IAB HowTo: Live Commerce, to konferencja w całości poświęcona sprzedaży za pośrednictwem video. Poznaliśmy pomysły i wskazówki na prowadzenie najlepszych Live Sales oraz praktyczne porady i inspiracje na udane i konwertujące streamingi oraz mnóstwo case studies z rynku polskiego i ze świata. Dla wszystkich nieobecnych przygotowaliśmy obszerną relację ze zdjęciami i screenami prezentacji z tej konferencji. Impreza odbyła się w formule online 27 stycznia 2022.
Konferencję otworzył Robert Wielgo, Członek Zarządu IAB Polska.
Pierwszą część wydarzenia poprowadziła Olga Klap-Nowacka, Sales Business Manager, Allegro.pl.
Kolejno zobaczyliśmy następujące prelekcje:
Live Commerce: Rewolucja, która dzieje się na naszych oczach
Filip Iwański, Imagine
E-commerce ma już 40 lat. Na przestrzeni tego czasu zmieniło się wiele. Początek można sobie zobrazować na targowisku za sprzedażą owoców i warzyw w opcji 1:1. Potem były telezakupy Mango – skuteczne narzędzie sprzedażowe – celebryci (m.in. gwiazdy Big Brothera) oferowali produkty w opcji 1:nieskończoności. Można było zadzwonić na infolinie i kupić dany produkt. Dalej weszły aukcje – cena wywoławcza, ktoś przebija i może zakupić wylicytowany przedmiot w opcji 1 do wielu. Potem przyszedł internet. Uczyliśmy się e-zakupów i dodawania do e-koszyka.
Doświadczenia, które wykorzystuje social selling nie są nam obce, znamy je od dawna. Innowacyjna jest technologia, pozwalająca uczestniczyć wszystkim w wydarzeniu.
Teraz nastał czas live selling. Dlaczego klienci go pokochali? Znamy go od lat, umożliwia wchodzenie w interakcje i zadawanie pytań, pozwala dobrze zaprezentować produkt, odpowiada na różne potrzeby klientów. Otrzymujemy możliwość lepszego poznania produktu, doświadczenia są podobne do tych z offline, wyzwala emocje, komentarze, oferta typu tu i teraz, wydarzenie w konkretnym momencie, zniżki podczas live, specjalne okazje, wyprzedaże. Handel na żywo łączy prezentację produktu, jego zakup oraz wymianę informacji między wszystkimi uczestnikami wydarzenia.
Co jest potrzebne, aby live się odbył?
charyzmatyczny prowadzący, ciekawy, duża aura, z szeroką wiedzą; niekoniecznie influencer – chociaż najczęściej takowy bywa zapraszany
produkt w naturalnym środowisku, pytania o produkt
wydarzenie, zapisujemy się na konkretny termin
publiczność
Dlaczego live działa? Covid, nastał dobry timing, więcej działań w online, większa siła nabywcza, nowe i emocjonujące…
Najlepsza porada: trzeba wejść teraz, jeszcze dziś, prawo pierwszeństwa, później będzie trudniej.
***
Social Live Commerce – beyond streaming
Sunil Nair, Facebook
Sunil podzielił przygotowania i prace na livem na 3 etapy:
Pre-Live: Zwiększanie świadomości. Wiedz do kogo mówisz, trzeba zrozumieć publiczność – grupę docelową, prowadzący – ekspert, który zna odpowiedzi na wszystkie pytania. Przygotuj story, liczy się idea, narracja. Naucz się inspirować publiczność, zwiększaj zaangażowanie, przygotuj promocję i teasery.
Live: Angażowanie i zabawa. Poznaj, kiedy twoi fani są najbardziej aktywni, jakie dni tygodnia, godzina i wyznacz właściwy termin. Jak długo ma trwać live? Przeznacz minimum 20 minut, daj kilka minut wstępu zanim przejdziesz do typowej sprzedaży. Jaki format? Najlepszy full screen i zbliżenia na małe przedmioty. Nagradzaj, przygotuj specjalne oferty, zniżki. Nawiązuj relacje z publiką, interakcje, ale pamiętaj „less is more” – upraszczaj, nie piecz wielu pieczeni na jednym ogniu, wszystkiego na raz nie sprzedaż. Oosiadaj plan awaryjny i backup.
Post-Live: Zwiększaj sprzedaż. Live to nie koniec. Co możesz zrobić po live? Twórz content na jego fundamentach i używaj go do wzmocnienia sprzedaży.
IKEA jest otwarta na eksperymenty i testowanie. To pierwsza marka urządzania wnętrz w Polsce. Sprawdzenie rozwiązania live commerce. Live commerce bez ofert specjalnych nie działa lub działa dużo gorzej. Zależało im na poszerzeniu grupy docelowej i dotarciu do nowych osób.
Zakupy na żywo w IKEA:
1 studio
1 kamera
kilka żarówek
1 prowadzący + 1ekspert IKEA (dobór prowadzących osób jest kluczowy – naturalna łatwość komunikacji plus wiedza o produktach)
kilka nieoczywistych produktów (ważne było pokazanie, jak produkty poprawiają / umilają życie)
2 specjalne oferty+ unikalne kody rabatowe (czas zakończenia oferty powinien być późniejszy niż czas live)
dobre chęci
świetna grupa produkcyjna
wsparcie agencyjne
kiedy: poniedziałek – kwiecień/maj 2021
co: 8 odcinków testowych (45-55 minut)
gdzie: Facebook
benefity: testy ofert ograniczonych czasowo
wsparcie: media wew. + zew.
Tematyka odcinków:
produkty, które przydadzą się w każdej kuchni
zaskakująco sprytne rozwiązania
zadbaj o siebie i swoje wnętrze
jak spać, żeby się wyspać
dom pod kontrolą, bez wstawania z fotela
wszystko na swoim miejscu
salon – biurko, kino czy pokój zabaw
Wnioski i rekomendacje:
zawsze miej plan B
przetestuj pełny scenariusz – przejście przez cały scenariusz przed odcinkiem jest obligatoryjne
ustaw stały czas na wdrożenie planu B
przykład „unexpected”: jednym z problemów, z jakimi się spotkali, była zmiana w API Facebooka, w konsekwencji, której API przestało być obsługiwane przez ich aplikację
Live commerce 2.0:
migrująca widownia
produkty dostępne w dostawie kurierem
naturalność prowadzących
następny odcinek
***
Jak Live Commerce z wykorzystaniem Influencera, zwiększa sprzedaż obuwia CCC?
Michał Bednarek i Patryk Zieliński, CCC
Live sale jako punkt strategiczny dla marki CCC:
LIVE SALE RÓŻNE PODEJŚCIA (zależnie od branży)
NOWA STRATEGIA MARKETINGOWA CCC
OMNICHANNEL = słowo klucz, a live sale rozszerza tę strategię
BĄDŹMY TAM, GDZIE NASI ODBIORCY Instagram, live sales
WYBÓR INFLUENCERÓW poprzedzony różnymi testami i analizami
PROMOCJE OGRANICZONE CZASOWO strzał w dziesiątkę dla CCC
INSPIRACJE pokazujemy to, czego chcą odbiorcy, ale też inspirujemy i uczymy trendów
NOWY ASORTYMENT podczas live prezentujemy nowości i top produkty
Jak to działa w CCC?
Najlepsze live sales to:
niemal 3/4 udziału kodu promocyjnego we wszystkich zamówieniach od rozpoczęcia live sale do północy dokładnie 67,78%
ponad 1/3 udziału kodu promocyjnego w zamówieniach za cały dzień dokładnie 38% transakcji
165% więcej sprzedaży w godzinach 18 23.59 w dzień live sale (w porównaniu do tego samego dnia tygodnia, gdy nie prowadzimy sprzedaży live)
Dodatkowo:
wzrost ruchu i zaangażowania na profilu na Instagramie oraz na Facebooku
wzrost liczby followersów oraz ich przepływu, dzięki wsparciu influencerskiemu , bazie CRM oraz promocji wydarzenia – dziennie nawet 400% więcej followersów niż średnia za podobny okres
wyprzedaż niektórych modeli dosłownie do zera już po kilkunastu minutach trwania live!
Pierwszy live sale w CCC:
dwie prowadzące:@szindy oraz @ofeliaigakreft
relacje: dwie przyjaciółki rozmawiają o modzie, wzajemnie polecają sobie produkty i korzystają z atrakcji dostępnych na live sale
atrakcje : wata cukrowa, kolorowe napoje, DJ, przekąski
scenariusz : bardzo dynamiczny, zmienna scenografia
konwencja : kilka wejść z różnym asortymentem i zmiana scenografii w trakcie, budowanie spójnej historii
technicznie : pokazywanie ceny oraz modelu jako pop up podczas live sale element testów
Kolejne live sale to testy, optymalizacje, testy, optymalizacje…
Ostatnie live sale to:
jedna prowadząca: influencerka
gość specjalny: FUZZY (brand hero do kampanii BLACK WEEK)
modelka: influencerka
kod rabatowy: widoczny na ekranie LED oraz na „belce” + przypięty komentarz oraz bieżąca moderacja
live: IG+FB
bieżący kontakt z osobami oglądającymi live + sesja Q&A
prosta scenografia: LED, regały z produktami (brak elementów odwracających uwagę odbiorcy) + mało dynamiczne ruchy kamery
promocja 360 stopni: wykorzystanie niemal wszystkich kanałów (www, aplikacja mobilna, META: Facebook, Instagram, zoptymalizowana baza CRM: SMS, MMS, newsletter oraz paid social , influencerzy
plan promocji: zapowiedź + komunikacja właściwa
Kanały komunikacji digital 360 – BEST TIPS: O jakie nośniki i elementy warto zadbać?
Wybór kanału do prowadzenia live sale: zewnętrzne vs własne
Content organiczny: zapowiedzi od influencerów, spójny KV i hasło, wydarzenie na Facebooku (również wydarzenie live), grafiki, animacje, wideo
Content płatny: karuzele reklamowe, dark posty, promowane zapowiedzi u influencerów, promocja contentu na kanale influencera (cross promocja)
Inspiracje produktowe / Lista zakupów: dedykowane stories lub posty w formie albumu, reklamy z feedem produktowym (np. na bazie listingu produktowego)
Kanały influencerów wspierających live: nie tylko prowadzący/a, ale też inni – niech będzie głośno!
Kilka kreacji w rotacji: niech wygra lepsza / tańsza – Ty zdecyduj
Inne nośniki: TikTok? Pinterest? Zewnętrzna kampania digital?
Nośniki własne: baza CRM [newsletter, sms, mms, push, a może sklepy stacjonarne lub reklama mediabox / radio? zależnie od budżetu, wielkości ecommerce, skali live i atrakcyjności promocji
4 fazy live sale KOMUNIKACJA MARKETINGOWA
FAZA 1 PRZYGOTOWANIE DO LIVE SALE
wybór prowadzącego/prowadzącej decyzja samodzielna vs pytanie odbiorców
wybór tematu, kategorii produktowej, wybór promocji decyzja samodzielna vs pytanie odbiorców
FAZA 2 PROMOCJA LIVE SALE
wykorzystanie wszystkich kanałów digital 360 poprzedni slajd
FAZA 3 LIVE SALE TRWA!
zachęcaj innych do udziału: przykład La Mania – challenge, jeśli będzie Was więcej, powiększamy rabat
przekieruj na odpowiedni listing produktowy, który ułatwi zakupy i zbierze trendy/inspiracje
influencerzy oglądają – niech przypomną o tym na swoich kanałach!
FAZA 4 PO LIVE SALE
podsumowanie (np. Graficzne lub w formie skrótu wideo?), top produkty i inspiracje
podziękowanie za udział od marki + od prowadzącej
pytanie: co dalej? Jak Wam się podobało? Co następne?
Jak robić live sale? LISTA NAJLEPSZYCH PRAKTYK
Zaplanuj! datę, miejsce, scenografię, produkty, kod rabatowy, stabilne połączenie internetowe, muzykę
Wybierz prowadzących! zastanów się, kto najlepiej dotrze do odbiorców lub spytaj ich o zdanie!
Wypromuj! nośniki własne, media społecznościowe, baza CRM, influencerzy
Zadbaj o stylizacje! wygląd osoby prowadzącej, makijaż, światło, refleksy, wygląd tła
Przetestuj! live bardzo profesjonalny, w studio (CCC) czy może live z ręki, z biura, garderoby lub pokoju Influencera
Moderuj odpowiadaj na pytania podczas live na bieżąco lub sesją Q&A
Spytaj odbiorców co im się podoba, co i kogo chcą zobaczyć? To Twoi odbiorcy powiedzą Ci najwięcej!
Próbuj jeśli nie spróbujesz, nie dowiesz się czy live sale to strzał w dziesiątkę w Twojej branży
Optymalizuj patrz na dane, na efekty promocji, na komentarze odbiorców i poprawiaj wyniki
Podsumuj efekty i wyciągnij wnioski na przyszłość i kolejne live sales
***
Popołudniową część konferencji poprowadził Jakub Kozłowski, Performance Marketing Coordinator, Fantasyexpo.
Zobaczyliśmy następujące prelekcje:
Transmisje LIVE. Budowanie relacji z klientami drogerii
Joanna Mierzwa, Cocolita.pl i Agnieszka Kos, Burda Media
Prelegentki nie wyraziły zgody na udostępnienie prezentacji.
***
Live commerce w gamingu
Jakub Kozłowski, Fantasyexpo
Najlepsza platforma dla graczy i gamingu do robienia live streamów to Twitch:
30 mln widzów dziennie (globalnie)
57% widzów w wieku 18-29 lat (Polska)
193 tys. peak widowni w 2021 r. Xayoo_ (Polska)
Gracze oglądają jak inni grają, wspierają streamerów, oglądają livy… Poznaliśmy, jak może się odbywać komunikacja marek w live na Twitchu oraz jak wejść w gaming i esport.
Dlaczego gaming?
76% to liczba osób deklarujących się jako gracze w grupie wiekowej 15-65
84% graczy w Polsce pozytywnie ocenia swoją sytuację finansową
$85 to przeciętne wydatki gracza w Fortnite
wartość polskiego rynku gier to 2,23 mld PLN (2019)
Gaming to streamerzy, gracze, fani e-sportu, wydawcy gier, influencerzy, youtuberzy.
E-sport to zawodnicy, ligi, turnieje, drużyny i organizacje.
Na koniec poznaliśmy kilka ciekawych case study marek, które już pokazały się na Twitchu: Uber eats, KFC, Logitech, Vans.
Dobre praktyki live na Twitchu:
dedykowany produkt, limitowana oferta
odpowiedni dobór streamera
promocja wydarzenia
naturalne lokowanie produktu
łatwy zakup
nowatorskie rozwiązania
***
Czy umiemy już w live commerce?
Piotr Friedberg, VMLY&R
Lice commerce nie jest wcale takie proste dla marketerów zachodnich i polskich. Nie jesteśmy gotowi robić tego w taki sposób, jak w Chinach czy na Dalekim Wschodzie i osiągać tak spektakularnych wyników. Jest to ogromne wyzwanie i naprawdę trudna sprawa.
Trzeba produkować bardzo dużo contentu i zainwestować niemałe budżety. Streaming puszczany jest tam niemalże w trybie ciągłym przez większość dnia. Live commerce w Chinach funkcjonuje w ramach marketplace. To oołączenie rozrywki, zakupów i rekomendacji. Ogromne znaczenia odgrywa charyzma, autentyczność i zaufanie do prezentera.
Nie mamy jeszcze takich platform łączących live sale i marketplace.
W Europie streamujemy:
social media
marketplace (początki)
własna strona www /e-commerce
Czy jest złoty środek, jak nie przesadzić z kosztami i mieć dobre wyniki i konwersje oraz profesjonalną produkcję? Zaproś własnych sprzedawców. Każdy sprzedawca może stać się celebrytą live commerce. Poznaliśmy 3 case study takiego rozwiązania: Kjell & Company, IKEA zakupy na żywo, Allego live streaming.
Jak się przygotować do live:
Zaangażuj swoich sprzedawców. To oni mają największą wiedzę na temat produktów i klientów, mają z nimi do czynienia na co dzień, są przygotowani na trudne pytania. Liczy się autentyczność i eksperckość.
Oferty specjalne. Duże rabaty i ograniczony czas wpływają na szybkie podejmowanie decyzji. Przeceny, ograniczona liczba produktów, ograniczony czas promocji, benefit za zakup większej ilości sztuk, itd.
Prezentuj produkty. Pokazuj, obracaj, włączaj, wyłączaj, a nawet coś zepsuj … Twórz “namacalne” doświadczenie. Odpowiadaj na pytania, bądź szczery!
Przygotuj się. Improwizacja ma swoje granice… Zaplanuj scenariusz streamingu, zrób próbę, sprawdź działanie produktów, przygotuj się do odpowiedzi na trudne pytania.
Skalowalna, tania produkcja. To nie jest produkcja spotu reklamowego. Zrób to efektywnie i szybko. Wypracuj powtarzalny schemat.
Zadbaj o workflow i obsadzenie ról. Zaplecze ma ogromne znaczenie: edytor / reżyser, moderacja i selekcja treści dla prowadzącego, podgląd na pytania dla prowadzącego, itd.
15 lutego w warszawskim Multikinie Złote Tarasy odbyła się pierwsza w tym roku konferencja z cyklu IAB HowTo. Tym razem połączone siły grup roboczych IAB Polska przedstawiły aktualną wiedzę z zakresu SEM, SEO, mobile marketingu, social mediów, e-PR, content marketingu, influencer marketingu oraz reklamy w modelu programmatic. Wszystko po to, by zwiększyć efektywność w obliczu...
4 grudnia 2023 roku w The Westin Warsaw Hotel odbył się 14. FinTech & 13. InsurTech Digital Congress – wydarzenie gromadzące czołowych ekspertów branż fintech i insurtech. Newspoint był Patronem Medialnym kongresu.
17 listopada 2023 roku na Campusie Google for Startups w Warszawie odbyła się pierwsza edycja semWAW, czyli bliźniaczego semKRK – eventu krakowskiego. Newspoint był patronem medialnym wydarzenia i przygotował fotorelację z wystąpień wszystkich prelegentów.
16 listopada 2023 w Multikinie w Złotych Tarasach odbyła się kolejna konferencja z cyklu IAB HowTo. Tym razem poświęcona najnowszym trendom, wymianie wiedzy praktyków, ciekawym case studies, a także aktualnej sytuacji prawnej oraz wpływom AI na branżą reklamową. Newspoint przygotował obszerną fotorelację z wystąpień wszystkich prelegentów.
20-21 listopada 2023 roku w The Westin Warsaw Hotel odbyło się XVII Smart City Forum – spotkanie włodarzy miast, specjalistów administracji samorządowej oraz przedstawicieli zarządów firm działających w obszarze smart city. Wydarzenie zgromadziło 440 uczestników, którzy wysłuchali debat i wystąpień merytorycznych z udziałem ekspertów w dziedzinie funkcjonowania i rozwoju inteligentnych miast. Newspoint był Patronem Medialnym wydarzenia.