Relacja z konferencji IAB HowTo: WTF is digital OOH?

9 maja 2023, Robert Sadowski

26 kwietnia 2023 roku w Warszawie odbyła się pierwsza konferencja z cyklu IAB HowTo, której tematem przewodnim był Digital Out of Home. Dowiedzieliśmy się czym jest DOOH, gdzie można go znaleźć, jak wyglądają ekrany, jak można kupować kampanie, do kogo dociera i jak można go wykorzystać w swoich kampaniach reklamowych. Newspoint przygotował obszerną fotorelację z wystąpień prelegentów.

Konferencję otworzyła Anna Garwolińska, Dyrektor ds. Inicjatyw i Relacji Członkowskich w IAB Polska.

Wydarzenie poprowadzili Andrzej Słomka, Dyrektor Zarządzający, Jet Line i Piotr Luberadzki, Członek Zarządu, Dyrektor Sprzedaży, Synergic.

Na IAB HowTo Digital Out of HomeKlasyczna Konferencja o Cyfrowym Medium wysłuchaliśmy następujących prelekcji:

Wszystko co musicie wiedzieć o Digital Out of Home… na początek.

Radosław Gołąb, Dyrektor ds. rozwoju oferty Digital, AMS S.A.

Radosław Gołąb

Digital Out of Home to jedno z najmłodszych mediów na rynku reklamowym, ale światowe trendy nie pozostawiają złudzeń, czeka nas dynamiczny wzrost wydatków reklamowych w tym segmencie. Zobaczyliśmy jak wygląda Digital Out of Home w Polsce oraz jak można wykorzystać jego ogromne możliwości.

Mapa nośników DOOH

Potencjał rynku to 100 000 ekranów w całej Polsce.

Globalne wydatki na DOOH
Udział DOOH w OOH

DOOH w Polsce to ok. 19,3%.

Dlaczego Digital Out of Home?

  • Planowanie kampanii w krótkich terminach
  • Możliwość dostosowania kreacji do warunków (np. pogoda)
  • Dowolna długość kampanii
  • Elastyczność!
  • Dynamiczne kreacje. Możliwość użycia wideo

Jak kupić reklamę Digital Out of Home?

  • Zakup bezpośredni
  • Zakup programatyczny

Jakie są kluczowe parametry kampanii?

  • Termin
  • Zasięg
  • Budżet
  • Liczba emisji
  • Grupa docelowa

Rozliczenie kampanii Digital Out of Home?
Podstawową jednostką jest emisja / wyświetlenie reklamy
ONE to MANY – jedna emisja trafia do wielu odbiorców

Źródła danych:
Dane od niezależnych firm badawczych
Dane od firm monitorujących ruch
Dane pozyskiwane za pomocą sensorów

Co w przyszłości?
Nowe waluty na rynku
CPM DOOH Rozliczenie za liczbę emisji
Rozliczenie za widownię

***

Digital Out of Home a Digital. Wita się z gąską czy to już jedność?

Dorota Tymińska, CEO, ABi Media Holdings i Maksym Zakharko, Chief Marketing&Technology Officer, ABi Media Holdings

Dorota Tymińska i Maksym Zakharko


Digital Out of Home a Digital – wskazania, co łączy, a co jeszcze dzieli. Technologie w zbieraniu danych i dalszym wykorzystaniu w kampaniach dają szanse na lepsze dotarcie do wybranej target grupy. W czasie prelekcji zobaczyliśmy, jak w holistyczny sposób łączyć kampanie wizerunkowo – zasięgowe z kampaniami performance Digital Out of Home i Digital.

Podobieństwa DOOH, a Online
Różnice DOOH, a Online

Budżet jest w offline, a ma być w online. To ważne.

Dlaczego Digital Out Of Home jest Digital? Rozważmy kwestie:
Ekran?
Elastyczność?
Dynamiczność?
Interaktywność?

Raportowanie DOOH bez Technologii Digital:

  • Podstawowe
  • Materiał Reklamowy (która kreacja)
  • Lokalizacja (w jakiej lokalizacji)
  • Czas (kiedy wyświetlona)
  • Widownia (ile osób mogło zobaczyć – na podstawie danych deklaratywnych, na przykład ZTM, ZDM, GDDKiA, inne badania ruchu, etc.)
  • Dane sprzedażowe
  • Ankietowanie

Raportowanie DOOH z Technologią Digital

  • Computer Vision
  • Mobile Location Data
  • GPS
  • Cellular
  • Wi-Fi
  • Bid Stream
  • Bluetooth
  • Beacon
  • QR/ Dedykowany URL
  • Zasięg
  • Dwell Time
  • Demografia
  • Zaangażowanie
  • Konwersja
  • Footfall

Digital + OOH = DOOH

Raportowanie

Dlaczego Digital Out Of Home jest Digital?

  • Ekran
  • Elastyczność
  • Dynamiczność
  • Interaktywność
  • Dokładne raportowanie
  • Możliwość targetowania
  • Możliwość głębokiej analizy
  • 1 kreacja dla DOOH oraz Reklamy Online
  • Kontynuacja w Internecie (Device ID) + omnichannel SMS/MMS/Push

***

Kontekst miejsca, czasu i treści, czyli wewnętrzna komunikacja na nośnikach cyfrowych.

Joanna Pełech-Mikulska, Media Director, Blue Eyes Media Sp. z o.o.

Joanna Pełech-Mikulska


Prezentacja o tym, że spersonalizowane reklamy szybciej i celniej trafiają do potencjalnego nabywcy, a cyfrowa reklama wewnętrzna posiada jedną z najbardziej imponujących i ekscytujących cech, czyli możliwość dopasowania kreacji do kontekstu. Potrafi wykorzystać fizyczne środowisko/lokalizację w ramach kampanii reklamowej. Posiada zdolność przystosowania się do potrzeb określonego klienta w określonym miejscu.

***

Ile wart jest rynek Digital Out of Home i skąd to wiemy.

Marcin Gerc, Managing Director, Kantar Media i Magdalena Mussmann, Head of Offline non-TV Investment, dentsu Polska

Marcin Gerc i Magdalena Mussmann


Digital Out of Home to najszybciej rosnący segment w reklamie Out of Home. Naturalną potrzebą rynku było monitorowanie wydatków na Digital OOH i możliwość odniesienia ich do wydatków na inne media. Oto, co wydarzyło się w ostatnim roku, jakie korzyści przyniosło rynkowi i jakie niesie ze sobą konsekwencje.

Jak Kantar zbiera dane DOOH:

  • Raporty deklaratywne
  • Reklamy komercyjne
  • Reklamy autopromocyjne
  • Raporty emisyjne są przygotowywane i dostarczane przynajmniej raz w miesiącu do 15 dnia
    miesiąca następującego po monitorowanym
  • Monitoring zapoczątkowany w 2019 ze Screen Network
  • W kolejnych latach dołączyły kolejne firmy AMS, CCP oraz Business Consulting

Co zawiera raport:

  • data rozpoczęcia emisji (ekspozycji reklamy)
  • okres emisji (ekspozycji) reklamy
  • unikalny identyfikator reklamy
  • reklamodawca
  • brand
  • subbrand
  • koszt reklamy w PLN (wg. cennika, bez rabatów)

Dodatkowe informacje, w przyszłości:

  • lokalizacja nośnika – miasto
  • format nośnika (ekranu)
  • typ reklamy np. spot, plansza (statyczna)
  • długość pojedynczej emisji (ekspozycji) reklamy np. 10s, 30s
  • sieć nośników indoorowych np. PKP, Carrefour, Media Markt, itd

Nieskończone możliwości analiz:

  • Poszczególnych wydatków konkurentów danego Reklamodawcy
  • Całych strategii mediowych konkurentów danego Reklamodawcy
  • Do przygotowania tzw. „Landscape” rynku reklamowego
  • Do zestawiania danych o wydatkach vs sprzedaż lub znajomość marki
  • Do potrzeb przetargowych – analizy wydatków Reklamodawcy, którego dotyczy przetarg oraz jego
    konkurentów

***

Retargeting OOH, czyli jak łączyć kampanie mobile z kampaniami Out of Home.

Piotr Zagórski, CEO, retargetingOOH.com

Piotr Zagórski


Dwa wydawało by się oddzielne światy jakimi jest reklama mobilna oraz reklama Out of Home wbrew pozorom mają ze sobą bardzo wiele wspólnego. Rozwiązania mobilne pozwalają skutecznie docierać do użytkowników, którzy mieli wcześniej kontakt z kampanią realizowaną na nośnikach out of home. Dodatkowe opcje targetowań pozwalają bardzo precyzyjnie docierać do użytkowników należących do target grupy klienta.

DNA skutecznej komunikacji

Jak działa kampania retargetingowa OOH?

  • Jest kampania OOH (lokalizacje GPS),
  • Budujemy bazę w trybie live zawężając do osób kluczowych dla marki wśród tych, które znalazły się w zasięgu kampanii OOH (dane GPS z aplikacji, demografia, używanie aplikacji, język, inne),
  • Emitujemy reklamę na mobile’u do nich, podtrzymując komunikację, gdy wyjdą z zasięgu OOH (powierzchnie reklamowe w aplikacjach),
  • Emisja display lub video z modelem efektywnościowym (display CPC, video cCPM).

Gdzie pojawia się efekt synergii OOH i digitalu?
Utrzymanie komunikacji z odbiorcami poza zasięgiem OOH. Zwiększenie frequency i SoV wśród odbiorców.

6 x MUST HAVE kampanii retargetingowych OOH

1. Maksymalny potencjał zasięgowy wśród konsumentów (inaczej to tylko wisienka na torcie).

2. Odległość max 20 metrów promienia

3. Zawężenie komunikacji do grupy docelowej marki
Możliwe targetowania:

  • Odwiedzane lokalizacje (z precyzją
    do ok. 3-5 m),
  • Używane aplikacje mobilne,
  • Płeć,
  • Wiek,
  • Operator komunikacyjny,
  • Producent telefonu.

4. Model płatności za zainteresowanie odbiorcy

5. Jakość i optymalizacja
-viewability (display 85-90%),
-VTR video (75-90%),
-CTR (display 2-10%, video 3-11%),
-kontrola antybotowa (<5%),
-brak look-a-likeów,
-brak cappingu.

6. Analizy map cieplnych

***

3D DOOH. Jak marki przyciągają uwagę odbiorców dzięki spektakularnej cyfrowej reklamie zewnętrznej.

Damian Rezner, Dyrektor Operacyjny, Screen Network

Damian Rezner


W 2022 roku reklama Digital Out-of-Home zatarła kolejną granicę, pomiędzy realną i wirtualną rzeczywistością oferując możliwość wyświetlenia anamorficznych iluzji #3D na płaskich powierzchniach. Dzięki technologii przestrzeń miejska na całym świecie eksplodowała feerią zaawansowanych i angażujących reklam przyciągających uwagę na niespotykaną dotąd skalę. W trakcie prezentacji przedstawiono najlepsze przykłady realizacji z Polski i ze świata oraz na co zwrócić uwagę tworząc animacje 3D dla klientów.

Film „Powrót do przyszłości”, co się sprawdziło?

  • Biometria
  • Multiscreening
  • VR

ANAMORFICZNE 3D to iluzja optyczna, gdzie proporcje obrazu zostały zniekształcone za pomocą odpowiedniego zrzutowania perspektywicznego.
Anamorficzne 3D – to kwestia perspektywy.

DIGITAL OOH to nowe lepsze „płótno”.
Łączące spektakularne ekrany cyfrowe z modelowaniem obiektów znanym z gier komputerowych dające markom niesamowite możliwości reklamowe.

3D BUDUJE MARKĘ
Reklamy skutecznie budują rozpoznawalność reklamowanej marki i wzmacniają zapamiętywanie oraz windują postrzeganie prezentowanych produktów.

Animacja 3D oglądana z określonego punktu sprawia wrażenie wyjeżdżania poza obrys ekranu. Iluzja na ekranach narożnych działa skuteczniej i jest lepiej odbierana przez ludzkie oko.

Badania – reklama 3D vs reklama 2D

***

Streets are new newsfeed, czyli czym żyją ulice?

Agnieszka Maszewska, Szefowa marketingu i komunikacji, Jet Line i Aleksandra Derc, Dyrektorka Marketingu i Komunikacji Społecznej, Warexpo

Agnieszka Maszewska i Aleksandra Derc

Na podstawie kilku kampanii i akcji NGO i aktywistów poznaliśmy tematy, którymi żyją ulice. Główne tezy:

• jak to, co naprawdę ważnego dzieje się między ludźmi i dla ludzi funkcjonuje w przestrzeni

• kto, do kogo i jak mówi o tematach ważnych, trudnych i rzadziej spotykanych w OOH

Teza 1.
Informacje wpływają na nasze życie.

Teza 2.
Nasze życie wpływa na informacje.

Teza 3.
Żyjemy w podzielonym świecie. Marki chcą? muszą? powinny? angażować się ponieważ seks w reklamie już nie sprzedaje, przyszedł czas na aktywność.

Teza 4.
Podzielony świat zaprasza do uznania różnych perspektyw. Przestrzeń jest jedna.

***

Smart City: jak cyfrowa reklama zewnętrzna poprawia komunikację współczesnych miast.

Maciej Paciorek, Dyrektor Sprzedaży, Screen Network

Maciej Paciorek


Nowoczesna cyfrowa reklama zewnętrzna pomaga miastom docierać do mieszkańców z właściwym komunikatem we właściwym momencie. Na całym świecie ekrany są coraz częściej wykorzystywane do celów informacyjnych, ostrzegawczych oraz edukacyjnych. W tracie prezentacji opowiem o najciekawszych rozwiązaniach pokazujących skuteczność ekranów cyfrowych w kontekście komunikacji z mieszkańcami nowoczesnego Smart City.

Ekrany cyfrowe to skuteczne narzędzie umożliwiające komunikację pomiędzy miastem i osobami przebywającymi Out of Home. Ekrany wykorzystywane są do celów informacyjnych, ostrzegawczych, edukacyjnych oraz reklamowych.

Digital OOH to inteligentna technologia

Digital OOH dociera z komunikatem we właściwym momencie dzięki danym. Miasta na całym świecie stawiają na Digital OOH. Ekrany zmieniają na lepsze ich krajobraz. Są podstawą miejskiej komunikacji społecznej. Ostrzegają o zagrożeniach. Pomagają miejskim placówkom. Wspierają instytucje kultury. Oferują pojemną i estetyczną technologię, która aktywizuje mieszkańców miasta. Zwraca uwagę na ważne wydarzenia. Wspiera ekologię i buduje pozytywne emocje. Ekrany wspierają bezpieczeństwo na drogach.

Ekrany to atrakcje turystyczne

Na koniec poznaliśmy przykłady wykorzystania ekranów w Polsce i na świecie.

***

Dla tych, którzy wrócili z lunchu na czas. Czego możecie wymagać od operatora cyfrowej reklamy zewnętrznej?


Tomasz Bukowski, Senior Sales Manager, Samsung Electronics Polska

Tomasz Bukowski

Menedżerze marketingu, planowania, kreatywny dyrektorze, dyrektorze odpowiedzialny za markę lub produkt, osobo otwarta na nowe trendy. Pukają do Twych drzwi dostawcy out of home, bądź wymagający!
Chciej jakości wyświetlanego obrazu- rozdzielczości, kontrastu, jasności dopasowującej się do otoczenia, synchronizacji wyświetlanych treści, koloru zgodnego z brandbookiem.

Prezentacja o nowościach technologicznych na rynku out of home, oraz o tym czego marka Samsung wymaga od operatorów.

Czego wymagać od DOOH?

  • Wyjścia poza utarte ścieżki
  • Adaptowania się do środowiska
  • Komplementarności
  • Wpływu na społeczność
  • Jakości nośnika
  • Policzalności
Policzalność

***

Digital Out Of Home wreszcie policzalny.

Grzegorz Śliwa, Dyrektor Zarządzający, AraHUB sp. z o.o.

Grzegorz Śliwa

Dostarczanie wiarygodnych i użytecznych danych:

Pozyskiwanie danych


Co powoduje brak danych?
• brak wiedzy do kogo kierujemy przekaz
• brak możliwości doboru odpowiedniego przekazu do grupy docelowej
• brak możliwości odpowiedniego zaplanowania wydatków kampanii
• brak możliwości rozliczenia kampanii od efektów

Możliwość dostosowania przekazu reklamowego w zależności od widowni, która znajduje się w zasięgu nośnika

  • liczenie widowni w danej lokalizacji
  • liczenie widowni konkretnego spotu
  • rozróżnianie atrybutów (płeć, wiek)
  • liczenie pojazdów
  • działanie w czasie rzeczywistym
  • czas spędzony przez widza w danej strefie
  • ścieżki poruszania się widza
  • predykcja widowni
  • zaawansowana analityka

Wyzwania

  • immersja
  • dokładność danych
  • RODO – kluczowy aspekt bezpieczeństwa danych
  • real time
  • możliwość dostosowania przekazu

RODO
obszar w zasięgu urządzenia ->
sensor (niszczący obraz) ->
obraz nieczytelny ->
algorytm ->
wartościowe informacje o obrazie

Dlaczego dane są tak istotne?

  • predykcja → do kogo kierujemy kampanię
  • real time
  • eliminowanie sztucznych statystyk
  • dostosowanie budżetu → planowanie wydatków
  • rozliczanie od efektu

Technologia zmienia wszystko i daje ogromne możliwości, takie jak targetowanie kampanii.

***

Dostępne metody lokalizowania użytkowników przy nośnikach outdoorowych.

Grzegorz Marczak, Sales Director CE, Hybrid AdTech Sp. z o.o.

Grzegorz Marczak


Poznaliśmy przykłady realizacji kampanii kierunkowych OOH/DOOH z kampaniami digital programmatic na podstawie przykładów kampanii z Polski oraz Niemiec oraz omówienie dostępnych możliwości lokalizowania użytkowników w internecie.

1. Jak znaleźć właściwą target grupę?

Trzy metody lokalizowania ID reklamowego
– SDK
– WiFi
– Bid request

Jeden spójny ekosystem:

Zaplanuj
Zbierz dane z określonych miejsc w jednym Data Center
Realizuj
Optymalizuj kampanię w DSP na wskazanych flightach
Raportuj
Wyciągnij wnioski z rozbudowanego raportowania włącznie z konwersjami online 2 offline

2. Jak wykorzystać technologię?

Wiele platform DSP – podobne rozwiązania

Supergeo: technologia umożliwia wyświetlanie reklam użytkownikom znajdującym się w określonym promieniu od wskazanych przez klienta / dostawcy outdoor lokalizacji.

Geofencing: w Data Center można zapamiętać ID reklamowe użytkowników odwiedzających wskazane miejsca by następnie wyświetlić im kampanię reklamową.

Nośniki kierunkowe

3. Interakcja

4. Programmatic DOOH

  • Nowy sposób zakupu DOOH
  • Automatyzacja procesu zakupu i sprzedaży
  • Zakup przestrzeni reklamowej w czasie rzeczywistym
  • Decyzje dotyczące zakupu reklam podejmowane są automatycznie na podstawie danych i algorytmów
  • Bardziej precyzyjne i efektywne dotarcie do grupy docelowej
  • Personalizacja przekazu reklamowego na podstawie kontekstu i warunków atmosferycznych w danym miejscu i czasie

Wyzwania dla dostawców w Polsce – jak to działa w Europie?

  • Stworzenie SSP czyli cyfrowego zarządzania treścią i reklamą
  • Wdrożenie zrozumiałej waluty – CPM / CPV
  • Skąd dane o zasięgu?
  • Ograniczenie dostępności oferty
  • Wdrożenie protokołu RTB

***

Proces planowania kampanii DOOH z perspektywy domu mediowego.

Piotr Boguta, Senior Communication Planner, Value Media i Sebastian Ładosz, Senior Programmatic Specialist, Sales Tube

Piotr Boguta i Sebastian Ładosz


Prezentacja, o czym pamiętać na każdym z etapów, aby kampania przyniosła jak najlepsze rezultaty. Dlaczego warto grać do jednej bramki na przykładzie promocji gier planszowych Trefla.

DOOH w Media Planach
Jakość ekranów
Innowacyjne rozwiązania
Atrakcyjne lokalizacje
Automatyzacja zakupu

Jakość i lokalizacje się zmieniają. Jak rynek DOOH może wyglądać w przyszłości?

Proces planowania kampanii DOOH – o czym pamiętać na każdym z etapów?

  1. Brief
  2. Zakup
  3. Kreacja
  4. Wyniki
Klient na rynku DOOH

Case marki Trefl
Produkt: Gry towarzyskie Po prostu P
Timing: 1-8.04 (tydzień przed Wielkanocą)
Grupa celowa: osoby szukające prezentu na ostatnią chwilę
Cel: wzrost sprzedaży w sklepach Empik

Jak proces zakupu kampanii wygląda oczami specjalisty?

3 proste kroki:

  • Edycja kampanii
  • Wybór nośników
  • Wgranie kreacji

Kontrola kampanii w czasie rzeczywistym. CPM w digitalu to nie to samo co w DOOH. Kluczowa rola kreacji w kampaniach DOOH.

Na co zwrócić uwagę?
Efekt synergii – nawiązanie do kampanii
Specyfika nośnika – krótki kontakt z reklamą

Wyniki kampanii – Badanie AMS OOH Recognition, kluczowe wnioski:

Aż 71% respondentom podobała się reklama.
Co trzecia osoba (32%) widziała reklamę Trefla.
Wzrost rozważania zakupu po kampanii DOOH o 25%.

***

Korzyści z integracji AI w DOOH – precyzyjne targetowanie i rozliczanie kampanii według rzeczywistych danych o obejrzeniach na żywo, trendy i możliwości.

Tomasz Solecki, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu WiseGlass i Adam Wojdyło, Trade Marketing & Sales Manager, WiseGlass

Adam Wojdyło i Tomasz Solecki

Po co nam inteligentne DOOH?
39% konsumentów aktywnie stara się spędzać mniej czasu na swoich telefonach, PC lub TV, a 62% często pomija reklamy z powodu wypalenia cyfrowego.

Po co nam inteligentne DOOH?
Po co nam inteligentne DOOH?

Kampania wspierana przez AI by ChatGPT:

  • Targetowanie
  • Personalizacja
  • Interaktywność
  • Optymalizacja
  • Synergia

Aspekty, które należy uwzględnić:

  • Retargetting
  • Programmatic
  • One to many i one to one
  • Personalizacja
  • AR + VR + MR
  • webAR
  • XR track EyeTrack
  • HandTrack
  • Internet of Things
  • Smart Screens
  • Data Merging Omnichannel
  • Pomiary parametrów
  • Deep learning vs Machine learning
  • Triggering
  • Dynamic DOOH
  • Reklama kontekstowa

Jak to zmierzyć?

  • Czas patrzenia odbiorcy
  • Czas wyświetlania skorelowany ze statystykami ruchu
  • Pomiar obecności urządzeniem zewnętrznym
  • Ilość urządzeń w pobliżu
  • Ekstrapolowany jednorazowy pomiar wspomagany komputerowo

Następnie poznaliśmy przykłady takich kampanii.

DOOH – wczoraj i jutro

Interaktywne DOOH generuje dwa razy więcej konwersji niż statyczne reklamy i ma o 21% dłuższy czas przywiązania uwagi w stosunku do statycznych form. Widzowie spędzają o 50% więcej czasu na oglądaniu reklam interaktywnych niż statycznych. Interaktywne nośniki są także o 52% bardziej skuteczne w budowaniu świadomości marki.


***

Digitalizacja w reklamie OOH perspektywą na lepszą komunikację z konsumentem – czyli o tym jaką szansę dostają agencje kreatywne przy tworzeniu skutecznych kreacji.

Piotr Luberadzki, Członek Zarządu, Dyrektor Sprzedaży, Synergic

Piotr Luberadzki

DOOH to nadal reklama zewnętrzna, zatem z uwagi na specyfikę jej konsumpcji należy właściwie i świadomie przygotować materiał ekspozycyjny. Zwartość, czytelność, kolorystyka jako kluczowe kwestie dotyczące budowy i efektywności layoutu. Wskazanie na różnice między dobrą i złą kreacją. Jak zarządzić kontentem, żeby był dobrze i efektywnie odebrany.

W reklamie zewnętrznej, podobnie jak innych mediach, teoretycznie dostawca odpowiada za połowę sukcesu… Dlaczego?

Zajmujemy się planowaniem zasięgu bez wzglądu na to, czy jest to zasięg przygotowywany w tradycyjny czy nowoczesny sposób tj. z użyciem nowoczesnych narzędzi planowania.

Druga, a może pierwsza połowa sukcesu, to kreacja , która w przypadku Digital OOH ma szczególne znaczenie. Dlatego świadomi tego faktu i poczuwając się do odpowiedzialności, zapraszamy na tą cześć prezentacji!

Plakat

Dobrze zaprojektowany plakat potrafi zostać w pamięci na lata i wpłynąć na zachowanie odbiorców. Podstawowym celem tej formy sztuki użytkowej jest przyciągnięcie spojrzeń potencjalnych klientów, poinformowanie o produkcie, a przede wszystkim wzbudzenie potrzeby posiadania usługi, rzeczy przedstawionej w reklamie.

Dobry plakat, choć wydaje się to oczywiste, to niełatwa sztuka oparta na metaforze, symbolu, absurdzie czy też zaskakującym żarcie. Jeden obraz za 1000 słów jak powiedział klasyk!

ZASADY PROJEKTOWANIA PLAKATU REKLAMOWEGO
wg. Davida Bernsteina (David Bernstein uznawany jest za jeden z największych autorytetów w dziedzinie marketingu. Swoją pracę w sektorze reklamowym rozpoczął po ukończeniu Uniwersytetu w Oxfordzie. David Bernstein zajmował się copywritingiem , produkcją reklam telewizyjnych oraz tworzeniem kreatywnych kampanii. Opracował on również najważniejsze zasady projektowania plakatu Fox360).

1. Prostota to podstawa
Pożegnaj wymyślne, barokowe wzory. Postaw na prostotę zarówno jeśli chodzi o przygotowywanie ilustracji, jak i haseł reklamowych . Podpatruj mistrzów, ale pamiętaj o tym, by ostatecznie postawić na własną twórczość.

2. Jeden dominujący element, czyli mniej znaczy więcej
Projektując plakat, skup się na tym, by wyodrębnić jeden element, który będzie dominował nad resztą. Doświadczony twórca może po kusić się o połączenie ze sobą dwóch mocnych elementów.

3. Śmiało! Śmiało! Niech błyszczy!
Bilbordy i reklamy to nie miejsce na niedopowiedzenia. Tu trzeba błyszczeć, rzucać się w oczy! Dlatego postaw na mocne akcenty, które będą wyróżniać Ciebie i Twoją markę. Twoim mocnym akcentem może być kontrowersyjne hasło, zaskakujący obrazek czy też nietypowe połączenie kolorów. Co wybi erz esz, zależy od Ciebie. Pamiętaj, żeby zawsze zachować umiar.

4. Dwa punkty dla tekstu
Dobre, chwytliwe hasło to za mało. Ważne jest także jego odpowiednie wizualne przedstawienie. Cóż nam z hasła, które jest niewidoczne? Zatem konstruując plakat, pamiętaj o tym, by tekst był łatwo zauważalny. Zbyt agresywne tło, za małe odstępy między literami, delikatna czcionka mogą spowodować, że tekst nie będzie czytelny dla Twoich potencjalnych klientów.

5. Nie wpuszczaj klienta w maliny
Za dużo tekstu może spowodować efekt odwrotny od zamierzonego, ponieważ „czytelnik” Twojej reklamy może zwyczajnie zagubić się w gąszczu wiadomości.
Nawet najlepiej zaprojektowany plakat nie obroni się jeśli nie będzie zawierać treści informacyjnej. Tworząc hasło, które umi eśc isz na plakacie kieruj się prostą zasadą: „Minimum słów, maksimum treści”. To oznacza, że hasło reklamowe powinno być krótkie, proste, a jednocześnie chwytliwe, by łat wo zapadało w pamięć odbiorcy.

6. Więcej odwagi z kolorami
Czy kolor na plakacie obroni się sam? Oczywiście, jeśli znajdzie się w duecie z inną barwą i to najlepiej kontrastującą. Plakat to Twoja wizytówka. Tu nie ma miejsca na niuanse. Postaw na dwa kolory, które ze sobą mocno kontrastują. W ten sposób zyskasz uwagę Twojego odbiorcy… przynajmniej na kilka sekund.

7. Małe, duże, a może… całkowity brak?
W najnowszej historii plakatów reklamowych można wskazać tylko dwie marki, które celowo zrezygnowały z pokazywania swojego logo na plakacie. Dlatego, jeśli Twoja firma nie jest znana szerszej publiczności, zaleca się umieszczenie logo marki w projekcie. Oczywiście, wszystko zależy od ustalonej przez Ciebie koncepcji.
Być może celowo nie umieścisz swojego logo, ponieważ Twój plakat jest tak kontrowersyjny, że odbiorca sam znajdzie Cię np. w internecie . Jeśli jednak zdecydujesz się na umieszczenie znaku rozpoznawczego marki, usytuuj go na wysokości wzroku, tak, aby odbiorca miał możliwość jego łatwego odc zyt ania. Pamiętaj także, że to nie rozmiar logo jest najważniejszy, ale jego spójność z całą treścią.

Kreacje Digital Out of Home – przykłady.

Podział ze względu na rodzaj ekspozycji:
• dynamika kreacji
• typ kreacji
• interakcja

Podział ze względu na dynamikę kreacji:
• statyczna
• statyczna z elementami ruchu
• ruchoma (video)

Podział ze względu na typ kreacji
• 2D
• 3D
• 2DX+

Podział ze względu na interakcję
• QR
• MOBILE

Digital OOH podlega nieustannemu rozwojowi, zdobi i ociepla ulice, jest twórczym wyzwaniem zarówno dla projektantów, jak i dla widzów. Nowoczesne technologie, w połączeniu z tradycyjną formą reklamy zewnętrznej, tworzą cyfrowe medium zewnętrzne jakim jest Digital OOH. Digital OOH ze względu na swoje innowacyjne możliwości daje projektantom szeroki wybór sposobów promowania swoich produktów i usług.

***

Najciekawsze case’y z Polski.

Podczas 4 krótkich wystąpień zobaczyliśmy najciekawsze, pod różnymi względami, kampanie realizowane na polskim rynku.

Michał Mozyrko, IMS Sensory Media

Michał Mozyrko

Jak skutecznie wykorzystać Digital OOH?

Kontekstowo.
• Punkt wydawania paszportów dla obywateli Ukrainy w Centrum Handlowym.
• Informacja o przesyłkach z Polski do Ukrainy.
• Aktywizacja obywateli Ukrainy do otwarcia franczyzy sklepu znanej sieci FMCG.

Klienci: NOVA POST, ŻABKA POLSKA.

Spektakularna, niestandardowa wizualizacja w galeriach handlowych.
• Zwiększenie skuteczności przekazu dzięki dużemu formatowi nośników.
• Pobudzenie wyobraźni klientów.
• Większy wpływ na klientów tuż przy punkcie sprzedaży.

Klienci: CORAL TRAVEL, HUGO BOSS, TOUS POLAND, SWATCH.

Do zmiany świadomości społecznej.
Osoby niesłyszące i niedosłyszące są wśród nas, także w galeriach handlowych. Spróbujmy zrozumieć co chcą nam powiedzieć.

Klient: POLSKI ZWIĄZEK GŁUCHYCH.


Piotr Luberadzki, Synergic

Piotr Luberadzki


Kampania dla marki Superbet jest przykładem komunikacji wykorzystującej synergię różnych rozwiązań w tym reklamy zewnętrznej. W tym przypadku łączy analogowy niestandardowy, kreatywny format OOH z Digital OOH pozwalając na zmaksymalizowanie zasięgu i skuteczności kampanii.

Agnieszka Maszewska, Jet Line

Agnieszka Maszewska

Kampania live „Pomigajmy = Pomagajmy”
wrzesień, 2022

Akcja z okazji Międzynarodowego Dnia Języków Migowych, w której osoby głuche na żywo uczą przechodniów Polskiego Języka Migowego (PJM). Obraz ze studia nagraniowego był emitowany w czasie rzeczywistym bezpośrednio na cyfrowy ekran MORE.

Kampania wyróżniona w Konkursie Niezależnej Kreacji Kreatura 2022.

Wykorzystana technologia:

Kamera i sensory
Rejestrowały przechodniów i przekazywały obraz do studia nagraniowego. Dzięki zapisowi transmisji zostały przygotowane edukacyjne spoty, emitowane na ekranach w sieci MORE w Polsce.

Oprogramowanie
Dostosowanie na żywo materiałów graficznych, materiałów video, strumieni internetowych, zdjęć.

Podgląd
Udostępniony ze wszystkich kamer i umożliwiający wyświetlanie. Zapis i transmisja produkcji w tym samym czasie.

Zsynchronizowane napisy
Transkrypcja synchronicznego tłumaczenia PJM była widoczna dla przechodniów.

Kamery i sensory rejestrowały przechodniów i przekazywały obraz do studia nagraniowego. Podgląd udostępniony był ze wszystkich kamer. Zapis i transmisja produkcji odbywały się w tym samym czasie. Transkrypcja synchronicznego tłumaczenia PJM była widoczna dla przechodniów. Dzięki oprogramowaniu na bieżąco były dostosowywane: materiały graficzne, materiały video, strumień internetowy, zdjęcia. Zapis transmisji pozwolił zmontować edukacyjne spoty , emitowane potem na ekranach w sieci. W produkcji i w akcji na żywo zaangażowały się: osoby głuche, osoby słyszące, głuche i słyszące tłumaczki PJM. O powodzeniu akcji zadecydował udział przechodniów, którzy wchodzili w interakcję .


Radosław Gołąb, AMS S.A.

Radosław Gołąb


Dane to ropa XXI wieku! Poznaliśmy case study marki Deichmann.

***

Była to ostatnia prelekcja konferencji IAB HowTo: WTF is digital OOH? Zapraszamy do udziału w kolejnych edycjach IAB HowTo i do zapoznania się z naszymi fotorelacjami z pozostałych konferencji tego cyklu.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



21 lutego 2024, Robert Sadowski

Relacja z konferencji IAB HowTo: Efektywne kampanie marketingowe w erze nowych technologii

15 lutego w warszawskim Multikinie Złote Tarasy odbyła się pierwsza w tym roku konferencja z cyklu IAB HowTo. Tym razem połączone siły grup roboczych IAB Polska przedstawiły aktualną wiedzę z zakresu SEM, SEO, mobile marketingu, social mediów, e-PR, content marketingu, influencer marketingu oraz reklamy w modelu programmatic. Wszystko po to, by zwiększyć efektywność w obliczu...

6 grudnia 2023, Robert Sadowski

Kształtowanie przyszłości finansów: wnioski z 14. FinTech & 13. InsurTech Digital Congress

4 grudnia 2023 roku w The Westin Warsaw Hotel odbył się 14. FinTech & 13. InsurTech Digital Congress – wydarzenie gromadzące czołowych ekspertów branż fintech i insurtech. Newspoint był Patronem Medialnym kongresu.

27 listopada 2023, Adriana Baranowska

Fotorelacja z barcampu semWAW

17 listopada 2023 roku na Campusie Google for Startups w Warszawie odbyła się pierwsza edycja semWAW, czyli bliźniaczego semKRK – eventu krakowskiego. Newspoint był patronem medialnym wydarzenia i przygotował fotorelację z wystąpień wszystkich prelegentów.

22 listopada 2023, Robert Sadowski

Relacja z konferencji IAB HowTo: AI Transformation – jak sztuczna inteligencja zmienia Twój biznes

16 listopada 2023 w Multikinie w Złotych Tarasach odbyła się kolejna konferencja z cyklu IAB HowTo. Tym razem poświęcona najnowszym trendom, wymianie wiedzy praktyków, ciekawym case studies, a także aktualnej sytuacji prawnej oraz wpływom AI na branżą reklamową. Newspoint przygotował obszerną fotorelację z wystąpień wszystkich prelegentów.

22 listopada 2023, Robert Sadowski

XVII Smart City Forum – Innowacje, Równość i Zrównoważony Rozwój

20-21 listopada 2023 roku w The Westin Warsaw Hotel odbyło się XVII Smart City Forum – spotkanie włodarzy miast, specjalistów administracji samorządowej oraz przedstawicieli zarządów firm działających w obszarze smart city. Wydarzenie zgromadziło 440 uczestników, którzy wysłuchali debat i wystąpień merytorycznych z udziałem ekspertów w dziedzinie funkcjonowania i rozwoju inteligentnych miast. Newspoint był Patronem Medialnym wydarzenia.