwania wobec marek (transparentność, inkluzywność, autentyczność, spójność, cel),
  • Różnorodność grup odbiorców (polaryzacja przekonań, indywidualizm).

Konsument wywiera coraz większy wpływ na markę. Hiperpersonalizacja – (komunikat wysyłany kiedyś i dziś) przesunięcie dzięki AI. Komunikat i przekaz musi być akcentowany zupełnie inaczej w zależności od odbiorcy. Personalizacja przekazu, stylu, treści.

Hiperpersonalizacja
Hiperpersonalizacja

Koncepcja hiperpersonalizacji opiera się na czterech kluczowych fundamentach:
– ścieżka do wzrostu poziomu afiliacji klienta z marką opiera się na pozytywnych doświadczeniach,
każda interakcja z klientem ma znaczenie i powinna być spersonalizowana, by była wartościowa,
– doświadczenie jest oparte na wiedzy o kliencie i umiejętności wykorzystania jej w interakcji,
– żaden klient nie powinien być pozostawiony sam sobie, szczególnie w sytuacjach kryzysowych.

Proces komunikacji
Proces komunikacji

Podejście data driven i wykorzystanie zaawansowanej analityki jest niezbędne na każdym etapie procesu.

Identyfikacja potrzeby komunikacji:

• Real Time Media Monitoring / Alerting,
• Dane digital: keywords, clickstreams, heatmaps,
• Social media tracking,
• Komunikacja inbound (CC, web, app, offline),
• IT / cybersecurity alert center,
• Zwinna komunikacja wewnętrzna reagowanie instant.

Przewidywanie impaktu:

• Prognozowanie impaktu finansowego,
• What If analysis model,
• Modelowanie predykcyjne (skłonność do…),
• Testowanie w grupie Family&Friends,
• Zintegrowanie kompetencji analitycznych w organizacji.

Generowanie komunikacji:

• Widok 360 na klienta,
• Itemizacja elementów komunikatu (metadane, autotagging),
• Silnik reguł decyzyjnych,
• Modele personalizacji contentu,
• Automatyczne różnicowanie treści modelowanie NLP,
• Rekomender ścieżek komunikacji.

Realizacja komunikacji:

• Indywidualizacja kanałów komunikacji,
• Synchronizacja komunikacji outbound i inbound,
• Trigger based follow up’s,
• Testy A/B/x.

Ciągły pomiar wyników

• Ankiety klienckie,
• Pomiar lejka komunikacji (OR, CTO, CTR, BR),
• Pomiar wyników vs. prognozowany impakt,
• Informacja zwrotna do centrum analityki.

***

Walka z dezinformacją – arsenał PR-owca

Sabina Figarska, Head of Brand Practice, Solski Communications

Sabina Figarska
Sabina Figarska

Rozwój nowych technologii to prawdziwy raj dla dezinformacji i propagandy. Dezinformacja to ukochane
narzędzie wszystkich reżimów świata. Nie są to nowe zjawiska, mają się dobrze od tysiącleci, ale dopiero teraz zyskały warunki (i narzędzia) by rozwijać się w tak zatrważającym tempie i na tak bezprecedensową skalę. Są i dobre wiadomości. Nasilenie się tych zjawisk w ostatnim czasie wywołało reakcję – dynamiczny rozwój działań i narzędzi służących do ich zwalczania, a te warto by znalazły się w arsenale dzisiejszych PR-owców. Pierwszy, ważny krok w walce z dezinformacją to przyznanie, że i my na manipulację nie jesteśmy odporni.

Machina dezinformacji
Machina dezinformacji

Dlaczego dezinformacja ma się tak dobrze:

  • era post prawdy. Osobiste przekonania i emocje stały się ważniejsze od faktów,
  • szybkość rozprzestrzeniania się informacji i jej nadmiar,
  • nowe kanały i narzędzia komunikacji.

Jak sobie radzić z dezinformacją:

  • włącz krytyczne myślenie,
  • nie udostępniaj, sprawdzaj,
  • komentuj i reaguj z rozwagą,
  • nie zwracaj uwagi na lajki, które zawsze można kupić,
  • korzystaj z wiarygodnych źródeł informacji,
  • uważaj na chwytliwe nagłówki,
  • uważaj na emocje – są najgorszym doradcą,
  • uważaj na wykorzystanie manipulacji kontekstem,
  • uwaga na fake news i mieszanie prawdy z fałszem, czy nie końca opowiedziane historie,
  • nie przesyłaj linków,
  • jeśli nie wiesz jak zweryfikować informację, skorzystaj z serwisów fact checkingowych demaskujących fake newsy,
  • blokuj osoby, które już wiesz, że rozsiewają fałszywe informacje, zgłaszaj ich do administratorów, usuwaj z grup,
  • demaskuj działania botów i trolli (potwierdziło się też, że prorosyjskie wpisy generowane są przez wcześniejsze konta antyszczepionkowe).

Przygotuj się na uderzenie dezinformacji – standardowe procedury:

  • Oceniamy źródło informacji/dezinformacji
    Wiarygodność, status, zasięg, powiązania, etc.
  • Weryfikujemy i oceniamy samą informację
    Pod kątem prawdziwości i możliwego szkodliwego wpływu na reputację firmy/marki
  • Ustalamy prawdopodobny cel dezinformacji
    Obalenie dezinformacji zaprzeczenie proste obalenie poparte faktami

Na koniec poznaliśmy case study marki Grycan.

***

Co nam dają maszyny? Problemy czy przyszłość PR?

Marta Andreasik, PR Manager, Huuuge Games oraz Adam Radoliński, Creative Producer, Huuuge Games

Marta Andreasik i Adam Radoliński
Marta Andreasik i Adam Radoliński

Prelegenci weszli w rolę reporterów, ekspertów ds. komunikacji słownej i wizualnej, którzy odkrywają tajniki dziedziny, z której na co dzień korzystają jako użytkownicy, a nie jej twórcy. W ten sposób pragną zachować obiektywizm – przybliżyć tematykę, zaprezentować jej zalety oraz sposoby zastosowania praktycznego AI (machine learning), jak i potencjalne wady czy zagrożenia.

Prezentację wzbogacają, oprócz treści merytorycznych, również liczne przykłady z życia różnorodnych firm i organizacji. Wartością dodaną są cytaty (lub video cytaty) wprost od ekspertów – twórców z obszaru AI i machine learning.

Zatarły się granice, co jest ręcznym działaniem człowieka, a co jest automatyzowane. Zdobycze sztucznej inteligencji pozwalają przyspieszać wiele procesów biznesowych. Przypadek Cambridge Analytica i manipulowanie wyborem przy wyborze Prezydenta USA. Jaki ma to wpływ na nasze życie prywatne i zawodowe? Jak sztuczna inteligencja może pomóc w PR i marketingu?

Co to jest AI?
○ Dziedzina informatyki poświęcona opracowaniu maszyn,
○ Metody automatycznego podejmowania decyzji,
○ Symulacja procesów zachodzących w ludzkim mózgu,
○ Słaba vs silna,
○ “Sprzedawaj AI”.

AI (nie) istnieje!
● Machine Learning, co to ?
○ Uczenie nadzorowane,
○ Uczenie nienadzorowane,
○ Uczenie ze wzmocnieniem.
● Zastosowania:
○ Do obserwacji i odtwarzania zależności,
○ Wsparcie ludzi,
○ Uczenia się od człowieka.

Co nam dają maszyny?

● Problemy komunikacyjne, które rozwiązuje AI:
○ Klasyfikacja użytkowników,
○ Segmentacje – indywidualizowane promocje,
○ Optymalizacja lokalizacji punktów sprzedaży, oraz struktury sieci sprzedaży,
○ Wykrywanie anomalii.

PR to funkcja zarządzania – buduje i utrzymuje dobre i korzystne relacje, które mają wpływ na sukces lub porażkę organizacji:
○ rozwiązywanie problemów, jako część planowania strategicznego,
○ dwustronna komunikacja między organizacją a klientem wewnętrznym i zewnętrznym,
○ techniczne zadania takie jak: pisanie komunikatów prasowych, tworzenie baz medialnych.

Po co nam AI w PR?
● Użyteczność AI,
○ Oprogramowanie atrybucyjne,
○ ESG (jak firma wpływa na środowisko) i jego przyszłość.

Dylematy:
● Co może pójść nie tak? Błędy AI z powodu błędnych danych na wejściu,
● Prejudice bias,
● Wyjaśnialność AI,
● Miary sukcesu AI,
● Dylemat wagonika – AI przejmuje kontrolę,
● Jakich jeszcze zagrożeń AI powinniśmy być świadomi? Patrz: Netflix “Social Dilemma” czy chiński “Social Score”.

Na koniec poznaiśmy sase studies: Crowd Ferro – jak określić kondycję roślin/upraw, AraHUB – płać za efektywność.

***

Cyfrowe rewolucje – czyli o tym, jak z pomysłem i skutecznie łączyć edukację z budowaniem wizerunku

Emilia Kasperczak, Ekspert ds. relacji z mediami, mBank

Emilia Kasperczak
Emilia Kasperczak

Dać przedsiębiorcom bezpłatny dostęp do wiedzy, zainspirować, a na koniec przeprowadzić w ich firmach prawdziwą e-transformację. To cele kampanii społecznej mBanku – Cyfrowe Rewolucje. Projekt powstał w odpowiedzi na trudne do przewidzenia i zmieniające rzeczywistość wydarzenia związane z pandemią Covid-19. Prezentacja miała formę case study.

Pandemia wyzwaniem dla MŚP. W czerwcu 2020 roku 46% firm, badanych przez mBank, działało w
ograniczonym zakresie. 71% z nich deklarowało, że chce wejść na rynek e-commerce w ciągu pół roku.

Bariery wejścia do e-commerce wymienianie przez firmy:
inna specyfika działalności niż offline,
– utrudniony kontakt z kupującymi, trudność w pozyskaniu klientów (w tym duża konkurencja),
brak narzędzi technologicznych,
brak specjalistycznej wiedzy.

Kampania społeczna mBanku miała odpowiadać na te wyzwania. mBank chciał pomóc klientom dotkniętym skutkami pandemii.

Cel:
– kampania społeczna Cyfrowe Rewolucje wystartowała w czerwcu 2020 r. w reakcji na pandemię, by pomóc klientom przetrwać i przenieść biznes do internetu,
– mBank to pierwszy internetowy bank w Polsce. Postanowiliśmy wykorzystać swoje doświadczenie i stać się dla firm przewodnikiem po świecie e-commerce.

KPI:
– wygenerowanie dużego ruchu na stronie cyfrowerewolucje.pl: UU, niski współczynnik odrzuceń, długi czas na stronie,
– zachęcenie do udziału w konkursie jak największej liczby firm: liczba zgłoszeń,
– wzmocnienie wizerunku mBanku jako banku dla e-commerce: badania.

Podjęte działania:

  • zbudowanie strony kompendium wiedzy o prowadzeniu biznesu w sieci,
  • kurs e-sprzedaży i baza wiedzy (podzielony na usługi i produkty, z testem wiedzy),
  • webinary (z ekspertami rynku e-commerce),
  • case study firm, które odniosły sukces,
  • konkurs dla przedsiębiorców.
Wielokanałowa komunikacja
Wielokanałowa komunikacja

Plany na 2022 rok:

  • 23 czerwca start z kolejną edycją konkursu,
  • 14/15 września – event o e-commerce połączony z wręczeniem nagród dla laureatów konkursu,
  • kolejne artykuły do bazy wiedzy i case study,
  • podcasty zastąpią wcześniejsze webinary.

***

Influencer marketing vs PR – jak mierzyć efekty kampanii obejmującej różne kanały

Justyna Oracz, Head of Communications, WE!RE FANTASY oraz Damian Wilk, Key Account Manager, WE!RE FANTASY

Justyna Oracz i Damian Wilk
Justyna Oracz i Damian Wilk

W dobie digitalizacji mediów komunikacja PR zmieniła się – nie są to już jednokierunkowe działania lecz wielopoziomowa i wielowątkowa komunikacja na różnych platformach, które wzajemnie się uzupełniają. Na znaczeniu zyskuje influencer marketing, który jest doceniany przez coraz szersze grono speców od komunikacji. Stoimy obecnie przed wyzwaniem, jak skutecznie i efektywnie określać mierzalność kampanii, które obejmują różne kanały komunikacji.

Digitalizacja komunikacji. Nowe obowiązki PR Managerów 21 wieku.
• ciągły rozwój branży e-commerce,
• płynne przenikanie się sfery online i offline,
• dbałość o wizerunek w sieci,
• dobra widoczność w internecie.

Influencer marketing
Influencer marketing

Z danych YouGoc wynika, że 43% użytkowników na 17 badanych rynkach międzynarodowych śledzi obecnie wszelkiego rodzaju influencerów w mediach społecznościowych. Wśród dorosłych w każdym wieku, dane YouGov ujawniają, że
influencerzy zajmujący się żywnością, zdrowiem i celebryci cieszą się największą popularnością na całym świecie (12% lub więcej).

Digital PR to strategia komunikacji, która łączy różne kanały – zarówno tradycyjne jak i cyfrowe, aby maksymalizować dotarcie i dywersyfikować grupę odbiorców.

Najczęściej wykorzystywane formaty komunikacyjne obecnie to:

  • formy video,
  • live,
  • webinary i podcasty,
  • własna strona www,
  • blog firmowy,
  • własne kanały social media,
  • newslettery,
  • obecność w digital mediach, jako eksperci i recenzenci ważnych kwestii,
  • influencer marketing.

Jak mierzyć działania Digital PR? Monitoring takich wskaźników jak:

  • liczba osób, które trafiają na nasze kanały,
  • śledzenie, jak do nas trafiają,
  • aktywność użytkowników na kanałach własnych,
  • poziom zainteresowania i zaangażowania w komunikowanych akcjach
  • liczba przekierowań linków

***

Kiedy sztuczna inteligencja zastąpi PR-owca? 

Olga Sztuba, Communication Manager, Google

Olga Sztuba
Olga Sztuba

A.I., czyli Sztuczna Inteligencja to dziedzina nauki.
Machine learning, czyli uczenie maszynowe to technologia pozwalająca rozwijać SI.

W czasie zdalnego wystąpienia usłyszeliśmy o teraźniejszości sztucznej inteligencji, o tym jak powstaje, gdzie już jest i o czym nie można zapomnieć przy jej tworzeniu: 

  • gdzie wdrażane są działania sztucznej inteligencji na co dzień (Uber, klocki Lego aplikacja, rozwiązania Google w tym tłumacz),
  • problemy, które rozwiązuje AI, z którymi boryka się ludzkość (system Google – powodzie w Indiach i alerty, wysłuchiwanie okrzyków wielorybów, który wykrywa orki i wysyła alerty do statków, algorytm wspierający lekarzy przy badaniu mammografii, autonomiczne samochody, 
  • o czym nie wolno zapomnieć przy projektowaniu sztucznej inteligencji, test moralności maszyny w tym automatycznych pojazdów. 

4 zasady:

● Poszanowania autonomii człowieka
● Zapobiegania szkodom
● Sprawiedliwości
● Wyjaśnialności

7 wymogów:

● Przewodniej i nadzorczej roli człowieka,
● Technicznej solidności i bezpieczeństwa,
● Ochrony prywatności i właściwego zarządzania danymi,
● Przejrzystości,
● Różnorodności, braku dyskryminacji i sprawiedliwości,
● Dobrostanu społecznego i środowiskowego,
● Odpowiedzialności

Google's AI Principles
Google’s AI Principles

***

10 najbardziej typowych błędów popełnianych w pomiarze PR (na przykładach z życia wziętych)

Anna Miotk, Dyrektor ds. komunikacji, PBI

Anna Miotk
Anna Miotk

Mierzenie skuteczności działań public relations ciągle jeszcze sprawia nam kłopoty. Najbardziej widoczne stają się one wtedy, gdy prowadzący działania PR startują w konkursach i próbują wykazać efekty swoich działań. Brak jasno sprecyzowanych celów, pomiar niezgodny z wyznaczonym celem, stosowanie nieadekwatnych wskaźników czy narzędzi pomiaru to tylko kilka powtarzających się problemów. Sam opis zrealizowanego projektu też często nastręcza trudności – wydaje się zrozumiały autorowi, ale jest niejasny dla czytelników. To tylko kilka przykładów wyzwań w komunikacji pomiaru. Jak sobie z nimi poradzić? Poznaliśmy kilka pomysłów.

Założenia pomiaru PR
Założenia pomiaru PR

10 typowych błędów popełnianych w pomiarze PR:

1. Zróbmy coś fajnego

Mechanizm: Kładzenie nacisku na kreatywny aspekt strategii, brak refleksji nad efektami i ich pomiarem.
Efekt: Nie wiadomo, co mierzyć.
Rozwiązanie: Zacząć od kreatywnej strony strategii, a potem dopracować cele i pomiar.

2. Brak danych na wejściu

Mechanizm: Pośpiech, nieumiejętność znalezienia potrzebnych danych.
Efekt: Trudno zaplanować precyzyjny cel działań komunikacyjnych i pomiar. GIGO = śmieci na wejściu, śmieci na wyjściu.
Rozwiązanie: Nauczyć się wyszukiwać dane i informacje. Przemyśleć i doprecyzować strategię w pierwszym sprzyjającym momencie.

3. Nieprecyzyjny cel

Mechanizm: Problem z określeniem, co ma być sukcesem działań PR. Problem z formułowaniem celów. Brak danych na wyjściu.
Efekt: Pojawia się cel wytrych (np. „świadomość marki”).
Rozwiązanie: Powrót do fundamentów czym jest sukces dla zlecającego projekt?. Uzupełnienie wiedzy na temat formułowania celów (zasada SMART). Uzupełnienie danych potrzebnych do określenia mierzalnego celu.

4. Niepodawanie konkretnych efektów

Mechanizm: Brak precyzyjnego celu przekłada się na problem z pomiarem. Brak precyzyjnego opisu pomiaru.
Efekt: Nieprecyzyjnie opisane efekty działań.
Rozwiązanie: Sformułowanie mierzalnych celów (zasada SMART). Dopracowanie opisu efektów.

5. Utarta ścieżka

Mechanizm: Chcemy startować w konkursie więc wysyłamy standardowy raport z działań medialnych.
Efekt: Jest pomiar, brakuje celów i strategii. Przypadkowe mierniki stosowane w pomiarze („kokpit Boeinga”).
Rozwiązanie: Przemyślenie strategii działań. Dopracowanie opisu efektów.

6. Zawsze budujemy świadomość marki

Mechanizm: Brak znajomości modeli pomiaru działań komunikacyjnych. Bezrefleksyjne kopiowanie rozwiązań z reklamy. Nieznajomość pojęcia.
Efekt: Wpisywanie przypadkowych celów do strategii. Pomiar nieadekwatny do założonego celu.
Rozwiązanie: Przemyślenie oczekiwanych efektów i metod ich pomiaru.

7. Publikacje w mediach = świadomość marki

Mechanizm: Brak znajomości modeli pomiaru działań komunikacyjnych.
Efekt: Ocenianie celu przez niepasujący do niego miernik.
Rozwiązanie: Nie zawsze potrzebujesz świadomości marki jako miernika (wystarczy zasięg/dotarcie). Możesz mierzyć wizerunek marki analizując treści w mediach na jej temat (ale pamiętaj, ze pomiar będzie niepełny.

8. Duży zasięg = duży wpływ

Mechanizm: Utożsamianie wpływu z zasięgiem.
Efekt: Ocenianie realizacji celu przez niepasujący do niego miernik.
Rozwiązanie: Uzupełnienie wiedzy na temat mechanizmów wpływu.

9. Kokpit Boeinga

Mechanizm: Chyba zrobiliśmy fajny projekt, trzeba go zgłosić do konkursu.
Efekt: Nadmiar miar. Miary niepasujące do strategii.
Rozwiązanie: Podczas planowania strategii, doprecyzować cele i dobrać do nich odpowiednie miary. Mniej (miar) znaczy więcej.

10. Ekwiwalent reklamowy

Mechanizm: Traktowanie PR jak tańszej wersji reklamy. Brak ugruntowania naukowego.
Efekt: Miara złej jakości. Miara niepasująca do charakteru działań.
Rozwiązanie: Przemyśleć koncepcję usług PR. Przemyśleć cele działań.

Podsumowanie:

  • Przemyśl cel i sformułuj go w mierzalny sposób (zasada SMART),
  • Przemyśl efekt końcowy i zastanów się, jak zmierzysz jego osiągnięcie,
  • Sprawdź, czy wszystkie elementy strategii (analiza, cele biznesowe i komunikacyjne, grupy docelowe, narzędzia, mierniki) są ze sobą spójne.

***

Google prawdę Ci powie, czyli wykorzystanie danych z kanału online w tworzeniu komunikacji dla marek z tzw. branż trudnych. 

Agnieszka Jagusiak, Marketing Manager, Lightscape

Agnieszka Jagusiak
Agnieszka Jagusiak

Case study sektora zarządzania wierzytelnościami

Komunikacja marek czy konkretnych produktów spełniająca swój cel, a która pomijałaby analizowanie potrzeb grup docelowych, obecnie właściwie nie istnieje, a przynajmniej należy uznać, że nie powinna funkcjonować w 2022 roku. Co więcej, nie wystarczy tylko zaprojektować i wdrożyć taką komunikację, by odnosiła sukces. Musi być cały czas poddawana weryfikacji, zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami konsumentów. Istnieją branże, które prawdziwość tej tezy testują na co dzień. Jedną z nich jest branża zarządzania wierzytelnościami. Analiza zapytań pozostawianych przez osoby zadłużone w wyszukiwarce Google, komunikacji w kanale online, która jest udziałem firm antywindykacyjnych szkodzącym dłużnikom, analiza wpisów na forach internetowych dedykowanych zadłużonym konsumentom. To tylko początek listy źródeł danych, które muszą być regularnie weryfikowane przez marki z sektora zarządzania wierzytelnościami. Jak je wykorzystać w efektywnej komunikacji z interesariuszami i w kreowaniu pozytywnego wizerunku windykacji, pokazuje przykład firmy Intrum.

Wyzwania w planowaniu komunikacji dla firm z branży zarządzania wierzytelnościami:

  1. oferowanie produktów/usług, których skuteczność jest odroczona w czasie,
  2. grupa odbiorców/ klientów końcowych jest bardzo zróżnicowana każdy może być osobą zadłużoną,
  3. korona kryzys, post covidowa rzeczywistość („zakopanie windykacji pod ziemię”) i planowane zmiany w prawie,
  4. negatywny wizerunek windykacji, który jest podsycany przez media ––„niewdzięczna” branża.
Rola firm windykacyjnych
Rola firm windykacyjnych

INSIGHT:

  • pozycjonowanie pożądanego przekazu/wartościowych treści wysoko w TOP 10 Google w sposób organiczny!
  • 70 80% internautów ignoruje sponsorowane wyniki wyszukiwania, skupiając się na wynikach organicznych (Search Engine Land),
  • bronimy się przed płatnymi treściami, stosując blokujące wtyczki w Polsce robi to ponad 44% użytkowników sieci ( Hootsuite),
  • długie życie contentu w sieci!

Insight konsumencki to po prostu obserwacja klientów poznanie ich potrzeb, problemów, obaw i pragnień, by trafić do nich z pożądanym przekazem.

Funkcje insightu:
– tworzenie produktu,
– tworzenie/odświeżanie kategorii produktowych,
– identyfikacja marki/ odróżnienie się od konkurencji,
– budowanie autentyczności,
– zmniejszanie dystansu,
– mówienie o tematach trudnych.

Proces projektowania strategii komunikacji
Proces projektowania strategii komunikacji
Skuteczna komunikacja
Skuteczna komunikacja

***

Równość płci, inkluzywność czy przełamywanie tabu – subiektywny przegląd trendów w najlepszych kampaniach Cannes Lions 2021 i nie tylko

Marta Wojciechowska, Senior PR Manager, Nutricia
Marta Wojciechowska
Marta Wojciechowska

Zapoznaliśmy się z najlepszymi kampaniami w podziale na 3 kategori:

Kategoria Równość płci i seksualność

  • MasterCard True Name
  • Libresse Womb Stories
  • Starbucks I am
  • The Bread Exam

Kategoria Środowisko

  • Renault Village Electrique

Kategoria Inkluzywność

  • Unilever Degree Inclusive Deodorant

***

PR + marketing = jak z digitalu wycisnąć jeszcze więcej! Część druga.

Łukasz Majewski, Head of PR & Communications, VMLY&R

Prelegent nie wyraził zgody na upublicznienie prezentacji.

***

To była ostatnia prelekcja IAB HowTo: Boost your digital PR in 2022. Zapraszamy na kolejne edycje i do naszych fotorelacji z pozostałych konferencji z cyklu HowTo.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



21 lutego 2024, Robert Sadowski

Relacja z konferencji IAB HowTo: Efektywne kampanie marketingowe w erze nowych technologii

15 lutego w warszawskim Multikinie Złote Tarasy odbyła się pierwsza w tym roku konferencja z cyklu IAB HowTo. Tym razem połączone siły grup roboczych IAB Polska przedstawiły aktualną wiedzę z zakresu SEM, SEO, mobile marketingu, social mediów, e-PR, content marketingu, influencer marketingu oraz reklamy w modelu programmatic. Wszystko po to, by zwiększyć efektywność w obliczu...

6 grudnia 2023, Robert Sadowski

Kształtowanie przyszłości finansów: wnioski z 14. FinTech & 13. InsurTech Digital Congress

4 grudnia 2023 roku w The Westin Warsaw Hotel odbył się 14. FinTech & 13. InsurTech Digital Congress – wydarzenie gromadzące czołowych ekspertów branż fintech i insurtech. Newspoint był Patronem Medialnym kongresu.

27 listopada 2023, Adriana Baranowska

Fotorelacja z barcampu semWAW

17 listopada 2023 roku na Campusie Google for Startups w Warszawie odbyła się pierwsza edycja semWAW, czyli bliźniaczego semKRK – eventu krakowskiego. Newspoint był patronem medialnym wydarzenia i przygotował fotorelację z wystąpień wszystkich prelegentów.

22 listopada 2023, Robert Sadowski

Relacja z konferencji IAB HowTo: AI Transformation – jak sztuczna inteligencja zmienia Twój biznes

16 listopada 2023 w Multikinie w Złotych Tarasach odbyła się kolejna konferencja z cyklu IAB HowTo. Tym razem poświęcona najnowszym trendom, wymianie wiedzy praktyków, ciekawym case studies, a także aktualnej sytuacji prawnej oraz wpływom AI na branżą reklamową. Newspoint przygotował obszerną fotorelację z wystąpień wszystkich prelegentów.

22 listopada 2023, Robert Sadowski

XVII Smart City Forum – Innowacje, Równość i Zrównoważony Rozwój

20-21 listopada 2023 roku w The Westin Warsaw Hotel odbyło się XVII Smart City Forum – spotkanie włodarzy miast, specjalistów administracji samorządowej oraz przedstawicieli zarządów firm działających w obszarze smart city. Wydarzenie zgromadziło 440 uczestników, którzy wysłuchali debat i wystąpień merytorycznych z udziałem ekspertów w dziedzinie funkcjonowania i rozwoju inteligentnych miast. Newspoint był Patronem Medialnym wydarzenia.