Styczniowy TNS Consumer Index
13 lutego 2015, Paulina Pocheć
Newspoint przygotowuje dane nt. nastrojów w mediach dla TNS Polska. Zapraszamy do zapoznania się ze styczniowym TNS Consumer Index, poniżej komentarz Piotra Kwiatkowskiego – Managing Directora TNS.
Frank S. czy górnicy?
W styczniu 2015 roku wartość TNS Consumer Index wyraźnie się obniżyła. Od dawna wskaźnik ten pokazuje, że najgorsze nastroje panują wśród ludzi starszych (w wieku 55 i więcej lat), o relatywnie niskim wykształceniu (podstawowym i zawodowym) oraz bezrobotnych.
Kiedy jednak patrzymy na jego dynamikę, widzimy, że między grudniem ’14 a styczniem ’15 znaczne pogorszyły się oceny sytuacji ekonomicznej kraju i gospodarstw domowych, w środowiskach dotychczas względnie zadowolonych – w dużych miastach, wśród młodych czy menadżerów. Wydaje się, że zmiany indeksu odzwierciedlają złożoną sytuację polityczną i gospodarczą. Napięcie i walki na Ukrainie, niepokoje społeczne spowodowane planami zmian w górnictwie. I oczywiście – niespodziewany, gwałtowny wzrost kursu franka szwajcarskiego, który sprawił, że o setkach tysięcy ludzi z kredytami we frankach zaczęto mówić jako o problemie społecznym. Sami zainteresowani, coraz powszechniej określani przez media jako „frankowicze”, zorganizowali protesty w kilku największych miastach.
Początek roku jest trudny. Potwierdzają to także wskaźniki nastrojów w mediach Newspoint i wyraźne spadki w kategoriach koniunktura, popyt i zatrudnienie. Nie dziwi zatem, że przybywa konsumentów zaniepokojonych stanem polskiej gospodarki i z pesymizmem patrzących w przyszłość.
- Więcej na stronie TNS Consumer Index – tutaj