Za nami 2 intensywne dni konferencji Mobile Trends for Experts, która odbyła się 25-26 października w Warszawie (transmitowana także online). Newspoint przygotował relację z wydarzenia.
Konferencja Mobile Trends for Experts to paczka wiedzy na wiele tematów, m. in.: M-commerce, A-commerce, Headless, czy PWA. 3 sceny, 6 bloków tematycznych oraz aż 50 prelekcji, które zainspirowały nas do rozwoju na zupełnie nowym poziomie.
Pierwszego dnia zespół Newspoint miał okazję uczestniczyć w konferencji stacjonarnie, natomiast drugiego – online. Poczuliśmy zarówno atmosferę wydarzenia na żywo, jak i sprawdziliśmy możliwości przygotowanej przez organizatorów platformy do streamingu live.
Zarówno pierwszego, jak i następnego dnia, prelekcje odbywały się na 3 niezależnych od siebie scenach. Konferansjerka w rękach: Dagmary Pakulskiej-Porembińskiej (która podobno pierwszy raz prowadziła tego typu wydarzenie i wyszło jej to świetnie!), Martyny Neumann-Baranowskiej i Tomasza Buczka.
I tak oto 25 października mieliśmy możliwość stacjonarnego wędrowania między trzema salami:
#mobileMARKETING #mobileINSPIRATIONS i #mobileMANAGMENT
Jakie prelekcje najbardziej zapadły nam w pamięć?
Artur Kurasiński (kurasinski.com)
Konferencja Mobile Trends for Experts rozpoczęła się od świetnego wystąpienia Artura Kurasińskiego (kurasinski.com), który opowiedział o kontrowersjach wokół Diablo Immortal i przybliżył świat gier. Czy wiecie jaka jest najszybciej rozwijającą się kategoria w Apple App Store? Właśnie gry. Na kolejnych miejscach znalazły się: biznes, edukacja czy aplikacje narzędziowe (utilities).
Antonina Grzelak (PanParagon)
Pierwsza na scenie #mobileMARKETING pojawiła się Antonina Grzelak z PanParagon, która opowiedziała o najczęstszych błędach i najlepszych praktykach w tworzeniu kreacji na mobile. Podzieliła się tym, co powinniśmy zrobić, żeby mobile faktycznie sprzedawał oraz opowiedziała nieco więcej o tym, jak ważna jest kreacja i jej dopasowanie przy tworzeniu kampanii w konkretnych kanałach reklamowych. Nie bez znaczenia okazała się zauważalna tendencja do spędzania większej ilości czasu na korzystaniu ze smartfona. W ciągu 2 lat czas ten wydłużył się o całą minutę i prawdopodobnie będzie wzrastał coraz szybciej. Co więcej, przeglądamy wtedy przede wszystkim aplikacje. Jest to klucz do przyciągnięcia uwagi potencjalnego klienta.
Anna Prończuk-Omiotek (AnnaPRO)
Anna Prończuk-Omiotek (AnnaPRO) przypomniała nam, że ludzie nie lubią czytać długich artykułów – preferują video. Co więcej: wolą krótkie i treściwe nagrania, które skutkują zainteresowaniem, okazywanym przez odbiorcę, na dłużej. 3 najbardziej popularne formaty video to webinary, filmiki w formie demo oraz video w social mediach. A jeśli social media to nie można pominąć popularnych aktualnie pionów! Czyli Reelsy, TikToki, Shorty i Storiesy. Krótkie, dynamiczne, angażujące filmiki generują leady i podnoszą przychody, zarówno w biznesie B2B, jak i B2C.
Prelegentka zwróciła także uwagę na istotę lejka marketingowego. To właśnie pionowe video możemy umieścić na każdym etapie lejka marketingowego. Jednak pamiętajmy – nie każdy musi nagrywać! Jeśli nie czujesz się dobrze z taką formą przekazu – poszukaj innych rozwiązań.
Krzysztof Marzec (trener SEO)
Krzysztof Marzec, trener SEO, Google Ads & Analytics, w zwięzłej i skondensowanej formie odpowiedział na pytanie: “co musisz wiedzieć o Google Analytics 4?”. Prelegent przybliżył wszystkie zmiany, które czekają nas przy przejściu na nowe narzędzie. Nie możemy porównać bezpośrednio jednej (Universal Analytics, GA3) do drugiej (Google Analytics 4, GA4) usługi. Krzysztof Marzec omówił pojawiające się problemy: nie jest to konieczność wdrożenia nowego narzędzia, ale odpowiednia interpretacja jego możliwości, wrażliwość na pułapki systemu oraz postawienie odpowiednich pytań. Niezbędne jest zupełnie inne podejście.
Jak powiedział Krzysztof – “wszystkie te wdrożenia powinny być na wczoraj”. Pamiętajmy: przewaga nad konkurencją to spokojniejsze życie!
Paweł Sala (Vercom)
Kolejne wystąpienie należało do Pawła Sali (Vercom). Poznaliśmy 5 sprawdzonych sposobów na zwiększenie konwersji w działaniach marketingowych. Wśród istotnych haseł wybrzmiały: “bądź konsekwentny”, “łącz kanały komunikacji” czy “less is more”.
Słuchanie umilały nam zagadki prelegenta. PS. Byliście uważni? Kto zauważył goryla?
Paweł Wasilewski (Future Mind)
O tym, jak wdrażać innowacje w digitalizujących się organizacjach, jak uzyskać właściwe tempo testowania rozwiązań i, w końcu, w jaki sposób zarządzać napięciami wewnątrzorganizacyjnymi i mierzyć efektywność opowiedział Paweł Wasilewski (Future Mind).
Ciekawą prelekcję o “dyskretnym uroku innowacji” można zawęzić do 3 haseł: omnichannel (wspólne doświadczenia klienta i marki), przewaga przez dane (tylko 45% marek deklaruje wykorzystywanie danych w marketingu realtime) oraz oczekiwania odbiorcy (ciągła zmiana, znacząco mniej emocji i istota jakości świadczonych usług).
Adam Weber (Pomelody)
Adam Weber (Pomelody) opowiedział o wyboistej drodze Pomelody – od świetnej strony, z której nikt nie chciał korzystać do aplikacji z 10 000 subskrybentów. Prelegent umiejętnie łączył historie “z życia wzięte” z poradami, jak budować i monetyzować własny produkt mobilny.
O jakich zasadach właściciela apki należy pamiętać?
Uwierz w swój produkt i nie poddawaj się
Zbuduj społeczność i bądź blisko ludzi
Nie potrzebujesz armii programistów
Ty wiesz najlepiej
Nie patrz na innych
Testy! Na wszystko testy.
Church Rate, CPU, CPC, CPI, LTV WTF? Jest wiele kwestii obowiązujących tylko w obszarze apek.
Uwaga na patoagencje!
Watch time/ Use time
Nie da się zawsze w prawo i do góry (przygotuj się na kryzysy i ciągły wzrost wyników)
Konferencja Mobile Trends for Experts dzień 2
26 października połączyliśmy się z konferencją live w formie zdalnej. Bywaliśmy na wielu tego typu wydarzeniach i nie łatwo jest stworzyć platformę, która dobrze poradzi się z live streamingiem, będąc przy tym kompletnym i łatwym w obsłudze narzędziem. Organizatorowi Mobile Trends się to zdecydowanie udało! Tego dnia mieliśmy możliwość przełączania się również pomiędzy trzema scenami: #mobileBANKING #mobileCOMMERCE oraz #mobileUXDESIGN
Większość czasu spędziliśmy na #mobileCOMMERCE, ale dzięki odpowiedniemu pakietowi mamy możliwość obejrzenia wszystkich wystąpień online przez 180 dni od zakończenia konferencji. Także to, czego nie udało nam się zobaczyć, na spokojnie nadrabiamy między obowiązkami.
Co tym razem szczególnie zwróciło naszą uwagę?
Michał Dunin (WebTalk)
Drugi dzień konferencji rozpoczęliśmy z Michałem Duninem (WebTalk) i tematem dotyczącym A-Commerce.
A-Commerce, co to takiego? Z angielskiego ‘Anywhere Commerce’ – commerce, który jest dostępny wszędzie, w dowolnym momencie, w formie najbardziej odpowiedniej dla konsumenta. Michał opowiedział o tym, przed jakimi wyzwaniami stoi dzisiejszy e-commerce oraz jak wygląda transformacja z E na A-Commerce, której początki obserwujemy już teraz.
A-commerce dąży do tego, aby, wychodząc od potrzeb konsumenta, jak najbardziej uprościć proces zakupowy – cyfrowy konsument nie chce wysilać się w trakcie zakupów. Automatyzacja ma ułatwiać życie klientom, którzy oczekują dostępności, szybkości i optymalizacji swoich działań.
Wiedzieliście, że pierwszą z tych rzeczy, która została wprowadzona (oraz działała!) była możliwość zamówienia online pizzy w Pizza Hut? Był to 1994 rok!
Agnieszka Rokiel (Future Mind) oraz Maciej Maćkowiak (Super-Pharm)
Kolejne wystąpienie należało do Agnieszki Rokiel z Future Mind oraz Macieja Maćkowiaka z Super-Pharm – rozmowa o trudnej relacji, która może zepsuć wszystko, jednak dobrze stworzona, może być wielkim sukcesem: czyli linia klient-dostawca.
Agnieszka i Maciej tworzyli wspólnie aplikację Super-Pharm, więc swoje doświadczenie przekuli w konkretne wnioski.
Co to za wnioski? Liczy się konkret, a nie lukier. Dostawca powinien znać nie tylko swoje mocne, ale także słabe strony. Jak się okazuje poziom zaufania i komfortu współpracy między dostawcami a klientami znacząco wpływa na jakość produktu.
Wartości, na podstawie których można zbudować porządną relację to:
zaufanie okazane już na samym początku,
dzielenie się współodpowiedzialnością za powodzenie produktu – nie poszukiwanie winnych,
tworzenie jednego zespołu – tyle, że z dwoma różnymi pracodawcami,
otwartość na feedback i chodzenie na kompromisy,
znajomość swojej roli przez wszystkich członków zespołu – są rzeczy, które powinniśmy zostawić specjalistom.
Daniel Parzych (Escola S.A.)
Daniel Parzych z Escola S.A. mówiący o Headless ecommerce oraz zdradzający 7 powodów, dla których globalni gracze już postawili na tą technologię.
Czym jest “headless”?
To nowa koncepcja tworzenia oprogramowania, oddzielenie frontend’u od backend’u, wolność wyboru i ułatwione wprowadzanie wszelkich zmian na stronie. To nowoczesna technologia, która ma ułatwić nam pracę, usprawnić sprzedaż oraz rozwój biznesu.
Co powoduje, że globalni gracze decydują się na headless?
Jedno API – gotowość na wszelkie integracje,
Omnichannel – tworzenie unikalnych doświadczeń dla klientów,
Customer Experience – tworzenie doświadczeń UX’owych na najwyższym poziomie,
Prędkość strony – klienci mają kupować szybko i płynnie,
Future-proofing – biznes gotowy na wprowadzanie innowacji i zmian,
Skalowanie – technologia nadążająca za rozwojem sklepu: wejście na kolejne rynki, zwiększenie i rozwój biznesu,
Dobór technologii, każdej, jaką się chce = wolność wyboru, brak ograniczeń.
Michał Szmigielski (AtomStore)
Czy każdy potrzebuje PWA? Kiedy zmigrować swój e-commerce na PWA? Co to w ogóle jest PWA? Na te pytania w ostatnim bloku #mobilecommerce odpowiedział Michał Szmigielski z AtomStore.
Zacznijmy od wyjaśnienia samego pojęcia, które nie każdemu marketerowi jest znane. PWA = Progressive Web App, czyli progresywna aplikacja internetowa. To witryna, która działa jak aplikacja mobilna, ale oferuje dostęp z przeglądarki. Pojęcie wprowadzone przez Google już w 2015 roku, przy czym swoją popularność PWA zyskało w ostatnich dwóch latach. W zeszłym roku aplikacje progresywne wprowadzili między innymi Twitter, Olx, Spotify czy Aliexpress.
PWA, jak wszystko ma swoje plusy i minusy:
Po co nam PWA? Dlaczego nie wystarczy natywna aplikacja mobilna, którą użytkownik instaluje na swoim urządzeniu mobilnym?
Prawda jest taka, że ¼ aplikacji mobilnych zostaje odinstalowana już po pierwszym użyciu. Dlaczego? Ponieważ użytkownicy są bardzo oszczędni jeśli chodzi o ściąganie aplikacji na swoje telefony – chcą mieć tylko te aplikacje, z których korzystać będą regularnie, na co dzień.
Kiedy więc warto przejść na PWA? Trzeba mieć do tego konkretne powody:
PWA to zdecydowanie nie jest chwilowy trend. Jak wspomniał w swoim wystąpieniu Michał, obecnie w AtomStore mają więcej zapytań o PWA, niż o RWD. Wygląda na to, że z tą technologią będziemy mieć do czynienia w ciągu najbliższych lat, więc warto w nią inwestować.
Filip Iwański (goodylabs) oraz Jonasz Gajewski (4F)
Dzień zakończyliśmy wystąpieniem Filipa Iwańskiego (goodylabs) oraz Jonasza Gajewskiego (4F), którzy opowiedzieli o Unified Experience na przykładzie marki Outhorn.
Marka nie może polegać jedynie na swojej intuicji i wymyślać sobie potrzeb użytkowników, zmuszając ich do korzystania z konkretnych funkcji aplikacji, strony, czy sklepu. Prawdziwe jest to, co mówią klienci i trzeba spojrzeć na ich potrzeby.
Poznajcie rozwiązania, jakie zostały wprowadzone w sklepach stacjonarnych Outhorn:
Interesujące funkcje, odpowiednio przemyślane przez markę oraz poparte danymi z różnych źródeł. Ewidentnie Outhorn nie chciał, aby klient wyszedł z ich sklepu rozczarowany. Jesteśmy ciekawi, jak klienci odnaleźli się z tymi pomysłami oraz jak będą one ewoluować.
***
Były to dwa dni pełne wiedzy i nowych przemyśleń. Dziękujemy grupie Escola za możliwość uczestnictwa w konferencji Mobile Trends for Experts. Widzimy się wiosną 2023 w Krakowie – na kolejnej edycji!
15 lutego w warszawskim Multikinie Złote Tarasy odbyła się pierwsza w tym roku konferencja z cyklu IAB HowTo. Tym razem połączone siły grup roboczych IAB Polska przedstawiły aktualną wiedzę z zakresu SEM, SEO, mobile marketingu, social mediów, e-PR, content marketingu, influencer marketingu oraz reklamy w modelu programmatic. Wszystko po to, by zwiększyć efektywność w obliczu...
4 grudnia 2023 roku w The Westin Warsaw Hotel odbył się 14. FinTech & 13. InsurTech Digital Congress – wydarzenie gromadzące czołowych ekspertów branż fintech i insurtech. Newspoint był Patronem Medialnym kongresu.
17 listopada 2023 roku na Campusie Google for Startups w Warszawie odbyła się pierwsza edycja semWAW, czyli bliźniaczego semKRK – eventu krakowskiego. Newspoint był patronem medialnym wydarzenia i przygotował fotorelację z wystąpień wszystkich prelegentów.
16 listopada 2023 w Multikinie w Złotych Tarasach odbyła się kolejna konferencja z cyklu IAB HowTo. Tym razem poświęcona najnowszym trendom, wymianie wiedzy praktyków, ciekawym case studies, a także aktualnej sytuacji prawnej oraz wpływom AI na branżą reklamową. Newspoint przygotował obszerną fotorelację z wystąpień wszystkich prelegentów.
20-21 listopada 2023 roku w The Westin Warsaw Hotel odbyło się XVII Smart City Forum – spotkanie włodarzy miast, specjalistów administracji samorządowej oraz przedstawicieli zarządów firm działających w obszarze smart city. Wydarzenie zgromadziło 440 uczestników, którzy wysłuchali debat i wystąpień merytorycznych z udziałem ekspertów w dziedzinie funkcjonowania i rozwoju inteligentnych miast. Newspoint był Patronem Medialnym wydarzenia.